handdator

Visa fullständig version : Köra HIIT på roddmaskin?


Lerdric
2011-10-13, 13:49
Det är så att jag inte gillar att springa på löparband eller ut i spåret. Så jag undrar helt enkelt får man samma effekt att köra HIIT på roddmaskin som att köra HIIT på löparbandet?

z_bumbi
2011-10-13, 13:52
Exakt samma effekt får du inte men du tränar konditionen i båda fallen. Om det är en ersättare beror alltså på varför du tränar övningarna?

Lerdric
2011-10-13, 14:02
Exakt samma effekt får du inte men du tränar konditionen i båda fallen. Om det är en ersättare beror alltså på varför du tränar övningarna?

Det är just i fettförbrännande syfte jag menar.

Poxeman
2011-10-13, 14:03
Det är just i fettförbrännande syfte jag menar.

Då tror jag att du får minst lika bra effekt. Rodd borde vara en övning som kräver rätt bra kräm från hela systemet.

Lerdric
2011-10-13, 14:08
Då tror jag att du får minst lika bra effekt. Rodd borde vara en övning som kräver rätt bra kräm från hela systemet.

Exakt min tanke också att man använder i stort sätt hela kroppen när man utför det. Men När jag ändå är inne på ämnet, hur länge är bäst att köra för att få ut max av det?

Poxeman
2011-10-13, 14:22
Exakt min tanke också att man använder i stort sätt hela kroppen när man utför det. Men När jag ändå är inne på ämnet, hur länge är bäst att köra för att få ut max av det?

Är inte HIIT ett utvecklat koncept? Bara att ta något av de passen?
(Eller så har jag missuppfattat, då har jag inga roddspecifika upplägg att dela med mig av)

Lerdric
2011-10-13, 14:27
Är inte HIIT ett utvecklat koncept? Bara att ta något av de passen?
(Eller så har jag missuppfattat, då har jag inga roddspecifika upplägg att dela med mig av)

Men andra ord köra typ 20min, 20sek snabbt o 40sek medel i 20 min.

z_bumbi
2011-10-13, 14:36
"
”HIIT” (High Intensity Intervall Training) är en intensiv form av intervallträning, man springer väldigt korta intervall med kort vila, varje intervall är mellan 15-60 s ungefär och med ungefär lika lång vila, totaltiden hamnar oftast under 10-15 minuter. Det är en slitsam form av träning och man bör vara ganska van vid sin träningsform samt ha en bra grundkondition innan man ger in på det. HIIT lämpar sig inte heller för alla typer av träningsformer men har man ont om tid och vill höja sin kondition och energiförbrukning snabbt så är det effektivt."

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=37062&highlight=kondition+intervall

Uppåt 20 min går att hålla hög intensitet men då är de flesta redan konditionsidrottare på hög nivå för att klara av det. Iofs finns det mig veterligen inga nackdelar att köra lite lugnare om man vill hålla på längre tid så 20 min och att man inte gräver ner sig totalt att det ska vara superjobbigt hela tiden kan vara en bra idé.

Fartman
2011-10-13, 15:11
Roddmaskiner är ju rätt säkra och skonsamma så det är ju ganska lämpliga redskap om man verkligen vill köra skiten ur sig utan risken att typ snava(stuka fötter), ramla och all annan skit man kan råka göra om man dundrar på för fort på ett löpband eller ute i spåret.