handdator

Visa fullständig version : Kan någon var ärlig och förklara vad som gäller?


puman83
2011-10-13, 11:17
Jag vill gå ner i vikt. Jag har prövat allt! Jag är inte överviktig, men 5 kg skulle jag behöva gå ner. Det är omöjligt. Jag är så trött på allas snack om mat. Folk läser massa och sen för det vidare. Ät GI så går du ner, ät fett så går du ner osv. Vissa hävdar, bränn mer kcal än du tar in? Men hur ska det gå till när andra hävdar att om man äter för lite och tränar så "sparar" kroppen. Men vadå sparar? Äter jag inte och tränar borde jag väl gå ner helt logiskt? Och vad menas med att musklerna måste återhämta sig, vad betyder det egentligen? Om jag inte äter efter träningen blir jag tjock då eller? Hur länge sparar kroppen, den kan ju inte spara forever, då skulle ingen gå ner i vikt.

Sen förstår jag verkligen inte det här med kalori? intag med nyttiga kalorier och onyttiga: En kalori är väl en kalori? Om jag äter 250 g lax (300 kcal) istället för en chokladkaka (300 kcal) är det väl ingen skillnad förutom att det är nyttigare med lax, men jag får ju fortfarande i mig kalorierna, eller? Om jag äter 2000 kcal i bara lax då går jag väl ändå inte ner för att det är lax?

Min kropp är inte som andras, jag tränade som en tok förra hösten. Nu ska jag förklara. Jag är 170 cm, väger 67 kg. Problemet är att allt fett är på överkroppen och inte mkt på underkroppen. I alla fall, från att äta onyttigt och godis till att träna hårt 4 ggr i veckan i 5 MÅNADER, samt skippade godis, chips och allt sånt skit gick jag ner 2 kg?? Hur är detta möjligt?*gah!*

Om jag äter 1100 kcal om dagen och tränar nästan varje dag, då borde jag gå ner eller?

Så kan någon vänlig skäl förklara något nytt för mig, någon som faktiskt vet av egen erfarenhet inte någon som har LÄST SIG TILL hur det funkar, för att jag kan läsa. Snälla?*mini

Discogymmar
2011-10-13, 11:17
Läs Deffguiden här på forumet

Reaper123
2011-10-13, 11:21
Jag har "deffat" bort drygt 50kg fett från kroppen, det som funkar är kcalunderskott!

Svårare än så är det inte, finns heller ingen anledning att köra på ett för stort underskott! Även om du nu verkar ligga riktigt lågt gällande kcal in så får du antingen se över dina beräkningar eller helt enkelt äta mindre alt. träna mer för att gå ner i vikt!

puman83
2011-10-13, 11:23
Jäklar, bra jobbat! Min kropp bygger ganska lätt muskler. Vad hände med att kroppen "sparar" om du äter för lite och tränar, det är bara skitsnack eller hur? Har precis börjat med detta kcal underskott och mer träning. Första gången i mitt liv jag gör det, har prövat allt annat.

vicarious
2011-10-13, 11:26
Det är omöjligt.


Nej :)


Jag är så trött på allas snack om mat. Folk läser massa och sen för det vidare. Ät GI så går du ner, ät fett så går du ner osv. Vissa hävdar, bränn mer kcal än du tar in? Men hur ska det gå till när andra hävdar att om man äter för lite och tränar så "sparar" kroppen.

Tro inte på exakt allt du läser och allt snack du hör. Var lite kritisk och inte så naiv.


Äter jag inte och tränar borde jag väl gå ner helt logiskt? Och vad menas med att musklerna måste återhämta sig, vad betyder det egentligen?

De måste hinna byggas upp igen innan du bryter ner dom. Sen så vill man hinna lagra in glykogen i musklerna. Glykogen är i huvudsak den energikälla som används när musklerna arbetar.


Om jag inte äter efter träningen blir jag tjock då eller? Hur länge sparar kroppen, den kan ju inte spara forever, då skulle ingen gå ner i vikt.

Nej. Kroppen "sparar" bara om du får i dig mer energi än du gör av med.



En kalori är väl en kalori?

Ja.


Om jag äter 250 g lax (300 kcal) istället för en chokladkaka (300 kcal) är det väl ingen skillnad förutom att det är nyttigare med lax, men jag får ju fortfarande i mig kalorierna, eller?

Stämmer. Men från laxen får du nyttiga fetter och även protein.


Om jag äter 2000 kcal i bara lax då går jag väl ändå inte ner för att det är lax?

Du går ner om du förbrukar mer energi än du stoppar i dig. Stoppar du i dig 2000 kcal måste du göra av med mer än det för att gå ner. Spelar ingen roll om det bara är lax du äter.


