handdator

Visa fullständig version : Byta ut skivstångsövningar mot maskiner


Reddie
2011-10-11, 13:39
Hej,

jag skulle vilja byta ut några övningar i mitt träningsprogram, nämligen RDL's och Squats. Jag är inte så bekväm med att träna med fria vikter (ännu) och undrar vilka maskiner som skulle kunna motsvara dessa övningar.

z_bumbi
2011-10-11, 13:43
Benpress
Ryggresningar och/eller lårcurl

Oggle
2011-10-11, 13:46
Kör squats om du måste i smithställningen. Men ha hellre med dig en kompisar och kör fria vikter med låg vikt tills du känner dig säker :) Ju tidigare du börjar med fria vikter, desto bättre (om du gör rätt så att säga)

ceejay
2011-10-11, 13:48
finns inget som motsvarar en bra knäböj. Det närmsta du kanske kan komma är djupa benpressar eller kanske böj i smithen.

Varför känns det inge bra att böja?

Pjotor
2011-10-11, 13:53
Jag råder dig att börja böja om det inte finns mycket goda skäl att låta bli. Om du tränar upp dig på andra maskiner och sedan börjar böja på riktigt kommer du att bli rätt besviken över hur lite du klarar...

NiHa
2011-10-11, 13:57
Kör lätt, mycket lätt och ha stången långt ner nästan mot skuldrorna och sätt dig på huk och sen sakta res dig upp. Bygg sen sakta upp styrkan så ska du se att du relativt snabbt bli van med kalasövningen knäböj. Har du för tungt och något eller båda knäna viker in sig så sänk vikten rejält. Kombinera med bra benspark och baksida ben så kommer stabiliserande musklerna ifatt. Skit i vad andra kör och har för vikter för om du från början lär dig köra rätt så är det du som hela tiden ökar i styrka.

Reddie
2011-10-11, 14:04
Tycker det är svårt med tekniken bara. Framför allt RDL's tar för mycket på ryggen ist för baksidor, är det för att jag skjuter ut röven för lite (pardon my french).

Utfall har jag inga problem med, vilket är tur då det verkar vara en grym övning. Men vad blir det för skillnad på vanlig benpress jämfört med squats? Och RDL vs den här maskinen där man ligger på mage och drar upp vikterna med kudden bakom hälarna (ja, jag är nybörjare)?

ceejay
2011-10-11, 14:09
utfall kan du skippa, tycker jag.

Allt är svårt i början. Frågan är om du vill lägga ned tid för att bli bra på något eller lata dig och låta maskinerna göra rörelsen åt dig.

Reddie
2011-10-11, 14:11
Skippa utfall? Jag trodde det var typ the Mother of all leg exercises.

Nej, jag vill inte fuska med maskiner, om det nu är fusk. Undrar bara om det finns något fullgott alternativ. Annars får jag helt enkelt gå den svåra vägen med hantlar och skivstång. Börja med lätta vikter och få till tekniken känns som ett bra steg 1 isåfall.

Ps. Tack för alla svar. Ds.

ceejay
2011-10-11, 14:14
Skippa utfall? Jag trodde det var typ the Mother of all leg exercises.

Nej, jag vill inte fuska med maskiner, om det nu är fusk. Undrar bara om det finns något fullgott alternativ. Annars får jag helt enkelt gå den svåra vägen med hantlar och skivstång. Börja med lätta vikter och få till tekniken känns som ett bra steg 1 isåfall.

Ps. Tack för alla svar. Ds.

utfall är verkligen inte mother of all exercises :)
Personligen får jag ont i knäna och höfter av att köra den övningen, den känns inte naturlig. Sen finns det ett antal kända coacher som inte heller tycker den är bra.
Utfall kan vara bra om det är en rörelse du behöver i det normala livet.

Tycker du definitivt ska köra knäböj, DET är mother of alla leg exercises. Kör gärna böj 2-4 gånger per vecka och nöt nöt nöt för att få en bra teknik.

z_bumbi
2011-10-11, 14:20
Utfall är en bra övning om man kan utföra den. Knät ska inte vingla in, bäckenet ska vara något så när rakt och så ska man inte fälla ihop överkroppen utan håla den rakt upp.
Som en förberedelse för böj är det också en bra övning då den stärker de delar som många får problem med i böjen och också lär folk att hålla ut knät med vilja.

RobbanColeman
2011-10-11, 14:24
Jag kommer nog skippa böj helt i framtiden, har kört det tre år nu för att stabilisera bålen men nu vill jag bygga ben ist så då känns den inte så viktig längre. Jag menar musklerna vet ej vilka övningar jag kör.

Bänkpress har jag nog kört för sista gången också, kass övning för mig, får bara ont i axlarna och ingen bra kontakt i bröstmusklerna, pec-deck ger mig mer massa.

Kör det som är skönt, få pump, ge musklerna rätt näring och väx.

NiHa
2011-10-11, 14:40
Benpress är ingen dålig övning men jag själv tycker att djupa knäböj tar mest på benen. 90 graders böjar funkar dåligt för mig men fullsquat det funkar. Jag körde mest benpress i början av mina träningsår och det man ska tänka på är att inte gega med vikterna och se till att knäna inte viker/fladdrar. Köra djupt UTAN att tippa röven. Finns ju moderna maskiner som är riktigt bra nu, typ 2010 års maskiner så det är väl inga fel men som sagt var så är kung-övningen för ben djupa knäböjar. Det man bör prioritera när det gäller ben är baksida för dessa blir ALDRIG för stora utan ALLTID kommer dom släpa efter. Finns ingen tävling där dom säger att baksida var lite för stora utan det är överväldigande många kommentarer som syftar på att det behövs mer baksida på benen.

StarkaUlf
2011-10-11, 15:18
Jag tycker att du kan köra bulgarian squats istället för utfall. Jag kör Knäböj+bulgarian squats (enbart för att vi inte har en benpress maskin :P), men jag tycker den är härlig. Man tränar upp balansen, stärker ryggen (samma som bumbi skrev där, viktigt att inte krumma ihop ryggen under utförandet) och det tar riktigt bra på quads och hamstring :)

EeJay
2011-10-11, 15:50
Hej,

jag skulle vilja byta ut några övningar i mitt träningsprogram, nämligen RDL's och Squats. Jag är inte så bekväm med att träna med fria vikter (ännu) och undrar vilka maskiner som skulle kunna motsvara dessa övningar.

Inga