handdator

Visa fullständig version : Frågor om kosttillskott.


nyhhh
2011-10-12, 17:16
Hej!

Jag har börjat träna nu för ca 2 månader sen. Jag väger 65 kg och är runt 180 cm lång. Mitt mål med träningen är att bygga muskler.

Efter träningarna brukar jag inte äta något direkt utan brukar vänta tills jag kommer hem och då äta mat, vilket tar ungefär 1-2 h. Är det viktigt att äta direkt efter träningen för att få bra resultat ?

Min kompis kände någon kille som varit bodybuilder för många år sen som sa att kosttillskott bara behövs om man väger 90+ kilo. Är det sant ?

Det jag tänker på främst är någon proteinshake, tex whey 80 eller liknande.

Rörigt inlägg kanske men tackar för alla svar.

ChrisDEFC
2011-10-12, 18:39
Kosttillskott är ett bra komplement till alla som inte får i sig tillräckligt via kosten. Väger du 65 och vill öka i vikt samtidigt som du gymmar så behöver du få i dig en hel del protein och en hel del kallorier totalt och därför kan det bli aktuellt med kosttillskott. Om det är så du inte äter för än 1-2h efter träningen så skulle jag personligen satsat på en gainer (ex gainer pro som jag själv föredrar rent smak och prismässigt). Anledningen till att jag väljer det framför whey80 är att det är mer kallorier och att det kan va vettigt att fylla på med kolhydrater efter passet då det ändå kan ta upp till 2h innan du får i dig mat. Mest för att jag tror att du skulle bli väldigt slö annars sen är det dessutom inte fel med snabba kolhydrater för återhämtningen.
Kort och gott: ja jag tycker du kan komplettera med kosttillskott efter träningen eftersom det tar lång tid innan du får i dig mat men du ska inte se det som något du tar istället utan när du väl får mat så ska du se till att äta mycket. Ökar du inte i vikte så är det bara att äta mer och går inte det får du slänga in fler mål mat per dag.

RAUBEZ
2011-10-12, 18:51
Som jag förstått det behöver musklerna energi lite akut efter ett pass. Tycker du minst ska ta med dig en banan och lite mjölk att få i dig direkt efter eller runt 30min senare.

Om du inte käkar mycket ägg, ost, kött osv tycker jag du borde investera i lite vassleproteinpulver med för att dricka innan passet.

vicarious
2011-10-12, 18:57
Efter träningarna brukar jag inte äta något direkt utan brukar vänta tills jag kommer hem och då äta mat, vilket tar ungefär 1-2 h. Är det viktigt att äta direkt efter träningen för att få bra resultat ?

Det beror på om+vad du har ätit innan, och hur länge sen det var. Men i regel så ja, det är viktigt att få i sig något proteinrikt så fort som möjligt när du har tränat.


Min kompis kände någon kille som varit bodybuilder för många år sen som sa att kosttillskott bara behövs om man väger 90+ kilo. Är det sant ?

Nej. Kosttillskott behövs aldrig men vad man väger har självklart ingen betydelse för dess effekter.

nyhhh
2011-10-13, 20:50
Jag funderar på gainer nu. För har en cykeltur på 30 min hem från gymmet så det blir en hel del tid innan maten är klar.

Käkar runt 3-4 h innan träning. Verkar som inga av mina matvanor är optimalt för träning. Fan fotboll var mycket enklare när man fick hjälp med allt sånt här ;)

vicarious
2011-10-13, 20:56
Gör det inte så krångligt. Ta en proteinshake eller gainer direkt efter träningen och ät när du kommer hem.

Bjern
2011-10-14, 05:59
Jag skulle nog tycka att en gainer är ett bra val för dig. Du kan med fördel få i dig även kolhydrater så snabbt som möjligt efter ett pass.