handdator

Visa fullständig version : Hur mycket har jag (mina föräldrar) förstört min kropp?

sumialic
2011-10-10, 22:48
Från bebis till 15 årsålder levde jag endast på hamburgare, korv, filmjölk, pannkakor (färdiga från ica), choklad och chips. Möjligt att det någon gång blev någon avstickare men högst troligt något annat onyttigt då också.

Att det var sjukt oansvarigt av mina föräldrar vet jag redan, men hur har denna kost påverkat min kropp och hur kan framtiden komma att se ut tack vare denna idiotkost?

Fartman
2011-10-10, 23:13
Vad spelar det för roll? Vad kan du göra åt det? Inget.
Det är bara att bita i det sura och kämpa på utifrån det utgångsläget du har.

Tolkia
2011-10-11, 06:41
Är du någorlunda frisk idag? I sådana fall vet du egentligen allt du behöver veta. Hur du mår nästa år, eller om fem år, har mer att göra med hur du lever från och med nu än hur du levde för fem år sedan (undantag för svåra olyckor, infektionssjukdomar etc, men det är ju inte vad det är fråga om här, som jag förstår det).

Obs. att det inte finns några som helst garantier för att du skulle leva ett långt, friskt liv, eller hela ditt liv ha en awesome, atletisk kropp även om du hade ätit perfekt under hela din uppväxt. Livet är inte ett "rättvist" spel på det sättet. Du har större chans att uppnå det du vill om du fokuserar på vad du kan göra för att uppnå det nu, än genom att älta vad dina föräldrar gjorde förr.

begt
2011-10-11, 08:32
Det där är bättre mat än vad många amerikaner äter. Jag tror inte att det har haft alltför stor effekt om du nu som vuxen äter sunt, och det finns hur som helst inte mycket att göra åt det. Chips och choklad må vara tämligen onyttigt, men i och med att du haft filmjölk, pannkakor (som i det här fallet innehöll ägg tror jag) och kött i din kost så har det kanske inte varit så himla illa. Jag undrar hur du fått i dig C-vitamin dock (annat än från potatisen i chipsen)?

Det är fullt "normalt" i USA att börja dagen med frukost bestående av en massa chips och Coca cola (och äta det sen till något annat mål). En vanlig middag kan vara en snabbmatspizza med tillhörande chips, popcorn och Coca cola. Naturligtvis är det mycket osunt och lär leda till övervikt i många fall.

Rahf
2011-10-11, 08:35
Jag har hittills inte stött på någon som börjar dagen med chips och läsk. Däremot äts det en hel del korv, pannkakor, och dylika 'onyttigheter' till frukost. Under dagen slinker det nog ner vad som helst för många, det bör dock poängteras att skräpmatsställena är ohemulskt billiga. Den mesta reklamen för de ställena handlar också om deras senaste erbjudanden (en dollar för en stor hamburgare t.ex.) Men det här med chips och läsk, njaa.

Eddie Vedder
2011-10-11, 08:36
Ja det var lite oansvarigt, det håller jag med om. Men "förstörd" är inte din kropp. Kroppen pallar enormt mycket. Du har ju uppenbarligen redan nu lärt dig att en balanserad kost gärna bör se annorlunda ut så det har ju inte gett dig samma livsstilsvanor för livet.

Om du blev fet som liten har du sämre förutsättningar hela ditt liv förmodligen. Men de kan inte kvantifieras så fråga inte "Hur mycket påverkar det då?". ;)

Det är fullt "normalt" i USA att börja dagen med frukost bestående av en massa chips och Coca cola (och äta det sen till något annat mål).

Är det ett faktum eller en fördom? Eller menar du mer värdebaserad (evaluativ) normalitet och inte statistisk?

Henke1975
2011-10-11, 08:36
Håller med ovanstående. Har du bra värden idag och lever sunt idag så borde du ju ha samma förutsättningar som vi andra. Har du däremot fått diabetes och annat meck som kan tänkas bero på dålig kost, så får du ju ta hand om det först. Gör som jag, jag fick problem med hjärtat (förmaksflimmer) pga dålig kost och för mycket stress. Jag gjorde helt om, slutade snusa efter att ha snusat en dosa om dagen i 18 år, käkat all sköns skräpmat och stressat som ett as. 190 lång och låg på 115 kg fetma. Gjorde helt om och droppade 20 kg. Tränar numera alltid (när jag är frisk) 4 ggr styrka i veckan och 2 dagars löpning.

