handdator

Visa fullständig version : Tonfisk-tips


Sparrisen
2003-12-31, 15:48
Har ni några bra recept på tonfisk? Börjar att bli lite småtrött på fisken :insane: . (Käkar mycket tonfisk året om pga priset etc)

King Grub
2003-12-31, 15:53
Kall, kokt pasta, en burk eller två av Abba:s eller ICA:s tonfisk i vatten, rejält med majs, en halv burk keso och en burk champinjoner. Så saftigt och gott, och ger bra tryck inför ett hårt pass dessutom.

Sparrisen
2004-01-01, 15:46
Synd bara att man inte tycker om/kan äta keso... :(

Adrian
2004-01-01, 16:54
Tjaa SwedeForce här ska du få ett Gott recept som jag brukar köra med

du behöver=
2-4 fullkorns bröd (jag kör med schulstads, Skovmand)

4-6 skivor, skivad ost (du bestämmer själv vilken ost det ska vara men jag kör med västan 5%)

fettfri majo, saltgurka eller ättiksgurka(smaksak) och en burk tonfisk 150G (dahh)

lägg ut brödet på en tallrik så det typ liknar en pizza, häll ut tonfisken på bröden, häll på majo, sen skiva salt gurka lägg den oxå på, sen till slut lägg på ost skivorna och så in i Micron , 2-3 min (SUPER GOTT) PS låter komplicerat men är igentligen mycket lätt å göra det är bara jag som inte kan förklara:em:

MVH Adrian

Diana
2004-01-01, 17:30
blanda en burk tonfisk me 1/2 bur kesella o häll i lite pastatomatsås eller paprikakrydda eller nåt annat fägglatt:)
de blir en smarrig röra man kan ha till de mesta!

Rocco
2004-01-05, 12:05
Blanda två burkar tonfisk med 4 dl minifraiche och fyra hackade ägg, där har du grundreceptet. Sen är det bara att smaksätta med någon stark ingrediens, t.ex. rödlök, curry, chili... Glöm inte salt och peppar. Denna röra blandar jag ihop på söndag kväll och sen räcker den till eftermiddagsmål under några dagar på jobbet.

potte
2004-01-13, 00:26
här är en vinnare

du behöver:
en avocado
en halv burk kesella
en burk tonfisk i vatten
en vitlöksklyfta
ett kokt ägg

gör såhär:
mosa avocadon i en skål. hacka ägget och pressa vitlöksklyftan, släng i detta och övriga ingredienser i skålen och rör om ordentligt. salta och peppra efter smak.

avnjutes tillsammans med en stor portion pasta eller på några grova mackor

röran kan utan problem stå i kylen nån dag om du, mot förmodan, inte skulle trycka i dig hela härligheten i ett mål.

:thumbup: :thumbup: :thumbup:

Olsson
2004-01-15, 11:29
massa majonäs, lite hackad rödlök och ärtor. bara att blanda ihop. sen tillsätt pasta, ris eller vad som nu kan tänkas. gott o nyttigt :D

nicko
2004-01-18, 19:46
klassikern:

1 burk tonfisk
1 burk krossade tomater
1 gul lök
några klyftor vitlök
oregano
basilika
salt
peppar
olivolja
ev. tabasco eller annat starkt

hacka löken, fräs den och den pressade vitlöken i oljan.
i med tomatkrossen och kryddor och tabasco om du gillar det. låt helst koka en stund, har du inte tid skit i att koka den. i med tonfisken och mosa sönder den lite så du slipper så stora räliga bitar. krydda mer efter smak och ät med rejält med pasta.
enkelt och helt ok ibland riktigt gott.

herr_Arne
2004-01-19, 12:12
Själv älskar jag tonfisk, speciellt då Abbas lättonfisk i vatten. Vilket kanske förklarar att mitt recept är lite enklare och mer tonfisksmakande än de andra här.

Har dock aldrig hittat något som ger så mycket ätnöje för kalorierna under diet, så...

Ta tonfisken, tillsätt hälften så mycket (som den 'torra' tonfisken) av Axa fiberhavregryn.

Blanda.

Ignorera att resultatet ser ut som barkmull.

Njut!

LunaSpice
2004-01-19, 12:40
Originally posted by nicko
klassikern:

1 burk tonfisk
1 burk krossade tomater
1 gul lök
några klyftor vitlök
oregano
basilika
salt
peppar
olivolja
ev. tabasco eller annat starkt

hacka löken, fräs den och den pressade vitlöken i oljan.
i med tomatkrossen och kryddor och tabasco om du gillar det. låt helst koka en stund, har du inte tid skit i att koka den. i med tonfisken och mosa sönder den lite så du slipper så stora räliga bitar. krydda mer efter smak och ät med rejält med pasta.
enkelt och helt ok ibland riktigt gott.

Jag kan bekräfta att det där är kanongott!

:thumbup: :thumbup: :thumbup: :eating:

potte
2004-01-19, 12:40
Originally posted by herr_Arne
Själv älskar jag tonfisk, speciellt då Abbas lättonfisk i vatten. Vilket kanske förklarar att mitt recept är lite enklare och mer tonfisksmakande än de andra här.

Har dock aldrig hittat något som ger så mycket ätnöje för kalorierna under diet, så...

Ta tonfisken, tillsätt hälften så mycket (som den 'torra' tonfisken) av Axa fiberhavregryn.

Blanda.

Ignorera att resultatet ser ut som barkmull.

Njut!

måste säga att jag är MYCKET skeptisk, men smaken är ju som :booty: (hårig och illaluktande)

herr_Arne
2004-01-19, 13:32
Originally posted by potte


måste säga att jag är MYCKET skeptisk, men smaken är ju som :booty: (hårig och illaluktande)

Well. Jag gillar maltwhiskey, svartöl och starka cigarrer också... :angel:

Men det får jag ju inte när jag bantar (nä, ingen deff här --- det är många kilo kvar... :insane: ), och inte särskilt ofta annars heller... Medan "barkmullen" är ätbar så ofta jag vill...

...jojustdet, naturligtvis är min smakupplevelse just nu starkt färgad av den stora mängd ohyggligt äckligt Twinlab jordgubbsprotein jag sätter i mig varje dag... blääääää!!!

Aldrig mer Twinlab!!! :furious:

Ett annat gott och enkelt tonfisktips (om man har mackgrill -- vilket ju inte brukar vara det första seriöst tränande köper till köket...) är varma mackor:

1. vitt bröd med hela sädeskorn i typ Raskers grova eller vad det nu heter...)

2. Olivolja (grillen bränner utan fett)

3. Lättonfisk i vatten blandat med lite riven 10% ost a la västan (finns färdigriven)

Mecka ihop dubbelmacka, pensla med lite olja på utsidan och grilla så den blir gyllene och tonfisken inuti varm.

Mums... Visserligen inte dålig mat, men inte bra heller...