handdator

Visa fullständig version : Intag av protein - Vetenskapliga belägg


knoff
2011-10-11, 11:59
Hej!

Har precis kommit hem efter dagens föreläsning i anatomi och fysiologi. Idag kom vi in på protein - som alla vet är kroppens byggstenar. Våran lärare frågade hur många av oss i klassen som äter proteinpulver, jag och några till som tränar på gym räckte upp handen. Så säger hon "ni kan börja lägga era pengar på annat, för er kropp tar inte upp någonting utav dem pulvrena". Då vart jag lite fundersam, och frågade varför det då finns så många som gör det? Varenda en som använder sig av proteinpulver kan väl inte ha fel? Skillnaden mellan proteinpulver och det proteinet man får i sig i maten är väl ändå att det är mer nedbrytbart och i pulverform, som borde vara lättare för att kroppen att ta upp? Det är vad jag har fått höra i alla fall.

Sen så säger hon att man får i sig tillräckligt med protein genom 1 kycklingfile/dag. Nu vart jag helt ställd, jag frågade henne hur kommer det sig att alla kroppsbyggare äter mellan 500-1000g protein/dag? Tror du att dem skulle klara sig på 1 kycklingfile om dagen? Alla kan väl inte ha fel? Hon svarar att det är individuellt men att där omkring skulle räcka. Jag har läst på många forum att man bör ligga på 2,5g*kg kroppsvikt så man hamnar på ett okej överskott. Det hon menar är att allt annat utöver pissar man ändå ut för att kroppen inte kan använda sig av det?

Jag vill gärna förstå hur detta ligger till, och för att kunna stärka mina argument undrar jag om det finns några vetenskapliga studier kring detta? Jag fattar inte hur hon kan säga såhär när ALLA jag vet precis gör tvärtom. Det finns inte en snubbe som styrketränar och äter under 50gram protein på en dag..? Hon menar att man klarar sig på det.

Mvh

King Grub
2011-10-11, 12:06
1. Det är vanligt mjölkprotein i proteinpulver. Naturligt mjölkprotein från riktiga kor, inget som har någon annan effekt eller är "konstgjort".

2. Proteinet från en kycklingfilé är för lite för liv och hälsa för en vanlig icke tränande normalperson.

3. Kissar man ut mer än spår av protein har man fel på njurarna och behöver läkarvård.

Det här är inget man gör nya studier på - det är nonsenspåståenden av någon som har fel helt enkelt. Det finns inga sådana misstankar som gör att man måste utföra studier för att motbevisa det. Det är grundläggande näringsfysiologi som står i vilket läreverk i ämnet som helst.

Hannya
2011-10-11, 12:21
att en sån människa får undervisa alltså.

Morty
2011-10-11, 12:21
En kycklingfilé på 300 gram innehåller tillräckligt med protein för en vanlig icke tränande person. 60 gram, dvs cirka 0.8 gram per kilo ifall man väger runt 70.

King Grub
2011-10-11, 12:25
Vad är det för struts du har hittat?

Pansartax
2011-10-11, 12:30
Seriöst någon borde ju ringa upp dessa människor och säga att såhär håller man inte på.

Borde bli nya standarden i alla "Min idrottslärare säger" trådar, outa fanskapet!

rajjan_dammit
2011-10-11, 12:31
Vad är det för struts du har hittat?

:laugh:

OnT: Jag orkar inte ta den fajten med folk som påstår sådana saker längre. Det blir mest ett "Jaja, det blir nog bra. Du har säkert rätt."

knoff
2011-10-11, 12:35
Tackar för svaren

Vad talar om hur mycket protein man behöver äta? Finns det något sätt att ta fram hur mycket man behöver få i sig? Vi diskuterade detta i klassen. Om vi säger en som väger 80kg och styrketränar 4-5 ggr i veckan? För att flera i klassen tror ju på vad hon säger. Det var en som sa till mig att de räcker om man äter 2 ägg till frukosten så får man i sig tillräckligt med protein. Och jag läser idrott/hälsa - ni fattar varför jag vill förklara för dem hur det ligger till.

Och vad händer om man inte äter tillräckligt med protein? Man får väl inga resultat alls av sin träning kan ja tänka mig?

