handdator

Visa fullständig version : Choklad skyddar mot stroke

Sparven från Minsk
2011-10-11, 12:06
Nu ska här ätas choklad i mängder *drool*

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/chokladalskare-far-farre-slaganfall

Oljeblixten
2011-10-11, 12:10
Jag kanske bara svamlar, men det känns som att alla studier angående huruvida choklad eller vin skall ha positiva effekter är riktade till kvinnor. Varför är det så?

Denna studien var ju på 33k kvinnor, varför inte 16k män och 16k kvinnor?

Jag är förvirrad!

Grazzafukkinrazzi
2011-10-11, 12:21
Jag kanske bara svamlar, men det känns som att alla studier angående huruvida choklad eller vin skall ha positiva effekter är riktade till kvinnor. Varför är det så?

Jag är förvirrad!

Kvinnor vill också ha en ursäkt till att få vara sölfeta och sluskiga, nu genom att trycka i sig vin och choklad för att förebygga stroke. Vi män har ju redan SL.

http://www.metalsucks.net/wp-content/uploads/2011/05/trollface-300x273.jpg

Oljeblixten
2011-10-11, 12:23
Kvinnor vill också ha en ursäkt till att få vara sölfeta och sluskiga, nu genom att trycka i sig vin och choklad för att förebygga stroke. Vi män har ju redan SL.

http://www.metalsucks.net/wp-content/uploads/2011/05/trollface-300x273.jpg

:laugh:

Pansartax
2011-10-11, 12:32

8DYje57V_BY

Varför börjar folk alltid göra/äta saker som precis upptäckts förhindra någon typ av sjukdom/någonting läskigt när det fortfarande finns typ 6 miljarder olika andra saker som kan hända.

shut teh face
2011-10-11, 14:16
Bättre att äta vad man vill i rimliga mängder så slipper man oroa sig :cool:

Så blir man mer avslappnad och lever längre ändå istället :cool:

SiSenior
2011-10-11, 15:10
Mer om choklad: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=39605&highlight=Mer+choklad!

Eddie Vedder
2011-10-11, 15:15

Därför att den här kohorten består av kvinnor.

Att alla epidemiologiska choklad- och vinstudier skulle vara på kvinnor känns som något du bara fått för dig faktiskt. Forskare är ju inte idioter så man strävar ju alltid efter att se samband i olika populationer.

Konstigt nog hittar jag inte själva studien utan enbart ett "Letter to the editor" där de beskriver sin studie och sina resultat:

http://content.onlinejacc.org/cgi/content/full/58/17/1828?maxtoshow=&hits=10&RESULTFORMAT=&fulltext=chocolate&searchid=1&FIRSTINDEX=0&resourcetype=HWCIT

Chocolate Consumption and Risk of Stroke in Women J Am Coll Cardiol. 2011;58:1828-1829,

Och där framgår det alldeles för dåligt vilka confounders de kontrollerat för. Emellertid är det samma grupp som visat att kaffekonsumtion och osteoporos har ett samband utan att de kontrollerat för rökning och fysisk aktivitet.:smash:

Oljeblixten
2011-10-11, 15:24
Därför att den här kohorten består av kvinnor.

Att alla epidemiologiska choklad- och vinstudier skulle vara på kvinnor känns som något du bara fått för dig faktiskt. Forskare är ju inte idioter så man strävar ju alltid efter att se samband i olika populationer.

Angående studierna låter det rimligt att jag fått det om bakfoten. Dock så verkar det mestadels vara kvinnor som får rekommendationerna att äta choklad och dricka vin, det känns som att jag aldrig känt mig träffad av drickavinätachokladartiklar utan de verkar snarare vara riktade till min mamma. :o

Eddie Vedder
2011-10-11, 15:27
Angående studierna låter det rimligt att jag fått det om bakfoten. Dock så verkar det mestadels vara kvinnor som får rekommendationerna att äta choklad och dricka vin, det känns som att jag aldrig känt mig träffad av drickavinätachokladartiklar utan de verkar snarare vara riktade till min mamma. :o

Det tilltalar väl kanske kvinnor mer och förekommer då oftare i press riktad mot kvinnor. Det är inte detsamma som att det bara forskas på kvinnor. :) Men just den här kohorten är som sagt bestående av insamlad data på enbart kvinnor.

Och man har pungat ut enormt mycket studier ur den här kohorten.

RassK
2011-10-11, 15:48
Mer som talar för mina ~50g >70% om dagen som är standard under bulk.

Eddie Vedder
2011-10-11, 16:21
Mer som talar för mina ~50g >70% om dagen som är standard under bulk.

Kakaohalten tror jag inte de har analyserat separat. Det framgår i alla fall inte i länken jag hittade.

Morrris
2011-10-11, 16:25
Kakaohalten tror jag inte de har analyserat separat. Det framgår i alla fall inte i länken jag hittade.

Vad kan ge positiva hälsoeffekter förutom kakao då? Fett och socker?

Eddie Vedder
2011-10-11, 17:01
Vad kan ge positiva hälsoeffekter förutom kakao då? Fett och socker?

Människor som konsumerar saker med måtta är i regel friska. Kan man ta en liten bit choklad är man med stor sannolikhet en person som har lättare än andra att leva i moderation på andra sätt också. Och den som vet med sig att det är dumt att ta mer än bara en liten bit är med stor sannolikhet en individ som också vet värdet av att äta nyttigt och röra på sig.

Det finns inget i studien som säger att choklad är x och befrielse från stroke är y.

