handdator

Visa fullständig version : Skivstångsrodd


Idefi
2011-10-11, 10:48
Har oftast kört så att jag alltid drar upp stången från marken till undersida bröst ungefär, för att sedan släppa ner på marken och repetera.

Men fick höra av två stycken att man inte ska släppa ner stången i marken, utan att man ska stå lite mer upprätt och dra stången till naveln ungefär (man släpper aldrig ner den i backen mellan repsen)

Vilket är det egentligen som gäller för en korrekt utförd rodd, med minst skaderisk? :)

Heine
2011-10-11, 10:56
Men fick höra av två stycken att man inte ska släppa ner stången i marken, utan att man ska stå lite mer upprätt och dra stången till naveln ungefär (man släpper aldrig ner den i backen mellan repsen)


Dom har rätt. Man släpper inte ner stången på marken mellan repsen i skivstångsrodd. :)

Sheogorath
2011-10-11, 10:57
Dom har rätt. Man släpper inte ner stången på marken mellan repsen i skivstångsrodd. :)

Det kan man visst göra.

Rahf
2011-10-11, 11:00
Dom har rätt. Man släpper inte ner stången på marken mellan repsen i skivstångsrodd. :)

Det kan man visst göra.

limenka
2011-10-11, 11:01
Det kan man visst göra.

Det kan man visst göra.

+1

Jag gör så.

SiSenior
2011-10-11, 11:01
Vilket är det egentligen som gäller för en korrekt utförd rodd, med minst skaderisk? :)

Båda.

lanzal
2011-10-11, 11:02
http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/BBBentOverRow.html

Finns nog inget rätt eller fel.

Idefi
2011-10-11, 11:03
Ah okej, tack för svaren, uppskattas massor :)
Vilken kör ni, alternativt tar dom mer på olika ställen beroende på hur man kör?

Heine
2011-10-11, 11:03
Det kan man visst göra.

Men blir det skivstångsrodd om man kör med död start från golvet vid varje rep? Känns konstigt, men visst :)

Rahf
2011-10-11, 11:03
Ah okej, tack för svaren, uppskattas massor :)
Vilken kör ni, alternativt tar dom mer på olika ställen beroende på hur man kör?

Så som jag förstått det så tar det mer på lats ju lägre du 'siktar' med stången. Drar du relativt högt så blir det härligt jobb för resterande del av övre rygg.

Grazzafukkinrazzi
2011-10-11, 11:04
Det är två olika övningar, skivstångsrodd är när den ej är i kontakt med golvet.

Pendley rows är när du kör från backen på varje repetition.

Leifallan
2011-10-11, 11:10
Det ena är stångrodd vilket möjliggör tyngre vikter, den andra där man går till marken kallas allmänt för Pendlay-rodd. Särskilt bra komplement till mark och bänk:

ZlRrIsoDpKg&

Rahf
2011-10-11, 11:12
Men eftersom vi är svenskar och pull-ups = chins så vägrar jag av ren tjurskallighet använda termen "pendlay-row". "Stångrodd med död start från marken siktat mot bröstet".

Idefi
2011-10-11, 11:13
Det är två olika övningar, skivstångsrodd är när den ej är i kontakt med golvet.

Pendley rows är när du kör från backen på varje repetition.

Okej, tackar :)

Det ena är stångrodd vilket möjliggör tyngre vikter, den andra där man går till marken kallas allmänt för Pendlay-rodd. Särskilt bra komplement till mark och bänk:

ZlRrIsoDpKg&

Precis den jag kört. Får nog börja köra lite mer upprätt då och utan att gå till marken :)

Grazzafukkinrazzi
2011-10-11, 11:19
Okej, tackar :)

Precis den jag kört. Får nog börja köra lite mer upprätt då och utan att gå till marken :)

Om du tycker pendley rows känns bättre så tycker jag att du ska fortsätta med dem! Men testa vanliga också och känn efter. :)

Leifallan
2011-10-11, 11:20
Får nog börja köra lite mer upprätt då och utan att gå till marken :)

Varför då?

