handdator

Visa fullständig version : MMA är ju lagligt, men Bumfights, dvärgar som slåss etc? också ok?


filmjölk
2011-10-11, 12:57
I Sverige anordnas mma-galor, proffsboxning är legalt igen. Men om två vältränade proffs får slåss legalt inför publik, varför inte låta två amatörer som aldrig tränat kampsport få göra upp i en ring inför publik? Två barn? Två gravt försupna tjackpundare? En ny kampsport där man slår varandra med batonger? För att dra det till en extrem; En skröplig liga med cp-skadade och senildementa som går lös på varandra med knivar?

Vart tycker du gränsen går för vad som bör vara tillåtet och lagligt i arrangerad fightingväg?

massiv poll coming up.

hurril
2011-10-11, 12:58
Consenting adults osv.

filmjölk
2011-10-11, 13:04
Consenting adults osv.

Vad är då en consenting adult? Är en uteliggare som slåss mot en cp-skadad inför publik för en flaska sprit och en varmkorv en consenting adult? Hen är både vuxen och har rösträtt.

Nyfiken på vad ni anser om just det. Själv vet jag inte.

Nils.R
2011-10-11, 13:07
Vad är då en consenting adult? Är en uteliggare som slåss med en cp-skadad inför publik för en flaska sprit och en varmkorv en consenting adult? Hen är både vuxen och har rösträtt.

Nyfiken på vad ni anser om just det. Själv vet jag inte.


I ditt extrem-exempel så är det ju personer i en utsatt grupp, det anser iaf inte jag vara ok.

Vunnis
2011-10-11, 13:10
Alt. 5 får min röst. Det verkar inte involvera folk som inte vet vad de ger sig in på som i ditt alternativ i förstaposten... och jag har sett Spartacus. I'd watch the gladiators!

Nitrometan
2011-10-11, 13:12
vi har en kampsportsdelegation som godkänner alla ansökningar om att anordna "slåssporter" det tycker jag funkar bra.

http://www.lansstyrelsen.se/orebro/Sv/naringsliv-och-foreningar/spel-och-sport/kampsport/Pages/Beslut.aspx

Det är bara boxningsförbundet som inte bryr sig om vilka regler som gäller så snart kanske boxning förbjuds i Sverige.

I övrigt så tillåter våra lagar ganska mycket så länge båda går med på det.

krellik
2011-10-11, 13:13
Anledningen att mma är lagligt är att man genom ett riktigt hästarbete kunde visa upp en bra säkerhetsnivå på tävlingar genomförda i Sverige. Tanken med kampsportslagstiftningen som Bosse Ringholm införde var utallat att förbjuda kontaktkampsporterna.

Genom att visa upp att kampsportsutövande låg på samma nivå som många populära bollsporter när det gällde skador med ren hård statistik så ville kampsportsmotståndarna försöka med argumentet att det inte är hur illa man blir skadad som var det viktiga utan att här var skadorna värre på något sätt eftersom man "ville skada varandra". Även detta argumentet var lätt att bemöta då en seriös kampsportare inte gör sina tekniker för att skada någon, man utför tekniker för att vinna. En subtil men distinkt skillnad.

Så efter jävligt många timmar ideelt arbete så får vi nu hålla på med vår sport i Sverige under reglerade former.

Anledningen att Bumfights, dvärgkamp etc inte kommer att få tillstånd att bedriva verksamhet är två:

1. Att man lägger ett stort antal timmar på sin sport varje vecka är just det som gör att kampsporterna kan leverera acceptabel säkerhetsstatistik. Hade man tagit helt otränade människor så hade det inte längre gått att leverera detta. Det blir helt enkelt för mycket risker att skicka in folk som inte har kontroll på sina kroppar.

2. Dvärgfights, bumfights, etc bygger på att det är ett spektakel där man förlöjligar de utövande. Må vara är det inte värre än att äta bajs på porrfilm -men- eftersom det även finns en risk för skador här så finns det ju ingen anledning att acceptera och reglera skiten.

Nu jag brukar vanligtvis inte tycka att dina "trolltrådar" är just detta, utan de brukar vara intressanta. Den här var dock en lite lam känga till oss kampsportare kan jag trycka.

Vänligen.

kaer
2011-10-11, 13:15
Svårt att formulera några exakta regler, men utövarna bör ju omfattas av försäkringar, kompetenta läkare ska finnas närvarande.
Oberoende domare som inte är knutna till organisatör som har klara regler för när en match ska stoppas alt inte bör utföras överhuvudtaget.