Morrris
2011-10-11, 17:30
Läste inte studien. Läste topic som var "Choklad skyddar mot stroke". Inte "Samband mellan måttlig chokladkonsumtion och låg andel strokefall".

Eddie Vedder
2011-10-11, 19:23
Läste inte studien. Läste topic som var "Choklad skyddar mot stroke". Inte "Samband mellan måttlig chokladkonsumtion och låg andel strokefall".

Du kan vara säker på att nästan alltid när du läser om kroniska vällevnadssjukdomar och dödlighet och en livsstilsvariabel så handlar det om epidemiologi. Interventioner kan mycket sällan pågå enda tills folk där eller får en sån sjukdom.

Morrris
2011-10-11, 19:29
Du kan vara säker på att nästan alltid när du läser om kroniska vällevnadssjukdomar och dödlighet och en livsstilsvariabel så handlar det om epidemiologi. Interventioner kan mycket sällan pågå enda tills folk där eller får en sån sjukdom.

Kan inte studier understödjas av vettiga teorier?

Vakten
2011-10-11, 21:25
Människor som konsumerar saker med måtta är i regel friska. Kan man ta en liten bit choklad är man med stor sannolikhet en person som har lättare än andra att leva i moderation på andra sätt också. Och den som vet med sig att det är dumt att ta mer än bara en liten bit är med stor sannolikhet en individ som också vet värdet av att äta nyttigt och röra på sig.

Det finns inget i studien som säger att choklad är x och befrielse från stroke är y.

Kan det här resonemanget vara förklaringen till att en annan studie funnit samband mellan konsumtion av vita frukter(bananer, päron äpplen) och minskad risk för hjärnblödning?

Eddie Vedder
2011-10-11, 21:30
Kan inte studier understödjas av vettiga teorier?

Jo man kombinerar ju alltid epidemiologiska fynd med diskussioner om mekanismer. Det måste man göra. Det vore ju lite konstigt att inte diskutera varför det kan tänkas vara kausalt. ;) Men i samma kohort har man exempelvis sett att strokerisken var lägre vid högt intag av mager fisk men risken ökad av fet fisk. Deras diskussion handlade om möjligt höga saltintag från sill och rökta fiskar och sockret från sillinläggningar. Själv tror jag snarare att det handlar om att alla "hälsomodvetna" damer på den tiden som datan samlades in visste att fett skulle undvikas så mycket som möjligt. Hypen om omega-3 hade inte kommit då.

Jag har skrivit mer om hur man går till väga för att försöka klargöra om epidemiologiska samband kan tänkas vara kausala här:

http://traningslara.se/kostforskning-3-forsta-delen-om-epidemiologi/

Kan det här resonemanget vara förklaringen till att en annan studie funnit samband mellan konsumtion av vita frukter(bananer, päron äpplen) och minskad risk för hjärnblödning?

Ja det skulle det kunna vara. Men frukt kan också vara nyttigt och att de vita var de enda som intogs i stor mängd nog för att ge utslag i deras data. Det finns en tråd om den studien.

TheIsh
2011-10-11, 21:51
Varför börjar folk alltid göra/äta saker som precis upptäckts förhindra någon typ av sjukdom/någonting läskigt när det fortfarande finns typ 6 miljarder olika andra saker som kan hända.

Illusionen av säkerhet.

paatrik
2011-10-12, 06:32

Klok analys, tror många missar detta faktum. Jag menar, vad är hönan och vad är ägget? Många anser frukt&grönt vara nyttigt, samtidigt kan jag tänka mig att de personerna rör på sig, äter varierat och sover bra. Vad säger då att deras tre äpplen ligger bakom gruppens hälsofördelar? Måste vara oerhört svårt att genomföra vettiga studier, åtminstone tuffare än folk tror. Så många faktorer som spelar in. Lite likt det område som tilldelades årets nobelpriset i ekonomisk vetenskap, rörande orsak&verkan.

Eddie Vedder
2011-10-12, 10:34
Klok analys, tror många missar detta faktum. Jag menar, vad är hönan och vad är ägget? Många anser frukt&grönt vara nyttigt, samtidigt kan jag tänka mig att de personerna rör på sig, äter varierat och sover bra. Vad säger då att deras tre äpplen ligger bakom gruppens hälsofördelar? Måste vara oerhört svårt att genomföra vettiga studier, åtminstone tuffare än folk tror. Så många faktorer som spelar in. Lite likt det område som tilldelades årets nobelpriset i ekonomisk vetenskap, rörande orsak&verkan.

Just fysisk aktivitet brukar man kontrollera för. Har man inte gjort det så kan artikeln slängas i soptunnan på en gång. Fysisk aktivitet, rökning, ålder, tidigare sjukdomar, BMI, socioekonomi, utbildning med mera är kända confounders och ju fler man lyckas plocka bort, med kvarstående samband, desto mer intressant. Men det är fortfarande massor av saker man aldrig kan få in. Och all rapportering är ju inte alltid 100%-ig heller. Alla vet ju faktiskt inte om de har någon defekt vid baseline och det är inte alltid som faktiska mätningar görs. Och saker som livslust, stress, socialt kapital, känsla av delaktighet och inflytande etc. är viktiga hälsofaktorer som kan vara svårare att mäta. Dessutom tycker jag att man alldeles för sälla diskuterar den historiska kontexten inom vilken datainsamligen faktiskt skedde. Är frukt och fullkorn lika näringsrikt idag som det var på 80-talet exempelvis? Och vad var hälsotrenderna under den perioden?