handdator

Visa fullständig version : Har resultat av konditiosträning och kost några samband?


Rolv
2011-10-13, 08:37
Undrar om kosten påverkar resultaten av konditionsträning? Likt att mat efter ett styrkepass är viktigt. T ex om man gör en löprunda på ca en mil, blir resultatet bättre av det träningspasset om man äter riktigt efteråt, än inte äta? Återhämtning och förutsättning inför nästa träningspass bortser vi ifrån, utan det är just resultatet av det gjorda passet jag undrar över.

Denniss
2011-10-13, 10:44
Undrar om kosten påverkar resultaten av konditionsträning? Likt att mat efter ett styrkepass är viktigt. T ex om man gör en löprunda på ca en mil, blir resultatet bättre av det träningspasset om man äter riktigt efteråt, än inte äta? Återhämtning och förutsättning inför nästa träningspass bortser vi ifrån, utan det är just resultatet av det gjorda passet jag undrar över.

Men vad tror du? "Hmm.. kommer kroppen må bättre om jag äter efter träningspasset eller inte?"

Hur ska du förbättra just det passet om du äter efter passet har du tänkt? Din fråga är väldigt konstigt ställd..

Zonks
2011-10-13, 11:23
Äter du inte tillräckligt orkar du ju inte träna lika hårt, och får resultat därefter

Rolv
2011-10-13, 11:58
Men vad tror du? "Hmm.. kommer kroppen må bättre om jag äter efter träningspasset eller inte?"

Hur ska du förbättra just det passet om du äter efter passet har du tänkt? Din fråga är väldigt konstigt ställd..

Jag skrev inte förbättra just det passet, utan få bättre RESULTAT utav passet.

Rolv
2011-10-13, 12:00
Äter du inte tillräckligt orkar du ju inte träna lika hårt, och får resultat därefter

Det är ju hur jag äter innan ett pass som avgör hur hårt jag orkar träna, inte hur jag äter efter. Och som jag skrev "Återhämtning och förutsättning inför nästa träningspass bortser vi ifrån".

Eddie Vedder
2011-10-13, 14:54
Löpningens utveckling består (bortsett från löpteknik) av två saker: Skelettmusklerna som involveras och hjärt- lungkapaciteten.

Den ena påverkas tveklöst av akut näringsstatus, den andra har inte med mat att göra på samma sätt. Vilken som behöver näring får du själv lista ut. ;)

aijou
2011-10-13, 15:11
Men vad tror du? "Hmm.. kommer kroppen må bättre om jag äter efter träningspasset eller inte?"

Hur ska du förbättra just det passet om du äter efter passet har du tänkt? Din fråga är väldigt konstigt ställd..

Du skämmer ut dig själv med din översittarattityd, då det uppenbarligen är du som misstolkar frågan.

+1 på Eddie (som vanligt)

Du behöver ju inte fylla på med energi på samma sätt för att förbättra konditionen/syreupptagningsförmågan. Dock så behöver ju musklerna fortfarande näring efter passet för att resultatet ska bli optimalt.

Heg
2011-10-13, 23:14
den andra har inte med mat att göra på samma sätt.
Vad har du för belägg för det? En tanke annars vore att konditionsträning, i betydelsen slagvolymsträning, funkar som annan muskelträning och att protein tvärtom hjälper att bygga hjärtat.

Rolv
2011-10-14, 08:19
Tack för informativa svar!

Eddie Vedder
2011-10-14, 08:27
Vad har du för belägg för det? En tanke annars vore att konditionsträning, i betydelsen slagvolymsträning, funkar som annan muskelträning och att protein tvärtom hjälper att bygga hjärtat.

Det var just därför jag skrev "akut" och "inte på samma sätt". Naturligtvis kommer även hjärtat påverkas av otillräckligt matintag på sikt men det känns knappast som att trådskaparen är i riskzonen för det. Jag försökte förenkla lite eftersom jag inte hade varken tid eller ork till en uppsats om alla tänkbara exempel och aspekter.

