handdator

Visa fullständig version : Kalcium för att motverka övervikt, kardiovaskulär sjukdom och cancer

King Grub
2011-10-13, 15:33
There is increasing evidence to suggest that insufficient dietary calcium intake produces a calcium-deficient state that is detected by the body, and one effect might be increased hunger. This effectis particularly expressed during energy-restricted diets, where there is growing evidence that insufficient calcium (and vitaminD) intakes are associated with lower adherence to a reduced energy intake, and consequently poorer weight-loss outcome. Some studies also suggest that dairy calcium has more pronounced effects than do calcium supplements, and one could speculate as to whether the differences between inorganic and organic forms of calcium may exert different hormonal effects, as is the case with the effects of calcium on cardiovascular risk. The potential for a role for calcium in the prevention of obesity and its complications is still promising.

Calcium for prevention of weight gain, cardiovascular disease, and cancer. Am J Clin Nutr October 12, 2011.

http://www.ajcn.org/content/early/2011/10/12/ajcn.111.024141.full.pdf+html

Bjern
2011-10-13, 15:47
Hur mycket är då ''insufficient'' i fallet?

paatrik
2011-10-13, 20:32
Hur långt får man egentligen gå när man tillskriver ett ämne en viss egenskap? Dvs, om Vitamin X gör det lättare för mig att hålla vikten, är det då i god vetenskaplig anda man kan fastslå dess effekter mot typ2 diabetes? Är det inte lite som att säga; Nikes nya skor botar cancer, varför? Jo, de ger färre belastningsskador och har därmed visat att personer som använder dem springer mer. Vet att jag hårdrar det men ni fattar poängen.

Eddie Vedder
2011-10-13, 20:35
Hur långt får man egentligen gå när man tillskriver ett ämne en viss egenskap? Dvs, om Vitamin X gör det lättare för mig att hålla vikten, är det då i god vetenskaplig anda man kan fastslå dess effekter mot typ2 diabetes? Är det inte lite som att säga; Nikes nya skor botar cancer, varför? Jo, de ger färre belastningsskador och har därmed visat att personer som använder dem springer mer. Vet att jag hårdrar det men ni fattar poängen.

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Vad tycker du att man påstår? Och hur långt man kan dra det beror naturligtvis på hur väl olika faktorer korrelerar med varandra rent statistiskt.

Jag har bara läst det lilla korta abstraktet men där är de ju åtminstone väldigt försiktiga.

Tolkia
2011-10-13, 20:44
I abstractet gör ju författarna vad jag kan se inte mer än att föreslå att det skulle vara dåligt med för lite kalcium, och det känns ju inte direkt som någon vansinnigt våldsam slutsats.

paatrik
2011-10-13, 20:56
Får känslan av att A stöttar B som visat sig förebygga C, och därmed en forskning som inriktas mot det faktum att A är bra mot C. Visst, övertolkar säkert å det grövsta men men.

Eddie Vedder
2011-10-13, 20:58
Får känslan av att A stöttar B som visat sig förebygga C, och därmed en forskning som inriktas mot det faktum att A är bra mot C. Visst, övertolkar säkert å det grövsta men men.

Jag jag tycker verkligen du övertolkar. Eller är det en fullständigt annorlunda retorik i fullängdaren? För den har jag inte läst.

Uttalandena i abstraktet är mycket försiktiga och ingen slutsats alls dras.

paatrik
2011-10-13, 21:33
Jag jag tycker verkligen du övertolkar. Eller är det en fullständigt annorlunda retorik i fullängdaren? För den har jag inte läst.

Uttalandena i abstraktet är mycket försiktiga och ingen slutsats alls dras.

Reagerade främst på rubriken; Kalcium kan motverka cancer, när det snarare dämpar hungern och kan hjälpa en vid en viktnedgång. Alltså, missvisande då någon kan ta kalcium för att direkt motverka cancer. Men kritiserar det egentligen inte utan undrar mest hur långt man brukar gå när A hjälper mot B och B mot C.

agazza
2011-10-13, 21:36
Det är lite roligt att det även kan leda till cancer :D

Bjern
2011-10-14, 05:53
Det är lite roligt att det även kan leda till cancer :D

Om det är risken för prostatcancer du tänker på så ska du vara medveten om att sambandet primärt handlar om mjölkprodukter överhuvudtaget, framför allt de fettsnåla.

