handdator

Visa fullständig version : Hur lång är smekmånaden?


SteelPulse
2011-10-11, 13:57
Tja, jag har läst lite här och där att första perioden i en individs styrketränande är särskilt gynnsam, dvs man gör bra ökningar i massa och styrka som är svårare att få vid fortsatt träning.

Jag undrar hur lång denna period kan tänkas vara om man tex tränar 3 ggr/vecka? Själv har jag precis tränat ett halvår och är ganska nöjd med resultaten, men skull inte bli ledsen om jag kunde förvänta mig det dubbla resultatet efter ett år, förutsatt att jag fortsätter som jag gjort och med fortsatt progress i volym, styrka och teknik.

Hoppas ni förstår vad jag menar.

ceejay
2011-10-11, 14:05
Det säger ingenting även fast du säger att du tränar 3 gånger per vecka. Ingen vet hur hårt du tränar i förhållande till vad du klarar av. Det finns de som har tävlat i världsklass som tränat endast 3-4 gånger per vecka och de finns de som inte ökar någonting.

Det är inget som säger att man helt plötsligt får jättesmå ökningar bara för att "nybörjarfasen" är slut heller.

Allt beror på hur mycket tid du lägger ned på träningen.

z_bumbi
2011-10-11, 14:12
3 månader
Drivor av framsteg bara genom att lära sig grundläggande teknik.

6 månader
Fortsatta teknikframgångar blandat med styrkeökningar.

1 år
Här kommer ibland en liten dipp men å andra sidan har man här också vant sig vid träningen så att man kan öka volymen för att kompensera. Att öka volymen behöver inte betyda att man tränar fler reps eller set utan att man kanske kör lite tyngre, pressar sig lite mer på vissa set osv.

2 år
Med rätt ledning/studier/tur så har man lärt sig ungefär hur man tränar både praktiskt och teoretiskt.

5 år
Här upptäcker de flesta att de inte alls har lärt sig hur man tränar, varken teoretisk eller praktiskt, utan måste börja tänka. Ibland dröjer det längre innan man fattar att det faktiskt inte händer så mycket och att man måste tänka om för det vanliga programmet "som man alltid kört" levererar inte längre. Det kan precis lika gärna vara en inställning till träningen, kosten eller något annat som är bromsen men någonstans brukar det krävas en förändring.

Ca 8-10 år
Man upptäcker återigen att man måste börja tänka och nu är det läge att tänka på riktigt och det regelbundet.

Så runt 5 år skulle jag säga är en väldigt generell och mellan tummen och pekfingret gräns för smekmånaden.
Ta inte heller så seriöst på exakta tider i övrigt men förvånande många som jag har följt har utvecklats ungefär på det viset även om det kan slå på något år hit eller dit och ibland tar det tvärstopp mycket tidigare men då gör de oftast så grundläggande fel att de inte kvalar in i tvåårskategorin.

SteelPulse
2011-10-11, 15:54
Det säger ingenting även fast du säger att du tränar 3 gånger per vecka. Ingen vet hur hårt du tränar i förhållande till vad du klarar av. Det finns de som har tävlat i världsklass som tränat endast 3-4 gånger per vecka och de finns de som inte ökar någonting.

Det är inget som säger att man helt plötsligt får jättesmå ökningar bara för att "nybörjarfasen" är slut heller.

Allt beror på hur mycket tid du lägger ned på träningen.Ok. Så någon generell "smekmånadsfas", på en given mängd träning, existerar inte enligt dig?

3 månader
Drivor av framsteg bara genom att lära sig grundläggande teknik.

6 månader
Fortsatta teknikframgångar blandat med styrkeökningar.

1 år
Här kommer ibland en liten dipp men å andra sidan har man här också vant sig vid träningen så att man kan öka volymen för att kompensera. Att öka volymen behöver inte betyda att man tränar fler reps eller set utan att man kanske kör lite tyngre, pressar sig lite mer på vissa set osv.

2 år
Med rätt ledning/studier/tur så har man lärt sig ungefär hur man tränar både praktiskt och teoretiskt.

5 år
Här upptäcker de flesta att de inte alls har lärt sig hur man tränar, varken teoretisk eller praktiskt, utan måste börja tänka. Ibland dröjer det längre innan man fattar att det faktiskt inte händer så mycket och att man måste tänka om för det vanliga programmet "som man alltid kört" levererar inte längre. Det kan precis lika gärna vara en inställning till träningen, kosten eller något annat som är bromsen men någonstans brukar det krävas en förändring.

Ca 8-10 år
Man upptäcker återigen att man måste börja tänka och nu är det läge att tänka på riktigt och det regelbundet.

Så runt 5 år skulle jag säga är en väldigt generell och mellan tummen och pekfingret gräns för smekmånaden.
Ta inte heller så seriöst på exakta tider i övrigt men förvånande många som jag har följt har utvecklats ungefär på det viset även om det kan slå på något år hit eller dit och ibland tar det tvärstopp mycket tidigare men då gör de oftast så grundläggande fel att de inte kvalar in i tvåårskategorin.Tack för ett väldigt bra svar med ännu mer information än jag hade hoppats på, mycket tänkvärt!

ceejay
2011-10-11, 19:10
Ok. Så någon generell "smekmånadsfas", på en given mängd träning, existerar inte enligt dig?

Tack för ett väldigt bra svar med ännu mer information än jag hade hoppats på, mycket tänkvärt!

visst existerar den, men den är olika för alla, vilket var min poäng. Mängd träning och hur man sköter det runt omkring spelar roll.