Min kropp är inte som andras

Jo, om du inte har något sjukdomstillstånd som påverkar din ämnesomsättning. Detta är inte särskilt sannolikt.


jag tränade som en tok förra hösten. Nu ska jag förklara. Jag är 170 cm, väger 67 kg. Problemet är att allt fett är på överkroppen och inte mkt på underkroppen. I alla fall, från att äta onyttigt och godis till att träna hårt 4 ggr i veckan i 5 MÅNADER, samt skippade godis, chips och allt sånt skit gick jag ner 2 kg?? Hur är detta möjligt?*gah!*

2kg är väl inte så dåligt. Bara för att man börjar äta "nyttig" mat så betyder inte det att man går ner i vikt. Man kan bli fet även om man bara äter tonfisk, ägg och keso - om man äter mer energi än sin kropp gör av med.


Om jag äter 1100 kcal om dagen och tränar nästan varje dag, då borde jag gå ner eller?

Det låter sannolikt ja.

puman83
2011-10-13, 11:39
Haha, du hade svar på tal du. Tackar!

Undrar över två saker du skrev:
"De måste hinna byggas upp igen innan du bryter ner dom. Sen så vill man hinna lagra in glykogen i musklerna. Glykogen är i huvudsak den energikälla som används när musklerna arbetar." Jo jag har hört det, men vad händer om jag bara fortsätter att träna varje dag? Vad händer om glykogenet inte är tillräckligt och jag bara fortsätter träna utan att äta tillräckligt?


"Stämmer. Men från laxen får du nyttiga fetter och även protein. "

Det har jag också hört, men det blir en motsägelse? Vad betyder det där "men"? Det är ju fortfarande kalorier? Vad spelar det för roll?

Annars är jag nöjd med dina svar :)

puman83
2011-10-13, 11:45
Gapskrattar " Man kan bli fet även om man bara äter tonfisk, ägg och keso". SANT!!!

Och jag som har trott att jag är nyttig för att jag ätit nötter. Har säker dubblerat intaget av mängden nötter än halva mängden choklad som jag skulle ha ätit istället. Tjejgrej!

Hennish
2011-10-13, 11:46
"Stämmer. Men från laxen får du nyttiga fetter och även protein. "

Det har jag också hört, men det blir en motsägelse? Vad betyder det där "men"? Det är ju fortfarande kalorier? Vad spelar det för roll?

Annars är jag nöjd med dina svar :)

Kan garantera dig att du kommer känna dig mättare på 300 kcal lax än 300 kcal choklad. Försök hålla en sub-2000 kcal-diet på enbart choklad och se hur bra det känns.

Sheogorath
2011-10-13, 11:49
Haha, du hade svar på tal du. Tackar!

Undrar över två saker du skrev:
"De måste hinna byggas upp igen innan du bryter ner dom. Sen så vill man hinna lagra in glykogen i musklerna. Glykogen är i huvudsak den energikälla som används när musklerna arbetar." Jo jag har hört det, men vad händer om jag bara fortsätter att träna varje dag? Vad händer om glykogenet inte är tillräckligt och jag bara fortsätter träna utan att äta tillräckligt?


"Stämmer. Men från laxen får du nyttiga fetter och även protein. "

Det har jag också hört, men det blir en motsägelse? Vad betyder det där "men"? Det är ju fortfarande kalorier? Vad spelar det för roll?

Annars är jag nöjd med dina svar :)

Att en kalori är en kalori är en sanning. Däremot händer inte samma sak i kroppen med 1 g socker som 1 g fiskprotein, även om båda ger ungefär 4 kilokalorier. I många fall är det praktiskt att tänka sig att vikten påverkas lika mycket upp/ner av 4 kcal från socker eller 4 kcal från fiskprotein. Däremot är det ju en skillnad i vilken vikt det är som påverkas. Snackar vi fettvikt, muskler eller vätska? Man kommer rasa i muskelmassa om man bara lever på gelehallon och få en väldigt ogynnsamm fettinlagring istället (omfördelar muskelvikt till fettvikt), det samma gäller inte för samma energimängd från en väl sammansatt blandkost.

Det är därför kosten och inte bara den totala energimängden är viktig, och också anledningen till att "en kalori är en kalori" är en sanning som behöver förtydligas för att den ska bli praktiskt omsättbar på ett vettigt sätt.

Men visst: vill du bara gå ner i vikt och skiter i utseende och hälsa går det utmärkt att göra det på chokladkaka. Det handlar bara om att äta mindre energi än du gör av med.

rajjan_dammit
2011-10-13, 11:50
Om jag äter 2000 kcal i bara lax då går jag väl ändå inte ner för att det är lax?

...

I alla fall, från att äta onyttigt och godis till att träna hårt 4 ggr i veckan i 5 MÅNADER, samt skippade godis, chips och allt sånt skit gick jag ner 2 kg?? Hur är detta möjligt?*gah!*

Du svarar ju på din egen fråga lite grann här tycker jag.

puman83
2011-10-13, 11:58
Ännu mer bra svar.

Jag vill inte leva på skitmat eller en chokladkaka. Jag känner folk som lever på godis och ändå är smala. Deras kroppar kan inte må bra på insidan. Jag vill bara veta vad som är sanning och hur jag kan gå ner mina 5 jä*la kilon utan att alla säger att man ska äta mer när man tränar.. Vill veta vad allt betyder. Folk som lever på fett går ner i vikt? Jag säger bara åderförkalkning när de är gamla.