Citat från Eddie, ifrån en utav alla trådar om ämnet. Nu vet jag inte iofs om du syftar på prostatacancer, men jag antar det.

Eddie Vedder
2011-10-14, 08:07
Reagerade främst på rubriken; Kalcium kan motverka cancer, när det snarare dämpar hungern och kan hjälpa en vid en viktnedgång. Alltså, missvisande då någon kan ta kalcium för att direkt motverka cancer. Men kritiserar det egentligen inte utan undrar mest hur långt man brukar gå när A hjälper mot B och B mot C.

De påstår inte att det motverkar cancer. Det är en artikel som diskuterar kalciums möjliga roll i prevention mot till exempel cancer. Det är en helt vanlig rubrik och den gör som sagt inte på något sätt ett vågat uttalande.

Citat från Eddie, ifrån en utav alla trådar om ämnet. Nu vet jag inte iofs om du syftar på prostatacancer, men jag antar det.

Och även om kalciumintaget SKULLE vara den kausala faktorn just där så finns det många cancerformer. Det finns samband mellan konsumtion av mjölkprodukter och olika cancerformer, både högre och lägre förekomst.

paatrik
2011-10-14, 08:26
De påstår inte att det motverkar cancer. Det är en artikel som diskuterar kalciums möjliga roll i prevention mot till exempel cancer. Det är en helt vanlig rubrik och den gör som sagt inte på något sätt ett vågat uttalande.

Och även om kalciumintaget SKULLE vara den kausala faktorn just där så finns det många cancerformer. Det finns samband mellan konsumtion av mjölkprodukter och olika cancerformer, både högre och lägre förekomst.

Reagerade väl främst på översättningen och ordet motverka. När man sedan läser studien finns inte det direkta sambandet. Samtidigt, de talar om prevention och jag undrade väl främst (av nyfikenhet) hur långt man brukar gå. Om A hjälper mig att hålla vikten, är då A något som kan kopplas samman med alla positiva effekter en normalvikt innebär? OM man går ut med det, kan ju folk övertolka och ta A för att hjälpa mot diverse åkommor, när det egentligen är något annat som i grunden ligger bakom. Alltså, det kan tolkas som så att ett viktigt steg förbises. Försöker väl främst tolka studien ur gemene mans perspektiv och det är kanske inte lämpligt.

Eddie Vedder
2011-10-14, 08:32
Reagerade väl främst på översättningen och ordet motverka.

Fast forskarna kan ju knappast beskyllas för King Grubs ordval. :)

När man sedan läser studien finns inte det direkta sambandet. Samtidigt, de talar om prevention och jag undrade väl främst (av nyfikenhet) hur långt man brukar gå. Om A hjälper mig att hålla vikten, är då A något som kan kopplas samman med alla positiva effekter en normalvikt innebär? OM man går ut med det, kan ju folk övertolka och ta A för att hjälpa mot diverse åkommor, när det egentligen är något annat som i grunden ligger bakom. Alltså, det kan tolkas som så att ett viktigt steg förbises. Försöker väl främst tolka studien ur gemene mans perspektiv och det är kanske inte lämpligt.

Nej den är inte skriven för de som är oinsatta. Men det är du som läst fullängdaren, inte jag. Hur de uttrycker sig där vet jag inte än. Och inte heller vilka mekanismer de pratar om.

paatrik
2011-10-14, 16:28
Fast forskarna kan ju knappast beskyllas för King Grubs ordval. :)

Nej den är inte skriven för de som är oinsatta. Men det är du som läst fullängdaren, inte jag. Hur de uttrycker sig där vet jag inte än. Och inte heller vilka mekanismer de pratar om.

Då lämnar vi det, aningen oense, där :)

Eddie Vedder
2011-10-14, 19:53
Då lämnar vi det, aningen oense, där :)

Men säg vad de skriver istället. Jag är inte oense med dig eftersom jag inte läst fullängdaren. Vad som står i titeln och abstraktet är inte en fråga om tolkning, de gör inga säkra påståenden punkt slut.

Men om de ändrar sin retorik fullständigt i fullängdaren vet jag ju som sagt inte. Vilka mekanismer pratar de om och vad säger de?

AtomicPuffin
2011-10-14, 20:28
Men säg vad de skriver istället.