King Grub
2011-10-11, 12:40
Appl Physiol Nutr Metab. 2006 Dec;31(6):647-54. Dietary protein for athletes: from requirements to metabolic advantage. Phillips SM. (www.optimalhealthpartner.com/A_Archive/Phillips_Dietary%20Protein%20for%20Athletes%20meta bolic%20advantage.pdf)

Morty
2011-10-11, 12:43
Vad är det för struts du har hittat?

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=7549&lang=sv (Tillagad har den ofc mindre vatten, thus more protein)

Samt

http://nutriand.se/artiklar/protein-a-amino/71-protein-del-2 ref 3-5

Edit: Nu även Din länk (http://www.optimalhealthpartner.com/A_Archive/Phillips_Dietary%20Protein%20for%20Athletes%20meta bolic%20advantage.pdf), första meningen i abstractet.

Pansartax
2011-10-11, 12:45
Det är "what if" faktorn för mig som motiverar mig till att hålla ett högt proteinintag, tränar jag i 10 år framöver nu på 200 g och det ger mig X antal KG ökning men om jag istället hade legat på 300 g, hur vet jag då att det inte skulle gett mig X*2 ökning?

Känns dumt att chansa om du frågar mig, fatta om nån skulle sagt till dig 10 år framåt att "HAHA KÄKADE DU BARA 2 G/KG KROPPSVIKT? FY FAN VAD STÖRD, JAG HAR LEGAT PÅ 3 OCH KOLLA HUR MYCKET MER MUSKLER JAG HAR BYGGT ÄVEN FAST JAG VAR SJUKT MYCKET SPINKIGARE ÄN DIG NÄR JAG BÖRJADE TRÄNA OCH NI KALLADE MIG STICKAN I PLUGGET OCH MINNS DU NÄR DU STOD OCH SA ATT JAG BARA PISSSADE UT ALLT OCH ATT DET INTE GAV NÅGOT MED DE DÄR PULVRET?!?!?!? HAHAH"

Det är lite svårt då att säga att "Jag kanske skulle legat på 3 istället för 2"...

Men jag tänker inte göra det misstaget i alla fall, KEEPING IT HIGH, KEEPING IT CLEAN.

Morty
2011-10-11, 12:47
Ja, det vore ju hemskast hittils! Jag ligger mellan 1.5- och 2.5 gram per kilo kroppsvikt och dygn. Ofta övre siffran på träningsdagarna, eftersom jag äter mer mat då.

Hackenschmidt
2011-10-11, 12:53
Ett tydligt exempel på att man måste vara källkritisk även mot sina lärare.
Har inte lärare en etisk skyldighet att dels hålla sig ajour och dels kunna erkänna när deras kompetens brister? För en oinsatt elev är det ju nästintill omöjligt att förstå att läraren är inkompetent. Stark auktoritetsroll...

Jag tycker du ska gå vidare med detta. In the name of science! Eller åtminstone för den härliga känslan av att sätta dit någon som pratar strunt. :)

knoff
2011-10-11, 12:57
Tack king_Grub var precis va jag ville ha. Ska skriva ut den och ta med imorrn så jag kan visa henne. Det är ganska roligt detta, för vår första föreläsning så var det just källkritik vi gick igenom, just hur viktigt det är att vara kritiskt mot dem som föreläser och allt som inte har en vetenskaplig grund är inte bra argument.

Men det känns bra att veta att allt man lärt sig inte är fel iaf..

King Grub
2011-10-11, 13:00
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=7549&lang=sv (Tillagad har den ofc mindre vatten, thus more protein)

Jo, jag vet hur mycket 100 gram tillagad ger, men 300 gram kycklingfilé? Brukar dina väga så mycket styck? Mina gör det i alla fall inte.

Morty
2011-10-11, 13:03
Jo, jag vet hur mycket 100 gram tillagad ger, men 300 gram kycklingfilé? Brukar dina väga så mycket styck? Mina gör det i alla fall inte.

Förr, när jag åt kött, så köpte jag ibland 900-gramsförpackningar kycklingfilé med tre stora jävlar i per paket.

Hackenschmidt
2011-10-11, 13:04
Vilken nivå är det du läser på?

Sen tycker jag att du istället ska bemöta påståendena att proteinpulver är verkningslöst och att överskott av protein kissas ut. Grubs studie handlar ju om "athletes" och läraren kommer förmodligen avfärda det med att "det är individuellt" "jag talar om vanliga människor" "inte om hur man får maximalt med muskler blablabla..." Utan att läsa studien.

