handdator

Visa fullständig version : Flickvän med körtelfeber


Control_61
2011-10-12, 09:40
Min flickvän fick precis reda på att hon har körtelfeber. Jag har själv varit lite småsjuk (ont i halsen etc) förra veckan.

Kan man ha körtelfeber utan att få symptom på det?
Kan man träna med "symptomfri körtelfeber" (stirrig frågeställning)?
Hur länge smittar hon?

mikaelj
2011-10-12, 09:41
1177.

Morrris
2011-10-12, 09:43
Du får väl helt enkelt kolla dig?

mikaelj
2011-10-12, 09:45
Du får väl helt enkelt kolla dig?

Tar 2-3v innan man ser det på prover.

Morrris
2011-10-12, 09:46
Tar 2-3v innan man ser det på prover.

Jo, men har han varit och testat sig så hade han ju garanterat ställt frågorna där.

Control_61
2011-10-12, 09:55
Gjorde som jag borde gjort från början, ringde vårdcentralen. De skulle ringa tillbaka efter att de hört med läkare.

exnm
2011-10-12, 10:05
Det är bara en hyffsat liten del av de som får körtelfeber som drabbas av de värsta symptomen, de flesta upplever det bara som en vanlig förkylning.

Min flickvän för flera år sen hade det och hon trodde det var en förkylning. Jag blev smittad av henne och blev sängliggande i 1 månad med 2 besök till akuten så symptomen kan skilja sig väldigt mycket.

Spene
2011-10-12, 10:15
De flesta blir smittade under sin livstid. Betydligt färre märker av det.

century
2011-10-12, 10:56
Många har ju haft de som barn och då är det i regel så lindrigt att det aldrig märks som annat än en förkylning. Då blir man ju immun. Jag måste rimligtvis ha haft det som barn, min sambo fick körtelfeber för ett par år sedan och jag blev aldrig sjuk. Han var rejält dålig typ en månad och sedan hängig flera månader till, det kan vara en rätt grinig sjukdom...

Vårdcentralen låter som en bra idé. Har du ont i halsen ska di givetvis inte träna, men mår du bra är det väl bara att köra.
Vid just körtelfeber bör man vara försiktig med träning som ger stötar mot magen, typ boxning eller sporter där man tacklas, eftersom mjälten blir rejält känslig. Värt att tänka på när man ska tillbaka till träningen efter man blivit frisk.

Erskan
2011-10-12, 11:33
Min flickvän fick precis reda på att hon har körtelfeber. Jag har själv varit lite småsjuk (ont i halsen etc) förra veckan.

Kan man ha körtelfeber utan att få symptom på det?
Kan man träna med "symptomfri körtelfeber" (stirrig frågeställning)?
Hur länge smittar hon?

Ja, man kan ha symptomfri körtelfeber. Dock är det i regel så att symptomen blir värre ju äldre man blir. Många har det som barn utan att märka det. Jag blev dock lamslagen i en vecka och lallade runt med svullen mjälte i ett par veckor efter det. Körtelfeber har dessutom en rätt lång inkubationstid på 4-6 veckor. Så det tar ett tag att märka att man blivit smittad.

Vet ej hur det är med "symptomfri körtelfeber" och träning. Hur ska du märka det om du inte har några symptom?

Vet ej hur länge man smittar men det är ett virus i herpesfamiljen och viruset finns alltså kvar latent i kroppen resten av livet. Personligen verkade det som att jag blev smittad av dåvarande flickvän som haft körtelfeber något år tidigare. Mest nöjd över att ha det gjort :)

fulast
2011-10-12, 12:54
Körtelfeber är något av det värsta jag har haft. Min hals såg ut som en fotboll och jag kunde seriöst inte svälja när det var som värst(2-4 dagar).

Hur jag fick det? Hångelfest på ayia napa.
Värt det? Alla dagar i veckan!

sk0gs
2011-10-12, 15:10
Körtelfeber är något av det värsta jag har haft. Min hals såg ut som en fotboll och jag kunde seriöst inte svälja när det var som värst(2-4 dagar).

Hur jag fick det? Hångelfest på ayia napa.
Värt det? Alla dagar i veckan!

En annan fick nån bi-virus/inflammation i kroppen, de gick iallafall ut på att kroppen höll på att stänga ner allting, hjärta,lungor,lever etc.
Mina röda blodkroppar vilka bidrar med syre var till 70% borta, mitt hår blev lila och min hud blev gul. Mitt urin ändrade färg till vinrött osv, allt för att levern tydligen höll på "dö". Hade jag inte fått ett krampanfall och legat och skakat på badrumsgolvet i 5 minuter dendär torsdagskvällen så hade jag antagligen inte besökt sjukhuset en gång till och då hade jag inte funnits idag.

De jag vill säga är att just den här "sjukdomen" är väldigt varierande, har du väldigt mycket otur kan de gå lite hur som helst, de är alltid bra att iallafall kolla läget på sjukhuset för att förhindra att smitta andra om inte annat.
Se så, en timme på sjukhuset kan du ju kosta på dig då ingen här kommer kunna berätta varken hur du eller din flickvän ska gå tillväga.

Mvh