Pernam
2011-10-11, 13:18
Myndiga och tillräkneliga personer bör få puckla på varandra bäst fan dom vill, under kontrollerade former naturligtvis.

filmjölk
2011-10-11, 13:24
Myndiga och tillräkneliga personer bör få puckla på varandra bäst fan dom vill, under kontrollerade former naturligtvis.

Vem är tillräknelig, och vem är det inte? Är en dement tillräknelig? (Hen får rösta). En hjärtsjuk gubbe med massiva banklån?

filmjölk
2011-10-11, 13:35
.


2. Dvärgfights, bumfights, etc bygger på att det är ett spektakel där man förlöjligar de utövande. Må vara är det inte värre än att äta bajs på porrfilm -men- eftersom det även finns en risk för skador här så finns det ju ingen anledning att acceptera och reglera skiten.

.

Dokusåpor är ju ett spektakel som ofta förlöjligar en grupp människor, som ligger med varandra, super sig fulla, slåss och förnedrar sig. Detta skrattar vi tv-tittare åt och inte med och gillar att konsumera (mindre populärt nu än för 7-10år sedan iofs). Många i en kampsportpublik vill se råa knockouts, blod och folk som skadar sig. Så varför inte skratta åt cp-skadade som slåss i en ring?

jag tycker det är en skillnad, man (borde inte) skratta åt cp-skadade som slåss, men varför inte när man skrattar åt dokusåpaskådisar som gör bort sig eller njuter av att titta på två vältränade som pucklar på varandra? varför finns den gränsen?

hurril
2011-10-11, 13:40
Vad är då en consenting adult? Är en uteliggare som slåss mot en cp-skadad inför publik för en flaska sprit och en varmkorv en consenting adult? Hen är både vuxen och har rösträtt.

Nyfiken på vad ni anser om just det. Själv vet jag inte.

Ja, om båda är vid sina sinnens fulla bruk - dvs att betrakta som myndiga - så är det fritt fram. Alla bör ha rätt att fatta enfaldiga beslut och att använda det som ett sätt att tjäna pengar.

Barstar
2011-10-11, 13:50
Om en cp-skadad tränar och blir godkänd för att tävla så har jag inget problem med det, samma gäller hemlösa. Det handlar om idrott och idrotten är reglerad och regelstyrd.

Att jämföra en mma-gala med Bumfights är som att jämföra svenska rallyt med Kalle och Pelle som kör Audi 80 i värmlandsskogarna.

krellik
2011-10-11, 13:53
Dokusåpor är ju ett spektakel som ofta förlöjligar en grupp människor, som ligger med varandra, super sig fulla, slåss och förnedrar sig. Detta skrattar vi tv-tittare åt och inte med och gillar att konsumera (mindre populärt nu än för 7-10år sedan iofs). Många i en kampsportpublik vill se råa knockouts, blod och folk som skadar sig. Så varför inte skratta åt cp-skadade som slåss i en ring?

jag tycker det är en skillnad, man (borde inte) skratta åt cp-skadade som slåss, men varför inte när man skrattar åt dokusåpaskådisar som gör bort sig eller njuter av att titta på två vältränade som pucklar på varandra? varför finns den gränsen?

Intentionen med att anordna kampsportsgalor är inte att förlöjliga atleterna utan snarare är grundtanken att alla atleter som vågar tävla är värda största respekt.
Att våga gå ut nästan naken och riskera att se mycket dum ut gör det till en rejäl personlig utmaning och jag tror att de allra flesta i publiken på vallfri mma tävling har stor respekt för detta. Sen att man som individuell person i publiken så får man ju ha vilken motivation som helst. Det är helt okej att bli upphetsad för att man ser halvnakna människor indränkta i svett, det är också okej att vara ett rövhåll och sitta och hoppas att folk skadar sig. Det som är huvudsaken är att intentionen när man anordnar galor inte är att atleterna varken ska skadas eller förlöjligas.

hurril
2011-10-11, 14:00
Om en cp-skadad tränar och blir godkänd för att tävla så har jag inget problem med det, samma gäller hemlösa. Det handlar om idrott och idrotten är reglerad och regelstyrd.

Att jämföra en mma-gala med Bumfights är som att jämföra svenska rallyt med Kalle och Pelle som kör Audi 80 i värmlandsskogarna.

Vilket sker i form av folkrace och amatörrally. Consenting adults. Jag ogillar starkt moraliseringen som sker runt vad _andra_ får utsätta sina kroppar för endast baserat på ens egen syn och inställning till att göra samma sak. Jag skulle aldrig någonsin ställa upp (eller ens träna) i någon form av kampsport men jag kan inte heller finna ett enda hållbart argument emot det som inte samtidigt drar med sig en mängd andra saker.