Dreas
2011-10-11, 13:09
Tack king_Grub var precis va jag ville ha. Ska skriva ut den och ta med imorrn så jag kan visa henne. Det är ganska roligt detta, för vår första föreläsning så var det just källkritik vi gick igenom, just hur viktigt det är att vara kritiskt mot dem som föreläser och allt som inte har en vetenskaplig grund är inte bra argument.

Men det känns bra att veta att allt man lärt sig inte är fel iaf..Lärt sig och lärt sig. Det beror på hur man ser det.

Det är ju inga direkta sanningar som slängs omkring på kolo heller. När det rör siffror på proteinintag över 2g så är det väl i mångt och mycket personliga åsikter som jag förstått det? Fanns någon rapport där det var snack om 2,3g protein per kg kroppsvikt, men mer än så vet jag inte om jag sett.

Som jag förstått det är det även fördelaktigt att ha mer aminosyror i blodet, även efter att proteinbehovet är uppnått.

Linjedomarn
2011-10-11, 13:14
Sjuk att personer som henne får undervisa..

Ganska sjukt också när min lärare i specialidrott på gymnasiet i 2an sa att en person som tränar mycket (10-15h i veckan) MAX behöver 0.8g/kroppskilo. Då reagerade jag direkt, brukar inte vara den personen som tjafsar och lägger mig i men kunde inte bara sitta där. När jag sen säger att man behöver betydligt mer så säger han att det är lugnt för att han får i sig 300g protein per måltid. Sedan började han göra någon uträkning som inte jag eller han själv förstog, tex att han åt en 200g köttbit och den innehöll 200g protein. Efter det tyckte jag inte ens att det var lönt att säga något mer.. *gah!*

Dessutom blev jag tillsagda av en av dom andra lärarna att jag inte skulle lägga mig i med mitt skitsnack på lektionerna. Samma lärare som sa att jag bara pissade ut mitt proteinpulver :hbang:

Undra om man bara blivit har blivit fellärd i träningslära och näringslära eller om man också har massa datum fel på krig och andra historiska händelser?:confused:

inter
2011-10-11, 13:19
Jo, jag vet hur mycket 100 gram tillagad ger, men 300 gram kycklingfilé? Brukar dina väga så mycket styck? Mina gör det i alla fall inte.

300 gram är ingen ovanlig vikt på frysta vätskesprängda kycklingfiléer från valfritt märke (kronfågel, mm.). Då återkommer, som vanligt, den tvetydiga informationen i näringsdeklarationen; Fryst eller ofryst? (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4586305&postcount=12)

Pipharen
2011-10-11, 14:27
1,2-1,8g/kgkv är rekommenderat bland träningsfysiologer.

RassK
2011-10-11, 15:18
Gympalärare på lågstadiet eller?

knoff
2011-10-11, 17:46
Vilken nivå är det du läser på?

Sen tycker jag att du istället ska bemöta påståendena att proteinpulver är verkningslöst och att överskott av protein kissas ut. Grubs studie handlar ju om "athletes" och läraren kommer förmodligen avfärda det med att "det är individuellt" "jag talar om vanliga människor" "inte om hur man får maximalt med muskler blablabla..." Utan att läsa studien.


Jag läser på en högskola, idrott och hälsa 3års program. Men har inte haft denna lärare förut. 25 årig blondin med stora bröst, skämt å sido. Men dagens föreläsning handlade egentligen om lungorna och hjärtat. Så egentligen var det väl inte hennes område, men att hon pekade ut oss som åt proteinpulver och sa att vi kan lägga på pengarna på annat samt att det räcker med 1 kycklingfile om dagen för att nå sitt behov. Hon vet att vi alla är aktiva inom idrott på en mer seriös nivå. Så det var därför jag tyckte de var så viktigt att ta upp detta. Som jag skrev i mitt inlägg frågade jag även varför kroppsbyggare äter så mycket protein som dem gör, då svarade hon att hon inte vet varför och att det är onödigt för kroppen tar ändå inte upp allt. Det finns en anledning varför jag reagerade så starkt, för jag visste ju att hon hade fel. Flera av mina vänner i klassen tyckte jag skulle ta en diskussion med henne efter, men som några av er nämnde så orkade jag inte det för jag tyckte hon hade helt fel. Sen försöka få henne att tro på de jag säger när hon själv är lärare känns inte så lätt. Men med studier på det är de lättare.. Ska se om jag får chansen att prata med henne imorgon.

