handdator

Visa fullständig version : Akut effekt på styrka av djuphopp före knäböj


King Grub
2011-10-14, 11:59
-Research has demonstrated that high-load low-velocity (HLLV) exercises (≥85% 1 repetition maximum [1RM]) increase performance in subsequent low-load high-velocity (LLHV) exercises, when separated by a rest period ≥4 minutes. To date, few studies have investigated LLHV exercises on subsequent HLLV exercises. The purpose of this study was to compare the effects of 2, 4, or 6 depth jumps (DJs) on subsequent 1RM back squat performance. Fourteen subjects (age 22 ± 4 years, height 177 ± 10 cm, body mass 80.3 ± 14.4 kg) completed five 1RM back squat testing sessions, either control, retest, or 1 of 3 interventions (2, 4, or 6 DJs from a height of 33 cm, 4 minutes before the first 1RM attempt), in a counterbalanced order. Intraclass correlation coefficients demonstrated a high test-retest reliability for the 1RMs (r = 0.989, p < 0.001). Repeated-measures analysis of variance with Bonferroni post hoc analysis revealed significantly greater 1RM performance (140.71 ± 35.68 kg: p = 0.004, 140.50 ± 33.77 kg: p < 0.001, 141.43 ± 34.39 kg: p = 0.002, respectively) for each intervention (2, 4, or 6 repetitions, respectively) compared to the control condition (132.43 ± 34.56 kg). No significant differences were found between interventions (p > 0.05). The findings of this investigation demonstrate that the inclusion of 2, 4, or 6 DJs, 4 minutes before a maximal squat, enhances subsequent strength performance.

J Strength Cond Res. 2011 Oct 11. An Investigation into the Acute Effects of Depth Jumps on Maximal Strength Performance.

prOtotype
2011-10-14, 12:05
Whaaat? 6% extra i böjmax av att hoppa ner från 3.3dm några minuter innan?

Några tankar om vad det beror på?

bustz0rz
2011-10-14, 12:08
Whaaat? 6% extra i böjmax av att hoppa ner från 3.3dm några minuter innan?

Några tankar om vad det beror på?

Jaha, hoppade dom ner från en 3,3dm platå? Fattade inte riktigt vad dom menade med depht jumps. I mitt huvud kom "upphop" upp :smash:

King Grub
2011-10-14, 12:11
Whaaat? 6% extra i böjmax av att hoppa ner från 3.3dm några minuter innan?

Några tankar om vad det beror på?

Aktivering av motoneuroner och reflexpotentiering.

prOtotype
2011-10-14, 12:15
Aktivering av motoneuroner och reflexpotentiering.

Jag har ingen kunskap om det här överhuvudtaget men om jag spånar fritt så misstänker jag att det här fyndet inte kommer påverka värdsklassresultat något då de atleterna kanske redan har maximal motoneuronaktivering?

emi23j
2011-10-14, 12:46
hmm. nu blir jag osäker. Men detta är väl fenoment som kallas post-activation potentiation? Eller måste den "tyngre" övningen då utföras före den "lättare"?

EDIT. Hur som helst intressant. Undra om jag skulle prova ändra på ordningen i mina explosiva-komplex ett tag.

Sniggel
2011-10-14, 12:55
Jag har ingen kunskap om det här överhuvudtaget men om jag spånar fritt så misstänker jag att det här fyndet inte kommer påverka värdsklassresultat något då de atleterna kanske redan har maximal motoneuronaktivering?

De använder sig säkerligen av liknande metoder redan. Ryssland har för längesedan forskat på hopp från höjd och hur det påverkar styrkan.

Hemi
2011-10-14, 15:09
De använder sig säkerligen av liknande metoder redan. Ryssland har för längesedan forskat på hopp från höjd och hur det påverkar styrkan.

Och det är kanske därför det kommer en studie, för att i text påvisa det. Precis som den om att fler set är bättre än ett som KG länkade till häromsistens.

Loke
2011-10-14, 15:27
Woah, detta verkar ju faktiskt intressant. Om någon vet mer om praktisk användning så är jag och säkert många andra intresserade.

tntballe
2011-10-14, 15:44
Woah, detta verkar ju faktiskt intressant. Om någon vet mer om praktisk användning så är jag och säkert många andra intresserade.

Avsluta uppvärmningarna med explosiva rörelser för att få igång systemet inför den övning du nu ska utföra. Självklart ska då rörelsen vara samma eller likna den övning du tänkt utföra.

Sniggel
2011-10-14, 19:41
Avsluta uppvärmningarna med explosiva rörelser för att få igång systemet inför den övning du nu ska utföra. Självklart ska då rörelsen vara samma eller likna den övning du tänkt utföra.

Se till dock att vara ordentligt uppvärmd och börja inte direkt med att hoppa så explosivt det bara går. Värm upp explosiviteten också genom att t ex börja köra några få halvexplosiva upphopp på stället först och känna efter om knäna känns okej innan man börjar ta i lite mer i hoppen.
Rätt så individuellt det här förstås men plyometriska övningar kan vara lite vådliga om man inte är försiktig och uppvärmd på rätt sätt, speciellt om man inte längre är tonåring.
Gör heller ej för många hopp (uppvärmning eller "riktiga") då det inte är meningen att man ska trötta ut sig, då minskar ju explosiviteten istället. Man ska känna sig fräsch och taggad när man sätter igång så vilan ska ju inte underskattas heller (studien hade ju t ex 4 minuter från hoppen till att man körde sitt set).

Snögubbe
2011-10-14, 19:52
Jag har märkt att tunga excentriska rörelse(r) innan arbetssetten gör att jag är mycket mer repstålig på arbetssetten. Exempelvis en excentrisk sänkning med 1RM+ bänkpressen. Finns det någon fakta angående vad som aktiverar nervsystemet mest, tunga excentriska rörelser eller lättare explosiva?

Loke
2011-10-15, 08:18
Tackar för tipsen, detta känns ju rätt smidigt att inkorporera i träningen, speciellt vad gäller knäböj.

mini
2011-10-15, 08:46
Funderar lite på hur deras uppvärmning såg ut.
Jag har inte sett några styrkelyftare göra det på tävling (än).

tntballe
2011-10-15, 09:49
Funderar lite på hur deras uppvärmning såg ut.
Jag har inte sett några styrkelyftare göra det på tävling (än).

Jag kan tänka mig att det skulle kunna vara vanligare bland tyngdlyftare.



Nu vet jag inte var det var jag läste om något liknande, men då explosiva upphopp på morgonen för att förbättra passet på kvällen. Om någon känner för att experimentera.