Han kanske syftar på titeln (även trådens titel på svenska):
Calcium for prevention of weight gain, cardiovascular disease, and cancer.

Sen kan deras slutsats vara att det inte hjälper ett dugg, men man kan nog tolka det som att dom hävdar att så är fallet. Dom använder språket på ett torrare sätt i forskarvärlden, läser du samma sak i en vanlig text är det i princip ett påstående :)

Eddie Vedder
2011-10-14, 20:30
läser du samma sak i en vanlig text är det i princip ett påstående :)

Ja fast jag läser det som den text det är, inte den text det inte är. Finns ju ingen anledning att läsa titeln medvetet fel.

"Kalcium för prevention av..." innebär att artikeln kommer handla om kalciumintag som potentiellt preventivt mot olika saker. Inget påstående som sagt, bara en kort titel som ger en bild av vad artikeln innehåller.

paatrik
2011-10-14, 21:21
Men säg vad de skriver istället. Jag är inte oense med dig eftersom jag inte läst fullängdaren. Vad som står i titeln och abstraktet är inte en fråga om tolkning, de gör inga säkra påståenden punkt slut.

Men om de ändrar sin retorik fullständigt i fullängdaren vet jag ju som sagt inte. Vilka mekanismer pratar de om och vad säger de?

För det första, var mer rak. Vi båda vet att jag inte tagit del av hela studien så varför krångla till det? Varför spela dum? Är inte alls insatt inom området och hade nöjt mig med ett svar på frågan. Nu reagerade jag främst på den svenska översättningen vilket antagligen var felaktigt. Likväl är min fråga relevant; Hur långt brukar man dra sambanden? Det är möjligt att mina fråga är helt irrelevant, må så vara, kände helt enkelt för att fråga. Nu kanske detta lät lite hårt, inte alls meningen, tycker du tillför massor och bara kul och diskutera med dig.

Eddie Vedder
2011-10-14, 21:24
För det första, var mer rak. Vi båda vet att jag inte tagit del av hela studien så varför krångla till det? Varför spela dum? Är inte alls insatt inom området och hade nöjt mig med ett svar på frågan. Nu reagerade jag främst på den svenska översättningen vilket antagligen var felaktigt. Likväl är min fråga relevant; Hur långt brukar man dra sambanden? Det är möjligt att mina fråga är helt irrelevant, må så vara, kände helt enkelt för att fråga. Nu kanske detta lät lite hårt, inte alls meningen, tycker du tillför massor och bara kul och diskutera med dig.

Jag trodde faktiskt du hade läst den. Jag frågade ju först och sedan fortsatte du prata om att de påstår det och då var det faktiskt så jag tolkade det. Men då är vi ju överens om att det inte görs några klara påståenden.

paatrik
2011-10-15, 07:12
Jag trodde faktiskt du hade läst den. Jag frågade ju först och sedan fortsatte du prata om att de påstår det och då var det faktiskt så jag tolkade det. Men då är vi ju överens om att det inte görs några klara påståenden.

Det är vi :)

Tolkia
2011-10-15, 08:25
Hur långt brukar man dra sambanden?
Sällan särskilt långt. Det skulle, förutom oredligt, också vara att duktigt undergräva sin trovärdighet i branschen. De våldsamma slutsatserna dras nästan undantagslöst av massmedia och privatpersoner.

När det gäller rubriksättningen så har Eddie redan förklarat hur det ligger till - typen av rubrik är vanlig, och tolkas i de sammanhang artikeln är avsedd för som en beskrivning av vad artikeln handlar om (d.v.s. vad kalcium kan ha för funktion för ett antal olika saker). Det är inte meningen att man skall läsa forskningsartiklar som om de vore reklam från den lokala hälsokostbutiken. Det är inte ett fel hos forskarsamhället att man inte skriver sina artiklar så att random dude enkelt kan förstå dem, när målgruppen egentligen är andra forskare eller inom området verksamma. Det hela är egentligen ett ganska bra exempel på varför det är bättre att bygga grundkunskaper genom att läsa läroböcker i ämnet man är intresserad av än genom att inhämta de, som är populärt att säga här, "senaste rönen".

Eddie Vedder
2011-10-21, 08:21
Det är vi :)

Nu har jag läst hela. Det är en debattartikel som tar upp ett antal studier och diskuterar dem.