Scratch89
2011-10-11, 17:55
Jag läser på en högskola, idrott och hälsa 3års program. Men har inte haft denna lärare förut. 25 årig blondin med stora bröst, skämt å sido. Men dagens föreläsning handlade egentligen om lungorna och hjärtat. Så egentligen var det väl inte hennes område, men att hon pekade ut oss som åt proteinpulver och sa att vi kan lägga på pengarna på annat samt att det räcker med 1 kycklingfile om dagen för att nå sitt behov. Hon vet att vi alla är aktiva inom idrott på en mer seriös nivå. Så det var därför jag tyckte de var så viktigt att ta upp detta. Som jag skrev i mitt inlägg frågade jag även varför kroppsbyggare äter så mycket protein som dem gör, då svarade hon att hon inte vet varför och att det är onödigt för kroppen tar ändå inte upp allt. Det finns en anledning varför jag reagerade så starkt, för jag visste ju att hon hade fel. Flera av mina vänner i klassen tyckte jag skulle ta en diskussion med henne efter, men som några av er nämnde så orkade jag inte det för jag tyckte hon hade helt fel. Sen försöka få henne att tro på de jag säger när hon själv är lärare känns inte så lätt. Men med studier på det är de lättare.. Ska se om jag får chansen att prata med henne imorgon.

Vilken stad och vilken institution läser du på?

Doctor Snuggles
2011-10-11, 18:06
Tack king_Grub var precis va jag ville ha. Ska skriva ut den och ta med imorrn så jag kan visa henne. Det är ganska roligt detta, för vår första föreläsning så var det just källkritik vi gick igenom, just hur viktigt det är att vara kritiskt mot dem som föreläser och allt som inte har en vetenskaplig grund är inte bra argument.

Men det känns bra att veta att allt man lärt sig inte är fel iaf..

Iof så står det i summeringen att proteinbehovet är sannolikt inte särskilt mycket högre, om alls, än RDA för tränande.
Påståendet att kroppen inte tar upp mer protein för muskelbyggningssyfte är dock en annan sak.

Anders The Peak
2011-10-12, 06:25
Knepig fråga vad man egentligen behöver eftersom det finns studier som visar att under energibalans ger inte 1.6 gr/kg något utöver 0.8 gr/kg. Men man brukar prata om den termogena effekt som protein har för att eventuellt tackla det rekommenderar man de 1,2-1,8gr/kg som täcker samtliga eventualiteter.

kalajset
2011-10-12, 11:16
Huvudfrågan utgör faktiskt ett stort problem. Direkta felaktigheter baserade på myter ska helt enkelt inte spridas vidare på detta sätt. Dylika felaktigheter är naturligtvis aldrig önskvärda, men samtidigt är det skillnad på nivå och nivå. Ifall högstadieläraren kommer med något mycket starkt förenklat uttalande, som då kanske inte helt stämmer överens med verkligheten, är ett sådant fall åtminstone mer förståeligt än detta. Under en högskoleutbildning inom ämnet är det inte acceptabelt överhuvudtaget.

Om man nu får tycka och tänka tycker jag även det var en direkt olämplig fråga hon ställde till er av flera skäl. Förutom att den information hon delgav er antingen verkar ha tagits från någon helt utdaterad lärobok inom ämnet eller helt enkelt från hennes gamla gympalärare eller dylikt, så lär resultatet som sagt bli helt fel i vilket fall. Hon ställde en fråga som hon med största sannolikhet visste skulle ge ordentlig napp, och kom sedan med ett "kontroversiellt uttalande" av stilen "jag vet bäst-ni har fel". Det är rätt svårt att som oförberedd student då börja argumentera emot, även om man uppenbarligen kan ha mer på fötterna i frågan än vad läraren själv har. Resultatet lär bli att för en helt oinsatt åhörare framstår nu dessa proteindrinkare som direkt okunniga och inskränkta individer -"Ska du verkligen dricka det där idag igen, minns du inte vad läraren sa?" etc. Dåligt.

Knepig fråga vad man egentligen behöver eftersom det finns studier som visar att under energibalans ger inte 1.6 gr/kg något utöver 0.8 gr/kg. Men man brukar prata om den termogena effekt som protein har för att eventuellt tackla det rekommenderar man de 1,2-1,8gr/kg som täcker samtliga eventualiteter.

