handdator

Visa fullständig version : Kan verka tjatigt ..... men hjälp !!!


Vivaldi
2011-10-11, 18:14
Hej all byggare bulkare och bjässar !
Detta är min första post på detta eminenta forum som jag i all anonymitet strukit runt i ett tag
Och som oftast då det gäller den första posten handlar detta självklart om kost/mat.
Själv är jag 18 år, hemmaboende och går i Gymnasiet, tränat seriöst sedan förra hösten och under den tiden gått ifrån 165cm och 85kg fläsk till 186cm och 69kg med hyfsat låg fettprocent genom en brutaldeff under sommaren.
Nu, känner jag mig dock till skillnad ifrån innan grymt osäker på allt som har med träning att göra, jag har helt enkelt förläst mig på alla olika metoder och teorier som finns och vet varken in eller ut :Virro

Under sommardeffen låg jag på ca 5 intensiva pass i veckan med 7,5 km cykel in till gymmet och tillbaka samt 20 minuter på löpbandet som konditionsträning.
Mitt kostschema såg ungefär ut såhär under den perioden:

Frukost:
2dl Havregryn med 1/2 frukt, 1 äggvita, 1 msk hela linfrön samt 1 skopa Whey / Ett helt ägg
Mellanmål:
20g mandlar + 1/2 frukt / 200g keso samt 1 tsk jordnötssmör
Lunch:
ca 1 dl råris/Linser samt typ 200g magert protein samt 150g grönsaker
Kvällsmat / Efter träning:
Någon form av magert protein med mathavre/råris samt lite grönsaker / en omelett
Nattprotein:
250g Kvarg *cupid*

Detta fungerade som sagt helt ok just då, låg på max 2300 Kcal under träningsdag och max 2000 under vilodag. Men nu, då jag som sagt är nere ganska så lågt i vikt vill jag öka under vintern i muskelmassa och bli lite mer BEFF!
Men samtidigt är jag kvar i deff-tänket, nästan på anorexi nivå och har svårt att gå över 2500 kcal/dag. Dessutom har jag i jakten på det perfekta upplägget förläst mig och velar nu mellan altifrån Gi,Periodisk fasta, Paul-Dettners nordiska diet, Samt Paelodieten och blir helt enkelt inte klok. Alla de livsmedel jag fått lära mig var nyttiga förkastas omvartannat av dessa ( Mathavre/Havregryn = skit, Yogurt 0,5 % / Kvarg = dåligt enligt Paelo, Frukt = skit enligt LCHF osv osv ), vilket har resulterat i att jag just nu försöker köra någon slags hybriddiet med 2500 Kcal under träningsdag och 2100 vilodag ( i princip helt lchf bortsett från grönsaker )
Då jag dessutom saknar just Havregrynsgröten på morgonen eller mathavren/råriset efter träningen vet jag varken in eller ut ( 2dl havregryn som jag brukade äta = ca 43g Kolhydrat och dessutom i princip förbjudet enligt Paelo/Dettner/LCHF ). Dessutom medför det problem då familjen är kolhydratsjunkies med tveksam kost som dock respekterar min diet och ej klagar då jag ofta lagar egen mat.

En träningsdag i genomsnitt just nu ser ut såhär för mig:

Frukost:
Davosgröt på 1dl havregryn, 1 dl 0,5% yogurt, 1 dl kvarg, 1 skopa Whey, och ibland 1/2 dl bär + 1 ägg
Mellanmål:
30g mandlar/250g Keso/2 ägg + 2 påläggsskinkor/1/2advokado + 4 påläggskinkor
Lunch:
Skollunch, men jag har bra skola med vego/salladsalternativ så det blir ca i genomsnitt ca 400kcal protein och resten grönsaker/rotfrukter
Gainer efter Gym:
1dl yogurt + 1 skopa whey + 1 banan + 3dl isbitar = mixxxaaa
Måltid efter gym:
ca 400g grönsaker samt 300-350 Kcal från protein
Nattprotein:
250g Kvarg