"Däremot händer inte samma sak i kroppen med 1 g socker som 1 g fiskprotein, även om båda ger ungefär 4 kilokalorier."

Så du menar om jag äter 50 kcal mörk choklad istället för lika mängd ljus choklad är det bättre för min viktnedgång?

puman83
2011-10-13, 12:00
Jo, jag menade att en så drastisk förändring borde göra att jag gick ner 4 kg i alla fall..?

Sheogorath
2011-10-13, 12:10
Ännu mer bra svar.

Jag vill inte leva på skitmat eller en chokladkaka. Jag känner folk som lever på godis och ändå är smala. Deras kroppar kan inte må bra på insidan. Jag vill bara veta vad som är sanning och hur jag kan gå ner mina 5 jä*la kilon utan att alla säger att man ska äta mer när man tränar.. Vill veta vad allt betyder. Folk som lever på fett går ner i vikt? 1. Jag säger bara åderförkalkning när de är gamla.
"Däremot händer inte samma sak i kroppen med 1 g socker som 1 g fiskprotein, även om båda ger ungefär 4 kilokalorier."

2. Så du menar om jag äter 50 kcal mörk choklad istället för lika mängd ljus choklad är det bättre för min viktnedgång?

1. Det återstår att se. Jag är personligen helt övertygad om att socker är mer förödande för hälsan än fett oavsett om man går ner eller upp i vikt.

2. I en varierad kost är det helt likvärdigt. Som första mål mat efter träning absolut ingen skillnad, där kanske bara den sorten med högre sockerhalt är till fördel för kommande prestation. Där kom vi in på något annat: näringstiming. Är levern tom på glykogen tolererar man socker mycket bättre utan risk för ogynnsam fettinlagring jämfört med om man redan ätit en brakmåltid och smäller i sig en sockerrik efterrätt.

Åter igen: vad vågen visar kan vara samma mellan två dieter med lika många kalorier, men hur fördelningen muskler/fett blir kan skilja sig.

puman83
2011-10-13, 12:17
Men jag har hört att det är tvärtom???!!! Att du ska äta vanlig mat innan du äter något sött för att kroppen tål det bättre? DOCK om jag tänker efter så verkar det mer logiskt så som du säger, för att varför skulle det vara bättre att bygga på matklumpen i magen med en sockerbomb.

Vissa pratar om kolhydrater i grönsaker som kolhydrater i pasta, ris osv... det borde vara bättre att äta morötter till kycklingen än pasta. Ett sidospår.

Okej tack för dina svar.

Sheogorath
2011-10-13, 12:25
Men jag har hört att det är tvärtom???!!! Att du ska äta vanlig mat innan du äter något sött för att kroppen tål det bättre? DOCK om jag tänker efter så verkar det mer logiskt så som du säger, för att varför skulle det vara bättre att bygga på matklumpen i magen med en sockerbomb.

Vissa pratar om kolhydrater i grönsaker som kolhydrater i pasta, ris osv... det borde vara bättre att äta morötter till kycklingen än pasta. Ett sidospår.

Okej tack för dina svar.

Alla kolhydrater är inte skapade lika under solen. Den molekyl som är hälsovådlig i stora mängder är fruktos som finns naturligt i alla grönsaker, frukter och bär. Vanligt socker, sackaros, består av en del fruktos och en del glukos. Det är just eftersom socker gärna kommer högkoncentrerat (i bakverk, godis, juice, läsk) som det blir ett hälsoproblem. Leverns förmåga att hantera fruktos är nämligen begränsad. Den fruktos som inte kan hanteras är fettbildande kring de inre organen. Att fruktos tolereras bättre mellan måltiderna och efter träning är för att levern är mer glykogentömd och därför kan ta upp fruktosen till lagring. När socker inte raffineras och koncentreras är halterna fruktos så små att det inte är några problem. Frukt är under normala omständigheter inte dåligt att inkludera i sin kost. Pasta (sädesslag överlag), ris, potatis mm är bara långa kedjor av glukos ("stärkelse") och är den bästa formen av kolhydrat. Diabetiker ska vara försiktiga med kolhydratbomber oavsett slag, men för friska är ett lass spaghetti med köttfärssås efter träning så optimalt det kan bli om man har kaloriutrymme till det.

kaer
2011-10-13, 12:26
Och jag som har trott att jag är nyttig för att jag ätit nötter. Har säker dubblerat intaget av mängden nötter än halva mängden choklad som jag skulle ha ätit istället.
Allvarligt talat, det är ett jävla tjat om nötter överallt.

Nötter är svingott, säkert nyttigt, men det är ju rätt lätt att trycka i sig en
våldsam energimängd.

puman83
2011-10-13, 12:35
Jisses vad du kan!! Äntligen någon som förklarar (till skillnad från alla böcker)
Det är precis detta som förvirrar mig. På ett sätt tänker jag att det är bättre att äta en kartong vindruvor än godis för att det är bättre socker, men å andra sidan så säger folk att det är jätte onyttigt med vindruvor för att det är massa socker?!?!?!?!?!