Rusk
2011-10-11, 11:32
Här har du en fint utförd stångrodd utan släpp i marken http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/836

Tränar du dock för styrka så skulle jag fortsatt köra som du gör.

kalajset
2011-10-11, 11:34
Pendlay row är tydligen precis det jag själv kallar vanlig stångrodd. Spelar liten egentlig roll, men egentligen borde jag nog benämna övningen just som "pendlay row" fortsättningsvis antar jag med tanke på att uppskattningsvis en klar majoritet av övriga tränande utför just 45-gradersvarianter av övningen utan död start.

ceejay
2011-10-11, 11:41
Det ena är stångrodd vilket möjliggör tyngre vikter, den andra där man går till marken kallas allmänt för Pendlay-rodd. Särskilt bra komplement till mark och bänk:

ZlRrIsoDpKg&

jag föredrar denna rodd. Den är mer skonsam mot min ländrygg samt att jag gillar att köra strikt på det sättet. Det blir en teknik som är lätt att repetera

så här ser det ut när jag kör den
BC9Q-gkC1n4

EeJay
2011-10-11, 11:47
Det är två olika övningar, skivstångsrodd är när den ej är i kontakt med golvet.

Pendley rows är när du kör från backen på varje repetition.

personligen tycker jag att allt med "pendlay" är löjligt. "åh jag gjorde den övningen med en 86 gradig vinkel istället för en 90 och gud vad det tog annorlunda så nu heter den pendlay".

Eftersom ingadera övningar är tävlingsmoment så finns det heller inget behov av att vara anal i utförandet.

Idefi
2011-10-11, 11:53
Här har du en fint utförd stångrodd utan släpp i marken http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/836

Tränar du dock för styrka så skulle jag fortsatt köra som du gör.


Okej, helt klart styrka jag är ute efter. Ska iallafall testa båda nästa pass och se hur det känns :)

ceejay
2011-10-11, 11:55
Här har du en fint utförd stångrodd utan släpp i marken http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/836

Tränar du dock för styrka så skulle jag fortsatt köra som du gör.

det ser väl fint ut och så, men jag tycker inte det ser särskilt effektivt ut.

Onödig belastning på ländryggen samt att den koncentriska delen av lyftet var alldeles för långsamt.
Kanske personlig preferens men jag har för mig att det är bevisat att en så explosiv koncentrisk rörelse som möjligt är bättre för utvecklingen.

my .02

z_bumbi
2011-10-11, 11:57
Pendlay row är tydligen precis det jag själv kallar vanlig stångrodd. Spelar liten egentlig roll, men egentligen borde jag nog benämna övningen just som "pendlay row" fortsättningsvis antar jag med tanke på att uppskattningsvis en klar majoritet av övriga tränande utför just 45-gradersvarianter av övningen utan död start.

Kalla den Arne-rodd istället, ungefär samma utförande men ett annat namn.

Grazzafukkinrazzi
2011-10-11, 12:17
personligen tycker jag att allt med "pendlay" är löjligt. "åh jag gjorde den övningen med en 86 gradig vinkel istället för en 90 och gud vad det tog annorlunda så nu heter den pendlay".

Eftersom ingadera övningar är tävlingsmoment så finns det heller inget behov av att vara anal i utförandet.

ok.

Nu är det dock en väsentlig skillnad mellan att lägga ned stången i dött läge efter varje repetition eller att ej lägga ned stången alls.

Heine
2011-10-11, 12:35
Exakt såhär kör jag skivstångsrodd:

http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/182

Om det är den bästa varianten vet jag inte, men jag gillar den som fan.

tntballe
2011-10-11, 12:41
personligen tycker jag att allt med "pendlay" är löjligt. "åh jag gjorde den övningen med en 86 gradig vinkel istället för en 90 och gud vad det tog annorlunda så nu heter den pendlay".

Eftersom ingadera övningar är tävlingsmoment så finns det heller inget behov av att vara anal i utförandet.

Men det är ju bara för att folk ska förstå hur man utfört övningen, dvs på Pendlays vis. Så gör hur fan som helst, men onödigt att kalla det för något det inte är.
Postat via en mobil enhet

Aimar
2011-10-11, 12:43
Jag och en kompis prövade bänkdrag istället för skivstångsrodd sist vi tränade och jag personligen tyckte det var mer bekvämt då man kunde bara koncentrera sig på ryggen och inte undra om man fuskar med lutningen på kroppen ju tröttare man blir. Så jag undrar om man kan byta bänkdrag mot skivstångsrodd rakt av?

http://www.youtube.com/watch?v=O8u6Z1UjQXs

Fartman
2011-10-11, 12:48
Men vad kallar man övningen om man börjar varje rep från golvet men inte står med ryggen parallellt genom hela rörelsen (låter den följa med upp lite i rörelsen) och inte drar mot bröstet? Stångrodd kanske? ;)

Määng
2011-10-11, 14:20
Brukar köra med supinerat smalt grepp ståendes på en bänk i smithen. Går ner med stången ända ner till fötterna.. sen lyfter jag stången samtidigt som jag går upp med överkroppen till just över horisontellt.
Vad kallas det då? Skivstångsrodd?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Bjornmoberg
2011-10-11, 15:19
Hmm blir lite fundersam här haha.. ^^ Jag kör den där med ryggen parallellt mot golvet, men jag kör inte dödstopp varje reps utan då kör jag mer som där man stod lite mer upprätt. En liten blandning för min del då med andra ord :)

EeJay
2011-10-11, 15:48
ok.

