handdator

Visa fullständig version : ''Varför målar bodybuilders sig svarta''


sokrafree
2011-10-11, 19:26
Jag har länge gått runt med frågan ''Varför målar bodybuilders sig svarta''. Nu orkar jag inte ha kvar denna fråga inom mig utan vill sprida den med er kolo-kompisar.

Hur uppstod frågan?

Det hela började med att vår magister lärde oss om slaveri etc. Vi lade mycket fokus på all den rasismen som både varit och till viss del fortfarande elever kvar
i Sydafrika. Han berätta om all diskriminering mot de svarta, de fick inte äta varsomhelst, inte sitta varsomhelst. De var begränsade helt enkelt. De svarta var då hårt pressade och underlägsna gentemot de vita. De vita behandlade de svarta som djur. Tillslut gjorde de svarta göra uppror, och det med resultat, numera är Sydafrika fritt från rasismen. För de vita uppstod stora skuldkänslor runt årtalen 1980-1990, ungefär samtidigt som alla bodybuilders gick från olja till att måla sig svarta. Jag drog då slutsatsen att DE VITA kände sig såpass illa till mods att de sade åt alla bodybuilders att nu ska ni vara svarta för att hedra våra före detta slavar. Vilka konsekvenser fick då detta?

Jo, de mörkhyades förutsättningar för seger ökade markant, de behövde inte lägga till på färgning, vilket resulterade i mer tid på träning, mer träning=seger. De behövde inte heller betala för färgningen, mindre utgifter=mindre arbete=mer träning. De svarta fick alltså mer timmar att spendera på gymmet, detta resulterade i att det svarta började stå på prispallen mer än förut.

De vita var nu åter igen fria från skuldkänslor, men detta kanske startar en kedjereaktion av skuldkänslor. De svarta kanske får skuldkänslor för att de har lättare att segra än de vita, eftersom det vita måste måla sig. Ja, vär och fundera på kan man säga.

pialia
2011-10-11, 19:28
:laugh:

Arf Pingvin
2011-10-11, 19:28
Jag tror det är för att de står under kraftiga strålkastare.

thatice
2011-10-11, 19:28
Jag tror du är nånting på spåret.

Nitrometan
2011-10-11, 19:29
Mörkhyad snälla?

sokrafree
2011-10-11, 19:41
Mörkhyad snälla?

Förlåt, är inget illa menat

shadowfire
2011-10-11, 19:45
är det någon vadslagning på gång kring o trolla på kolo?

93emil
2011-10-11, 19:48
är det någon vadslagning på gång kring o trolla på kolo?

Vadå trolla? diskuterade detta med Sokrafree påväg hem från gymmet för ett par dagar sedan.

shadowfire
2011-10-11, 19:49
Vadå trolla? diskuterade detta med Sokrafree påväg hem från gymmet för ett par dagar sedan.

aha, flera troll.

Mr.Sjöborg
2011-10-11, 19:51
Förlåt, är inget illa menat

hahahahhaaXD

Nitro översatta en välkänd engelsk fras...

vicarious
2011-10-11, 19:51
Dat dere trollfest.

93emil
2011-10-11, 19:52
aha, flera troll.

Om du tänker efter så lär ju tävlingsfärg vara lite dyrare än olja, vilket talar för teorin.

Spartansk
2011-10-11, 19:53
Det hela började med att vår magister lärde oss om slaveri etc. Vi lade mycket fokus på all den rasismen som både varit och till viss del fortfarande elever kvar
i Sydafrika. Han berätta om all diskriminering mot de svarta, de fick inte äta varsomhelst, inte sitta varsomhelst. De var begränsade helt enkelt. De svarta var då hårt pressade och underlägsna gentemot de vita. De vita behandlade de svarta som djur. Tillslut gjorde de svarta göra uppror, och det med resultat, numera är Sydafrika fritt från rasismen. För de vita uppstod stora skuldkänslor runt årtalen 1980-1990, ungefär samtidigt som alla bodybuilders gick från olja till att måla sig svarta. Jag drog då slutsatsen att DE VITA kände sig såpass illa till mods att de sade åt alla bodybuilders att nu ska ni vara svarta för att hedra våra före detta slavar. Vilka konsekvenser fick då detta?

Varför skulle vita kroppsbyggare världen över visa sådan solidaritet just gentemot svarta i Sydafrika, och inte vilket förtryckt folkslag som helst i vilket annat land som helst?

Jo, de mörkhyades förutsättningar för seger ökade markant, de behövde inte lägga till på färgning, vilket resulterade i mer tid på träning, mer träning=seger. De behövde inte heller betala för färgningen, mindre utgifter=mindre arbete=mer träning. De svarta fick alltså mer timmar att spendera på gymmet, detta resulterade i att det svarta började stå på prispallen mer än förut.

Man målar sig bara precis innan tävling. Den lilla tid det tar påverkar inte träningen över huvud taget. Jag tror knappast kostnaden är så hög att den påverkar någon kroppsbyggares ekonomi heller.

shadowfire
2011-10-11, 19:54
Dont feed it. Please.
Tråd låst.

Pepparkakssmurfen
2011-10-11, 19:56
7yl3UMO-TkE

Kwon
2011-10-11, 19:59
Kai Greene målade sig vit

http://tnation.t-nation.com/forum_images/5/d/5d8a7_ORIG-kai_kai_kai.jpg

Kwon
2011-10-11, 20:01
Kai Greene målade sig gul
http://img.photobucket.com/albums/v108/curt_james/Eastern07/500kg.jpg

Kwon
2011-10-11, 20:04
Lou målade sig grön
http://images.marketplaceadvisor.channeladvisor.com/hi/78/77942/the_incredible_hulk_1003__5.jpg

Spartansk
2011-10-11, 20:05
Nej, nu vet jag. Det var för att dom ville vara som Arnold Svartzeneger.

sokrafree
2011-10-11, 20:07
Nej, nu vet jag. Det var för att dom ville vara som Arnold Svartzeneger.

Ligger helt klart något i det du säger.

Tricklew
2011-10-11, 20:14
Nej, nu vet jag. Det var för att dom ville vara som Arnold Svartzeneger.

Det ligger ett rasistiskt skämt här som bara ber om att bli berättat.