Jag går inte ner i vikt för att jag väljer frukt istället ändå juh. Men det är som du säger att intaget för levern är begränsad för fruktos och det är därför man inte kan äta mkt frukt. Men när du skriver "När socker inte raffineras och koncentreras är halterna fruktos så små att det inte är några problem", blir inte det en motsägelse mot att hanteringen av fruktos är begränsad?

puman83
2011-10-13, 12:37
Ja nötter är asgott!

Men inte f*n går man ner i vikt av de.

Sheogorath
2011-10-13, 12:44
Jisses vad du kan!! Äntligen någon som förklarar (till skillnad från alla böcker)
Det är precis detta som förvirrar mig. På ett sätt tänker jag att det är bättre att äta en kartong vindruvor än godis för att det är bättre socker, men å andra sidan så säger folk att det är jätte onyttigt med vindruvor för att det är massa socker?!?!?!?!?!

Jag går inte ner i vikt för att jag väljer frukt istället ändå juh. Men det är som du säger att intaget för levern är begränsad för fruktos och det är därför man inte kan äta mkt frukt. Men när du skriver "När socker inte raffineras och koncentreras är halterna fruktos så små att det inte är några problem", blir inte det en motsägelse mot att hanteringen av fruktos är begränsad?

Din svårighet att gå ner i vikt handlar inte om just frukt heller utan om att du ersatt X kcal godis med X kcal annat. I ditt fall kanske det är nötter och frukt men hade du ersatt det med vit fisk eller kalkon hade du inte heller gått ner i vikt.

Men för att återgå till frukt: eftersom en stor andel av frukten är fibrer och vätska är koncentrationen fruktos (i form av fritt fruktos och fruktos bundet i socker) LÅG till skillnad från exempelvis godis, där koncentrationen är HÖG. Vindruvor innehåller typ 15 g kolhydrat / 100 g medan godis ligger omkring 80 g / 100. Det är skapligt stor skillnad. Därför är frukt nästan alltid ett bättre val än godis (om inte annat innehåller det vitaminer) men SJÄLVKLART kan man äta så mycket frukt att vikten inte går ner.

Men även godis kan fylla en funktion. Efter 70 min spinning sätter jag i mig 400 kcal marshmallows eftersom jag VILL ha maximalt med kolhydrat snabbt för att återhämta kroppen. Men det hade inte blivit sämre med samma mängd kolhydrat från bröd, pasta eller frukt.

puman83
2011-10-13, 12:55
Det här är ju rena julafton med insikter för mig. Tack så mycket. Har lärt mig mer nu än någonsin. Är du någon kostexpert eller?

Jag måste sluta ljuga för mig själv och inte ersätta godiset med annat. Problemet är att jag tycker om att äta när det är mycket, alltså hellre hummos med morötter och paprika än en bit kyckling som tar slut på en sekund. Det finns inte så mkt nyttigt man kan äta som är en större mängd och samtidigt gå ner i vikt. Idag ersatte jag middagen med 80 g ekologiskt jordnötssmör vilket motsvara 530 kcal (4 matskedar). Brukar inte göra det, men jag var så sugen.

puman83
2011-10-13, 13:00
Haha inte dåligt med marshmallowsen :) Vad händer om du inte återhämtar kroppen, då borde man rasa i vikt....

aijou
2011-10-13, 14:24
Ok. Förstår att det är mycket att ta in på en gång. Men här är ett förslag på hur du kan se på din viktnedgång.

Tänk dig att du har en kaloribudget varje dag som du inte får överstiga. Nu vet jag ju inte hur mycket du förbränner om dagen, men vi kan ju låtsas för enkelhetens skull att du förbränner 2000 kcal/dag. Du vill ju lägga dig på ett underskott. 500 kcal underskott kan ju vara lagom. Då kommer du gå ner ca 0,5 kg/vecka. Din kaloribudget blir då 1500 kcal.

Din uppgift nu är att få i dig mat som motsvarar 1500 kcal/dag. Nu handlar det om hur du ska fördela din kaloribudget för att komma upp till (men inte överskrida) 1500 kcal. Du ska alltså fördela protein, kolhydrater och fett för att komma upp i rätt kalorimängd.

Det kan vara fördelaktigt att få i sig en ganska hög halt av protein. 2g/kg kroppsvikt brukar många rekommendera. fördelen med mycket protein är dels att det hjälper en att spara/bygga muskler och dels att proteinrik mat ofta är ganska mättande.

När du är uppe i tillräcklig mängd protein så kan du fördela resten av din budget lite som du vill mellan kolhydrater och fett. Min rekommendation är att inte utesluta något av dem helt.

Ända sättet att ha stenkoll på detta är att väga all mat och räkna kalorier. Jag anser dock att man inte måste ha stenkoll utan kan gå på känn och sedan kontrollera genom att väga sig varje morgon efter toalettbesök. Sedan skriver man upp vad man väger varje dag för att sedan räkna ut medelvärdet över en vecka. på så vis får man fram en bra bild av hur mycket man har gått ner i vikt och man slipper ta hänsyn till att vikten kan variera kraftigt från dag till dag. Sen får man jämföra medelvärdet denna veckan med medelvärdet förra veckan. Visar medelvärdet att man har gått ner ca 0.5 kg så har man prickat rätt. Visar det mer eller mindre så är det bara att justera kosten lite och se om det blir rätt nästa vecka.