Jag har försått det som att du läser rätt mycket studier inom ämnet så jag tycker det kan vara intressant att veta om du själv "endast" håller dig till de rekommenderade 1.2-1.8gr/kg?

Själv landar jag troligen inom just det intervallet i dagsläget, men jag har inte direkt stenkoll på studieresultaten.

Eddie Vedder
2011-10-12, 13:44
http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=8001844

http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/02640414.2011.574722

Anders The Peak
2011-10-12, 20:22
Huvudfrågan utgör faktiskt ett stort problem. Direkta felaktigheter baserade på myter ska helt enkelt inte spridas vidare på detta sätt. Dylika felaktigheter är naturligtvis aldrig önskvärda, men samtidigt är det skillnad på nivå och nivå. Ifall högstadieläraren kommer med något mycket starkt förenklat uttalande, som då kanske inte helt stämmer överens med verkligheten, är ett sådant fall åtminstone mer förståeligt än detta. Under en högskoleutbildning inom ämnet är det inte acceptabelt överhuvudtaget.

Om man nu får tycka och tänka tycker jag även det var en direkt olämplig fråga hon ställde till er av flera skäl. Förutom att den information hon delgav er antingen verkar ha tagits från någon helt utdaterad lärobok inom ämnet eller helt enkelt från hennes gamla gympalärare eller dylikt, så lär resultatet som sagt bli helt fel i vilket fall. Hon ställde en fråga som hon med största sannolikhet visste skulle ge ordentlig napp, och kom sedan med ett "kontroversiellt uttalande" av stilen "jag vet bäst-ni har fel". Det är rätt svårt att som oförberedd student då börja argumentera emot, även om man uppenbarligen kan ha mer på fötterna i frågan än vad läraren själv har. Resultatet lär bli att för en helt oinsatt åhörare framstår nu dessa proteindrinkare som direkt okunniga och inskränkta individer -"Ska du verkligen dricka det där idag igen, minns du inte vad läraren sa?" etc. Dåligt.



Jag har försått det som att du läser rätt mycket studier inom ämnet så jag tycker det kan vara intressant att veta om du själv "endast" håller dig till de rekommenderade 1.2-1.8gr/kg?

Själv landar jag troligen inom just det intervallet i dagsläget, men jag har inte direkt stenkoll på studieresultaten.

Precis som de artiklar ovan tror jag mer på att det handlar mer om timing kring träningen och att man är lite över energibalans och då i huvudsak kolhydrater som energikälla om man ska bygga muskler effektivast.

Men med vanlig mat hamnar man lätt över rekommendationerna gällande protein. Men det är säkert som artiklarna säger att det är inte lika avgörande som timingen av rätt protein före/under/efter träningen för tillväxten.

krubkungen
2011-10-12, 20:46
Jag ligger runt 3-3,5g/kv protein. Mycket har att göra att det är typ svårt att hamna lågt på protein.
Tonfisk, kyckling, kött, mejeriprodukter, proteinpulver osv.
Vid bulk blir proteinintaget större iom att jag äter mera mat. När man deffar så hamnar jag mer på 2,5g.

Dreas
2011-10-12, 21:24
Jag ligger runt 3-3,5g/kv protein. Mycket har att göra att det är typ svårt att hamna lågt på protein.
Tonfisk, kyckling, kött, mejeriprodukter, proteinpulver osv.
Vid bulk blir proteinintaget större iom att jag äter mera mat. När man deffar så hamnar jag mer på 2,5g.Är det någon gång du ska ha högt proteinintag är det vid deff.

krubkungen
2011-10-12, 21:38
Är det någon gång du ska ha högt proteinintag är det vid deff.

Jo jag vet ;)

Det är tämligen högt vid deff men det blir automatiskt högre vid bulk iom att jag äter mera mat.

ceejay
2011-10-12, 21:46
intressant att det fortfarande finns sådana människor på universitet som inte har några problem med att sprida sina sanningar.

thompaboy
2011-10-14, 15:19
Hon har väl en poäng i att man bör basera sin kosthållning på "vanlig" mat men det känns lite onödigt att "svart- och vittifiera" det å det grövsta. 99 av 100 förstår väl att det inte är nån höjdare att basera hela sin kosthållning på proteinpulver. Att kroppen inte skulle ta upp något av "de pulvrena" är ju bara enfaldigt.

King Grub
2011-10-14, 15:35
99 av 100 förstår väl att det inte är nån höjdare att basera hela sin kosthållning på proteinpulver.

