handdator

Visa fullständig version : Ett par frågor!


Tiro
2011-10-13, 19:01
Hejsan, Kolozzeum!

Jag är helt ny här och fick detta forum tipsat av en vän och de flesta värkar ju ha koll på det här med träning, så tänkte ställa några frågor som skulle vara underbara att få svar på. (bjuder på eventuella stavfel och all sort av särskrivning!)

Jag är 17 år och har gymmat i ca 1 år, hade dock haft ett uppehåll över sommaren men har kommit igång nu och kört på i ca 1 månad.
Jag kör mellan 4-6 gånger i veckan och kör 3 olika pass som jag roterar, mitt mål till sommaren är det legendariska sexpacket som man har drömt om sen tidiga tonår och har därför bestämt mig att "kicka ass" och skaffa mig ett sådant till sommaren (2012).
Men eftersom jag fortfarande studerar så har jag det lite svårare med att få kosten helt till 100%, har lunchkort på olika resturanger men bara en med husmanskost, vilket är den jag även väljer (resten är t.ex Max, subway, pizzeria och ett foodcourt).
Är det dö viktigt med "super kost" för att få fram rutorna på magen eller kan jag bara köra på som jag gör nu? Har ändå tappat 10kg nu det första året och ökat i muskelmassa.
Kan även tillägga att det är styrketräning som jag kör där passen ser ut såhär:

Pass1- Ben, mage
Pass2- rygg, triceps
Pass3- Bröst, axlar, biceps
Det händer att jag byter plats på triceps och biceps för att inte få det så enformigt.

Som kosten ser ut nu:
Frukost- havregrynsgröt (om jag hinner)
Mellanmål- kesella 1%fett + en skvätt fun light
Lunch- någon form av husmanskost, brukar ta fisk eller kött
Mellanmål- proteinshake
-->GYM<--
Middag- det som bjuds på hemma

Sen har jag även lagt märket till att jag knappt har höjt vikterna på min sittande biceps curl + excentriska med z-stång, är det för att jag höjt på exempel vis hantelpressen eller rodden/lats-dragen?

Skulle vara as grymt om man kunde få svar på de frågor jag ställt + kanske något lite tips här å där! Tackar på förhand och önskar er alla fortsatt lycka inom träning! *flex*

Jacoby
2011-10-13, 19:55
Skulle byta plats på triceps och biceps då det lär bli jobbigt att köra bröst och axlar dagen efter triceps.

Tiro
2011-10-13, 20:01
"Det händer att jag byter plats på triceps och biceps för att inte få det så enformigt." :)

aijou
2011-10-13, 20:40
Jag hade bytt plats på triceps och biceps permanent (som jag antar att jacoby också menade) för att optimera återhämtningen. :)

Din kost låter ju inte direkt dålig. Svårt att säga. Man behöver inte förvandlas till mat-Hitler bara för att man ska lyckas bygga muskler. Se till att få i dig tillräckligt med protein samt att inte överäta eller svälta.

Om du vill få fram ett sexpack så är det nog främst att bli av med eventuellt överflödigt fett som gäller.