Nitrometan
2011-10-11, 14:07
Jag tror att Barstar syftade på de som kör på icke-avlysta vägar. Alltså inte organiserade tävlingar med den säkerhet som behövs runtomkring.

Hemi
2011-10-11, 14:09
Strongman, SL osv med CP skada och andra handikapp finns ju redan, sen finns ju paralympics. Vet inte vad för sporter som ingår där, kan ju kollas upp.

Att vara hemlös är ju bara en skildnad i att ha en adress väl, det måste ju finnas massor av hemlösa proboxare och andra fighters de har det inte alltid så bra.

Angående sinnenas fulla bruk, många boxare har gått på en massa olika droger och även kommit till matcher påtända. Ibland har de stoppats. Numera fins det ju så många regler angårende doping och droger men med tanke på vilka miljöer vissa fighters kommer från så förstår man. Situationen "fighters som inte riktigt vet vad de gör pga knark i går eller i dag" finns redan och är gammal, vet alla som följt boxningen ett tag.

hurril
2011-10-11, 14:11
Jag tror att Barstar syftade på de som kör på icke-avlysta vägar. Alltså inte organiserade tävlingar med den säkerhet som behövs runtomkring.

Visst och street races osv. Det är farligt men orsaken är att det sätter andra som inte givit sitt medgivandes hälsa på spel.

Nitrometan
2011-10-11, 14:13
Visst och street races osv. Det är farligt men orsaken är att det sätter andra som inte givit sitt medgivandes hälsa på spel.

Ah, du tänker så. Jo, man ska ha alla inblandades medgivande, men det brukar de rejsande individerna inte tänka på.

Pernam
2011-10-11, 14:13
Vem är tillräknelig, och vem är det inte? Är en dement tillräknelig? (Hen får rösta). En hjärtsjuk gubbe med massiva banklån?

Tja, så länge du faktiskt inte är omyndigförklarad så är det väl väldigt lite man ska få göra åt saken. Sedan så skrev jag att det ska ske under kontrollerade former. Vilket i mina ögon i princip kräver att det skulle ske i något officiellt förbunds regi, vlket antagligen skulle sätta käppar i hjulet för en sånt scenario.

Oxe
2011-10-11, 14:14
Jag skulle gärna sett mer av fighting på amatörnivå, det är roligare, titta bara på UFC början när folk inte var genomtränade utan nischade på sin grej då var det ju mycket mer underhållande...

Det finns kampsporter som går ut på att slåss med div tillhyggen skrima och kali är väl två av dom osäker på stavningen...

Dvärg fighter skulle ju vara kanon mellan de riktiga matcherna... jag är bara positiv

hurril
2011-10-11, 14:16
Ah, du tänker så. Jo, man ska ha alla inblandades medgivande, men det brukar de rejsande individerna inte tänka på.

Nej... jag tänkte snarare att det är skillnaden. Så länge alla inblandade (och eventuellt drabbade) är med på förloppen och inget tvång finns inblandad (som inte är önskat) så ser jag inte hur det kan finnas invändningar. Ska du bestämma vad Benke inte får göra med sin kropp?

krellik
2011-10-11, 14:17
Jag tror att Barstar syftade på de som kör på icke-avlysta vägar. Alltså inte organiserade tävlingar med den säkerhet som behövs runtomkring.

Precis. Har man någon form av neurologiskt handikap är det inget konstigt med att i reglerad kampsport som det ser ut idag -inte- skulle få tillstånd att tävla. Inte konstigare än att om man vill tävla i amatörboxning eller c klass thaiboxning och uppåt inte går igenom hjärnscannen som man måste göra, då inte heller får tävla.

Till skillnad från om man slänger upp en skylt på en lada där det står Retard fights, hägnar in med hönsnät, tar 50 spänn i inträde och låter utvecklingstörda puckla på varandra. Som seriös kampsportare vill man inte ha med sånt att göra. Innan kampsporten reglerades så kunde man inte göra särskilt mycket åt såna avarter, men nu har vi reglerad kontaktkampsport i det här landet. MMAn, thaiboxningen, proffsboxningen, sanshoun, kickboxningen och shootfightingen har fått sin sport och verksamhet granskad. Man har lagt fram sin statistik och sina argument och man har med viss möda lyckats få en lag som var menad från början att förbjuda våra sporter att bli reglerade och upptagna i RF familjen med allt vad det innebär om SM tecken och dylikt.

