handdator

Visa fullständig version : Dålig ang Kost, råd.


TheBigBlueberry
2011-10-14, 20:26
Hej, e ganska dålig på kost så jag skulle vilja få eran åsikt på om jag äter någorlunda rätt, det här e vad jag äter en normal dag i "genomsnitt". Jag väger 84 kilo, hört att man ska ta sin kroppsvikt gånger 1,5-2, tror 9-12 kilo av det är fett som jag gärna vill bli av med. :)

Frukost:
En hyffsat stor portion havrefras med mjölk, och ett glas juice.
400g mjölk
ca:40g Havrefras
2-3 dl juice

Lunch:
Här går jag efter tallriksmodellen, bara det att jag lägger ihop kött/kcal delarna och delar den i två, så alltså lika mycket protein som pasta/potatis or whatever. Det här varierar väldigt mycket eftersom jag äter i skolan på lunchen som blir serverad (så man får inte välja portion) P_P, så då kanske det blir baconsås med spaghetti vilket inte innehåller så mkt protein.

Och ifall att det blir något icke proteinrikt till lunch så brukar jag blanda keso med frukt/honung/linfrön/hampafrön till mellanmål.
200-150g Keso
150-120g frukt, blåbär, klementin mm.
en tesked honung
en Matsked linfrön/hanmpafrön (sammanlagt)

Middag:
Samma som lunch fast kan välja att lägga till mer protein om jag känner för det. Varierar också beroende på vad som lagas, kan ju tomatsås meh pasta ibland, då blir man inte glad :(, wan't mah protein! Men blir oftast något hyfsat, typ spaghetti o köttfärsås/Kötbullar pasta och sådant.

Sorry att jag inte kan ge er mer info, är väldigt olika från dag till dag, men på lunch och middag säg att jag äter 500 gram och följer tallricksmodellen, dock att jag splittar upp kcal/protein bitarna till lika mycket. Och är något oklart förklarar jag mer än gärna.

Eddie Vedder
2011-10-14, 20:29
Äter du lika mycket av proteinkällan som stärkelsekällan är det ju ingen tallriksmodell längre. ;) Men det är ju bara bra tycker jag. Vore jag du skulle jag skippa juicen på morgon, ta bort dina frön och lägg till ett kokt ägg. En proteindrink efter träning och så får du ju gärna käka en grönsak då och då.

TheBigBlueberry
2011-10-14, 20:35
Äter du lika mycket av proteinkällan som stärkelsekällan är det ju ingen tallriksmodell längre. ;) Men det är ju bara bra tycker jag. Vore jag du skulle jag skippa juicen på morgon, ta bort dina frön och lägg till ett kokt ägg. En proteindrink efter träning och så får du ju gärna käka en grönsak då och då.

Grönsaker äter jag till både lunch och middag:thumbup:, kollozuem EAA 10 före och efter träning, och då kör jag Stronglifts 5x5. Så det ser alltså helt okej ut? :O

Nikodemus
2011-10-15, 12:04
Ägg till frukost låter som en bra idé. Mer vita än gula om du vill va fettsnål.

Ett tips kan vara att byta ut mjölken mot en typ av filmjölk, yogurt som ger mer protein. Äkta grekisk yogurt ger tex. massor av protein och ofta mindre fett och kolhydrat. Fast det kan smaka surt för vissa, får kompensera med något kul som tex. honung :)

Lobello
2011-10-15, 12:29
Försök byt ut fetare måltider(som serveras) till något du köper själv.
Om du äter "morsan" mat så är det lätt iaf i mitt fall att det blir
väldigt fettrikt. Och det är otroligt lätt att flyga upp i vad man
vill ha i sig kalorimässigt den dagen.

Så tänk på det. Inte roligt att ligga på 3k kcal och bara fått i sig
140g protein. *gah!*

Läs på om, fett, kolhydrater(långsamma/snabba), protein, kcal.
Eftersom du kör Stronglifts så bör du börja med Kolhydraterna! :hbang:

Ponitus
2011-10-15, 13:29
Eftersom du kör Stronglifts så bör du börja med Kolhydraterna! :hbang:

Varför?

