handdator

Visa fullständig version : Träningsvärk i latsen efter axelträning


johan57
2011-10-11, 18:06
Hej, har under den senare tiden fått träningsverk i nedre delen av latsen efter mitt axelpass. Får bara träningsverken i latsen då jag kört hantelpress/militärpress.

Detta har börjat då jag har gått ner i reps antal. Är det något fel med min teknik eller är det normalt att få lite träningsverk i latsen efter axelträning?

Sheogorath
2011-10-11, 18:08
Nope. Det är i serratus anterior du har träningsvärk. Det får man ofta efter axelpressar. Det är många som misstar träningsvärk i serrtatus anterior för träningsvärk i latsen.

Allt är som det ska. :)

frozzon
2011-10-11, 18:09
Nope. Det är i serratus anterior du har träningsvärk. Det får man ofta efter axelpressar. Det är många som misstar träningsvärk i serrtatus anterior för träningsvärk i latsen.

Sammanfattningsvis: allt är som det ska.

spelar det någon roll och det är sittande med hantlar eller stånde milipress? vill gärna åt serratus :D

Sheogorath
2011-10-11, 18:12
spelar det någon roll och det är sittande med hantlar eller stånde milipress? vill gärna åt serratus :D

Serratus jobbar mest från det att överarmen är parallell med golvet till att vikten är på sträckta armar. Att köra kortare, tunga pressar alternativt att kicka upp vikten med benen (push-press) så att man kommer förbi den första halvan av rörelsen och får en tung vikt över huvudet som man sedan kan sänka ner kontrollerat är bra sätt att smiska serratus.

StarkaUlf
2011-10-11, 18:12
spelar det någon roll och det är sittande med hantlar eller stånde milipress? vill gärna åt serratus :D

Aktiveras i båda. Men jag skulle tippa på att stående kräver lite mer av den, då det krävs lite mer balans (bara spekulation från min sida ang. det^^)

Serratus jobbar mest från det att överarmen är parallell med golvet till att vikten är på sträckta armar. Att köra kortare, tunga pressar alternativt att kicka upp vikten med benen (push-press) så att man kommer förbi den första halvan av rörelsen och får en tung vikt över huvudet som man sedan kan sänka ner kontrollerat är bra sätt att smiska serratus.

The king has spoken :)

Sheogorath
2011-10-11, 18:22
Nu blev det här helt plötsligt en tråd FÖR att komma åt det TS oroar sig för att han kommit åt, men wtf :D Värt att tänka på är ju att om man kör bred fattning och kort press blir rörelseutslaget väldigt litet (eftersom händerna är låsta i sidled). En kort press kanske man bäst gör med hantlar, men då blir vikten också lägre. Jag sätter mitt kort på push-press med smal fattning om jag skulle säga en basövning som är kung för serratus anterior. Sen kan man såklart isolera muskeln också genom mindre rörelser men det är nog vettigare i rehabsyfte än för att packa på muskelmassa och råstyrka.

nyrjoh
2011-10-11, 18:23
Bra träning för serratus är även magliggande armlyft på bänk/boll/golv. Där armarna i slutposition är snett uppåt. Så att man om man tittar uppifrån så bildar armarna övre delarna av ett Y. Tummen skall peka upp mot taket. Fördelen där är att du har maximal belastning på serratus anterior i slutläget och det är ett effektivt sätt att träna uppåtvridningen av skulderbladet. Tänk på att man är rätt rejält svag i denna övning så i början räcker det ofta bra med armarnas vikt.

1684_
2011-10-11, 18:26
Lärt mig något nytt idag då, efter gårdagens militär och pushpressar ahr jag go träningsvärk, tyngdlyftning is the shit.

frozzon
2011-10-11, 18:46
Serratus jobbar mest från det att överarmen är parallell med golvet till att vikten är på sträckta armar. Att köra kortare, tunga pressar alternativt att kicka upp vikten med benen (push-press) så att man kommer förbi den första halvan av rörelsen och får en tung vikt över huvudet som man sedan kan sänka ner kontrollerat är bra sätt att smiska serratus.

så när noob pt säger att man bara ska ner till 90% i armleden i diverse pressar så vill dem att gitta 60 ska isolera serratus?

Degpekka
2011-10-11, 19:04
så när noob pt säger att man bara ska ner till 90% i armleden i diverse pressar så vill dem att gitta 60 ska isolera serratus?

Hur kom du fram till det?

Sheogorath
2011-10-11, 19:12
Hur kom du fram till det?

Det är jag också väldigt nyfiken på. Låt höra, frozzon.

Crocker
2011-10-11, 19:15
Det är jag också väldigt nyfiken på. Låt höra, frozzon.
Han kanske menar att man kan hantera mer vikt med kortare ROM och att den excentriska fasen därefter blir tyngre=Serratus?
Låter inte helt galet enligt det du skrev.

Sheogorath
2011-10-11, 19:20
Han kanske menar att man kan hantera mer vikt med kortare ROM och att den excentriska fasen därefter blir tyngre=Serratus?
Låter inte helt galet enligt det du skrev.

Jo precis. Men han ironiserade och frågade ledande om det var det noob-ptn villa komma åt när han rekommenderade Gitta, 60 år att vända vid 90 graders böjning i armbågsleden. Det var väldigt långsökt tyckte jag.

frozzon
2011-10-11, 19:25
Det är jag också väldigt nyfiken på. Låt höra, frozzon.

har tränat på 3 gym, var av 2 har PT sagt att att mer än 90 grader i press är fett farligt, är det pga att serratus översträcks? eller varför har dem fått för sig det?

frozzon
2011-10-11, 19:26
Han kanske menar att man kan hantera mer vikt med kortare ROM och att den excentriska fasen därefter blir tyngre=Serratus?
Låter inte helt galet enligt det du skrev.

du missförstog mig.