För övrigt, läs deffguiden! http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881 Där står det vad som gäller.

Lycka till! :)

Sheogorath
2011-10-13, 16:19
Det här är ju rena julafton med insikter för mig. Tack så mycket. Har lärt mig mer nu än någonsin.
1. Är du någon kostexpert eller?

Jag måste sluta ljuga för mig själv och inte ersätta godiset med annat. Problemet är att jag tycker om att äta när det är mycket, alltså hellre hummos med morötter och paprika än en bit kyckling som tar slut på en sekund. Det finns inte så mkt nyttigt man kan äta som är en större mängd och samtidigt gå ner i vikt. Idag ersatte jag middagen med 80 g ekologiskt jordnötssmör vilket motsvara 530 kcal (4 matskedar). Brukar inte göra det, men jag var så sugen.

Haha inte dåligt med marshmallowsen :)
2. Vad händer om du inte återhämtar kroppen, då borde man rasa i vikt....


1. Hehe. Nej! Jag har ingen formell utbildning inom kost/näringslära. Det jag kan har jag lärt mig här på Kolozzeum. :)

2. Nu tränar jag bara spinning en dag i veckan och 400 kcal utslaget på 7 dagar blir inte särskilt mycket energi per dag, men visst, hade jag tagit bort marshmallowsen och inte gjort någon annan förändring hade jag ju gått ner några gram extra i veckan. Man varför skulle jag, om jag frågar lite retoriskt? Jag går ju ner i vikt i den takt jag avser och när jag slutar göra det är det ju knappast från mina återhämtningsmåltider som jag vill norpa kalorier. Det är nästan alltid bättre att dra bort kalorier från timmarna före träning än timmarna efter, om man har möjlighet till det. Om man inte får äta så mycket och har möjlighet att träna skapligt tidigt på dagen kan man överväga att lägga ALL sin mat efter att man tränat. Det har inte att göra med att det påverkar vikten annorlunda utan om att återhämtningen blir bättre, d.v.s. att man förbereder kroppen bättre inför nästa prestation.

vicarious
2011-10-13, 16:56
Något som man kan äta mycket av för en liten mängd energi finns det hundratals recept på i den här tråden :D

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=153619

Du kommer märka att Kolozzeum är ett kanonbra forum :) Det finns väldigt många kunniga personer här, Sheo är en :)

puman83
2011-10-14, 00:09
Det här är det bästa jag har hört någonsin. Jag har tränat stenhårt i 1 vecka nu och ätit 1100-1200 kcal per dag. Det är första gången jag räknar ALLA kcal (inklusive de nyttiga). Har alltid trott att man kommer undan med avokado, nötter och dadlar. MEN det gör man inte, kroppen mår bättre, men inte går man ner i vikt för det. SÅ nu har jag ett program, formfixaren som är jätte bra som jag tänker ta del av. Vill bli deffad dessutom, men det är ett senare problem. Först måste jag ner några kg.

"men visst, hade jag tagit bort marshmallowsen och inte gjort någon annan förändring hade jag ju gått ner några gram extra i veckan. Man varför skulle jag, om jag frågar lite retoriskt?" Nej, det tycker jag absolut inte att du ska göra, ta bort de alltså. Jag bara undrar eftersom det här med återhämtning säger folk att om man inte äter efter träning så kan man gå upp i vikt istället för att kroppen reagerar så... Rent logiskt borde det inte vara så.

Det där med att inte spara på kalorierna innan träning är nog bra som du säger. Det är kanske som att gå morgonpromenader innan frukost, när man är "tömd". Jag vet inte.

Det här forumet är ju jätte bra :) :) :)

puman83
2011-10-14, 00:13
vicarious. Hittar inga recept. Bara massa protein pulver recept?

Sheogorath
2011-10-14, 05:45
Det här är det bästa jag har hört någonsin. Jag har tränat stenhårt i 1 vecka nu och ätit 1100-1200 kcal per dag. Det är första gången jag räknar ALLA kcal (inklusive de nyttiga). Har alltid trott att man kommer undan med avokado, nötter och dadlar. MEN det gör man inte, kroppen mår bättre, men inte går man ner i vikt för det. SÅ nu har jag ett program, formfixaren som är jätte bra som jag tänker ta del av. Vill bli deffad dessutom, men det är ett senare problem. Först måste jag ner några kg.

"men visst, hade jag tagit bort marshmallowsen och inte gjort någon annan förändring hade jag ju gått ner några gram extra i veckan. Man varför skulle jag, om jag frågar lite retoriskt?" Nej, det tycker jag absolut inte att du ska göra, ta bort de alltså. Jag bara undrar eftersom det här med återhämtning säger folk att om man inte äter efter träning så kan man gå upp i vikt istället för att kroppen reagerar så... Rent logiskt borde det inte vara så.