Kör just nu enligt detta program med lite bonusövningar i form av chins/squats/militärpress på vartannat pass http://www.muscleandfitness.com/training/other/gain-10-pounds-muscle-four-weeks då jag vill öka i grundstyrka

Mina frågor till er är nu följande:

1. Äter jag för lite, då jag är 18 och fortfarande växer, kör 4 pass i veckan på ca 1h vardera + 15-20 minuter HIIT som uppvärmning och vill öka i muskelmassa ( som sagt 2500 träningsdag, 2100 vilodag )

2. Vilken typ av diet borde jag egentligen köra med tanke på min ålder samt att jag vill fortsätta ligga låg i fettprocent men ändå öka i massa ( dtvs skita i alla Paelo/Lchf och äta GI som under deffen osv ... ? )

Lägger även upp en 2 månader gammal bild för referens ( nu är jag litet kraftigare med snäppet lägre fettprocent )
http://imageshack.us/photo/my-images/824/spnnis.jpg/

Väntar ivrigt på svar ifrån er, och tackar er om ni orkat läsa igenom alltsammans. Behöver verkligen hjälp med detta just nu :Virro och vet inte vad jag ska följa/ ta mig till då de flesta jag frågat säger " men du är ju i tonåren, bara ät "

StarkaUlf
2011-10-11, 18:20
1. Äter jag för lite, då jag är 18 och fortfarande växer, kör 4 pass i veckan på ca 1h vardera + 15-20 minuter HIIT som uppvärmning och vill öka i muskelmassa ( som sagt 2500 träningsdag, 2100 vilodag )

2. Vilken typ av diet borde jag egentligen köra med tanke på min ålder samt att jag vill fortsätta ligga låg i fettprocent men ändå öka i massa ( dtvs skita i alla Paelo/Lchf och äta GI som under deffen osv ... ? )

Lägger även upp en 2 månader gammal bild för referens ( nu är jag litet kraftigare med snäppet lägre fettprocent )
http://imageshack.us/photo/my-images/824/spnnis.jpg/

Väntar ivrigt på svar ifrån er, och tackar er om ni orkat läsa igenom alltsammans. Behöver verkligen hjälp med detta just nu :Virro och vet inte vad jag ska följa/ ta mig till då de flesta jag frågat säger " men du är ju i tonåren, bara ät "

1. Kolla på vågen och utvärdera. Men det låter ganska lite för att bulka ja. Om du går ner i vikt, öka intaget. Jag skulle då tippa på ~2800 kcal varje dag. Men det beror ju massor på hur aktiv du är under dagen etc. Det där måste du testa dig fram på tyvärr :)
Samt så kan du utesluta dom där 15-20 minuterna med HIIT innan styrkepasset, då det kommer att hindra muskeltillväxten mer. Värm istället upp med lättare vikter. Försök att ha konditionspass och gympass på olika dagar.

2. Försök äta mycket protein (2g+/kv) och kolhydrater. Fett kanske 0.5-1g/kv. Försök bara äta som vanligt folk, fast med lite mer protein ;) Det viktigaste är som sagt protein. Om du bulkar så kommer du alltid att lägga på dig fettmassa. Ett alternativ kan ju vara att ligga på kaloribalans. Det kommer ju ta lite längre tid att bygga muskler, men samtidigt så kommer du inte att lägga på dig samma mängd fett som vid en bulk (vid exakt kaloribalans så kommer du inte lägga på dig något fett)

1684_
2011-10-11, 18:23
jadu, du e ungefär samma båt som mig, med rädsla å så. Man vill men släpper inte på tyglarna. Om man vill bli biff, tränar hårt ska man ju naturligtvis ÄTA speciellt om man fortfarande e ung! Du e ju dessutom kille och lång!

Jag försöker själv äta precis som jag gjorde när jag var "biff" och tävlade i styrkelyft 2008, men hjärnan försöker lura hela tiden. Mitt tips e att verkligen intala dig själv, vill du bli muskulös eller inte? Bara att äta! Sen e de ju ett heltidsjobb om man har anorektiska tankar...
Men, jag tycker du äter för lite ja.