Jag utmanar den som vill driva Bumfights, dvärgfighting eller dylikt att göra det samma. Vi vet alla att det inte kommer bli godkännt. Det faller på att det inte är seriöst, det faller på att man inte lär försöka göra jämna matchningar, det faller på att syftet inte är att driva seriös verksamhet utan att man vill ha ett spektakel där det utallade syftet är att förnedra utövarna.

Jag har inte tunn hud men det är förolämpande mot alla seriösa kampsportare i landet att bli hoppklumpade med sån skit.

krellik
2011-10-11, 14:18
Finns inget syfte med dvärgfighting då det finns flugvikt som viktklass...

Nitrometan
2011-10-11, 14:23
Nej... jag tänkte snarare att det är skillnaden. Så länge alla inblandade (och eventuellt drabbade) är med på förloppen och inget tvång finns inblandad (som inte är önskat) så ser jag inte hur det kan finnas invändningar. Ska du bestämma vad Benke inte får göra med sin kropp?

Nej, jag tycker inte att jag ska bestämma vad nån annan ska göra med sin kropp.

Jag är helt med på dina tankar i det läget.

Men det uppstår en brist när folk rejsar på en väg och inte informerar alla som befinner sig på vägen om vad som pågår. Dels har de inte möjlighet att ge sitt medgivande, dels kan man diskutera om de har rätt använda vägen på det sättet.

Man skulle kunna komma in på passiv rökning här också, har de som drabbas av passiv rökning haft chansen att samtycka till det?

Yes
2011-10-11, 14:26
Gladiatorspel mellan hemlösa, utvecklingsstörda, dvärgar vore kanske lukrativt.

Barstar
2011-10-11, 14:30
Vilket sker i form av folkrace och amatörrally. Consenting adults. Jag ogillar starkt moraliseringen som sker runt vad _andra_ får utsätta sina kroppar för endast baserat på ens egen syn och inställning till att göra samma sak. Jag skulle aldrig någonsin ställa upp (eller ens träna) i någon form av kampsport men jag kan inte heller finna ett enda hållbart argument emot det som inte samtidigt drar med sig en mängd andra saker.

Jag håller helt med om rätten att göra vad man vill med sin kropp.

Det jag vänder mig emot är att kampsport i allmänhet och mma i synnerhet inte ses som idrott utan buntas ihop med bumfights osv. De som utövar sporten skall dessutom hela tiden tvingas försvara sitt val eftersom "det ändå bara går ut på att skada sin motståndare". Jag är inte kampsportare men jag kan verkligen respektera den mängd träning som de lagt ner och det mod de uppvisar när de går in i ringen, på samma sätt som jag är imponerad av idrottsmän i andra sporter.

Har till exempel hört talas om en skäggig kille på kolo som kan lyfta riktigt tungt, all heder åt honom. *kissass*

krellik
2011-10-11, 14:33
Det jag vänder mig emot är att kampsport i allmänhet och mma i synnerhet inte ses som idrott utan buntas ihop med bumfights osv.

Lite så är det. Jag lovar debatten om tröjor och dräkter i styrkelyft är inte en hundradel så irriterande som att behöva försvara sin sport som mma utövare/fan. Men man gör det ändån om och om igen eftersom passionen för sporten finns där.

Stefan J
2011-10-11, 14:33
Spontant skulle jag vilja säga att allt är ok så länge alla är med på det. Men jag är lite emot förnedringsunderhållning som bumfights och låt säga dvärgslagsmål. Just för att det inte främst går ut på att mäta sina färdigheter utan att skratta åt utsatta människor som är desperata efter pengar eller bara saknar självrespekt. Det är en smula osmakligt. Å andra sidan är jag inte mycket för att moralisera, därför blir jag kluven.

hurril
2011-10-11, 14:35
Jag håller helt med om rätten att göra vad man vill med sin kropp.

Det jag vänder mig emot är att kampsport i allmänhet och mma i synnerhet inte ses som idrott utan buntas ihop med bumfights osv. De som utövar sporten skall dessutom hela tiden tvingas försvara sitt val eftersom "det ändå bara går ut på att skada sin motståndare". Jag är inte kampsportare men jag kan verkligen respektera den mängd träning som de lagt ner och det mod de uppvisar när de går in i ringen, på samma sätt som jag är imponerad av idrottsmän i andra sporter.