Nu är det dock en väsentlig skillnad mellan att lägga ned stången i dött läge efter varje repetition eller att ej lägga ned stången alls.

För vem? Den man försöker skryta om hur mycket man tar i skivstångsrodd med?

Det enda väsentliga är ju att den som tränar rodden gör det på ett sätt som ger honom en god utvecklingskurva. Typ kontinuerligt.

rGile
2011-10-11, 17:11
Men vad kallar man övningen om man börjar varje rep från golvet men inte står med ryggen parallellt genom hela rörelsen (låter den följa med upp lite i rörelsen) och inte drar mot bröstet? Stångrodd kanske? ;)

Är inte det vad man kallar Arne-rodd?

vicarious
2011-10-11, 17:14
Hmm blir lite fundersam här haha.. ^^ Jag kör den där med ryggen parallellt mot golvet, men jag kör inte dödstopp varje reps utan då kör jag mer som där man stod lite mer upprätt. En liten blandning för min del då med andra ord :)

Stångrodd.

Endorah
2011-10-11, 17:14
På senaste tiden har jag upptäckt min favoritrodd för volymträning. Supinerat och smalt grepp, ha överkroppen nästan parallellt med golvet och köra halva reps. Börjar med att ha stången i ett mellanläge och sedan dra den till naveln eller lite lägre ner. Kör robban pump style. Gillar det riktigt mycket! rekommenderas för personer som har svårt med att få kontakt i rygg. Annars så brukar bred pronerad rodd där jag siktar kring bröstet vara bra komplement för att få med bakre axlar och andra muskler i övre ryggen. Försöker fixa till mina framåtlutade axlar oxå :)

Sheogorath
2011-10-11, 17:29
Brukar köra med supinerat smalt grepp ståendes på en bänk i smithen. Går ner med stången ända ner till fötterna.. sen lyfter jag stången samtidigt som jag går upp med överkroppen till just över horisontellt.
Vad kallas det då? Skivstångsrodd?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Och jag kör så, fast med fri stång. Vad ska vi kalla den... Hmm... Skivstångsrodd? ;)

Jag fullkomligt avskyr alla person-namn på övningar. Det ligger en stång på marken, man drar den mot bröstet. Jippie, vi döper skiten efter nån gubbe. Som om inte övningen gjorts tidigare.

tntballe
2011-10-11, 17:59
Och jag kör så, fast med fri stång. Vad ska vi kalla den... Hmm... Skivstångsrodd? ;)

Jag fullkomligt avskyr alla person-namn på övningar. Det ligger en stång på marken, man drar den mot bröstet. Jippie, vi döper skiten efter nån gubbe. Som om inte övningen gjorts tidigare.

Varför inte kalla allt med skivstång för skivstångsträning.
Postat via en mobil enhet

Ernie McCracken
2011-10-11, 23:25
Jag kör med 45 graders lutning på ryggen, greppar något bredare än axelbrett och stången hängandes mot golvet, sen siktar jag stången mot naveln och ser till att explosivt dra upp så armbågarna kommer så högt upp som möjligt, minst parallelt med golvet. Jag tycker det tar riktigt bra när man nyper åt med skuldrorna i slutet av rörelsen.

krellik
2011-10-12, 00:45
Alla definitioner som förtydligar är väl bra?

Säger nån Yates rodd eller Pendlay rodd så vet jag ju vad de menar. Likaså Kroc roddar.

Eller i pressarnas land så vet jag vad de menar om man säger Bradford pressar eller Arnold pressar. Inte konstigare namn än rumänska marklyft, kronlyft, zercher böjar eller whatever annan lyftvariation som finns.

Grazzafukkinrazzi
2011-10-12, 01:02
För vem? Den man försöker skryta om hur mycket man tar i skivstångsrodd med?

Det enda väsentliga är ju att den som tränar rodden gör det på ett sätt som ger honom en god utvecklingskurva. Typ kontinuerligt.

Okej, försöker ta det på ett sätt så även du förstår då.