Det där med att inte spara på kalorierna innan träning är nog bra som du säger. Det är kanske som att gå morgonpromenader innan frukost, när man är "tömd". Jag vet inte.

Det här forumet är ju jätte bra :) :) :)

Helt riktigt, så är det inte. Vad som står på vågen påverkas inte nämnvärt av om du äter en viss kalorimängd före eller efter träningen, men det kan gynna kroppssammansättningen på sikt att äta både rejält med kolhydrat och protein efter träningen istället för före (om man nu måste välja). Protein därför att man alltid vill maximera sin muskeluppbyggnad (eftersom vikten man tappar då måste vara fett) och kolhydrat för att orka träna tillräckligt hårt nästa gång man kör för att just stimulera den här muskeluppbyggnaden effektivt. Det här är också anledningen till att progressiv styrketräning (styrketräning där man håller koll på/strävar efter att bli starkare hela tiden) är den enda träningsformen som är ett måste vid viktnedgång för att man ska gå ner i fett istället för fett+muskler. "Förbränningsträning" (morgonpromenader, jogging, spinning eller vad man nu tänker sig) är inget måste eftersom man bara kan dra bort motsvarande mängd energi från maten istället. Om man redan äter väldigt lite kan det dock vara ett alternativ för att öka energiförbrukningen. Man kanske kommer till en punkt där man verkligen inte kan tänka sig att äta mindre mat, och då är det ju energiutgifterna man måste öka. Då kan promenader etc komma in i bilden. Annars kan man ju göra sådant för att man gillar det/av hälsoskäl, och då har man ju dessutom möjlighet att äta lite mer. :)

Lychgate
2011-10-14, 06:22
Om fruktos: Mängden där det börjar strula med visceralt(runt organ) fett är väl vid energiöverskott med mycket fruktos och mer eller mindre hela matsmältningssystemet jobbar på max och samtliga depåer av glykogen är fyllda? Personligen tror jag att ett högt fruktintag under kalorirestriktion inte är negativt från omvandlingsprocessen i levern men har ej hittat konkreta svar.

Annars rekommenderar jag även att äta lite protein runt 1-2 timmar före styrketräning för att få upp protein nivåerna i blodet för mindre muskelnedbrytning samt bättre återhämtning.

Protein är även närmare 3 kcal(specifikt förslag är 3.2) än 4 i energimängd på grund av TEF, alltså energin som krävs för att förbränna energin. Detta är runt 20-30% beroende på sammansättningen av proteinet. Mer mättnad för mindre mängd energi plus allt annat positivt som kommer av ett högt proteinintag under deff. :thumbup:

Sheo är förövrigt grym. :)

puman83
2011-10-14, 09:48
Men det här med muskelnedbrytning. Jag vill inte ha så mycket mer muskler, jag vill ha mindre muskler i min kropp, den bygger så himla lätt. Då borde jag väl inte äta så mkt proteiner, eller?

Vad betyder "bryta ner muskler" vad händer egentligen?

Men om du skriver att styrketräning är bäst för fettförbränning, vad händer om man tränar ett hårt jympapass med både styrka och kondition. Räknas de styrkeövningarna?

Jag står på crosstrainern varje dag och kombinerar det med olika pass. Tycker du jag ska börja gymma också? Gillar inte gymmet, det är läskigt.

WHITEFOLKS
2011-10-14, 09:58
Men det här med muskelnedbrytning. Jag vill inte ha så mycket mer muskler, jag vill ha mindre muskler i min kropp, den bygger så himla lätt. Då borde jag väl inte äta så mkt proteiner, eller?

Vad betyder "bryta ner muskler" vad händer egentligen?

Nu är det givetvis en smaksak osv men troligtvis bygger inte din kropp muskler så "lätt" att det kommer bli ett problem för dig, speciellt inte på kcalunderskott :)

Håll dig till de tips du hittar i deffguiden angående fördelningen av kalorierna och tänk inte för mycket på sånt som fruktos vara eller icke vara. Om du ligger på ett kaloriunderskott, äter mat som du tror är bra och inom de riktlinjer som finns i deffguiden så kommer du att få bra resultat.

Det är givetvis inget fel i att lära sig "mer" och gå in på detaljer men med grunderna rätt så kommer du kunna få till 90%+ av resultatet så kan man fila på detaljerna för de övriga procenten när man har tid och ork :D

knivis
2011-10-14, 10:02
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e97fa238e845_3a68f0da_dietistxp.rar prova detta program för lättare uträkning av kalorier, protein, fett, kolhydrate mm. ;)

Nutrid
2011-10-14, 10:15
Men det här med muskelnedbrytning. Jag vill inte ha så mycket mer muskler, jag vill ha mindre muskler i min kropp, den bygger så himla lätt. Då borde jag väl inte äta så mkt proteiner, eller?

Vad betyder "bryta ner muskler" vad händer egentligen?

Men om du skriver att styrketräning är bäst för fettförbränning, vad händer om man tränar ett hårt jympapass med både styrka och kondition. Räknas de styrkeövningarna?

Jag står på crosstrainern varje dag och kombinerar det med olika pass. Tycker du jag ska börja gymma också? Gillar inte gymmet, det är läskigt.

