handdator

Visa fullständig version : Påverkan på glykogensyntes efter träning av koffein och protein


King Grub
2011-10-12, 09:19
BACKGROUND:

Both protein and caffeine co-ingestion with carbohydrate (CHO) have been suggested to represent effective dietary strategies to further accelerate post-exercise muscle glycogen synthesis in athletes.

PURPOSE:

To assess the impact of protein or caffeine co-ingestion on post-exercise muscle glycogen synthesis rates when optimal amounts of carbohydrate are ingested.

METHODS:

14 male cyclists were studied on 3 different test days. Each test day started with a glycogen depleting exercise session. This was followed by a 6 h recovery period, during which subjects received 1.2 g·kg·h carbohydrate (CHO), or the same amount of carbohydrate with 0.3 g·kg·h of a protein plus leucine mixture (CHO+PRO) or 1.7 mg·kg·h caffeine (CHO+CAF). All drinks were enriched with ]U-C6[ labelled glucose to assess potential differences in the appearance rate of ingested glucose from the gut. Muscle biopsies were collected immediately after cessation of exercise and after 6 h of post-exercise recovery.

RESULTS:

The plasma insulin response was higher in CHO+PRO compared with CHO and CHO+CAF (P<0.01). Plasma glucose responses and glucose appearance rates did not differ between experiments. Muscle glycogen synthesis rates averaged 31±4, 34±4 and 31±4 mmol·kg dw·h in CHO, CHO+PRO and CHO+CAF, respectively (P=NS). In accordance, histochemical analyses did not show any differences between net changes in type I and type II muscle fiber glycogen content between experiments.

CONCLUSION:

Co-ingestion of protein or caffeine does not further accelerate post-exercise muscle glycogen synthesis when ample amounts of carbohydrate (1.2 g·kg·h) are ingested.

Med Sci Sports Exerc. 2011 Oct 7. Impact of Caffeine and Protein on Post-Exercise Muscle Glycogen Synthesis.

Barbastark
2012-06-17, 16:52
Med Sci Sports Exerc. 2011 Oct 7. Impact of Caffeine and Protein on Post-Exercise Muscle Glycogen Synthesis.

Har för mig att jag läst något om att koffein efter träning tom kunde vara negativt för muskeluppbyggnad. Kommer jag ihåg fel, eller hur ser det ut gällande den aspekten?

För övrigt, läste ett abstrakt från en artikel dem refererade till i Body för ett tag sedan där dem kom fram till att ett högt koffeinintag (8mg/kg kroppsvikt) i samband med kolhydrater efter träning kunde skynda på glykogeninlagring med upp till 66%.

King Grub
2012-06-17, 16:53
Koffein har en viss negativ effekt på mTor.

Barbastark
2012-06-17, 16:57
Koffein har en viss negativ effekt på mTor.

Okok. Hur stor negativ effekt? Bör man undvika det efter styrketräning?

Inge Enveten
2012-06-17, 17:07
Dock: Förbättrad glykogeninlagring i kombination med koffein.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=113140'

All in all knappast avgörande om man gör si eller så.

tjing
2012-06-17, 17:08
Sannolikt inte en så stor effekt att mängder av tränanden som stoppar i sig 500 mg koffein innan träning, märkt det.

Alzie
2012-06-17, 18:53
Koffein har en viss negativ effekt på mTor.

Vid intag innan eller efter träning? Eller både och?

Sniggel
2012-06-18, 09:49
Vid intag innan eller efter träning? Eller både och?

Misstänker att det är vare sig man tränar eller inte.

PeSi
2012-06-26, 00:51
Koffein har en halveringstid hos "friska" individer på 3-4 timmar.

Vissa "sjuka" individer hamnar på över 10 timmar. Det finns t.o.m. individer som han en så kallad negativ halveringstid (över 24 timmar). Med andra ord ackumuleras ett dagligt intag i deras kroppar. Kommer inte ihåg vad de led av.

Jag får bra effekt av koffein, men det kan vara klokt att hålla lite koll på matematiken innan man börjar hiva i sig alltför ofta.

tjing
2012-06-26, 10:12
Koffein har en halveringstid hos "friska" individer på 3-4 timmar.

Vissa "sjuka" individer hamnar på över 10 timmar. Det finns t.o.m. individer som han en så kallad negativ halveringstid (över 24 timmar). Med andra ord ackumuleras ett dagligt intag i deras kroppar. Kommer inte ihåg vad de led av.

Jag får bra effekt av koffein, men det kan vara klokt att hålla lite koll på matematiken innan man börjar hiva i sig alltför ofta.

Åja, den är nog högre än 3-4 timmar i snitt. Själv har jag sett siffror på 4-6 timmar. De som eliminerar koffein långsammare har sannolikt något trubbel med levern.

PeSi
2012-06-26, 15:30
Ingen vet exakt halveringstid för koffein för en specifik individ utan mätning.

Exempelvis förkortar rökning halveringstiden, medan P-piller kanske fördubblar. Om jag höftar lite, så ligger de "normala" halveringstider jag läst om inom 2,5 till 4,5 timmar.

Samtidigt blir den faktiska koncentrationen i kroppen i absoluta tal beroende på mängden kvarvarande koffein vid intagstillfället. Det är ju så halveringstid "fungerar".

Jag skulle vilja sammanfatta med följande 3 punkter:

1. Absorptionstid (vilket naturligtvis beror på vad, hur mycket och när man åt senast); Dvs. inta koffeinet tillräckligt lång tid innan träning; kanske 15-60 min innan.

2. Har man redan höga halter av koffein i kroppen; t.ex. om man dricker litervis koffeinrika drycker (vilket exempelvis jag gjort i perioder som konsult) och/eller tar massa tabletter, så kommer ytterligare intag förmodligen ge mera biverkningar än nytta.

Detta är speciellt viktigt om man tillhör en grupp som pga. hälsa, medicinering, ol. har en förlängd halveringstid. Har man t.ex. en halveringstid på över 12 timmar bör man vara mycket försiktig. Nu kommer i och för sig biverkningarna stoppa användningen innan riktigt allvarliga följder, men det är ändå onödigt dumt att utsätta sig för sådant.

• En annan sak som många inte känner till är att koffein förstärker effekterna av smärtstillande läkemedel. Man kan behöva se över doseringen.

3. Gissa DIN halveringstid, och räkna lite på DIN sannolika koffeinhalt i tiden. Om halten är troligen redan ganska hög, låt den komma ner lite innan ytterligare intag. Du är ute efter de "positiva" effekterna av koffein, inte biverkningarna.

Hare/PeSi