handdator

Visa fullständig version : Hittat bil - vad nu?


LeBron
2011-10-13, 20:24
Hittat en ganska fin bil som jag ska/vill köpa men har absolut ingen aning om hur det ska gå till.

Var fixar jag försäkring? Vad ska jag skriva på för papper? Etc etc...

Sparven från Minsk
2011-10-13, 20:26
Du och ägaren skriver på papper om ägarbyte och skickar in till trafikverket (har jag för mig).
Du kontaktar ett försäkringsbolag som du vill använda dig av samma dag som du köper bilen och säger att du vill teckna en försäkring. Trafik, halv eller hel beroende på årsmodell på bil, samt hur mycket du är rädd om den och hur mycket klöver du vill lägga upp på en försäkring. Done!

:)

LeBron
2011-10-13, 20:28
Du och ägaren skriver på papper om ägarbyte och skickar in till trafikverket (har jag för mig).
Du kontaktar ett försäkringsbolag som du vill använda dig av samma dag som du köper bilen och säger att du vill teckna en försäkring. Trafik, halv eller hel beroende på årsmodell på bil, samt hur mycket du är rädd om den och hur mycket klöver du vill lägga upp på en försäkring. Done!

:)

Hört att det är billigare försäkring ifall jag låter min mor teckna den eller någon annan som är äldre än mig, får hon ens teckna en försäkring utan körkort? :s

Olegh
2011-10-13, 20:29
Ett kvitto från säljaren skadar inte heller.

Sparven från Minsk
2011-10-13, 20:30
Hört att det är billigare försäkring ifall jag låter min mor teckna den eller någon annan som är äldre än mig, får hon ens teckna en försäkring utan körkort? :s

Jo det är det ju. Unga män mellan 18-25 är de som är dyrast att teckna försäkring för.
Klart hon kan det, men smäller det och du sitter bakom ratten är det inte skoj.
Hade själv länsförsäkringar, vet inte om de är billigast, får du googla lite.

LeBron
2011-10-13, 20:31
Ett kvitto från säljaren skadar inte heller.

Det är privatperson :<

Btw, Grattis Sparven!

edit: Jag råkar vara en ung man mellan 18-25 :(

Dennis93
2011-10-13, 20:32
Hört att det är billigare försäkring ifall jag låter min mor teckna den eller någon annan som är äldre än mig, får hon ens teckna en försäkring utan körkort? :s

Att låta nån annan ha försäkringen kallas skenförsäkring och om du krockar eller nåt så kan försäkringsbolaget vägra att laga bilen eftersom de egentligen är du som är ägare av bilen och inte din mor.

Och har hon inte ens ett körkort lär det ju bli väldigt genomskinligt.

Dirty South
2011-10-13, 20:32
Det är privatperson :<



Du kan fortfarande få ett kvitto.

Gnusram
2011-10-13, 20:34
Hört att det är billigare försäkring ifall jag låter min mor teckna den eller någon annan som är äldre än mig, får hon ens teckna en försäkring utan körkort? :s

Det är intressant att du använder begreppet "får hon" när du diskuterar bedrägerier. :D

Olegh
2011-10-13, 20:34
Jag är inte helt hundra på om det är ett krav, men personen som försäkringen är skriven på bör också vara ägaren till bilen. Eller ja, nu när jag tänker efter är det nog så att det viktiga, för att försäkringen ska gälla, är att personen som är huvudsaklig brukare av bilen också står som försäkringstagare. Dvs. om du krockar och din mamma som saknar körkort står som försäkringstagare, så är du helkörd.

Sparven från Minsk
2011-10-13, 20:38
Det är privatperson :<

Btw, Grattis Sparven!

edit: Jag råkar vara en ung man mellan 18-25 :(

Haha tack :)
Well, det är billigare om hon tecknar, men säkrare om något händer om du tecknar. Är det en begagnad bil och du inte bor i värsta skumrask kvarteren så blir det nog inte så superdyrt. Men att ha bil kostar, så är det...

LeBron
2011-10-13, 20:42
Det är intressant att du använder begreppet "får hon" när du diskuterar bedrägerier. :D

Okej, let's be honest. Hon betalar för den = hennes bil. Hennes bil = hennes försäkring. Visserligen håller hon på med körkortet och har det snart men det är hennes bil då hon betalar för den :) Inga bedrägerier här inte!

Gnusram
2011-10-13, 20:45
Okej, let's be honest. Hon betalar för den = hennes bil. Hennes bil = hennes försäkring. Visserligen håller hon på med körkortet och har det snart men det är hennes bil då hon betalar för den :) Inga bedrägerier här inte!

Då förstår jag inte frågan eftersom du varken ska skaffa en försäkring eller skriva på något?

TheIsh
2011-10-13, 20:56
Normalt så "äger" hon bilen och betalar alla räkningar, sen betalar du henne via autogiro.
Om du smäller bilen är det dock hennes premie som kan gå upp. Jag har ägt alla mina egna bilar (20år>) och det blir inte Så jävla dyrt, och man slipper krångel. Har du jobb så ser jag ingen anledning att skriva det på sina föräldrar och belasta dem vid ev. skada.