För att få en god utvecklingskurva är progression något att föredra, för att progressivt öka dina vikter lär du ha koll på hur du utför övningen då vikterna skiljer sig mellan de olika utförandena. Om du då benämner alla dina roddar för "RODD 75kg, RODD 55kg, RODD 62,5KG" så inser du ju rätt fort att det uppstår problem om du ska öka vikterna succesivt vecka efter vecka. Därför är det lätt att särskilja vad du gör genom att enkelt sätta ett specifikt namn på det du gjort.

Om du sedan tittar långt tillbaka på hur du tränat förut och t.ex. ser: Rodd - 90kg x 6reps och tänker: niggah wuuuuuuut? har jag bara ökat 5kg på 1år i skivstångsrodd fast du egentligen körde pendley rows då och egentligen ökat 15kg eller whatever.

Hoppas du förstår annars vet jag inte vad jag ska ta mig till...

Alla definitioner som förtydligar är väl bra?

Säger nån Yates rodd eller Pendlay rodd så vet jag ju vad de menar. Likaså Kroc roddar.

Eller i pressarnas land så vet jag vad de menar om man säger Bradford pressar eller Arnold pressar. Inte konstigare namn än rumänska marklyft, kronlyft, zercher böjar eller whatever annan lyftvariation som finns.

+1

EeJay
2011-10-12, 09:29
Okej, försöker ta det på ett sätt så även du förstår då.



Aha, den härliga härskartekniken kommer fram. (kul nivå att hålla diskussioner på va?)

Ja du har helt rätt, om man vill köra 100 olika roddövningar, vilket det dock inte finns minsta syfte med. Om du förstår det.

z_bumbi
2011-10-12, 09:47
Ja du har helt rätt, om man vill köra 100 olika roddövningar, vilket det dock inte finns minsta syfte med. Om du förstår det.

Jag kan utan problem hitta ett syfte för ca 20-25 (lågt räknat) varianter av rodd och det utan att leta fram ovanliga utföranden eller leta fram några extremfall. Av dessa är utan vidare tanke ca 10 med skivstång. Det blir därmed lite underligt om jag ska kommunicera det genom att säga att du kan ju köra rodd eller kanske framför allt blir det underligt för min del då jag använder de olika begreppen för att hålla isär ungefär vad de olika övningarna gör och vilken som passar när.
Instruerar man ingen och kör i sin egen värld utan att kommunicera träningen med någon annan kan man däremot kalla det vad man vill men vad är det för kul med det?

Leifallan
2011-10-12, 11:56
jag föredrar denna rodd. Den är mer skonsam mot min ländrygg samt att jag gillar att köra strikt på det sättet. Det blir en teknik som är lätt att repetera

så här ser det ut när jag kör den
BC9Q-gkC1n4

Precis. Den som det redovisas för i videon jag postade.

Bjern
2011-10-12, 12:17
Ett annat altenativ är ju att köra en s.k pendley-rows på en marklyftsplattform eller en bänk om man så vill, så kan man köra i en linjär vinkel med golvet utan att behöva droppa stången varje gång eftersom man då kommer upp så inte stången tar i marken.

EeJay
2011-10-12, 14:05
Jag kan utan problem hitta ett syfte för ca 20-25 (lågt räknat) varianter av rodd och det utan att leta fram ovanliga utföranden eller leta fram några extremfall. Av dessa är utan vidare tanke ca 10 med skivstång. Det blir därmed lite underligt om jag ska kommunicera det genom att säga att du kan ju köra rodd eller kanske framför allt blir det underligt för min del då jag använder de olika begreppen för att hålla isär ungefär vad de olika övningarna gör och vilken som passar när.
Instruerar man ingen och kör i sin egen värld utan att kommunicera träningen med någon annan kan man däremot kalla det vad man vill men vad är det för kul med det?

Jag brukar köra bänkpress, snedbänk med 24graders lutning, snedbänk med 30 graders lutning, snedbänk med 33 graders lutning, snedbänk med 33 graders lutning och ena foten i luften och med lätt svank (denna kallar jag för inclined emil supermega barbell press). Och sen kör jag även 15 varianter av hantelpress.

Det är mitt bröstpass.

sinaui
2011-10-12, 14:12
Jag brukar köra bänkpress, snedbänk med 24graders lutning, snedbänk med 30 graders lutning, snedbänk med 33 graders lutning, snedbänk med 33 graders lutning och ena foten i luften och med lätt svank (denna kallar jag för inclined emil supermega barbell press). Och sen kör jag även 15 varianter av hantelpress.

Det är mitt bröstpass.

