handdator

Visa fullständig version : Bristningar


rubbe
2011-10-12, 19:44
Hallå!

Har checkat in forumet i några måndader men nu blev det dags för min första fråga till er.

Har dragit på mig en del bristningar på biceps, bröst, ben och höfterna på grund av muskel- och viktökning. Vad jag läst mig fram till kommer de flesta att försvinna, synligt. Men det jag undrar över är hur "stretchen" i huden där bristningarna sitter kommer bli. Kommer huden kunna dra ihop sig när man en dag slutar träna eller går ner i vikt eller blir det lös hud även vid en mindre volym minskning.

/ Rubbe

Morrris
2011-10-12, 19:46
Har lösare hud där jag haft bristningar.

King Grub
2011-10-12, 19:46
Hudens elasticitet i dom berörda områdena blir permanent nedsatt eller förstörd.

Crocker
2011-10-12, 20:01
Hudens elasticitet i dom berörda områdena blir permanent nedsatt eller förstörd.
Är det samma för alla åldrar? Man hör ju ofta hur unga kommer kunna fixa det, och äldre kommer ha svårare.
Såklart tappar huden elasticiteten vid högre ålder men...?

King Grub
2011-10-12, 20:24
Hudbristningar minskar eller dödar hudens elasticitet oavsett ålder. Det är skador på subepidermis, med celldegranulation och skador på kollagen och elastin. Det är kroniskt och går inte att behandla med annat än kirurgi eller laser (och laser behandlar utseendet, inte funktion, och ger dessutom tveksamma, om några, resultat).

Det som "drar ihop sig" lättare hos unga är oskadad hud, utan bristningar.

Löpsko
2011-10-12, 20:33
Hudbristningar minskar eller dödar hudens elasticitet oavsett ålder. Det är skador på subepidermis, med celldegranulation och skador på kollagen och elastin. Det är kroniskt och går inte att behandla med annat än kirurgi eller laser (och laser behandlar utseendet, inte funktion, och ger dessutom tveksamma, om några, resultat).

Det som "drar ihop sig" lättare hos unga är oskadad hud, utan bristningar.

Vad räknas som unga?

LearJet
2011-10-13, 19:48
Hudbristningar minskar eller dödar hudens elasticitet oavsett ålder. Det är skador på subepidermis, med celldegranulation och skador på kollagen och elastin. Det är kroniskt och går inte att behandla med annat än kirurgi eller laser (och laser behandlar utseendet, inte funktion, och ger dessutom tveksamma, om några, resultat).

Det som "drar ihop sig" lättare hos unga är oskadad hud, utan bristningar.

Men det betyder inte att bristningarna fortfarande kan försvinna eller?

King Grub
2011-10-13, 20:34
Försvinna i den mening att dom bleknar så mycket att dom försvinner visuellt, men påverkan på huden är kvar.

Harnold
2011-10-13, 20:35
Jag har grymt mycket bristningar på rumpan. Som tur är så är den så hårig så det syns ändå inte.

Är mer orolig för mina biceps och brösten över armhålan. Går det att förebygga bristningar på något effektivt sätt? Att det är genetiskt betingat huruvida man får mycket eller lite bristningar vet jag, frågan är mer vad man kan göra åt saken.

Snobbe
2011-10-13, 20:46
Jag har för mig att det finns någon slags salva som ska fungera. Dock kan jag inte bekräfta om den fungerar eller inte och bara hört att den kan fungera om man börjar använda den innan man faktiskt fått bristningarna.

Ondskapelsen
2011-10-14, 06:56
Jag har för mig att det finns någon slags salva som ska fungera. Dock kan jag inte bekräfta om den fungerar eller inte och bara hört att den kan fungera om man börjar använda den innan man faktiskt fått bristningarna.

Preparation-H :)?