Rolv
2011-10-14, 08:45
Det var just därför jag skrev "akut" och "inte på samma sätt". Naturligtvis kommer även hjärtat påverkas av otillräckligt matintag på sikt men det känns knappast som att trådskaparen är i riskzonen för det. Jag försökte förenkla lite eftersom jag inte hade varken tid eller ork till en uppsats om alla tänkbara exempel och aspekter.

Då menar du främst protein? Bakgrunden till frågan är att jag vill ligga på kcalunderskott, men samtidigt försöka att konditonsträna. För att få ihop kcalbudgeten händer det att jag endast slänger i mig lite vassle efteråt för att äta riktigt senare.

Eddie Vedder
2011-10-14, 08:48
Då menar du främst protein? Bakgrunden till frågan är att jag vill ligga på kcalunderskott, men samtidigt försöka att konditonsträna. För att få ihop kcalbudgeten händer det att jag endast slänger i mig lite vassle efteråt för att äta riktigt senare.

Ja alldeles för lågt proteinintag lär påverka men det känns helt irrelevant. Har du inte anorektiska ätmönster eller någon sjukdom tror jag inte att du behöver oroa dig för hjärtmuskelatrofi bara för att du käkat lite för lite.

Men jag kan ju ha fel, Heg vet kanske mer.

Rolv
2011-10-14, 08:50
Tusen tack!

Everest
2011-10-14, 16:26
Bakgrunden till frågan är att jag vill ligga på kcalunderskott, men samtidigt försöka att konditonsträna.

Gå utmärkt att ligga på underskott och göra stora konditionsförbättringar, i alla fall så länge du inte ligger nära gränsen för hur mycket din kropp klarar av att träna.

Ska du däremot träna riktigt mycket så hade i alla fall jag försökt att ligga på energibalans.

Heg
2011-10-15, 21:09
Heg vet kanske mer.
Nej, det gör jag inte. Däremot har jag frågat och sökt runt utan att hitta något svar. Jag hoppades att du skulle reda ut frågan. ;) Specifikt med referens till en undersökning av hjärta och speciellt slagvolym hos två grupper. En grupp med minimalt med protein i anslutning till träning och en annan grupp med riklig tillgång. Båda grupperna ligger på kaloribalans och kör samma högintensiva konditionsträning.

För TS spelar det tydligen ingen roll och I praktiken spelar det säkert ingen roll för någon som du säger. Man vill ju ändå äta efter ett konditionspass av andra skäl. Men det hindrar kanske inte att den egentliga orsaken till att jag äter i anslutning till träningen är att jag i hemlighet är paranoit rädd att missa en eventuell nanopixels förbättring av slagvolymen. ;)

Personligen förstår jag inte fäblessen för konditionsträning för att gå ner i vikt. Tvärtom är det svårt att hålla nere kaloriintaget just då, av ren självbevarelsedrift. Men det beror kanske på intensiteten och uppenbarligen tycker många det är lättare att banta på det sättet.

Scratch89
2011-10-16, 13:51
Vad jag vet så är inte hjärtat i behov av proteinintag på samma sätt som skelettmuskulaturen. Det borde sköta sin näringsförsörjning bra oavsett matintag. Hade varit jobbigt om man fick atrofi i hjärtat av att svälta två dagar.

Heg
2011-10-18, 10:17
Vad jag vet så är inte hjärtat i behov av proteinintag på samma sätt som skelettmuskulaturen. Det borde sköta sin näringsförsörjning bra oavsett matintag. Hade varit jobbigt om man fick atrofi i hjärtat av att svälta två dagar.
Det är klart att de olika musklerna skiljer sig åt men samtidigt torde det vara klart att hjärtat kräver protein för att bli starkare. Frågan är om proteinintaget spelar någon som helst roll.

