handdator

Visa fullständig version : Mest ultimat vid viktnedgång? Styrketräna vs jogga/gå.


Deanmartin
2011-10-11, 23:04
Jag håller nu på med att gå ned ungefär 10-15kg (188cm lång och 95kg, målvikt på ca 80-84kg) och det gärna innan jul.

Det jag undrar är väl egentligen hur jag snabbast och optimalast når denna vikt? Bortse från hur mycket man tappar i muskelmassa och sådant, jag är endast intresserad av hur jag effektivast går ned i vikt och blir smal.

Är det genom att styrketräna eller springa/jogga/gå? (tillsammans med en bra kost givetvis)

Jag själv brukar börja passet med att gymma i ungefär 1h medan jag avslutar med ca 20-30min löpning en 3-4ggr/v. Det är kanske inte mest optimalt rent "bygga muskler"-mässigt, men det borde vara bättre än att enbart fokusera sig på att jogga/gå?

Jokester
2011-10-11, 23:15
Om du bara är ute efter att tappa i vikt så är det ju bättre att skippa styrketräningen och bara köra cardio. Men om du är ute efter att få en snyggare kropp så är ju styrketräning helt klart att föredra. Det är väl resultat i kroppssammansättningen som är det viktiga och inte vad vågen visar?

Pansartax
2011-10-11, 23:17
Mest ultimat vid viktnedgång?

http://www.fitnessexchange.com/images/scdkjSTEPMILL7000PT.jpg

Deanmartin
2011-10-11, 23:52
Om du bara är ute efter att tappa i vikt så är det ju bättre att skippa styrketräningen och bara köra cardio. Men om du är ute efter att få en snyggare kropp så är ju styrketräning helt klart att föredra. Det är väl resultat i kroppssammansättningen som är det viktiga och inte vad vågen visar?

Jag är ute efter att bli smal först och främst. Jag är gärna villig att sedan gymma för att få en snyggare kropp, men att bli smal är mitt mål just nu, inget annat :)

Då blir det nog bara cardio för mig! tack

Sheogorath
2011-10-12, 05:55
Jag är ute efter att bli smal först och främst. Jag är gärna villig att sedan gymma för att få en snyggare kropp, men att bli smal är mitt mål just nu, inget annat :)

Då blir det nog bara cardio för mig! tack

Om du styrketränar samtidigt som du går ner i vikt kommer du behålla dina muskler. Att den vikt man tappar är fett och vätska och inte fett, vätska och muskler borde ligga i allas intresse oavsett utgångsläge.

mike mike
2011-10-12, 06:17
Ta korta morgonpromenader innan frukost. :thumbup:

944RS
2011-10-12, 06:27
Att inte styrketräna kan ju faktiskt göra dig fetare även om du går ner i kroppsvikt!
Är det verkligen det som du är ute efter?

Åla
2011-10-12, 07:18
hur kan man bli fetare?

Ronn
2011-10-12, 07:22
Du tappar muskelmassa och fördelningen mellan fett och muskler kan bli sämre det vill säga högre % fett därav fetare. Det brukar kallas för smalfet, många som går ner på bara cardio kommer förr eller senare till insikt med att det inte riktigt var det resultatet dom hade hoppats på.

tho123
2011-10-12, 08:52
du tappar muskelmassa och fördelningen mellan fett och muskler kan bli sämre det vill säga högre % fett därav fetare. Det brukar kallas för smalfet, många som går ner på bara cardio kommer förr eller senare till insikt med att det inte riktigt var det resultatet dom hade hoppats på.

+1

vicarious
2011-10-12, 10:04
Styrketräna! Kör 2-3 pass i veckan.

Att bara gå ner X antal kilogram på vågen säger egentligen ingenting om hur din kropp kommer se ut när du är klar. Du kan fortfarande vara smalfet trots att du gått ner 10kg på vågen. Sikta istället på en kvalitativ viktnedgång där du behåller dina muskler och tappar fett i första hand.