Hoppas du får en ban för att du är ful.

z_bumbi
2011-10-12, 14:13
Jag brukar köra bänkpress, snedbänk med 24graders lutning, snedbänk med 30 graders lutning, snedbänk med 33 graders lutning, snedbänk med 33 graders lutning och ena foten i luften och med lätt svank (denna kallar jag för inclined emil supermega barbell press). Och sen kör jag även 15 varianter av hantelpress.

Det är mitt bröstpass.

Tyvärr måste jag upplysa dig om att du beskriver något som betydligt mer verkar vara ett pass för bröst, axlar och triceps än roddvarianter i en tråd om skivstångsrodd. Det kan iofs förklara varför du inte klarar av att skilja på två/tre olika utföranden i rodd...

Damien Thorne
2011-10-12, 14:19
Exakt såhär kör jag skivstångsrodd:

http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/182

Om det är den bästa varianten vet jag inte, men jag gillar den som fan.

Så kör jag också. Tycker det sliter för mycket på korsryggen om ryggen är horisontell.

Robbmeister
2011-10-12, 16:43
Jag brukar köra bänkpress, snedbänk med 24graders lutning, snedbänk med 30 graders lutning, snedbänk med 33 graders lutning, snedbänk med 33 graders lutning och ena foten i luften och med lätt svank (denna kallar jag för inclined emil supermega barbell press). Och sen kör jag även 15 varianter av hantelpress.

Det är mitt bröstpass.

Förlorade du diskussionen och kom inte på nåt bättre att skriva ? ;)

Matsa
2011-10-12, 17:50
Vi är på ett diskussionsforum för träning så det borde inte komma som någon större chock att här ibland diskuteras övningsutförande. Under dylika diskussioner kan man ibland vilja beskriva en övning och visst går det att förklara med ord hur övningen går till eller rentav rita en bild men enklast blir det om övningar har namn. Med tanke på hur mycket det skiljer sig mellan olika roddutföranden så tycker jag definitivt att flera namn är berättigat.

Att namnen ofta är fåniga/ologiska/befängda kan jag eventuellt hålla med om men det är en annan femma. Jag tror inte att Glenn Pendlay själv har döpt övningen och jag tror verkligen inte att han var först med just den roddvarianten (sällan något nytt under solen etc.) men eftersom namnet är ganska utbrett och man lätt kan hitta instruktioner mm. genom att söka på namnet så kan vi väl använda det i stället för att tramsa?

Det är två olika övningar, skivstångsrodd är när den ej är i kontakt med golvet.

Pendley rows är när du kör från backen på varje repetition.

Nu är det inte Pendlay rodd bara för att man börjar från backen, det räcker inte riktigt om man ska vara petig. Man ska slappna av bröstryggen mellan varje repetition och sedan kontrahera den hårt och svanka i toppläget. Det ska inte ske någon rörelse i höftled och helst ska utförandet vara explosivt.

EeJay
2011-10-12, 19:00
Tyvärr måste jag upplysa dig om att du beskriver något som betydligt mer verkar vara ett pass för bröst, axlar och triceps än roddvarianter i en tråd om skivstångsrodd. Det kan iofs förklara varför du inte klarar av att skilja på två/tre olika utföranden i rodd...

Nej jag skulle gärna vilja att du beskrev minst 25 olika roddövningar med olika syften.

Shoot!

EeJay
2011-10-12, 19:01
Förlorade du diskussionen och kom inte på nåt bättre att skriva ? ;)

Har du någonsin hörd om ett reductio in absurdum?

Redhaad
2011-10-12, 19:40
Nej jag skulle gärna vilja att du beskrev minst 25 olika roddövningar med olika syften.

Shoot!

Förstår inte hur någon kan ha någon nytta av att kunna 25 olika Rodd övningar eller 25 olika hantelpressövningar... men kör hårt om de funkar för dig:thumbup: förövrigt e de lite off topic, tråden heter skivstångsrodd. Inte bänkpress!

Förövrigt föredrar jag alltid underhandsgrepp i skivstångsrodd som jag kompletterar till marklyft och chins. Kör explosivt och inte alltför strikt med snabb koncentrisk del och kontrollerad excentrisk.

Funkat grymt för utvecklingen av mina Lats och ger iaf en bra pump i trapz

EeJay
2011-10-12, 21:19
Förstår inte hur någon kan ha någon nytta av att kunna 25 olika Rodd övningar eller 25 olika hantelpressövningar...


My point!

tntballe
2011-10-12, 22:50
Att namnen ofta är fåniga/ologiska/befängda kan jag eventuellt hålla med om men det är en annan femma. Jag tror inte att Glenn Pendlay själv har döpt övningen och jag tror verkligen inte att han var först med just den roddvarianten (sällan något nytt under solen etc.) men eftersom namnet är ganska utbrett och man lätt kan hitta instruktioner mm. genom att söka på namnet så kan vi väl använda det i stället för att tramsa?