Det går säkert jättebra.

Silveta
2011-10-14, 15:43
Det går säkert jättebra.

Proteinpulver.. Multivitamin.. Banan.???? Profit!

Jokester
2011-10-14, 15:45
Kycklingfilén man köper från Kronfågel på 1kg brukar bestå av 3 st filéer, dvs minst 1 av dem väger över 300g.

AntonYmous
2011-10-14, 17:44
Från alla studier som jag sett är det tydligt att en liten mängd protein är ofördelaktigt för viktnedgång, proteinsyntes och framförallt kvävebalans, sett till kortare tidsperioder.

Men vad finns det för studier som kollar på långa tidsperioder? Och individer som ligger på kaloriöverskott?

Någon som är van vid proteinpulver och slutar kommer att få negativa konsekvenser, och någon som inte brukar ta det kommer att få positiva. Men jag kan tänka mig att när kroppen anpassat sig till intaget är effekterna inte så stora längre. 99 % av proteinet man äter man äter används till energi (om man inte är ett monster) så om man bara äter mer mat istället blir proteinet över till muskler istället.

Mycket mer ekonomiskt, etiskt och miljövänligt!

Landström
2011-10-14, 17:50
Kycklingfilén man köper från Kronfågel på 1kg brukar bestå av 3 st filéer, dvs minst 1 av dem väger över 300g.

Om jag inte minns fel så har Kronfågel 13 procent vatten i sin kyckling. Vilket ger en genomsnittsvikt på filéerna på bara 290 g. ;)

Eddie Vedder
2011-10-14, 20:21
Från alla studier som jag sett är det tydligt att en liten mängd protein är ofördelaktigt för viktnedgång, proteinsyntes och framförallt kvävebalans, sett till kortare tidsperioder.

Men vad finns det för studier som kollar på långa tidsperioder? Och individer som ligger på kaloriöverskott?

Någon som är van vid proteinpulver och slutar kommer att få negativa konsekvenser, och någon som inte brukar ta det kommer att få positiva. Men jag kan tänka mig att när kroppen anpassat sig till intaget är effekterna inte så stora längre. 99 % av proteinet man äter man äter används till energi (om man inte är ett monster) så om man bara äter mer mat istället blir proteinet över till muskler istället.

Mycket mer ekonomiskt, etiskt och miljövänligt!

Vad grundar du det fetmarkerade på? Siffran 99% och påståendet att pulvret skulle ha "effekt" för en person men inte en annan? På vilket sätt slutar helt vanligt vassleprotein att syntetisera kroppsvävnad hos olika personer?

Angående dina andra frågor så har du ju redan källor postade vad gäller träningsstudier. Kolla de länkarna och referenslistorna. Angående viktnedgång och bibehållen vikt finns massor som visar fördelar med mer protein:

http://www.ajcn.org/content/87/1/23.full

http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1007137

AntonYmous
2011-10-25, 02:04
Nettoinlagringen av protein för kaloribalans är noll, så jag ryckte det ur luften för mitt budskap. Inte så seriöst! :)

Grundar det på nåt grandmaster skrev om leuceinresistans, och Lyles texter om protein.
Men om aminosyror skulle fortsätta ge samma positiva muskelproteinsyntesstimulerande signaler man sett skulle man väga 200 kg om man åt endast vassle. De vägar som uppehåller homeostas involverar alltså omreglering av proteinmetabolism, vilket får konsekvenser om intaget minskar.

Viktnedgång är en annan femma, då sker ju andra anpassningar. Men främst har då protein "positiva" egenskaper som att energiintaget blir lägre.

Intressant om proteincycling, med referenser (men döm själva):
http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance_nutrition/protein_cycling_for_maximum_gains

Eddie Vedder
2011-10-25, 07:51
Intressant om proteincycling, med referenser (men döm själva):
http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance_nutrition/protein_cycling_for_maximum_gains

Jag gillar att han ser ner på alla "teoretiker" och sedan säger att han genom att läsa vetenskaplig litteratur vet att det funkar att bygga utan mat och refererar till en råttstudie. :D Och angående proteinrestriktion är det en studie på lamm: http://jas.fass.org/content/73/6/1674.short

Bara för att man refererar innebär det inte att man har bra källor. Att en text har referenser är alltså inget som per automatik gör texten mer trovärdig. Och att Grandmaster skulle rekommendera lägre proteinintag då och då är verkligen inget jag tror på. Han om någon rekommenderar ju konstant höga proteinintag.