Det första du sa stämmer in rätt mycket på hur jag själv tänkte för ca 6 månader sedan. Ta dock orden på allvar när folk förklarar att du kommer ha betydligt snyggare kropp ifall du styrketränar under din viktnedång då du annars bara kommer se såkallad "smal-fet" ut.

Styrketräning är bra på det sättet att du behåller muskelmassan och förlorar mer fett istället för att även musklerna försvinner. Man har även en "efterförbränning" efter styrketräningspassen men det handlar om ett tiotal kalorier sett över dagen.

Att köra crosstrainer är riktigt skön träningsform enligt mig men se till att försöka hålla dina konditions pass på dagarna du inte kör styrketräning då det annars ger lite utav motsatta signaler till varandra för kroppen.

Om du nu börjar få riktigt bra koll på vad du får i dig varje dag så se till att du inte hamnar på ett för stort underskott. Du har ju din basala energiförbrukning men det är bara den energin som tas för att hålla dig vid liv. Utöver detta så har du även vardagsmotion vilket ofta lägger till ett par hundra kalorier så länge man inte är sjuk och bokstavligen inte rör sig på hela dagen.

Allt du behöver veta angående kalorier kan du dock ta reda på i deffguiden (när det gäller aktivitetsfaktor och ta reda på vad just du förbrukar om dagarna).

vicarious
2011-10-14, 11:37
vicarious. Hittar inga recept. Bara massa protein pulver recept?

Kolla här så förstår du vad proteinfluff är för något :)

http://andreazengstrom.blogspot.com/2010/10/fluff-pa-tre-olika-satt.html
http://pizzaochglassdieten.amattsson.se/#post9

levels
2011-10-14, 20:15
läs, ta in informationen, följ och du kommer lyckas snabbare än vad du tror!

ät varannan timme, ät mindre portioner, få i dig mellanmål mellan de stora måltiderna, käka nyttig mat med mycket protein - ju mer du äter desto mer förbränner kroppen dock måste du hålla kalorierna nere! det gör du via att äta nyttig mat, käka mycket kyckling, kalkon, lax, tonfisk med ris! halvera risportionen och fyll ut med broccoli eller spenat istället = det kommer skapa en större mättnadskänsla men du får i dig mindre kolhydrater! dra ner på kolhydrater i allmänhet! vrid på maten i affären och kolla kolhydraterna per gram och försök hålla dig under ca 150 gram kolhydrater per dag! dubbla proteinintaget och ge fan i socker! försök dra ner på fettet med småändringar som lättprodukter istället för vanliga = lättmjölk. drick mycket vatten, vatten reglerar tempraturen i kroppen vilket reglerar förbränningen!

för att förklara det jag sagt nu: tänk att förbränningen är en majbrasa, lägger du på en stor stock på brasan kommer den brinna väldigt länge och ändå i slutet kommer det ligga kvar en bränd stock = väldigt svårt att bränna bort hela.
Lägg istället på många småkvistar lite då och då så försvinner dom enkelt och elden brinner på bättre = logiskt va?

vill du tappa vikt snabbt så testa ketodieten, la ett inlägg om den nyss i deff forum delen! grymt bra!

ps. pallar inte skriva med stora bokstäver och sånt skit fyi :)

Eddie Vedder
2011-10-14, 20:46
för att förklara det jag sagt nu: tänk att förbränningen är en majbrasa, lägger du på en stor stock på brasan kommer den brinna väldigt länge och ändå i slutet kommer det ligga kvar en bränd stock = väldigt svårt att bränna bort hela.
Lägg istället på många småkvistar lite då och då så försvinner dom enkelt och elden brinner på bättre = logiskt va?

Nej faktiskt helt felaktigt. Finns inget som helt stöd för att fler måltider innebär högre ämnesomsättning.

aijou
2011-10-14, 21:26
läs, ta in informationen, följ och du kommer lyckas snabbare än vad du tror!

ät varannan timme, ät mindre portioner, få i dig mellanmål mellan de stora måltiderna, käka nyttig mat med mycket protein - ju mer du äter desto mer förbränner kroppen dock måste du hålla kalorierna nere! det gör du via att äta nyttig mat, käka mycket kyckling, kalkon, lax, tonfisk med ris! halvera risportionen och fyll ut med broccoli eller spenat istället = det kommer skapa en större mättnadskänsla men du får i dig mindre kolhydrater! dra ner på kolhydrater i allmänhet! vrid på maten i affären och kolla kolhydraterna per gram och försök hålla dig under ca 150 gram kolhydrater per dag! dubbla proteinintaget och ge fan i socker! försök dra ner på fettet med småändringar som lättprodukter istället för vanliga = lättmjölk. drick mycket vatten, vatten reglerar tempraturen i kroppen vilket reglerar förbränningen!

för att förklara det jag sagt nu: tänk att förbränningen är en majbrasa, lägger du på en stor stock på brasan kommer den brinna väldigt länge och ändå i slutet kommer det ligga kvar en bränd stock = väldigt svårt att bränna bort hela.
Lägg istället på många småkvistar lite då och då så försvinner dom enkelt och elden brinner på bättre = logiskt va?