Reglera kosten skulle jag säga är #1, inte konditionsträning. Den behöver du inte ens ha med överhuvudtaget om du inte vill.

Magganyo
2011-10-12, 10:09
Jag själv brukar börja passet med att gymma i ungefär 1h medan jag avslutar med ca 20-30min löpning en 3-4ggr/v. Det är kanske inte mest optimalt rent "bygga muskler"-mässigt, men det borde vara bättre än att enbart fokusera sig på att jogga/gå?

Du får inte glömma bort att alla är tokiga i styrketräning här. Om du har ett kortsiktigt mål att gå ner 10 kg till jul så förbränner du mycket mer av att springa än att gå. Du förbränner även mer av att gå i hög takt än gym. All träning ger något så att säga, gör vad du känner för. Vardagsmotion ger också mycket.

Eddie Vedder
2011-10-12, 10:21
Det jag undrar är väl egentligen hur jag snabbast och optimalast når denna vikt?

Du kan inte få båda, de utesluter varandra. Snabbast är att svälta i kombination med maximal energiförbruknining, exempelvis springa så mycket du bara klarar av under din vakna tid.

Men det är fruktansvärt illa på alla tänkbara sätt bortsett just snabbheten. Men som sagt, för en snabb viktnedgång funkar tokmängder av konditionsträning i kombination med självsvält.

StampChamp
2011-10-12, 12:22
Jag som tränar ungefär styrketräning varje dag (lägger upp det smart och sällan till fail) + löpning i alla fall varannan dag (ibland oftare), runt 20min i högt tempo... jag riskerar väl inte att tappa allt för mycket massa? Ibland är jag rädd att bli smalfet, trots att jag har bra med massa.

Men man blir lite rädd att träna för mycket också, för ibland känns det som man aldrig tightar till sig.

Donkey Kong
2011-10-12, 12:59
Hur gjorde skådespelaren Christian Bale inför inspelningen av "The machinist"? Det borde vara en intressant metod att kolla på?

DGARD
2011-10-12, 13:07
Jag har bantat ner mig massa gånger utan att styrketränat (skyller på skador) och gärna med jävligt lite kalorier. Visst jag har tokdroppat i vikt men riktigt känt hur kroppen käkat av axlar o lår. Slutresultatet är att jag sett smal ut i kläder men varit allmänt jävla tunn och inte alls så hård som jag borde sett ut vid så pass låg vikt.

Nu styrketränar jag hårt med de övningar jag kan utföra utan att få ont 3 dagar i veckan tillsammans med en proteinrik diet med betydligt mer kalorier än tidigare "dieter". Och ingen cardio vilket jag tycker är gudomligt skönt att slippa.

Gått ner ca 3kg på 4 - 5 veckor och ligger nu på 85 men t om frugan sa att magen såg ut som när jag brukar ligga ytterligare 3 kilo ner. Armar, axlar, ben och vader ser större ut och jag har inte tappat nån styrke utan snarare blivit starkare.

Alltså tänk på att en viktnedgång med styrketräning och sund kost troligen gör att du inte behöver gå ner lika mycket för att se mycket bättre ut. Tokdiet så blir du mindre men ser lika slapp ut och det är ju ingen höjdare.

Sheogorath
2011-10-12, 13:13
Jag har bantat ner mig massa gånger utan att styrketränat (skyller på skador) och gärna med jävligt lite kalorier. Visst jag har tokdroppat i vikt men riktigt känt hur kroppen käkat av axlar o lår. Slutresultatet är att jag sett smal ut i kläder men varit allmänt jävla tunn och inte alls så hård som jag borde sett ut vid så pass låg vikt.

Nu styrketränar jag hårt med de övningar jag kan utföra utan att få ont 3 dagar i veckan tillsammans med en proteinrik diet med betydligt mer kalorier än tidigare "dieter". Och ingen cardio vilket jag tycker är gudomligt skönt att slippa.