Jag kan säga att jag e tjej, 21år, 170cm lång och väger 57KG!!!! Jag vill ju upp till mina gamla "biff" vikt 65kg. Och jag äter MYCKET mera än det där..... Då tränar jag 4 hårda styrkepass + kondition i veckan.

Sen tytcker inte jag man ska följa dieter hit och dit, ät mycket kolhydrater, protein å bra fett! Försök nosa upp dig i vikt, träna hårt och slappna av, kroppen sköter resten själv! Försök glömma bort kroppen ett tag och njut...

Vivaldi
2011-10-11, 18:49
Så .... Kolhydraterna är ok
Försökt ligga under 50g/dag på vilodagar och ca 100g på träningsdagar ?

apfel
2011-10-11, 18:57
jag tycker inte att man ska räkna kalorier då man bulkar.
ät hushållskost(du vet vad det är antar jag), ät mycket så att du går upp i vikt, lyft tungt och vila. Varför göra det så svårt? :confused:

Vivaldi
2011-10-11, 19:00
jag tycker inte att man ska räkna kalorier då man bulkar.
ät hushållskost(du vet vad det är antar jag), ät mycket så att du går upp i vikt, lyft tungt och vila. Varför göra det så svårt? :confused:

Vill inte gå upp i "dålig" vikt, samtidigt som alla dessa fina Paelo dieter lovordar sig själva genom bättre hälsa på ett annat plan än muskelmassa, och samtidigt bannlyser alla kolhydratskällor som ej är frukter/grönsaker som något dåligt. Och då exempelvis någon som Paul Dettner som ju är ganska påläst säger att det är si och så man ska äta för maximal muskeluppbyggnad och prestation är det svårt att inte tro på honom :Virro

1684_
2011-10-11, 19:15
Men jösses, du går inte upp i vikt av fett enbart om du tränar HÅRT och äter vanlig mat med bra kolhydrater, mycket protein å bra fett!! öka något kilo i månaden så e det knappast dålig vikt?!

Vivaldi
2011-10-11, 19:35
Tack för alla svar hitills, ni har gjort en matneurotiker bra mycket lugnare, funderar starkt på att följa den kost jag håller just nu då jag älskar grönsaker / rent kött, men sluta frukta frukten samt ordentliga kolhydrater, iallafall efter träning.
Men angående detta med havregryn,frukt osv skulle jag vara tacksam om KingGrub/Sverker/Arne/Grandmaster eller någon annan kunde ge lite info då de verkar pålästa om just detta.

StarkaUlf
2011-10-11, 20:12
Så .... Kolhydraterna är ok
Försökt ligga under 50g/dag på vilodagar och ca 100g på träningsdagar ?

Det låter väldigt lite om du tränar hårt.
Jag ligger på 250-350g kolhydrater varenda dag, får bra resultat. Kolhydrater är inte farligt, det fyller på dina glykogenlager.

Nils.R
2011-10-12, 06:48
Riktigt imponerande att du växt 21cm på mindre än ett år vid 18 års ålder.

daloatf
2011-10-12, 08:01
Vid bulk är det bättre att fokusera på protein och kolhydrater än fett. Dels för att kolhydrater ger dig mer energi och tryck på gymmet och att du minimerar fettinlagring.

Så om jag var du skulle jag sikta på 2-2,5g/kg protein, 1-1,5g/kg fett och resten kolhydrater.

Jag väger ca 68kg och jag bulkar på 2700kcal på träningsdagar och 2500kcal på vilodagar. Det ger mig ett ungefärligt överskott på 300kcal per dag. Vilket jag tycker är en helt ok viktökningstakt!

kaer
2011-10-12, 09:00
21 cm längdökning på ett år! Bästa ökningen jag läst om i det här forumet! ;-)

Men för att vara allvarlig och gå lite off topic. Hur bra är det egentligen att går ner i vikt samtidigt som man växer så mycket?
Spontant låter det ju som ett utmärkt tillfälle att lägga på sig kilovis med muskler.

Hade jag varit du hade jag absolut inte legat på kcaloriunderskott de närmaste åren, du är ung och växer, optimera det med mat och lyftande.