I slutändan är en bil till för att ta sig från A till B. Eftersom du inte ens vet hur ett ägarbyte går till utgår jag ifrån att du inte kan så mycket om bilar och meka etc.
Går någonting sönder vill du inte stå där med en Maserati liksom.. Har du en 240 kan jag nästan garantera att du känner någon som känner någon som kan fixa i stort sett vad som helst för en svart peng. Så du kan nog glömma GTI-bilar, bilar med turbo etc. De är ALLTID dyrare att försäkra.

LeBron
2011-10-13, 20:58
Normalt så "äger" hon bilen och betalar alla räkningar, sen betalar du henne via autogiro.
Om du smäller bilen är det dock hennes premie som kan gå upp. Jag har ägt alla mina egna bilar (20år>) och det blir inte Så jävla dyrt, och man slipper krångel. Har du jobb så ser jag ingen anledning att skriva det på sina föräldrar och belasta dem vid ev. skada.

I slutändan är en bil till för att ta sig från A till B. Eftersom du inte ens vet hur ett ägarbyte går till utgår jag ifrån att du inte kan så mycket om bilar och meka etc.
Går någonting sönder vill du inte stå där med en Maserati liksom.. Har du en 240 kan jag nästan garantera att du känner någon som känner någon som kan fixa i stort sett vad som helst för en svart peng. Så du kan nog glömma GTI-bilar, bilar med turbo etc. De är ALLTID dyrare att försäkra.

Blir en volvo s40 -00, under 15k mil, tar med en "mekanikerkompis" så han får kolla så att allting går rätt till.

Angående försäkringen så skilde det sig någon hundralapp, lika bra att jag tecknar det :)

Tack för svaren!

Edit: Spelar det någon roll vem som står som ägare?

Pejij
2011-10-13, 21:36
Blir en volvo s40 -00, under 15k mil, tar med en "mekanikerkompis" så han får kolla så att allting går rätt till.

Angående försäkringen så skilde det sig någon hundralapp, lika bra att jag tecknar det :)

Tack för svaren!

Edit: Spelar det någon roll vem som står som ägare?

Tja, då ska väl du stå som ägare? Det viktiga är iallafall att den som står som ägare även är den som tecknar försäkringen, annars gäller den inte, och du får punga ut drygt 105:-/dag som den står "oförsäkrad" till Trafikförsäkringsföreningen.

agazza
2011-10-13, 21:39
Bil och mc har en försäkring så dina föräldrar kan äga bilen och betala försäkringen men du har all rätt att nyttja den, har haft iaf. Folksam och kompani ser nog lite hårdare på saken.

Tänk på att det var väldigt mycket fel på tidiga s40

Mer här

http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_S40

LeBron
2011-10-13, 21:57
Hur sköter man bilskatt? :S Alltså vem kontaktar jag för att betala och hur mycket?

Viktor_Balck
2011-10-13, 22:01
PK kolo vaknar till liv "bedrägeri!!", bränn honom på bål!

Du lär knappast vara den första eller sista i Sverige som låter nån förälder stå som ägare och betala bilens försäkring trots att du kommer köra den till större delen. Sen ska det inte vara nåt problem att din mor inte har nåt körkort, dock kan det bli lite dyrare försäkring om någon person under 25 eller liknande, skall köra bilen.

Fartman
2011-10-13, 23:03
Angående att ställa bilen på morsan/farsan så får man ange om någon under 25 kommer att köra bilen. Gör man så ska det vara lugnt, har tex själv "lånat farsans bilar" fram tills jag blev 25. Vet iofs inte om det gör skillnad när mor din inte har körkort själv, men å andra sidan kan ju bilar stå på omyndiga barn så..

Fartman
2011-10-13, 23:07
Hur sköter man bilskatt? :S Alltså vem kontaktar jag för att betala och hur mycket?

Är den redan skattad när du köper den behöver du inte göra ett skit, kommer en avi i posten till den som den är skriven på sen när det är dags. Om bilen inte är skattad så är det egentligen föregående ägare som är ansvarig för att betala, men om ni kommer överens om att du ska pynta så går det att ringa till transportstyrelsen (finns nått nummer för frågor kring fordonsskatt) där du kan få dom uppgifter du behöver för att kunna betala in skatten. Säg bara att du vill ha uppgifter för att kunna betala skatt sen kommer dom fråga om regnr och sen får du OCR-nr, bankgiro och summa.

xOr
2011-10-13, 23:10
Ringde en gång och pratade med mitt försäkringsbolag som sa att om man bor på samma adress och har bilen ståendes på föräldern så är det lugna puckar. Det var tydligen värre om man fortfarande hade den på föräldern och bodde på olika adresser.

LeBron
2011-10-13, 23:23
Ibland älskar man bara kolo! :) Tack ni har varit till STOR hjälp!

Fartman
2011-10-13, 23:26
Ringde en gång och pratade med mitt försäkringsbolag som sa att om man bor på samma adress och har bilen ståendes på föräldern så är det lugna puckar. Det var tydligen värre om man fortfarande hade den på föräldern och bodde på olika adresser.

