handdator

Visa fullständig version : Vad är det jag känner i ryggen?


sailorman
2011-10-11, 18:04
Hejsan allesammans!

Innan jag börjar beskriva mitt problem så vill jag meddela att jag lider av svankrygg och allmänt dålig hållning. Jag är kort i mina benmuskler och har problem med bålstabiliteten. Detta problem jobbar jag stenhårt med för att fixa.


Tidigare i år bestämde jag mig för att börja köra raka marklyft för att jag tycker den mosar baksida så jäklans bra. Under passets gång kändes det bra. Ingen smärta alls och jag kände verkligen att jag fick kontakt med baksidan. Dagen efter (samtidigt som träningsvärken i baksidan satte in) så började jag känna en konstig värk/känsla längs ryggraden, främst bröstryggen.
http://img585.imageshack.us/img585/3598/suck.gif.

Det är inga stora smärtor, ryggen känns bara väldigt lustig. Om jag skulle behöva beskriva det med ord skulle jag säga att det kändes som om jag hade fått träningsvärk i ryggraden. Det går inte att ta på smärtan utan det känns som den sitter i ryggraden. Det är alltså inte träningsvärk i skulderbladsmusklerna jag har. Jag har provat att trycka på min ryggrad med känner inte av någonting och jag kan röra mig som vanligt. Men när jag böjer mig ner i den här positionen(utan vikter).
http://www.dintraning.se/ovningar/images/ovnings_bilder/large/Raka-marklyft-2.jpg.png

Då känns det ungefär som om ryggraden pressas ihop som ett dragspel och det känns jäkligt stelt och olustigt. Om jag böjer ryggraden framåt som när man gör fällkniven så känns det som om ryggraden trycks ut igen och det känns bättre.

Smärtan försvann tillslut av sig själv, 7-8 dagar efter övrig träningsvärk gått över. Det var så jag drog slutsatsen att det inte handlade om någon träningsvärk. Jag blev rädd för allt som hette marklyft och böj och slutade således med de övningarna.

Igår bestämde jag mig för att prova raka mark igen. Väldigt lätt. Lugnt och sansat med fläckfri teknik.
Exakt samma obehagliga känsla har nu uppstått.

Är det någon som har en susning om vad det här kan vara?
Bör jag undvika raka mark eller låter "värken" naturlig?

Vad kan man dra för slutsatser av att när jag håller ryggen uppspänd och rak i framåtlutad position så gör det ont, men när jag släpper spänsten och låter ryggen och armar falla så känns det skönt. Som om jag sträcker ut det ömma.

Jag är hjärtligt tacksam för alla försök att reda ut vad detta kan vara för något.

Mvh
Sailorman