vill du tappa vikt snabbt så testa ketodieten, la ett inlägg om den nyss i deff forum delen! grymt bra!

ps. pallar inte skriva med stora bokstäver och sånt skit fyi :)

Njaaa... inte riktigt så va? En hel del av det du skriver är mycket bra tips. Men Jag ställer mig högst tveksam till att äta så ofta som varannan timme. Det är väl iofs inte fel att göra det. Men vad jag har hört så påverkar det inte förbränningen på något fördelaktigt sätt. Men kan du motbevisa mig så, varsågod. Personligen tycker jag bara att det är svårt att hålla ett lågt kcal-intag om man äter för ofta. Det blir ju bara fågelportioner av varje måltid. :)

puman83
2011-10-15, 07:59
Jag kommer inte att äta varannan timme. Jag kör på kalorier in och ut + hård träning + Räkna ALLA kalorier!

Jag äter tre ggr om dagen 1200 kcal. Mitt program har räknat ut att jag måste bränna 566 kcal om jag ska nå mitt mål till den 25 november.

Tack för flufftipsen *flex*.

Nutrid vad menar du med motsatta signaler, förklara ordagrant är du snäll?
"Att köra crosstrainer är riktigt skön träningsform enligt mig men se till att försöka hålla dina konditions pass på dagarna du inte kör styrketräning då det annars ger lite utav motsatta signaler till varandra för kroppen."

Jag behöver alltid veta VARFÖR jag ska göra det jag ska göra. Om någon säger att nötter är bättre än godis måste jag veta varför. Eller morgonpromenader bättre än kvällspromenader osv...Annars är det svårt att motivera mig själv..

Appropå min kropp och bygga muskler. Jag har redan en del muskler under fettet, har tränat en hel del i mitt liv och mina ben är bara muskler i princip, alltså inte som era ben säkert, men för en tjejs ben så är de snygga liksom..
Kämpar med att gå ner några kg, min kropp har aldrig tillåtit mig gå under 60 kg (170cm). Vill gå ner till 60-62 kg. Då är jag nöjd.

That´s it.;)

puman83
2011-10-15, 08:19
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e97fa238e845_3a68f0da_dietistxp.rar prova detta program för lättare uträkning av kalorier, protein, fett, kolhydrate mm. ;)

Det är en rarfil, kan inte öppna den?

kelk
2011-10-15, 08:51
Packa upp den med WinRAR

puman83
2011-10-15, 09:12
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e97fa238e845_3a68f0da_dietistxp.rar prova detta program för lättare uträkning av kalorier, protein, fett, kolhydrate mm. ;)

Tack. Shit, det är ju asbra det här programmet. Men hur skriver man in egna varor??

Lychgate
2011-10-15, 09:25
Konditionsträning vs Styrketräning.

Styrketräning ger muskelcellen stimulans av Akt som i sin tur ger mTOR och dessa stimulerar muskeltillväxt. Konditionsträning ger AMPk vilket inhiberar mTOR. AMPk stimulerar PGC-1 vilket signalerar cellen att bli bättre inom kondition(mer mitokondrier). Ganska förenklat.

Levels: Att behöva äta regelbundet för att hålla uppe "Den metaboliska elden" är en myt.

Förövrigt äter jag cirka ett mål mat om dagen under deff perioder, plus en litet pre-workout ibland. Fungerar utmärkt.

Sniggel
2011-10-15, 10:20
Haha, du hade svar på tal du. Tackar!

Undrar över två saker du skrev:
"De måste hinna byggas upp igen innan du bryter ner dom. Sen så vill man hinna lagra in glykogen i musklerna. Glykogen är i huvudsak den energikälla som används när musklerna arbetar." Jo jag har hört det, men vad händer om jag bara fortsätter att träna varje dag? Vad händer om glykogenet inte är tillräckligt och jag bara fortsätter träna utan att äta tillräckligt?

Då kommer glykogenlagrena aldrig att bli fulla och det kommer du isåfall kanske märka på träningen. Att du inte orkar lika mycket.



"Stämmer. Men från laxen får du nyttiga fetter och även protein. "

Det har jag också hört, men det blir en motsägelse? Vad betyder det där "men"? Det är ju fortfarande kalorier? Vad spelar det för roll?

Det spelar ingen roll för viktnedgången nej, men för hälsan samt vilken fördelning muskler/fett kroppen kommer att sträva efter.


Annars är jag nöjd med dina svar :)

Du säger att folk säger till dig att äta mer om du tränar. Detta bör tas med en nypa salt om målet är att gå ner i vikt. Det är smart att äta mycket efter träningen och mindre vid andra tillfällen. Men man får ju se till så man inte äter så mycket att man kompenserar för all den extra energi man gjorde av med på träningen. Då går man inte ner i vikt utan blir enbart "mer tränad".

puman83
2011-10-15, 12:54
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e97fa238e845_3a68f0da_dietistxp.rar prova detta program för lättare uträkning av kalorier, protein, fett, kolhydrate mm. ;)

Det går ju inte spara???