Crocker
2011-10-11, 19:30
har tränat på 3 gym, var av 2 har PT sagt att att mer än 90 grader i press är fett farligt, är det pga att serratus översträcks? eller varför har dem fått för sig det?
Nu sker det ju inte inte vid 90°, men underarmen går ju ur lod rätt så snart, det kan ju vara en variabel.

frozzon
2011-10-11, 19:36
Nu sker det ju inte inte vid 90°, men underarmen går ju ur lod rätt så snart, det kan ju vara en variabel.

fast det kan man ju göra ngt åt saken om man vet om det? eller går det inte att komma under 90* utan att handlederna kommer ur lod?

Crocker
2011-10-11, 19:49
fast det kan man ju göra ngt åt saken om man vet om det?
Ja?

eller går det inte att komma under 90* utan att handlederna kommer ur lod?
Prova, skulle bli förvånad om de inte gick ur lod när handlederna är vid säg axlarna. :D

Sheogorath
2011-10-11, 20:34
har tränat på 3 gym, var av 2 har PT sagt att att mer än 90 grader i press är fett farligt, är det pga att serratus översträcks? eller varför har dem fått för sig det?

Nej, man kan inte sätta serratus på sträck i en axelpress. När någon kommer med ett påstående likt det du skrev så ha för vana att kontra med ett "Jaha, och varför det då?" och så får du se hur dom svarar. Börjar dom dra på svaret och bli uppenbart osäkra kan du bara glömma att du kommer få något vettigt ur dom och kommer dom med ett rakt svar som du inte kan värdera så upp med det på Kolo för granskning. :)

Sheogorath
2011-10-11, 20:58
Jag tror säkert att man kan få träningsvärk i serratus anterior om man är ovan att träna den arbetar en del i axelpressar och även en del i bänkpressen

Vilket är det jag skrivit. Se svar 1 i tråden. Vad sägs om att läsa alla de många två sidorna först, och skriva sen?

Anders The Peak
2011-10-11, 20:59
Vilket är det jag skrivit. Vad sägs om att läsa alla de många två sidorna först, och skriva sen?

Börjar bli lite lat... Ursäkta för min klumpighet.

Sheogorath
2011-10-11, 21:00
Börjar bli lite lat... Ursäkta för min klumpighet.

Np.

Sundqvist
2011-10-11, 21:03
Sheo, får ibland träningsverk i latsen dagen efter mina bröst pass, men dagen efter jag kört rygg känner jag knappt något i latsen, how come? känns lite skumt :S

Sheogorath
2011-10-12, 05:16
Sheo, får ibland träningsverk i latsen dagen efter mina bröst pass, men dagen efter jag kört rygg känner jag knappt något i latsen, how come? känns lite skumt :S

Vi får bena ut det lite kanske:

1. Kör du uppåtlutande pressar?
2. Kör du stående kabelflyes nedåt?
3. Har du haft träningsvärk i serratus anterior någon gång så att du kan skilja den värken från värk i latsen?

Degpekka
2011-10-12, 12:32
så när noob pt säger att man bara ska ner till 90% i armleden i diverse pressar så vill dem att gitta 60 ska isolera serratus?

Sjukt rolig mening på många sätt och vis faktiskt! No hard feelings bro! :)

frozzon
2011-10-21, 22:05
Serratus jobbar mest från det att överarmen är parallell med golvet till att vikten är på sträckta armar. Att köra kortare, tunga pressar alternativt att kicka upp vikten med benen (push-press) så att man kommer förbi den första halvan av rörelsen och får en tung vikt över huvudet som man sedan kan sänka ner kontrollerat är bra sätt att smiska serratus.

ska armen vara i leteralt läge då menar du, eller ska de vara så att armbågen pekas "framåt"?

frozzon
2011-10-21, 22:06
Sjukt rolig mening på många sätt och vis faktiskt! No hard feelings bro! :)

man får bjuda på sig själv :cool:

Sheogorath
2011-10-22, 07:17
ska armen vara i leteralt läge då menar du, eller ska de vara så att armbågen pekas "framåt"?

Håller man typ 1 cm utanför axelbrett så kommer armbågarna i alla fall peka något framåt. Jag tycker att man helt enkelt ska låta armbågarna gå där dom vill så länge höger och vänster uppför sig lika. Att forcera armbågarna i ett visst läge uppfattar jag att man förlorar mycket kraft på. Vill man isolera framsida axlar kan man köra skruvpressar med hantlar istället.

Mell
2011-10-22, 12:40
Håller man typ 1 cm utanför axelbrett så kommer armbågarna i alla fall peka något framåt. Jag tycker att man helt enkelt ska låta armbågarna gå där dom vill så länge höger och vänster uppför sig lika. Att forcera armbågarna i ett visst läge uppfattar jag att man förlorar mycket kraft på. Vill man isolera framsida axlar kan man köra skruvpressar med hantlar istället.

Så mellersta deltoideus aktiveras inte i någon större utsträckning när jag kör mina arneoldpressar aka skruvpressar? :-(

Sheogorath
2011-10-22, 13:25
Så mellersta deltoideus aktiveras inte i någon större utsträckning när jag kör mina arneoldpressar aka skruvpressar? :-(

Mindre än vanliga axelpressar i alla fall. Rolig övning hur som helst. =)