handdator

Visa fullständig version : Omega 3!


gainstrenght
2011-10-14, 01:13
Tja!

Har skaffat mig omega-3. Vissa dagar får jag knappt i mig något fett. Jag lägger mig på ca 2k kalorier och 200g protein. Jag vet inte hur jag ska förklara mig. Men måste man käka fett om man tar omega 3? Det brukar nämligen inte vara mycket fett i mina proteinkällor. Tack!

Lychgate
2011-10-14, 06:00
Man måste få i sig fett. Vilka mängder som behövs från person till person varierar men en generell siffra brukar vara runt 50g dag.

Att äta Omega-3 tillskott om man inte får i sig mycket genom kosten är bra så gör gärna det även om du får i dig tillräckligt med "vanliga" fettsyror.

Sverker
2011-10-14, 06:28
Svårt att vinna styrka på 2000 kcal.


Säkert bra att du tar Omega-3 men äter du inget fett får du inget Omega-6.
Lika illa det.



Går inte in i debatten om fett eller inte fett, men något bör du äta.

Slufsbuk
2011-10-15, 19:33
Tja!

Har skaffat mig omega-3. Vissa dagar får jag knappt i mig något fett. Jag lägger mig på ca 2k kalorier och 200g protein. Jag vet inte hur jag ska förklara mig. Men måste man käka fett om man tar omega 3? Det brukar nämligen inte vara mycket fett i mina proteinkällor. Tack!

fixa linfröolja och krossade linfrön vettja!

tips: läs boken matrevolutionen av andreas eenfeldt. var inte rädd för fett!

Eddie Vedder
2011-10-15, 19:38
fixa linfröolja och krossade linfrön vettja!


Krossade linfrön avråds man från att äta. Och just linfröolja känns ju onödigt om det enda fettet man får i sig är fiskolja. Det är ju just omega-3 man får i sig tillräckligt av och från en bättre källa.

Några ägg om dagen och kanske fett från havregryn så är den fettsnåla kosten inte längre lika odugligt fettsnål.

Slufsbuk
2011-10-15, 19:57
Krossade linfrön avråds man från att äta. Och just linfröolja känns ju onödigt om det enda fettet man får i sig är fiskolja. Det är ju just omega-3 man får i sig tillräckligt av och från en bättre källa.

Några ägg om dagen och kanske fett från havregryn så är den fettsnåla kosten inte längre lika odugligt fettsnål.

men hur får han/hon i sig omega3 om kosten är fettsnål?
då kan linfröolja vara bra komplement!

Eddie Vedder
2011-10-15, 20:25
men hur får han/hon i sig omega3 om kosten är fettsnål?
då kan linfröolja vara bra komplement!

Han/hon tar ju omega-3-tillskott. Så just behovet av omega-3 lär ju vara tillgodosett.