handdator

Visa fullständig version : Virusprogrammet segar internet?


Clark
2011-10-13, 08:47
Mitt internet är sjukt segt! Jag har Bredbandsbolagets snabbaste uppkoppling och ändå är internet segt som kall sirap. Att ladda hem eller ladda upp går snabbt men att visa en sida kan ta ganska lång tid. Den "tänker" ett tag innan sidan är klar. Facebook tex. är jätte segt.

Jag använder Avast antivirusprogram som finns gratis på nätet. Kan det vara det som segar ner allt?

Nån som kan råda bot på detta? Datorn i sig är också lite seg men det är framförallt internet som är jobbigast.

King Grub
2011-10-13, 08:52
Prova att stänga av Avast temporärt och se om det blir någon förändring. Avast är i o f s inte känt för att sega ned något.

Sedan får vi väl hoppas att det är ett antivirusprogram du har, och inte ett virusprogram. Annars har vi förklaringen där.

Clark
2011-10-13, 09:17
Sedan får vi väl hoppas att det är ett antivirusprogram du har, och inte ett virusprogram. Annars har vi förklaringen där.

Ha! Kul! Jag förstår att du är ironisk och märker ord nu. ;) Jag skrev visserligen att det är ett ANTIvirus-program jag har, i texten (dock ej i rubriken.)

limenka
2011-10-13, 09:20
Ha! Kul! Jag förstår att du är ironisk och märker ord nu. ;) Jag skrev visserligen att det är ett ANTIvirus-program jag har, i texten (dock ej i rubriken.)

Han kanske syfta på att du helt enkelt har virus? ;)

Silveta
2011-10-13, 09:21
låter mest som om du har problem med antingen DNS-server alt router, har du provat köra in en ny firmware recently? jag märkte stor skillnad när jag gjorde det, just på hemsidor och dylikt.

Clark
2011-10-13, 09:32
låter mest som om du har problem med antingen DNS-server alt router, har du provat köra in en ny firmware recently? jag märkte stor skillnad när jag gjorde det, just på hemsidor och dylikt.

???? Vad innebär detta?

Silveta
2011-10-13, 10:06
???? Vad innebär detta?

Kör du med router eller utan först och främst? :)

vicarious
2011-10-13, 14:49
Har du ADSL (via telejacket) eller fiber (10/100 Mbit direkt i väggen)?

Har du ADSL hade jag ringt till Bredbandsbolagets tekniska support och bett de kolla vilken hastighet du får ut fram till ditt modem (de kan se det på sina datorer). Om hastigheten fram till modemet är OK och inom det intervall du betalar för så ligger problemet mellan modemet och din dator (d vs något hemma hos dig strular, inte hos Bredbandsbolaget).

Om hastigheten de ser på sin dator fram till ditt modem är DÅLIG och inte inom det intervall som du betalar för så ligger felet troligtvis hos Bredbandsbolaget. Det dom kommer be dig göra då är att göra en omstart/default reset av ditt modem och eventuellt starta om hela din uppkoppling (det gör dom från sitt håll genom några knapptryck på sin dator).

Hjälper inte det och hastigheten fortfarande är dålig fram till ditt modem så kommer Bredbandsbolaget skicka ut ny utrustning (kablage och eventuellt modem). Hjälper inte detta heller så får man göra en felanmälan.

Annars finns det en hel lista med felsökningar du kan göra själv.

Om du kör trådlöst, koppla med nätverkskabel.
Om du redan använder kabel, testa med en annan kabel.
Testa med kabeln i ett annat uttag i modemet.
Testa med en annan dator.
Starta om/gör en default reset på modemet.
Har du fiber, koppla datorn med nätverkskabeln direkt i bredbandsuttaget i väggen (inte via modem/router).

Silveta
2011-10-13, 14:54
Har du ADSL (via telejacket) eller fiber (10/100 Mbit direkt i väggen)?

Har du ADSL hade jag ringt till Bredbandsbolagets tekniska support och bett de kolla vilken hastighet du får ut fram till ditt modem (de kan se det på sina datorer). Om hastigheten fram till modemet är OK och inom det intervall du betalar för så ligger problemet mellan modemet och din dator (d vs något hemma hos dig strular, inte hos Bredbandsbolaget).

Om hastigheten de ser på sin dator fram till ditt modem är DÅLIG och inte inom det intervall som du betalar för så ligger felet troligtvis hos Bredbandsbolaget. Det dom kommer be dig göra då är att göra en omstart/default reset av ditt modem och eventuellt starta om hela din uppkoppling (det gör dom från sitt håll genom några knapptryck på sin dator).

Hjälper inte det och hastigheten fortfarande är dålig fram till ditt modem så kommer Bredbandsbolaget skicka ut ny utrustning (kablage och eventuellt modem). Hjälper inte detta heller så får man göra en felanmälan.

Annars finns det en hel lista med felsökningar du kan göra själv.

Om du kör trådlöst, koppla med nätverkskabel.
Om du redan använder kabel, testa med en annan kabel.
Testa med kabeln i ett annat uttag i modemet.
Testa med en annan dator.
Starta om/gör en default reset på modemet.
Har du fiber, koppla datorn med nätverkskabeln direkt i bredbandsuttaget i väggen (inte via modem/router).

Han har ju dock inte problem med bandbredd per say med tanke på att nerladdningar funkar bra.

vicarious
2011-10-13, 14:57
Han har ju dock inte problem med bandbredd per say med tanke på att nerladdningar funkar bra.

Good point, my bad :D TS får väl spara den här tråden ifall han någon gång får problem med det eller nåt :Virro

Silveta
2011-10-13, 14:58
Good point, my bad :D TS får väl spara den här tråden ifall han någon gång får problem med det eller nåt :Virro

Hahaha rätt inställning :-P