handdator

Visa fullständig version : FM Atlet 2012


vonGoose
2011-10-11, 20:49
Hej!

Kön: Man
Ålder: 21
Längd: 188cm
Vikt: 90.4kg

Jag jobbar som soldat vid Livgardet i Stockholm där vi precis genomförde FM atlet. Detta blir min första träningsjournal som jag startar i syfte att följa mina framsteg fram tills nästa tillfälle FM atlet genomförs (minst 6 månader) där jag hoppas kunna prestera ett silver.

Om FM atlet
FM atlet är en utmärkelse som kan tilldelas personal i försvarsmakten för fysiska prestationer. Utmärkelsen ges i valörerna Guld/Silver/Brons och genomförs vid respektive regemente 1-2 gånger per år. FM atlet består av löpning 10km, maxlyft bänkpress (5 försök på sig) och chins (rak, klistertejpad stång) där målet är att via ett visst poängsystem få så låg poäng som möjligt.

Poängen räknas ut på följande sätt: Antalet minuter på löpning 10km (avrundat neråt, dvs både tiderna 52.01 & 52.59 ger resultatet 52) multiplicerat med 5, minus antalet kilo i bänkpress, minus antalet chins x2.

Mitt resultat Hösten 2011
Löpning 10km: 52.43~52 x5 = 260
Bänkpress: 88kg = -88
Chins: 8st x 2 = -16
= 156 poäng dvs ingen utmärkelse

Krav/Priser
Guld = 50 poäng eller mindre. Möjligt att få negativ poäng. (Svart träningsoverall)
Silver = 51-80 poäng (T-shirt)
Brons = 81 - 130 poäng (Diplom)

Målen:
Mitt mål är att vid nästa tillfälle ges få följande resultat:
Löpning 10km: under 45min 59sek
Bänkpress: 120kg
Chins: 15st

Detta skulle då ge 45 x 5 = 225 - (120+15x2) = 75 poäng tillika ett silver.

Löpningen: Fullt möjlig. Jag har sedan jag började här (7 månader sedan) kortat min milentid med 7 minuter där 1 månad var semester utan någon träning alls och jag har egentligen inte haft någon rutin utan slarvat lite för mycket, även om jag har fått resultat. Majoriteten av mina löparrundor har varit 4-7km, milen kanske 5-6 gånger.