Det var det inte, och han själv tycker det är lite lustigt att den döpts efter honom. Det råkar bara vara så han tycker om att göra och lära ut, sen har någon börjat kalla den för det för att lättare förklara vilken sorts rodd det handlar om.
Det är på det sättet fler övningar fått sitt namn, för att någon sett en för dom ny övning/annorlunda utförande och sedan spridit vidare det. Det är sällan den övningen döpts efter, som har spridit namnet.

orsor
2011-10-12, 22:57
jag föredrar denna rodd. Den är mer skonsam mot min ländrygg samt att jag gillar att köra strikt på det sättet. Det blir en teknik som är lätt att repetera

så här ser det ut när jag kör den
BC9Q-gkC1n4

Seriöst, vad är det här för skit? Är det SL ligan som förstört en sån fin övning som stångrodd?

ceejay
2011-10-12, 23:09
Seriöst, vad är det här för skit? Är det SL ligan som förstört en sån fin övning som stångrodd?

Tvivlar på att du är särskilt seriös. Övningen är grym.

nyrjoh
2011-10-13, 06:13
Tvivlar på att du är särskilt seriös. Övningen är grym.

God teknik hade du!

Sheogorath
2011-10-13, 07:03
jag föredrar denna rodd. Den är mer skonsam mot min ländrygg samt att jag gillar att köra strikt på det sättet. Det blir en teknik som är lätt att repetera

så här ser det ut när jag kör den
BC9Q-gkC1n4

Bra vinklar och förmodligen effektivt för explosivitet och styrka. Är syftet hypertrofi tror jag att samma vinklar/ROM men med kontrollerad negativ och drag fram golvet (men inte död start) är att föredra. Men jag vet inte om det är annat än empiri som ligger bakom att byggare ofta föredrar konstant anspänning i sina set. Jag har det i vissa övningar, i andra inte. Mest beroende på vad jag tycker känns bra, faktiskt.

Robbmeister
2011-10-13, 07:53
Seriöst, vad är det här för skit? Är det SL ligan som förstört en sån fin övning som stångrodd?

Finns det risk för medicinsbollsmage om man kör den eller ? Förövrigt så fattar jag inte på vilket sätt någon har förstört övningen för du behöver ju inte köra med samma utförande precis om du tycker att det är så kasst.


Har du någonsin hörd om ett reductio in absurdum?

Näää berätta ?! :D

orsor
2011-10-13, 08:15
Finns det risk för medicinsbollsmage om man kör den eller ? Förövrigt så fattar jag inte på vilket sätt någon har förstört övningen för du behöver ju inte köra med samma utförande precis om du tycker att det är så kasst.




Näää berätta ?! :D

Risken är väl att man kör den där övningen i flera år utan att det händer ett skit med muskelutveckligen. Är syftet att bygga muskler är nog den där övningen i princip värdelös.

Sheogorath
2011-10-13, 08:20
Risken är väl att man kör den där övningen i flera år utan att det händer ett skit med muskelutveckligen. Är syftet att bygga muskler är nog den där övningen i princip värdelös.

Att det eventuellt finns sätt som är bättre (t.ex. konstant anspänning och inte död start, som jag föreslog) betyder inte att övningen är "i princip värdelös". Jag tycker att du är onyanserad. Väldigt.

z_bumbi
2011-10-13, 08:52
Nej jag skulle gärna vilja att du beskrev minst 25 olika roddövningar med olika syften.

Shoot!

Med tanke på att du inte ens tror att det behövs så förstår jag inte varför jag skulle lägga ner energi på det? Vill du verkligen lära dig så börja med att läsa en anatomibok och en träningsfysiologibok. :thumbup:

EeJay
2011-10-13, 09:03
Med tanke på att du inte ens tror att det behövs så förstår jag inte varför jag skulle lägga ner energi på det? Vill du verkligen lära dig så börja med att läsa en anatomibok och en träningsfysiologibok. :thumbup:

Både anatomin och träningsläran sitter! Kör på du! Jag har däremot aldrig hört om hur man kan påverka ryggen så isolerat med olika roddövningar att en övning skulle helt ersätta en annan i funktion. Så du får gärna lära mig!

EeJay
2011-10-13, 09:05
Näää berätta ?! :D

Det är när du tar någons löjliga argument till enormt löjliga proportioner för att påvisa att deras argument var löjligt :P

Redhaad
2011-10-13, 09:48
Finns det risk för medicinsbollsmage om man kör den eller ? Förövrigt så fattar jag inte på vilket sätt någon har förstört övningen för du behöver ju inte köra med samma utförande precis om du tycker att det är så kasst.