Hur är det med kaloriunderskott kontra överskott? Spelar det ingen roll heller för styrkeökning?

Med tanke på att det är ganska många som är konditionsintresserade, är det så orimliga frågor?

Eddie Vedder
2011-10-18, 12:02
Det är klart att de olika musklerna skiljer sig åt men samtidigt torde det vara klart att hjärtat kräver protein för att bli starkare. Frågan är om proteinintaget spelar någon som helst roll.

Hur är det med kaloriunderskott kontra överskott? Spelar det ingen roll heller för styrkeökning?

Med tanke på att det är ganska många som är konditionsintresserade, är det så orimliga frågor?

Nej de är inte orimliga, tvärtom. Men varken jag eller Scratch89 har ju ett absolut svar. Jag skrev redan från början att både protein och energinivån självklart spelar in men om det är en akut fråga är en annan sak. Kroppen brukar generellt sett vara väldigt klok i sina val av vilken vävnad som bryts ner hellre än annan.

rbn
2011-10-18, 12:41
Påverkar inte proteinsyntesen (eller framförallt den uppreglerade proteinsyntesen) även hjärtat? I så fall borde det väl inte vara helt orimligt att protein efter konditionsträning kan ha liknande effekter som protein efter övrig styrketräning har, eller? Fungerar hjärtat annorlunda?

Nutrid
2011-10-18, 16:45
Men vad tror du? "Hmm.. kommer kroppen må bättre om jag äter efter träningspasset eller inte?"

Hur ska du förbättra just det passet om du äter efter passet har du tänkt? Din fråga är väldigt konstigt ställd..

Vad pratar du om kisen? Hur han ska förbättra ett träningspass av att äta bra efter är väl ganska logiskt.

Pajas

Heg
2012-01-10, 03:44
Bump :)

Jag frågade en auktoritet på området och det är tydligen inte känt om och i hur stor utsträckning proteinintag påverkar slagvolymsförändringar. Auktoriteten i fråga hade inget bra svar i alla fall. Ett (någorlunda stort) kaloriunderskott över en längre tid är ogynnsamt.

Springer
2012-01-10, 08:29
Körde 45 min lågintensiv roddmaskin igår och kom hem 22:30. Tog en banan, det var allt. Inte ovanligt att jag tränar sent, och då blir det inte särdeles mycket mat. Och så äter jag inte frukost heller. Är det läge att tänka om vad gäller matintaget efter sen träning?

Röda Björnen
2012-01-10, 10:32
Skulle nog föredras att ha en större måltid efter men då har vi ju argumentet om hur mycket du satt i dig under övriga dagen o.s.v.

Det är väldigt svårt att säga, jag tror att det skulle kunna påverka styrketräning negativt. Jag äter mitt sista mål om dagen ständigt kl 22:00 så bara för att det är sent ser jag inga argument för att inte äta en riktig måltid efter ett träningspass, iallafall mer än en banan och gärna något annat än banan.

King Grub
2012-01-10, 12:05
Körde 45 min lågintensiv roddmaskin igår och kom hem 22:30. Tog en banan, det var allt. Inte ovanligt att jag tränar sent, och då blir det inte särdeles mycket mat. Och så äter jag inte frukost heller. Är det läge att tänka om vad gäller matintaget efter sen träning?

Någon form av protein är alltid att föredra. Även efter konditionsträning är muskelnedbrytningen större än muskeluppbyggnaden, till dess att aminosyror/protein tillförs. Även om muskeltillväxt inte är det primära målet med den typen av träning, är det knappast gynnsamt att åstadkomma muskelförlust med den heller. Större mängd kolhydrat är också bra om du vill åstadkomma snabb återhämtning och glykogeninlagring. Den är som effektivast timmarna efter passet.

Spartansk
2012-01-10, 12:08
Sist jag körde ett relativt hårt konditionspass och inte åt efteråt, blev jag efter ett tag "seg" i huvudet, vilket sedan försvann när jag väl åt.