handdator

Visa fullständig version : Ändra kosten (nybörjare)

orbing
2011-10-11, 19:36
Hej!

Har nyligen börjat träna med några på jobbet men är osäker på vad och när jag bör äta. Är morgontrött och jobbar relativt sent 9-18, därefter tränar jag.

Några förutsätningar:

Ålder: 30 år Längd: 186cm Vikt: 85kg (lönnfet, 0 muskler)
Tränar 4 dagar i veckan
Stillasittande jobb, åt mest skräpmat innan.
Ej hungrig direkt när jag vaknar, gör frukost på jobbet.
Tränar direkt efter jobbet då det ligger på vägen hem.
Tycker inte om att laga mat.
Ej kinkig med typer av mat, vill äta rätt.
Unnar mig lite sötsaker på helgen.

Det jag tänkt trycka i mig under dagen:

08.00 Går upp
09.00 Havre- råggröt med lite sylt
12.00 Kycklingsallad/Kebab med ris/Thaigryta m. kyckling eller biff
17.00 En burk tonfisk eller Keso
18.30 Träning gym
20.00 Färdigrätter... Tips på några som är bättre än andra? Komplettera med något?
22.00 Macka med skinka eller frukt
24.00 Lägger mig

Det jag är mest osäker över är. Bör jag äta mer innan jag tränar? Färdigrätterna, förstår att dom inte är toppen men tycker det är så smidigt. Finns det något bra komplement? Kvällsmacka/frukt, bör jag vänja mig av med det eller är det "ok" ?

Tacksam för alla synpunkter!

paatrik
2011-10-11, 21:03
Kör storkok tills du fått in känslan för matlagning.

vicarious
2011-10-11, 21:06
Vad tränar du? Mer protein till frukosten och efter träningen tycker jag.

daloatf
2011-10-11, 21:12
Om du ska käka färdigrätter så rekommenderar jag Familjen Dafgård GI. Och sen äter du 250-500g keso till det :)

orbing
2011-10-11, 22:13
Får börja med att tacka för svaren. Ja, storkok blir det ibland. Då gör jag chili con carne med ris eller spagetti m köttfärsås. Men det händer inte speciellt ofta...alla på jobbet köper lunch så blir lätt man hakar på den svängen.

Jag tränar gym 1-1,5h om dagen. Värmer upp 6-7min på crosstrainer.

Ok rent generellt mer protein om jag förstått det hela rätt. Får hitta nåt proteinrikt att lägga i gröten. Läste här på forumet att vissa dumpar keso i gröten, kanske e nåt det =)

Osså lite keso till färdigrätterna sen på kvällen också. Blir att köpa en 10L bunke keso någonstans hmmm.

Tack igen för svaren!

Drillcop
2011-10-12, 12:42
Lägg till nå kokade äggvitor till gröten åt sidan.

Till mellanmålen en macka med pålägg och keson

Efter träningen En Burk tonfisk med nå kolhydrater sedan äter du ett andra mål som typ kan bestå av 150 g kyckling med nånting.

Drillcop
2011-10-12, 12:43
Drick gärna också 1,5 dl Protein efter träningen.

CptHammer
2011-10-12, 15:04
Ett hett tips till kvällsmål är Kvarg! Jag brukar själv blanda 250g Kvarg med knappt 1dl mjölk och lite FunLight Wild Berrys, smakar ungefär som Yoggis skogsbärs yoghurt, alltså kalas-gott! *drool*