Gått ner ca 3kg på 4 - 5 veckor och ligger nu på 85 men t om frugan sa att magen såg ut som när jag brukar ligga ytterligare 3 kilo ner. Armar, axlar, ben och vader ser större ut och jag har inte tappat nån styrke utan snarare blivit starkare.

Alltså tänk på att en viktnedgång med styrketräning och sund kost troligen gör att du inte behöver gå ner lika mycket för att se mycket bättre ut. Tokdiet så blir du mindre men ser lika slapp ut och det är ju ingen höjdare.

Hear, hear! :thumbup:

Deanmartin
2011-10-12, 13:40
Tack så mycket alla, intressant input :P

Om vi säger att jag skulle fokusera på styrketräningen, kan jag fortfarande lägga in en 20min löpning (ca 11km/h)? Jag tycker det är skönt med löpning för att jag vet att jag förbrukar 300+ kcal extra :| Det påverkar säkert styrketräningen, men det kan ju inte vara mycket? Känns ju mer logiskt att man hur som helst går ner snabbare i vikt då än om jag bara styrketränade (bortsett från att jag kan reglera kosten -300 kcal extra vid styrketräning)

DGARD
2011-10-12, 14:57
Det påverkar ju kanske styrketräningen en del men skit i det om det känns bra. Cardion innebär ju att du kan äta lite mer om du känner för det vissa dagar.

StampChamp
2011-10-14, 12:04
Är det så nedbrytande om jag kör ganska ofta 20min löpning eller lite powerwalk med rejäl lutning?

Oftast kan det bli att jag kör löpning 20min efter mitt gympass (försöker inte köra så mycket mer), det bästa kanske hade varit och hålla dom isär lite bättre? Och vissa dagar då jag vilar från gym vilket sker väldigt sällan så brukar jag köra 30-40min löpning ibland.

Men gör det så stor skillnad? Känns lite jobbigt att behöva vara där två gånger vissa dagar. Eller ska jag försöka hålla löpningen och gymmet isär och istället köra powerwalks med ordentlig lutning efter gympassen?

944RS
2011-10-14, 12:45
Är det så nedbrytande om jag kör ganska ofta 20min löpning eller lite powerwalk med rejäl lutning?

Oftast kan det bli att jag kör löpning 20min efter mitt gympass (försöker inte köra så mycket mer), det bästa kanske hade varit och hålla dom isär lite bättre? Och vissa dagar då jag vilar från gym vilket sker väldigt sällan så brukar jag köra 30-40min löpning ibland.

Men gör det så stor skillnad? Känns lite jobbigt att behöva vara där två gånger vissa dagar. Eller ska jag försöka hålla löpningen och gymmet isär och istället köra powerwalks med ordentlig lutning efter gympassen?

Kan du hålla isär löpningen från styrkan så är det kanske bättre för just muskeluppbyggnaden. Men överlag är det inte säkert att det är sämre för ditt totala resultat.
Att tränings sättet passar dig och din vardag är i längden viktigare än att försöka vara optimal en kort stund.

DGARD
2011-10-14, 13:13
Nåt som är lätt att glömma bort när man hänger är på kolo är ju att allt i livet inte behöver vara optimalt. Gå runt o nojja för mycket är antagligen mer skadligt än 20min trappmaskin efter ett pass.

Man ska göra det man trivs med helt enkelt. Sen om målet är att bli grov som satan kanske man inte ska köra massa cardio efter gympassen.

Kan du inte bara köra cardion på en separat dag men kör 40 - 60 min istället?

Westan
2011-10-14, 13:46
Konditionsträningens fördelar överstiger de nackdelar det har i samband med styrketräning, det är iaf vad jag anser. Visst, har jag tid så lägger jag det på olika dagar men det är ju inte alltid det blir så.

Nummer 1 när man ska ner i vikt är kosten, nr 2 är styrkan och nr 3 är konditionsträningen. Så ser jag på saken.