Betänk att du snuddar mot undervikt nu.
Hur ser dina styrkeökningar ut under året?

Släpp ditt kcal-underskott, lyft och ät! Du kommer tacka dig själv inom en snar framtid.

Anton Fräs
2011-10-12, 10:27
Det finns väldigt få om några livsmedel som är "dåliga." inget av det du räknar upp är på något sätt dåligt/negativt. Det är vanlig mat. Ät som du känner för. Gillar du att äta mycket kolydrater så gör det och vice versa. Ta det inte åt något extremt håll bara, det är onödigt.

Vivaldi
2011-10-12, 17:56
Det finns väldigt få om några livsmedel som är "dåliga." inget av det du räknar upp är på något sätt dåligt/negativt. Det är vanlig mat. Ät som du känner för. Gillar du att äta mycket kolydrater så gör det och vice versa. Ta det inte åt något extremt håll bara, det är onödigt.

Tack, skall försöka hålla mig till detta och införliva mina älskade bönor/havregryn i kosten igen tilsammans med ett äpple då och då *cupid*
Tänker nog dock försöka stanna inom 150g/dag gränsen då jag känner att den funkar helt ok för mig. Några synpunkter på detta ( och ja, jag har haft växtvärk som faen + gått till doktor för längdökningen, var väl i ärlighetens namn under typ 1 år 5 månader dock *rolleyes*

Vivaldi
2011-10-29, 21:53
Bumpar min gamla tråd då jag fortfarande känner mig osäker på e% mängden kolisar jag skall äta per dag, har höjt lite och ligger på ca 80g på vilodag men ca 150-160g på träningsdagar, dock ger ju detta bara ca 600-700 Kcal vilket är ca 25 % av mitt energiinnetag under träningsdagar ( Ca 30g i Gainern efter träning, 30g i Frukosten, samt ca 20 på de två mellanmålen jag äter under dagen, resten är i form av Grönsaker/Quionoa/Mathavre/Gröt ( till maten <3 ) under de två andra måltiderna jag oftast trycker i mig under dagens gång, är detta tillräckligt enligt er, eller borde jag brassa på lite och försöka skippa min optinoja ( följer just nu slaviskt "carb syncing" )?
( käkar numera ca 2350 på vilodagar och 2800 på träningsdagar, märkt av en klart bättre pump !)
Ligger på ca 2,5-3g protein/kroppsvikt och mitt mål är som sagt en sk: Clean Bulk

vicarious
2011-10-29, 21:55
Det finns inga "ska". Du verkar fylla proteinkvoten med råge så hur du delar upp resterande del av energiintaget avgör du själv. Testa dig fram och se vad du trivs och presterar bäst med.

Punkten
2011-10-31, 19:22
Bumpar min gamla tråd då jag fortfarande känner mig osäker på e% mängden kolisar jag skall äta per dag, har höjt lite och ligger på ca 80g på vilodag men ca 150-160g på träningsdagar, dock ger ju detta bara ca 600-700 Kcal vilket är ca 25 % av mitt energiinnetag under träningsdagar ( Ca 30g i Gainern efter träning, 30g i Frukosten, samt ca 20 på de två mellanmålen jag äter under dagen, resten är i form av Grönsaker/Quionoa/Mathavre/Gröt ( till maten <3 ) under de två andra måltiderna jag oftast trycker i mig under dagens gång, är detta tillräckligt enligt er, eller borde jag brassa på lite och försöka skippa min optinoja ( följer just nu slaviskt "carb syncing" )?
( käkar numera ca 2350 på vilodagar och 2800 på träningsdagar, märkt av en klart bättre pump !)
Ligger på ca 2,5-3g protein/kroppsvikt och mitt mål är som sagt en sk: Clean Bulk

Helt ärligt om du ligger och snuddar på undervikt så tycker jag du ska släppa tanken på exakta %erna av k,p & f.
20% nötfärs, häll på bea eller annan fet sås du gillar och så lite pasta till. Sluta tänk så mycket, du kommer ingenstans _alls_ om du inte vågar lägga på dig fett.
Du kan lägga på dig typ 10-15kg fett och du skulle inte se tjock ut.