Näää berätta ?! :D

Finns risk för medecinbollsmage oavsett vilken övning du kör, är nog mer kost än vilka övningar du kör såvida du inte pressar ut magen hela tiden.. och även då är de nog tveksamt om de bara e därför :cool:

orsor
2011-10-13, 09:51
Att det eventuellt finns sätt som är bättre (t.ex. konstant anspänning och inte död start, som jag föreslog) betyder inte att övningen är "i princip värdelös". Jag tycker att du är onyanserad. Väldigt.

Jag tycker inte det är onyanserat alls. Vid närmare eftertanke skulle jag vilja säga att övningen är fullständigt och absolut värdelös. Det är ett typexempel på hur man med "SL tänk" förstör en underbar övning.

Jag skulle t.ex kunna köra traditionell skivstångsrodd på halva vikten i mitt ryggpass och stimulera till fan så mycket bättre muskeltillväxt än men den där övningen. Eller så skulle jag kunna sätta mig i en maskinrodd och fortfarande få bättre muskeltillväxt.

Pendlayrow är en utmärkt illustration på att vikten på stången inte betyder ett skit, det är hur man lyfter som är avgörande. Men enligt "SL tänket" är det ju trots allt 92.5kg på stången(tung vikt) och en övning som utförs med skivstång(hardcore) och det är väl allt som räknas. Men några muskler ger det inte.

tntballe
2011-10-13, 09:59
Jag tycker inte det är onyanserat alls. Vid närmare eftertanke skulle jag vilja säga att övningen är fullständigt och absolut värdelös. Det är ett typexempel på hur man med "SL tänk" förstör en underbar övning.

Jag skulle t.ex kunna köra traditionell skivstångsrodd på halva vikten i mitt ryggpass och stimulera till fan så mycket bättre muskeltillväxt än men den där övningen. Eller så skulle jag kunna sätta mig i en maskinrodd och fortfarande få bättre muskeltillväxt.

Pendlayrow är en utmärkt illustration på att vikten på stången inte betyder ett skit, det är hur man lyfter som är avgörande. Men enligt "SL tänket" är det ju trots allt 92.5kg på stången(tung vikt) och en övning som utförs med skivstång(hardcore) och det är väl allt som räknas. Men några muskler ger det inte.

Tänk dig ryck och stöt, utförandet ska påminna om dessa. Du vet dom där övningarna som inte ger något.

orsor
2011-10-13, 10:02
Tänk dig ryck och stöt, utförandet ska påminna om dessa. Du vet dom där övningarna som inte ger något.

Jag känner inte till en enda framgångsrik byggare som kör ryck och stöt frekvent i sitt program. Och anledningen till det tror jag är att det finns bra mycket bättre alternativ om det är muskler man är ute efter. Men jag är ju bara en wannabe-bodybuilder så vad vet jag.

ceejay
2011-10-13, 10:06
God teknik hade du!
tack :)
Bra vinklar och förmodligen effektivt för explosivitet och styrka. Är syftet hypertrofi tror jag att samma vinklar/ROM men med kontrollerad negativ och drag fram golvet (men inte död start) är att föredra. Men jag vet inte om det är annat än empiri som ligger bakom att byggare ofta föredrar konstant anspänning i sina set. Jag har det i vissa övningar, i andra inte. Mest beroende på vad jag tycker känns bra, faktiskt.
Målet är styrka/explosivitet med volym som bieffekt. Jag har trots allt ökat rätt bra i övningen.
Jag tycker inte det är onyanserat alls. Vid närmare eftertanke skulle jag vilja säga att övningen är fullständigt och absolut värdelös. Det är ett typexempel på hur man med "SL tänk" förstör en underbar övning.

Jag skulle t.ex kunna köra traditionell skivstångsrodd på halva vikten i mitt ryggpass och stimulera till fan så mycket bättre muskeltillväxt än men den där övningen. Eller så skulle jag kunna sätta mig i en maskinrodd och fortfarande få bättre muskeltillväxt.

Pendlayrow är en utmärkt illustration på att vikten på stången inte betyder ett skit, det är hur man lyfter som är avgörande. Men enligt "SL tänket" är det ju trots allt 92.5kg på stången(tung vikt) och en övning som utförs med skivstång(hardcore) och det är väl allt som räknas. Men några muskler ger det inte.
Den är inte värdelös, nu får du ju ge dig.

