handdator

Visa fullständig version : Påverkan på testosteron och knäböj av olika videoklipp före prestation


King Grub
2011-10-11, 11:32
Previous studies have shown that visual images can produce rapid changes in testosterone concentrations. We explored the acute effects of video clips on salivary testosterone and cortisol concentrations and subsequent voluntary squat performance in highly trained male athletes (n=12). Saliva samples were collected on 6 occasions immediately before and 15min after watching a brief video clip (approximately 4min in duration) on a computer screen. The watching of a sad, erotic, aggressive, training motivational, humorous or a neutral control clip was randomised. Subjects then performed a squat workout aimed at producing a 3 repetition maximum (3RM) lift. Significant (P<0.001) relative (%) increases in testosterone concentrations were noted with watching the erotic, humorous, aggressive and training videos (versus control and sad), with testosterone decreasing significantly (versus control) after the sad clip. The aggressive video also produced an elevated cortisol response (% change) and more so than the control and humorous videos (P<0.001). A significant (P<0.003) improvement in 3RM performance was noted after the erotic, aggressive and training clips (versus control). A strong within-individual correlation (mean r=0.85) was also noted between the relative changes in testosterone and the 3RM squats across all video sessions (P<0.001). In conclusion, different video clips were associated with different changes in salivary free hormone concentrations and the relative changes in testosterone closely mapped 3RM squat performance in a group of highly trained males. Thus, speculatively, using short video presentations in the pre-workout environment offers an opportunity for understanding the outcomes of hormonal change, athlete behaviour and subsequent voluntary performance.

Horm Behav. 2011 Oct 1. Changes in salivary testosterone concentrations and subsequent voluntary squat performance following the presentation of short video clips.

mini
2011-10-11, 11:35
Kul studie. :)

Spridis
2011-10-11, 11:50
Alltså borde man avbryta samlaget mitt i akten och bli sexuellt frustrerad före varje träningspass! Alternativt dra en ½ handtralla innan vare set!

Grahn
2011-10-11, 11:51
Alltså borde man avbryta samlaget mitt i akten och bli sexuellt frustrerad före varje träningspass! Alternativt dra en ½ handtralla innan vare set!

Jag ser vissa problem med båda metoderna..... ;)

prOtotype
2011-10-11, 12:17
Horm Behav. 2011 Oct 1. Changes in salivary testosterone concentrations and subsequent voluntary squat performance following the presentation of short video clips.

Hmm. Kommer nakenböj framför spegel att dopingklassas för homosexuella?

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQP9CGsW-LH7AwjkC9RL4VeNr5ho0Ssbw7anJ4ex9Xo9hdgHk5MLlg4IH9T

Silveta
2011-10-11, 12:33
Låter mer och mer som om man borde "fluffa" innan och inte efter träning alltså.

Zonks
2011-10-11, 12:39
skaffa snygg kvinnlig träningspartner?

Whistler
2011-10-11, 12:55
Inte konstigt att Rocky-filmernas träningssekvenser är så populära. Hur många styrkelyftslokaler spelar inte Eye of the Tiger innan de tyngsta lyften? :D

hurril
2011-10-11, 12:57
Inte konstigt att Rocky-filmernas träningssekvenser är så populära. Hur många styrkelyftslokaler spelar inte Eye of the Tiger innan de tyngsta lyften? :D

Alla utom JSK när Damir ska böja.

Maod
2011-10-11, 13:00
halv BJ som PWO?

agazza
2011-10-11, 13:02
Inget nytt

hurril
2011-10-11, 13:03
Inget nytt

Vilka andra studier har du sett som belagt detta?

agazza
2011-10-11, 13:08
Vilka andra studier har du sett som belagt detta?
ehhum, privata..

Grahn
2011-10-11, 13:20
ehhum, privata..

Det känns som att dina privata studier till trots kan det finnas ett visst värde i att det har utförts ytterligare studier på ämnet, även om de säkerligen inte har samma vetenskapliga nivå eller trovärdighet....

:D

Redhaad
2011-10-11, 13:23
Hmm. Kommer nakenböj framför spegel att dopingklassas för homosexuella?

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQP9CGsW-LH7AwjkC9RL4VeNr5ho0Ssbw7anJ4ex9Xo9hdgHk5MLlg4IH9T

:laugh::laugh::laugh:

Blir väl att kolla på Ronnie Coleman - Relentless följt av Sexy Girls XXX innan varje träningspass ;)

agazza
2011-10-11, 13:23
Man kan ju tex bara tänka på tagga till trådarna med musik och videos. Jag tränar iaf bättre med sådana stimuli. Att vara sexuellt frustrerad (inte upphetsad) kan även hjälpa. Kan ju inte bara vara jag som märkt det här..

Spridis
2011-10-11, 13:38
Att vara sexuellt frustrerad (inte upphetsad) kan även hjälpa. Kan ju inte bara vara jag som märkt det här..

Med andra ord får jag försöka få frugan att förstå att hennes sexdrift stör min träning! :naughty:

agazza
2011-10-11, 13:43
Med andra ord får jag försöka få frugan att förstå att hennes sexdrift stör min träning! :naughty:

Eller får hon se till att bli klar före dig bara. Blueballs är bra i atg böj.

Spridis
2011-10-11, 14:01
Eller får hon se till att bli klar före dig bara. Blueballs är bra i atg böj.

Haha, det klarar hon aldrig!
Snabbast i stan, kallade flickorna mej i min ungdom. Först på äldre dar förstod jag att det inte var en komplimang... *grr*

prOtotype
2011-10-11, 14:44
:laugh::laugh::laugh:

Blir väl att kolla på Ronnie Coleman - Relentless följt av Sexy Girls XXX innan varje träningspass ;)

Jag skulle rekommendera en mashup där varje lyft med klarad repetition i toppläge är synkad till en eehm.. "repetition" i bottenläge.
Och direkt efter avslutad PWO ritual går du och kör hip thrusts som uppvärming för böjen.

ISC
2011-10-12, 00:37
Lite klumpigt att generalisera sånt här men rent praktiskt låter det ju användbart ;) I alla fall +styrka, kan skippa kortisolhöjningen.

yoshi96
2011-10-13, 20:21
Blueballs är fan inte kul när man kör ATG-böj, slår ned i marken som två bowlingklot.

TheIsh
2011-10-13, 20:49
:laugh::laugh::laugh:

Blir väl att kolla på Ronnie Coleman - Relentless följt av Sexy Girls XXX innan varje träningspass ;)

Opti is opit *rolleyes*

Deceiver85
2011-10-15, 10:43
Inte konstigt att Rocky-filmernas träningssekvenser är så populära.

För inte tala om alla Rocco-filmerna ;)