handdator

Visa fullständig version : S-Adenosyl-L-Methionine på svenska?


fenzyn
2011-10-12, 04:18
Någon kunnig person som kan förklara vad S-Adenosyl-L-Methionine är och var jag kan få tag på det? Har läst studier på engelska att det ska vara bra mot depression men kan inte riktigt klura ut exakt vad det är på svenska.

midwinterholes
2011-10-12, 12:05
Någon kunnig person som kan förklara vad S-Adenosyl-L-Methionine är och var jag kan få tag på det? Har läst studier på engelska att det ska vara bra mot depression men kan inte riktigt klura ut exakt vad det är på svenska.
Av personlig erfarenhet kan ingen medicin eller annat tillskott hjälpa mot depression.

fenzyn
2011-10-12, 16:44
Av personlig erfarenhet kan ingen medicin eller annat tillskott hjälpa mot depression.

Av personlig erfarenhet så kan det verkligen göra det.

midwinterholes
2011-10-12, 20:27
Av personlig erfarenhet så kan det verkligen göra det.

Bra för dig :).

För att svara på din fråga:
http://en.wikipedia.org/wiki/S-Adenosyl_methionine

SAM is required for cellular growth and repair. It is also involved in the biosynthesis of several hormones and neurotransmitters that affect mood, such as dopamine and serotonin. Methyltransferases are also responsible for the addition of methyl groups to the 2' hydroxyls of the first and second nucleotides next to the 5' cap in messenger RNA.[5][6]

/.../

In the United States and Canada, SAM is sold as a nutritional supplement under the marketing name SAM-e (also spelled SAME or SAMe; pronounced "sam ee" or "Sammy"). SAM is also marketed under the Gumbaral, Samyr, Adomet, Heptral and Admethionine brand names as a prescription drug approved in Russia, Italy, and Germany. Some research, including multiple clinical trials, has indicated taking SAM on a regular basis may help fight depression,[7][8][9] liver disease, and the pain of osteoarthritis.[10] All other indications are not yet proven.

edit: Jag hittade det här smaskiga å:
Adverse effects
Gastrointestinal disorder, diarrhea, dyspepsia, anxiety, headache, insomnia, allergy, and rashes can occur with SAM consumption.[15] Long-term effects are unknown. SAM is a weak DNA-alkylating agent, and may thus act as a weak carcinogen.[20]

Sverker
2011-10-13, 06:11
Har ingen aning vad SAM skulle göra för nytta men midwinterholes inlägg berättar bara om SAM som metylgivare.

Visst är metylgivare viktiga men jag skulle snarare fundera kring bäraren av metylgruppen, som är folsyra. Måste vara viktigare i första läget att se till att kosten ger dagsbehovet av folsyra.

Naturliga metylgivare är inte ovanliga. Alla som äter mycket protein får massor av aminosyran methionin som är en av komponenterna i SAM. Methionin är en vanlig metylgivare eftersom allt methionin som vi äter kommer att brytas ned till energi och metylgruppen;)


Har man sämre förmåga att bilda metylgruppen borde man söka läkarhjälp istället för att själv medicinera sig efter råd på ett internetforum.