Fast hur ska dom kunna bevisa att du inte lånat din förälders bil just vid det tillfället? Är väl inte helt ovanligt att det faktiskt är så att tex ett vuxet barn lånar en bil nån vecka av sina päron även om dom bor flera mil bort. Jag vet flera av mina vänner som gör så på riktigt lite då och då.
(här kan det säkert bli problem om föräldern inte har körkort)

HMB
2011-10-13, 23:28
Undvik fas1 av s40:in som sagt, du har inte kikat på s/v70? Får betydligt mer för pengarna då.

xOr
2011-10-14, 01:37
Fast hur ska dom kunna bevisa att du inte lånat din förälders bil just vid det tillfället? Är väl inte helt ovanligt att det faktiskt är så att tex ett vuxet barn lånar en bil nån vecka av sina päron även om dom bor flera mil bort. Jag vet flera av mina vänner som gör så på riktigt lite då och då.
(här kan det säkert bli problem om föräldern inte har körkort)


Absolut, svår för dom ibland att bevisa det. Har dock hänt att dom kollat igenom bilarna för att kunna få fram vem som använder den mest. Man kan ju faktiskt se ganska stora skillnader i en bil som ägs av 50-åriga Eva eller 20-åriga Kalle.

tho123
2011-10-14, 06:16
Skiljer någon hundralapp på försäkringen? :O Jag köpte en Audi A3 sportback bensin förra året, betalar 6000 per år pga att den står på min farsa, annars hade jag fått betala 20000. Tvekar starkt på att det skiljer någon hundring hit o dit. Sedan är det bullshit att det skulle bli problem med försäkring om du kör den och krockar etc, när kom det regler om att man inte får låna ut sin bil? Det beror ju helt på om man försäkrar den för folk över 25+ osv.

Kan även tillägga att jag smällt 2 bilar som inte stått på mig varav en fick jag inte tillbaks, fast betydligt mer pengar än om jag hade sålt den själv xD

Sparven från Minsk
2011-10-14, 06:49
PK kolo vaknar till liv "bedrägeri!!", bränn honom på bål!

Du lär knappast vara den första eller sista i Sverige som låter nån förälder stå som ägare och betala bilens försäkring trots att du kommer köra den till större delen. Sen ska det inte vara nåt problem att din mor inte har nåt körkort, dock kan det bli lite dyrare försäkring om någon person under 25 eller liknande, skall köra bilen.

Tror inte vi skrev så direkt ;)
Upplyste ju honom om att många gör så, MEN det kan bli problem vid eventuell olycka, så han är medveten om det.

kohai
2011-10-14, 08:38
Skiljer någon hundralapp på försäkringen? :O Jag köpte en Audi A3 sportback bensin förra året, betalar 6000 per år pga att den står på min farsa, annars hade jag fått betala 20000. Tvekar starkt på att det skiljer någon hundring hit o dit. Sedan är det bullshit att det skulle bli problem med försäkring om du kör den och krockar etc, när kom det regler om att man inte får låna ut sin bil? Det beror ju helt på om man försäkrar den för folk över 25+ osv.

Kan även tillägga att jag smällt 2 bilar som inte stått på mig varav en fick jag inte tillbaks, fast betydligt mer pengar än om jag hade sålt den själv xD

Det är ju beroende på bil, årsmodell, motorstyrka, stöldbegärlighet osv. Klart som fan att det skiljer mer på en A3a än på en S40 från -00...

Det bästa man kan göra är att stå på bilen/motorcykeln själv. Annars kommer ni aldrig få ner premien... För att dra en klyscha, köp inte skit ni inte har råd att försäkra själva!

ARMSTARK
2011-10-14, 08:45
Eftersom du är helt färsk när det gäller bilar kan det vara bra att köpa en bil som är nybesiktad, inte för att det är en 100%:ig säkerhet men en fingervisning om bilen är okej.

r3mpuh
2011-10-14, 08:59
Jag går år 3 på transportlinjen & jag är nog den enda,
som har sin bil ståendes på sig själv.
Jag äger iaf min bil(bmw). ;)

xOr
2011-10-14, 11:33
Skiljer någon hundralapp på försäkringen? :O Jag köpte en Audi A3 sportback bensin förra året, betalar 6000 per år pga att den står på min farsa, annars hade jag fått betala 20000. Tvekar starkt på att det skiljer någon hundring hit o dit. Sedan är det bullshit att det skulle bli problem med försäkring om du kör den och krockar etc, när kom det regler om att man inte får låna ut sin bil? Det beror ju helt på om man försäkrar den för folk över 25+ osv.

Kan även tillägga att jag smällt 2 bilar som inte stått på mig varav en fick jag inte tillbaks, fast betydligt mer pengar än om jag hade sålt den själv xD

Har aldrig sagt något om någon lag mot att låna, det som är förbjudet är att ha bilen ståendes på en förälder och att använda bilen hela tiden. Som nämnts i tråden så heter det skenförsäkring, googla på det så ser du vad som gäller.