Magganyo
2011-10-25, 09:28
Jo, jag vet hur mycket 100 gram tillagad ger, men 300 gram kycklingfilé? Brukar dina väga så mycket styck? Mina gör det i alla fall inte.

Jag köpte eldorado kycklingfilé 900g vilket innehöll 2 st kycklingfiléer.

Alex333
2011-10-26, 23:33
Då återkommer, som vanligt, den tvetydiga informationen i näringsdeklarationen; Fryst eller ofryst? (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4586305&postcount=12)

För kronfågels kycklingfiléer gäller i alla fall näringsvärdet för upptinad kyckling. Cirka 9% av filéerna består av vatten.

Enligt kundtjänst i tisdags

iPad
2011-10-27, 05:23
Jo, jag vet hur mycket 100 gram tillagad ger, men 300 gram kycklingfilé? Brukar dina väga så mycket styck? Mina gör det i alla fall inte.

Vilket märke köper du? I mina 1kilospåsar är det nästan alltid någon som väger över 300g, Lidls märke.

inter
2011-10-27, 06:07
För kronfågels kycklingfiléer gäller i alla fall näringsvärdet för upptinad kyckling. Cirka 9% av filéerna består av vatten.

Enligt kundtjänst i tisdags

Om du läste länken så ser du att dom gett två olika svar på det redan. Så man vet fortfarande inte vilket som är sant bara genom att fråga dom. ;)

AntonYmous
2011-11-14, 18:23
Bara för att man refererar innebär det inte att man har bra källor. Att en text har referenser är alltså inget som per automatik gör texten mer trovärdig. Och att Grandmaster skulle rekommendera lägre proteinintag då och då är verkligen inget jag tror på. Han om någon rekommenderar ju konstant höga proteinintag.

Verkligen. Försökte förtydliga "döm själva", men formulerandet tog mer än 10 min för att kunna genomföra edit. Och det är lustigt när Lyle sågar sönder honom i kommentarerna :D

Men Grandmaster är ju ett proteinmonster eftersom det är optimalt. Men att de positiva fördelarna med att ligga på över 20% proteinintag för långsiktigt byggande är så stora ifrågasätter jag!

I synnerhet med tanke på djurindustrins effekter på människosvält, miljö och lidande.

Sniggel
2011-11-14, 18:51
Men Grandmaster är ju ett proteinmonster eftersom det är optimalt. Men att de positiva fördelarna med att ligga på över 20% proteinintag för långsiktigt byggande är så stora ifrågasätter jag!

I synnerhet med tanke på djurindustrins effekter på människosvält, miljö och lidande.

Om man är manisk varje dag med högt proteinintag så blir det som "många bäckar små". Dvs en smart idé om man ser det långsiktigt! Det är ju kortsiktigt som det inte spelar någon roll!

Sen lägger du in fler begrepp här, etik, miljö osv. Det kan du inte använda som argument för att ett högt proteinintag inte är viktigt för att bygga maximalt med muskelmassa.

Det är vettiga saker att diskutera, men det är lite offtopic eller hur?

Cerberus
2011-11-14, 19:53
protein bygger. räcker för mig.

Tycker allt att kravet på föreläsare kanske behöver höjas. en gnutta(okej smått underdrift). Fast om alla kastar sina proteinpulver så får jag ju mer för mig själv så MUAHAHAH.

Eddie Vedder
2011-11-14, 20:14
Verkligen. Försökte förtydliga "döm själva", men formulerandet tog mer än 10 min för att kunna genomföra edit. Och det är lustigt när Lyle sågar sönder honom i kommentarerna :D

Men Grandmaster är ju ett proteinmonster eftersom det är optimalt. Men att de positiva fördelarna med att ligga på över 20% proteinintag för långsiktigt byggande är så stora ifrågasätter jag!

När Lyle sågar vem? Och ditt ifrågasättande är ju okej. Men fortarande har du inte postat något som ger stöd för det.

I synnerhet med tanke på djurindustrins effekter på människosvält, miljö och lidande.

Fullkomligt irrelevant i det här sammanhanget. Det är en fråga om etiska överväganden, inte muskeltillväxt.

Cerberus
2011-11-14, 21:43
jag tror rejält fastande hade varit bra för miljön.