In this context, it is interesting that intake of high amounts of dairy products, despite high saturated fat contents, seems to protect against cardiovascular disease (5), diabetes, and colonic cancer (6). Therefore, a way to obtain the health benefits of calcium and vitamin D may be to obtain at least 1000 mg calcium from dairy products, which would not pose a problem for most individuals.

[...]

There is increasing evidence to suggest that insufficient dietary calcium intake produces a calcium-deficient state that is detected by the body, and one effect might be increased hunger. This effect is particularly expressed during energy-restricted diets, where there is growing evidence that insufficient calcium (and vitamin D) intakes are associated with lower adherence to a reduced energy intake, and consequently poorer weight-loss outcome (11, 12). Some studies also suggest that dairy calcium has more pronounced effects than do calcium supplements (13), and one could speculate as to whether the differences between inorganic and organic forms of calcium may exert different hormonal effects, as is the case with the effects of calcium on cardiovascular risk. The potential for a role for calcium in the prevention of obesity and its complications is still promising.

Och du ser ju själv att retoriken är precis så försiktig som jag hela tiden hävdat. Debattartikeln kom i det här numret bland annat på grund av att den här studien publicerades i samma nummer:

Abstract

Background: Dairy product and calcium consumption have been associated with modifying body fat and body weight in children and adults.

Objective: In overweight adolescent boys and girls, we aimed to determine the effect of the doubling of habitual calcium intake to the recommended intake from dairy or calcium carbonate on energy balance and purported mechanisms including fecal fat excretion, macronutrient use, and parathyroid hormone suppression.

Design: Twenty-five girls with a mean (±SD) BMI (in kg/m2) of 33 ± 5 and 17 boys with a BMI of 28 ± 5, aged 12–15 y, participated in two 3-wk controlled feeding sessions that used a crossover design in random order as a summer research camp. In one session, 756 mg Ca/d was consumed; in the other session, an additional 650 mg Ca/d was provided as dairy or calcium carbonate supplements that were matched to the control in macronutrient content. Total energy and macronutrient intakes were controlled and were the same for the 2 sessions for each subject. Primary outcome measures were energy balance, fecal fat excretion, lipid oxidation, and postprandial energy expenditure.

Results: There were no effects of quantity or source of calcium on energy or fat balance, despite calcium-induced increases (P <0.01) in postprandial serum parathyroid hormone suppression.

Conclusion: These data lend little evidence to support the proposed mechanisms for the relation between an increase in calcium intake from calcium carbonate or dairy and weight loss or weight maintenance in children.

Weaver CM et al. Calcium, dairy products, and energy balance in overweight adolescents: a controlled trial. Am J Clin Nutr 2011;94:1163–70.

Fast de resultaten är inte helt i linje med vad annan forskning visat i samma ämne:

Abstract

Observational studies have found that dietary calcium intake is inversely related to body weight and body fat mass. One explanatory mechanism is that dietary calcium increases faecal fat excretion. To examine the effect of calcium from dietary supplements or dairy products on quantitative faecal fat excretion, we performed a systematic review with meta-analysis. We included randomized, controlled trials of calcium (supplements or dairy) in healthy subjects, where faecal fat excretion was measured. Meta-analyses used random-effects models with changes in faecal fat excreted expressed as standardized mean differences, as the studies assessed the same outcome but measured in different ways. An increased calcium intake resulted in increased excretion of faecal fat by a standardized mean difference of 0.99 (95% confidence intervals: 0.63-1.34; P < 0.0001; expected to correspond to approximately 2g day(-1)) with moderate heterogeneity (I(2) = 49.5%) indicating some inconsistency in trial outcomes. However, the dairy trials showed homogeneous outcomes (I(2)=0%) indicating consistency among these trials. We estimated that increasing the dairy calcium intake by 1241 mg day(-1) resulted in an increase in faecal fat of 5.2 (1.6-8.8) g day(-1). In conclusion, dietary calcium has the potential to increase faecal fat excretion to an extent that could be relevant for prevention of weight (re-)gain. Long-term studies are required to establish its potential contribution

Christensen R et al. Effect of calcium from dairy and dietary supplements on faecal fat excretion: a meta-analysis of randomized controlled trials. Obes Rev 2009;10:475–86.