Springer
2011-10-14, 17:35
Träna styrka 2-3 ggr per vecka, spring/gå/cykla/ro/åk skidor de andra dagarna.

Deanmartin
2012-01-03, 15:39
Du tappar muskelmassa och fördelningen mellan fett och muskler kan bli sämre det vill säga högre % fett därav fetare. Det brukar kallas för smalfet, många som går ner på bara cardio kommer förr eller senare till insikt med att det inte riktigt var det resultatet dom hade hoppats på.

Jag har typ ingen muskelmassa kvar ändå... Har inte tränat på flera år.

Jag har hittills kört strikt kost och löpning/promenader 3-4ggr/v och det går väl nedåt, men långsamt.

Har långt till gymmet och har egentligen inte ens råd med gymkort just nu, men jag hittade min farbrors gamla hantlar samt vikter på landet som jag nu tagit hem!

Tänkte kika på några bra hemmaövningar med hantlar och köra detta 3ggr/v samtidigt som jag springer/promenerar åtminstone 2-3ggr av de resterande dagarna. Det låter ju hyfsat bra åtminstone?

Jag ska hålla på det här tills i juni då jag ska på en resa ett längre tag. Det ger mig 6månader (reser sent i juni) och visst tusan måste jag kunna gå ned massor i vikt på den tiden? Jag ser verkligen tjock ut, även fast jag är ungefär 190cm, väldigt irriterande! Men jag väger ju nästan 100 pannor, så kanske inte är så konstigt.

Camgbg
2012-01-03, 19:53
Tänkte kika på några bra hemmaövningar med hantlar och köra detta 3ggr/v samtidigt som jag springer/promenerar åtminstone 2-3ggr av de resterande dagarna. Det låter ju hyfsat bra åtminstone?

Innan jag började gymma körde jag hemma (3ggr/vecka) med hantlar och övningar med enbart kroppsvikt. Kolla http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/ för idéer på övningar som man kan köra.

Funkade kanon för mig iaf. Gick ner 15kg innan jag började styrketräna "på riktigt". (Körde även 30min konditionsträning varje dag. Simning, cykel..)
Min styrka har definitivt ökat trots viktnedgången.

Fredron
2012-01-03, 20:48
Jag har typ ingen muskelmassa kvar ändå... Har inte tränat på flera år.

Jag har hittills kört strikt kost och löpning/promenader 3-4ggr/v och det går väl nedåt, men långsamt.

Har långt till gymmet och har egentligen inte ens råd med gymkort just nu, men jag hittade min farbrors gamla hantlar samt vikter på landet som jag nu tagit hem!

Tänkte kika på några bra hemmaövningar med hantlar och köra detta 3ggr/v samtidigt som jag springer/promenerar åtminstone 2-3ggr av de resterande dagarna. Det låter ju hyfsat bra åtminstone?

Jag ska hålla på det här tills i juni då jag ska på en resa ett längre tag. Det ger mig 6månader (reser sent i juni) och visst tusan måste jag kunna gå ned massor i vikt på den tiden? Jag ser verkligen tjock ut, även fast jag är ungefär 190cm, väldigt irriterande! Men jag väger ju nästan 100 pannor, så kanske inte är så konstigt.

Jag tror att du underskattar din muskelmängd.
Det vore väldigt konstigt ifall du inte hade några muskler med tanke på att du faktiskt väger en del.

Som flera har sagt tidigare.
Om ditt mål är att bara gå ner i vikt så mycket och fort som möjligt, samt att du inte bryr dig om att du förlorar muskler. Då gör du detta fortast genom att förbruka så mycket energi som möjligt varje dag och tillföra minimalt.
Ifall du går ner nu fast du tycker att det går för långsamt är det givetvis för att du fortfarande äter för mycket.

1 kg fett är 7000kcal, du förbrukar säkert 3000kcal per dag.
Gör en egen ekvation och se hur mycket energi du max får äta per dag för att förlora 20kg inom juni. Eller vad ditt mål nu är.