handdator

Visa fullständig version : Bristningar, tecken på bra muskelväxt eller dålig hud?


madballz
2011-10-11, 21:54
Tjena Kolo! Har på senaste tiden fått väldigt synliga bristningar, och förra veckan efter mitt bröstpass såg jag att jag hade fått en stor bristning som dykit upp som går ifrån insida biceps in mot armhålan, det är typ 4mm tjockt, och då tänkte jag, är detta för att man har bra muskelväxt eller dålig hud?

Hur får man bort dessa, och hur förebygger man dem? Det är inte speciellt snyggt. Om man har dålig hud kan man kanske börja äta mer e-vitamin, massera huden med emu-olja? Någon som har förslag på hur man fixar detta?! Tack på förhand!

ceejay
2011-10-11, 21:56
Både och. Gener styr om man får mycket bristningar eller inte samt att man också kan växa fort.

difeddy
2011-10-11, 21:59
Vissa kan växa fort och inte få bristningar, så det är en tolkningsfråga. Jag har i alla fall synliga bristningar kring armhålorna, och snäppet mer dolda lite varstans på kroppen. Så går det när man går upp 20 kg.

EDIT: Inte för att skrämmas eller så, men bristningarna är permanenta. Däremot så avtar synligheten med tiden då dessa "bleks".
Ett tips kan ju vara att du granskar din kropp lite grann. Nu i efterhand känns det onödigt att jag fortsatte bulka när jag väl hade fått bristningar, då jag lika gärna hade kunnat gå ner ett par kilo. Även fast man också kan få bristningar under viktnedgång, känns det mer logiskt att en onödigt snabb viktuppgång med en massa fett ökar sannolikheten för att få hudbristningar.

madballz
2011-10-11, 22:06
Vissa kan växa fort och inte få bristningar, så det är en tolkningsfråga. Jag har i alla fall synliga bristningar kring armhålorna, och snäppet mer dolda lite varstans på kroppen. Så går det när man går upp 20 kg.

EDIT: Inte för att skrämmas eller så, men bristningarna är permanenta. Däremot så avtar synligheten med tiden då dessa "bleks".
Ett tips kan ju vara att du granskar din kropp lite grann. Nu i efterhand känns det onödigt att jag fortsatte bulka när jag väl hade fått bristningar, då jag lika gärna hade kunnat gå ner ett par kilo. Även fast man också kan få bristningar under viktnedgång, känns det mer logiskt att en onödigt snabb viktuppgång med en massa fett ökar sannolikheten för att få hudbristningar.

Får väl hålla koll på vikten nu i vinter då så jag inte ligger på för högt kaloriöverskott, bristningar är inte kul!

Wormzie
2011-10-11, 22:59
Tycker du träning är kul så låt inte bristningar stå ivägen för det.. kanske inte behöver lägga på dig onödigt mycket fett bara :) jag har 5-6 st streck tvärs över ryggen, cirka 10 cm långa, 3 mm breda kanske... skönhetsmärken ser jag det som! Kan tillägga att jag fick dom när jag växte snabbt i puberteten... bänkade nog inte 30 kg då ens :)

Borgaren
2011-10-11, 23:42
Har också fått sådana bristningar vid biceps ner till armhålan. Var nybörjare när jag startade, och låg på kaloribalans. Jag ökade runt 2-3 cm i månaden runt biceps när de uppkom, så jag vet inte om det beror på dålig hud eller bra muskelökning.

Pahwn
2011-10-12, 06:29
Jag fick mina för ett tag sen då jag ökade ganska fort i just volymen vid brösten, sen om det är ärsaken till bristningarna är en annan grej. Jag köpte iallafall lite mandelolja på apoteket och mina bristningar blektes ganska bra efter kanske 3 veckor. Kostar kanske 60 kr, även om det inte funkar för just dig kan det ju va värt att prova!

Rahf
2011-10-12, 07:13
Bristningarna bleks ändå, om mandeloljan har någon form av effekt ställer jag mig tveksam till. Det kan möjligen vara förebyggande mot fler bristningar.

ARMSTARK
2011-10-12, 07:47
Sola inte under tiden du har dem, åtmindstånde inte när de är färska.

Jag var randig över hela framsidan av axlarna och bröstet men idag syns det ingenting. Lydde tipset om att inte sola, vet inte om det var därför de försvann så totalt.

madballz
2011-10-13, 16:16
Har också fått sådana bristningar vid biceps ner till armhålan. Var nybörjare när jag startade, och låg på kaloribalans. Jag ökade runt 2-3 cm i månaden runt biceps när de uppkom, så jag vet inte om det beror på dålig hud eller bra muskelökning.

Jag har ökat 1cm runt biceps senaste månaden, kanske kan ha med det att göra också.

mpersson
2011-10-13, 16:30
Jag har ökat 1cm runt biceps senaste månaden, kanske kan ha med det att göra också.

Runt triccan då? 2cm?

De försvinner/du skiter i de till slut. Har sj lite överallt, its nad a thang.

madballz
2011-10-13, 16:37
Runt triccan då? 2cm?

De försvinner/du skiter i de till slut. Har sj lite överallt, its nad a thang.

Förlåt för att man var övertydlig och sa att man mätte armen runt biceps, trodde du var smart nog att förstå vad jag menade.

mpersson
2011-10-13, 17:13
Förlåt för att man var övertydlig och sa att man mätte armen runt biceps, trodde du var smart nog att förstå vad jag menade.

Nope, jag går bygg.

Ne0phyte
2011-10-13, 18:50
Nope, jag går bygg.

:smash:

Silencer
2011-10-13, 20:12
jag har gått upp 10kg på en månad, och ner lika fort. aldrig slapp hud eller bristningar.

McLR
2011-10-13, 20:17
jag har gått upp 10kg på en månad, och ner lika fort. aldrig slapp hud eller bristningar.

Good for u :)