Har till exempel hört talas om en skäggig kille på kolo som kan lyfta riktigt tungt, all heder åt honom. *kissass*

Mja, folk buntar fram och åter hela tiden. Alla - även byggare - får heta tyngdlyftare ibland. Alla kan inte veta allt om allt och ibland får man tåla att andra är onödigt kategoriska.

Det finns likheter mellan bum fights och MMA som inte finns mellan bum fights och styrkelyft däremot. Att jämföra saker för att kunna resonera om regelverk är bara hälsosamt.

Stefan J
2011-10-11, 14:37
Lite så är det. Jag lovar debatten om tröjor och dräkter i styrkelyft är inte en hundradel så irriterande som att behöva försvara sin sport som mma utövare/fan. Men man gör det ändån om och om igen eftersom passionen för sporten finns där.

Jag förstår inte hur man inte kan förstå mma/kampsport. Det är för mig den finaste idrotten, den som är bäst i MMA är den bäste obeväpnade krigaren. Varje man av rang vill vara duktig på att slåss!

krellik
2011-10-11, 14:43
Mja, folk buntar fram och åter hela tiden. Alla - även byggare - får heta tyngdlyftare ibland. Alla kan inte veta allt om allt och ibland får man tåla att andra är onödigt kategoriska.

Det finns likheter mellan bum fights och MMA som inte finns mellan bum fights och styrkelyft däremot. Att jämföra saker för att kunna resonera om regelverk är bara hälsosamt.

Nä styrkelyft är mer som Doglegs, japansk retard fighting.

Iallafall när det gäller ansiktsutrycken under utövandet.

;)

Styrkelyft, byggning är mer lämpligt för att buntas ihop med koncept som "muskelbjörnar", gay4pay, private muscle shows och så vidare.
Jag är säker på att man som utövare av kraftsporter kan se humorn i detta. En stund, sen blir det nog tjatigt.

Parachutes
2011-10-11, 14:56
Tänker bara på en viss midgetfight i jerry springer.. man kan säkert söka "jerry springer midgetfight" om man inte sitter vid en spärrad dator :) Mycket nöje utlovas..

young_george
2011-10-11, 17:05
Ser inte problemet. Allt i livet innebär att man utsätter sig för risker av olika former av belöning.

Man kan ta en väldigt liten risk (typ gå till ett vanligt kontorsjobb) eller en större (typ kroppsarbete) och så finns det ännu lite längre ut på skalan (MMA, Jackass e.tc.).
Varje person borde själv få välja vilka risker de vill utsätta sig för och för vilken belöning.

Kim1003
2011-10-11, 17:08
Utav egen erfarenhet så skadade jag mig mer när jag körde fotboll än när jag tränade MMA. Så förbjud fotboll!

spoonchest
2011-10-11, 19:28
Anledningen att mma är lagligt är att man genom ett riktigt hästarbete kunde visa upp en bra säkerhetsnivå på tävlingar genomförda i Sverige. Tanken med kampsportslagstiftningen som Bosse Ringholm införde var utallat att förbjuda kontaktkampsporterna.

Genom att visa upp att kampsportsutövande låg på samma nivå som många populära bollsporter när det gällde skador med ren hård statistik så ville kampsportsmotståndarna försöka med argumentet att det inte är hur illa man blir skadad som var det viktiga utan att här var skadorna värre på något sätt eftersom man "ville skada varandra". Även detta argumentet var lätt att bemöta då en seriös kampsportare inte gör sina tekniker för att skada någon, man utför tekniker för att vinna. En subtil men distinkt skillnad.

Så efter jävligt många timmar ideelt arbete så får vi nu hålla på med vår sport i Sverige under reglerade former.

Anledningen att Bumfights, dvärgkamp etc inte kommer att få tillstånd att bedriva verksamhet är två:

1. Att man lägger ett stort antal timmar på sin sport varje vecka är just det som gör att kampsporterna kan leverera acceptabel säkerhetsstatistik. Hade man tagit helt otränade människor så hade det inte längre gått att leverera detta. Det blir helt enkelt för mycket risker att skicka in folk som inte har kontroll på sina kroppar.

2. Dvärgfights, bumfights, etc bygger på att det är ett spektakel där man förlöjligar de utövande. Må vara är det inte värre än att äta bajs på porrfilm -men- eftersom det även finns en risk för skador här så finns det ju ingen anledning att acceptera och reglera skiten.

Nu jag brukar vanligtvis inte tycka att dina "trolltrådar" är just detta, utan de brukar vara intressanta. Den här var dock en lite lam känga till oss kampsportare kan jag trycka.

Vänligen.

This.