Jag började med att träna övningen på 85kg för ett tag sedan, som då var ganska tungt. Idag kan jag träna med 100kg. Någonting måste ha anpassats och blivit starkare. Till det måste också en viss volym tillkommit.

tntballe
2011-10-13, 10:09
Jag känner inte till en enda framgångsrik byggare som kör ryck och stöt frekvent i sitt program. Och anledningen till det tror jag är att det finns bra mycket bättre alternativ om det är muskler man är ute efter. Men jag är ju bara en wannabe-bodybuilder så vad vet jag.

Sämre än andra sätt att bygga, säkert. Är det vad alla är ute efter? Tror allt att det är fler som är ute efter någon slags kombination av styrka och bygge. Att då tokdissa en övning som inte är optimalt för ett utav ändamålen är ju bara larvigt.

orsor
2011-10-13, 10:09
tack :)

Målet är styrka/explosivitet med volym som bieffekt. Jag har trots allt ökat rätt bra i övningen.

Den är inte värdelös, nu får du ju ge dig.

Jag började med att träna övningen på 85kg för ett tag sedan, som då var ganska tungt. Idag kan jag träna med 100kg. Någonting måste ha anpassats och blivit starkare. Till det måste också en viss volym tillkommit.

Jag respekterar att alla har olika mål med träningen. Du kanske vill förbättra din golfsving eller bli starkare i marklyft, eller bara känna att du är hardcore som får upp 100kg och det är helt okej. Men kom inte och säg att den där övningen bygger muskler effektivt. Gör inte det. I det syftet vidhåller jag att den är värdelös.

Joof
2011-10-13, 10:12
Jag respekterar att alla har olika mål med träningen. Du kanske vill förbättra din golfsving eller bli starkare i marklyft, eller bara känna att du är hardcore som får upp 100kg och det är helt okej. Men kom inte och säg att den där övningen bygger muskler effektivt. Gör inte det. I det syftet vidhåller jag att den är värdelös.

Grandois83?

ceejay
2011-10-13, 10:13
Jag respekterar att alla har olika mål med träningen. Du kanske vill förbättra din golfsving eller bli starkare i marklyft, eller bara känna att du är hardcore som får upp 100kg och det är helt okej. Men kom inte och säg att den där övningen bygger muskler effektivt. Gör inte det.

Jag med.
Målet är att bli stark, snabb och stor :)

Har inte kommit med något påstående att den bygger effektivt.

Redhaad
2011-10-13, 11:16
Jag respekterar att alla har olika mål med träningen. Du kanske vill förbättra din golfsving eller bli starkare i marklyft, eller bara känna att du är hardcore som får upp 100kg och det är helt okej. Men kom inte och säg att den där övningen bygger muskler effektivt. Gör inte det. I det syftet vidhåller jag att den är värdelös.

Så du anser att denna övning är totalt världelös och bygger absolut inga muskler eller stärker din rygg på något sätt ... ?

Matsa
2011-10-13, 11:57
personligen tycker jag att allt med "pendlay" är löjligt. "åh jag gjorde den övningen med en 86 gradig vinkel istället för en 90 och gud vad det tog annorlunda så nu heter den pendlay".

Eftersom ingadera övningar är tävlingsmoment så finns det heller inget behov av att vara anal i utförandet.

Jag tycker inte att vi ska ha namn på några övningar alls förutom möjligtvis tävlingsmomenten, det är bara löjligt och onödigt med namn. Vadå rodd liksom, du är väl inte i en båt?! Det räcker att säga att man gör något med någon sorts vikt så blir det precis sådär lagom luddigt.

:)

Pendlayrow är en utmärkt illustration på att vikten på stången inte betyder ett skit, det är hur man lyfter som är avgörande. Men enligt "SL tänket" är det ju trots allt 92.5kg på stången(tung vikt) och en övning som utförs med skivstång(hardcore) och det är väl allt som räknas. Men några muskler ger det inte.

Nej du lilla gubben, man orkar i regel betydligt mindre i Pendlay rodd än i vanlig rodd.

Nitrometan
2011-10-13, 12:20
Jag tycker inte att vi ska ha namn på några övningar alls förutom möjligtvis tävlingsmomenten, det är bara löjligt och onödigt med namn. Vadå rodd liksom, du är väl inte i en båt?! Det räcker att säga att man gör något med någon sorts vikt så blir det precis sådär lagom luddigt.
Jag lyfter saker och sätter ner dem igen.

Mart|n
2011-10-13, 12:27
Jag lyfter saker och sätter ner dem igen.

Jag sätter ner saker och lyfter dom igen?