handdator

Visa fullständig version : Hemmagjord sportdryck, natrium eller natrium+kalium?

Morty
2011-10-11, 15:03
Jag har hört att natriumbrist kan leda till kramper under längre uthållighetspass. Även att man ska ha lite salt i sin sportdryck (socker, citron, salt).
Dock, kan det vara bättre att ha i Seltin (50% natrium, 40% kalium, 10% magnesium)?

Sverker
2011-10-11, 18:25
Jag skulle ha lite koksalt i sportdrycken nu under vintern. Inte för att förlusterna av natrium är stor utan för att ha så snabb tömning av magsäcken som möjligt.

På sommarn TROR jag att det är värdefullare att dricka dryck med enbart natrium. Svettas man mycket är det värdefullt att fylla på med natruim och ett mineralsalt skulle bli för tunn, m a p natrium:(

Detta var spekulationer.

Holabandola
2011-10-11, 18:37
Jag skulle skippa salt i vattnet, det hela kan bli en laxering.
Råkar du få till perfekt saltbalans, dvs densamma som blodet har, så kommer kroppen inte ta upp vattnet utan det kommer passera genom mage och tarm och komma ut som en vattnig diarre :-)

Sverker
2011-10-11, 19:17
Njaa...du kommer att ta upp saltet. Med saltet följer vattnet med in i blodet. Trixet är att hitta rätt halt i vätskan för att få så snabb magsäckstömning som möjligt och INTE stjäla vatten från blodet.

Räcker med ca 1 krm salt till 1 liter vätska ifall man också har med 6 % socker.

Taalamon
2011-10-11, 19:28
en mer eller kvalificerad gissning torde väl vara kroppens naturliga salthalt i cellerna
alltså 0,9% salt som max. Lite rädd att det skulle funka som kräkmedel om det är så pass salt bara.

-198
2011-10-11, 19:38
http://en.wikipedia.org/wiki/Oral_rehydration_therapy

Kanske kan vara intressant för herrarna.

Morty
2011-10-11, 20:52
Njaa...du kommer att ta upp saltet. Med saltet följer vattnet med in i blodet. Trixet är att hitta rätt halt i vätskan för att få så snabb magsäckstömning som möjligt och INTE stjäla vatten från blodet.

Räcker med ca 1 krm salt till 1 liter vätska ifall man också har med 6 % socker.

1 krm per liter kör jag med. Ibland lite mindre.

Morty
2011-11-22, 10:14
Spännande bump:

Hur blir det med muskelnedbrytningen om man har EAA i sin sportdryck? Den borde rimligtvis minska. Vilket är eftersträvansvärt under långa pass.

Vad säger de lärda?

Sverker
2011-11-22, 18:16
Tror inte att nedbrytningen minskar med EAA.
Meningen är att EAA ska snurra i blodet. Vill du minska nedbrytningen av aminosyror i de arbetande musklerna, är det fulla glykogenförråd och en energidryck med glukos i form av någon grenad stärkelse eller maltodextrin.

Grenade aminosyror kan kanske minska trötthetkänslor efter någon timmes hårt arbete genom att minska bildandet av serotonin.

Springer
2011-11-22, 18:40
Har du läst detta?

http://www.joefrielsblog.com/2010/05/muscle-cramps-and-mythology.html

Morty
2011-11-22, 23:23
Rätt bra!

Brook
2011-11-24, 20:29
jag har gått i tankar att inför VL-12-träningen(dvs långa skidpass minst 1h långa) köpa en stor burk av vitargos electrolyte, för att få i mig salter o jox. (testade i vintras och det är sjukt god i spåret =))
Så vilka slutsatser ska jag dra av ert resonemang... blanda själv eller köpa skiten?

Sniggel
2011-11-28, 18:49

Det behövs mindre om man har mer socker?
Påverkar sockret magsäckstömningen?

z_bumbi
2011-11-28, 19:02
Påverkar sockret magsäckstömningen?

För ett så snabbt upptag med så mycket kolhydrater som möjligt.
Druvsocker 6-8%
Sackaros, högre än druvsocker
Maltodextrin, beror på typ men upp till 15-18%.
Vitargo och motsvarande är ännu högre.

Som synes så avgör storleken på molekylen hur hög koncentration man kan ha.

Sniggel
2011-11-28, 19:09
För ett så snabbt upptag med så mycket kolhydrater som möjligt.
Druvsocker 6-8%
Sackaros, högre än druvsocker
Maltodextrin, beror på typ men upp till 15-18%.
Vitargo och motsvarande är ännu högre.

Som synes så avgör storleken på molekylen hur hög koncentration man kan ha.

Du svarade på en fråga jag ännu inte hade ställt ;) (men var på väg att göra)

Men med upptag misstänker jag att du menar i tarmarna (eller totalt, dvs från att man sväljer tills att det kommer ut i blodet). Jag var ute efter om det påverkade magsäckstömningen.

z_bumbi
2011-11-28, 19:13
Inom rimliga gränser är det magsäckstömningen som är begränsningen. Genom tarmväggen går det ju bara glukos, fruktos och galaktos så kommer något ut i blodet snabbare så har det passerat magen och hunnit spjälkas snabbare.

Sniggel
2011-11-28, 19:20
Inom rimliga gränser är det magsäckstömningen som är begränsningen. Genom tarmväggen går det ju bara glukos, fruktos och galaktos så kommer något ut i blodet snabbare så har det passerat magen och hunnit spjälkas snabbare.

ok!