Lobello
2011-10-15, 15:00
Varför?

Man bör lära sig om kolhydrater och inte underskatta dem.
Antog att han redan vet en del om protein då det är viktigast men
i min uppfattning är kolhydrater mer komplicerat/intressant.

Och har för mig att stronglifts programmet säger att man bara ska äta kolhydrater efter träning?
Personligen så käkar jag långsamma kolhydrater
3-4 ggr om dagen (Äter alltid 6ggr, 2 sista alltid endast protein)
Plus snabba direkt efter träning.

Varför? Funkar bäst för mig, mår bäst av det!

SweetEm
2011-10-16, 12:41
hejsan!! jag har hört att KESO ska vara bra och nyttigt att äta. jag har ersatt "vanlig" ost med detta.. men min sambo sa att keso egentligen itne är nyttigare..stämmer detta?

StampChamp
2011-10-16, 13:06
hejsan!! jag har hört att KESO ska vara bra och nyttigt att äta. jag har ersatt "vanlig" ost med detta.. men min sambo sa att keso egentligen itne är nyttigare..stämmer detta?

Det innehåller ju mindre kalorier i alla fall än ost, det är dock inget fel på ost heller, innehåller mer kalorier men riktigt mycket protein :)

Perramja
2011-10-16, 13:09
hejsan!! jag har hört att KESO ska vara bra och nyttigt att äta. jag har ersatt "vanlig" ost med detta.. men min sambo sa att keso egentligen itne är nyttigare..stämmer detta?

Ordet "nyttigt" är så oerhört subjektivt att det är omöjligt att svara på din fråga. Nyttiga produkter i mångas ögon är de som är fattiga på kalorier, proteinrika eller innehåller lågglykemiska kolhydrater, medans nyttiga produkter i andras ögon (inklusive mina) innbebör att produkterna är så obehandlade och nära sin naturliga form som möjligt, innehåller minimalt med tillsatsämnen och härstammar från en vettig produktions/uppfödningsstrategi.

Ange vilket av ovanstående nyttighetstänk som känner du dig mest bekant med så blir det lättare att besvara din fråga:)

SweetEm
2011-10-16, 13:12
Ordet "nyttigt" är så oerhört subjektivt att det är omöjligt att svara på din fråga. Nyttiga produkter i mångas ögon är de som är fattiga på kalorier, proteinrika eller innehåller lågglykemiska kolhydrater, medans nyttiga produkter i andras ögon (inklusive mina) innbebör att produkterna är så obehandlade och nära sin naturliga form som möjligt, innehåller minimalt med tillsatsämnen och härstammar från en vettig produktions/uppfödningsstrategi.

Ange vilket av ovanstående nyttighetstänk som känner du dig mest bekant med så blir det lättare att besvara din fråga:)


sant..
det jag anser är nyttigt antar jag är sådant som är kalorisnålt och innehåller mindre kolhydrater..
men även ekologiska och närproducerade produkter

Eddie Vedder
2011-10-16, 14:50
det jag anser är nyttigt antar jag är sådant som är kalorisnålt och innehåller mindre kolhydrater..

Det är en vanlig missuppfattning och den har skapat många problematiska förhållanden till kost och/eller många bedrövliga kostupplägg som ändå tros vara just "nyttiga".

Ost är alldeles utmärkt nyttigt, oavsett fetthalt. Emellertid får man naturligtvis anpassa sitt kostintag därefter, både vad gäller energi i sin helhet och exempelvis andra mjölkprodukter och andra källor till salt. Att trycka 1 kg ost per dag skulle jag kalla onyttigt, att varje dag äta ett par skivor ost är nyttigt anser jag.

EDIT: De saker som man skulle kunna argumentera för som mindre bra i för stor omfattning från ost gäller även grynost, exempelvis mycket kasein och mycket salt. Kasein och salt är inte "dåligt" men jag menar bara att båda kan bli väldigt mycket av om man äter både mycket grynost, dessertost, färskost, mjukost och hårdost.