Är fortfarande glad för den slaskiga maten, men har idag kontroll över begäret ;)

Det jag vill säga är att hur du än har det idag, så går det högst troligt att göra något åt det!

Orbag
2011-10-11, 08:59
Har du aldrig ätit någon skolmat?

rajjan_dammit
2011-10-11, 09:13

Min tanke också. Har också svårt att tro att du mer eller mindre aldrig ätit nåt annat än hamburgare, korv, filmjölk, pannkakor, choklad och chips. Det är ju inte riktigt sant, eller?

begt
2011-10-11, 09:31
Är det ett faktum eller en fördom? Eller menar du mer värdebaserad (evaluativ) normalitet och inte statistisk?

Jag vet det av en egen erfarenhet. Jag har gått på High school i USA och väldigt många har den sortens kosthållning, och de fortsätter med det även när de lämnar skolväsendet.

Eddie Vedder
2011-10-11, 09:33
Jag vet det av en egen erfarenhet. Jag har gått på High school i USA och väldigt många har den sortens kosthållning, och de fortsätter med det även när de lämnar skolväsendet.

Jag undrade mest om det var fakta som sagt. Observationer i all ära. Jag trodde själv att den vanligaste typen av frukost var någon typ av flingor med mjölk. Men det kanske oftare är chips.

rajjan_dammit
2011-10-11, 09:35

Titta på vilket gymnasium som helst i Sverige som har en cafeteria. Tror att ett flertal svenska elevers frukost består av en cola och en chokladboll faktiskt.

daloatf
2011-10-11, 09:42
Titta på vilket gymnasium som helst i Sverige som har en cafeteria. Tror att ett flertal svenska elevers frukost består av en cola och en chokladboll faktiskt.

Låter faktiskt som mina frukostar i gymnasiet! :)

sumialic
2011-10-11, 13:05

Gillade i 9/10 fall inte den och när jag väl gillade den var det typ korv och hamburgare... Tror jag åt panerad fisk ibland också, men det var nog sällan.

Mest nojjig av min dåliga kosthållning är jag väl över transfetter och vad de kan ha bidragit med.

sumialic
2011-10-11, 13:07
Förstår att det inte finns något att göra år det förgångna och idag äter jag bara hemlagat, käkar vitaminer etc etc. Bakar egna kakor och så.

StarkaUlf
2011-10-11, 15:31
Går alltid att ändra på sin kropp :) Bara att ge sig fan på att man ska klara det *flex*
Du verkar ju ändå ha tagit ett steg genom att (om jag har förstått det rätt) käka lite bättre.

johan_jazz
2011-10-11, 15:50
Låter faktiskt som mina frukostar i gymnasiet! :)

Men så har du ju varit överviktig också, eller?;)

noob76
2011-10-11, 16:10
Förstår att det inte finns något att göra år det förgångna och idag äter jag bara hemlagat, käkar vitaminer etc etc. Bakar egna kakor och så.

Träna regelbundet och ät så bra du kan, man får alltid göra det bästa av situationen och om det är en stor sak för dig kanske du lättare kan lägga detta bakom dig genom att prata med dina föräldrar och/eller någon annan du har förtroende för.
Att gå och vara bitter på något man i efterhand inte kan ändra på är bara negativt för dig också.

Jag förstår dock dina tankar till 100% då jag själv förvisso fick något bättre mat men trots det drabbades av en neurologisk sjukdom i ganska unga år och självklart funderar man mycket på om det var något man utsattes för i uppväxten som bidrog till detta.

Paperbasket
2011-10-11, 16:58

De gånger jag varit på vfu och vikarierat så är det snarare en kopp kaffe och en fralla.

Degpekka
2011-10-11, 19:16
Gillade i 9/10 fall inte den och när jag väl gillade den var det typ korv och hamburgare... Tror jag åt panerad fisk ibland också, men det var nog sällan.

Mest nojjig av min dåliga kosthållning är jag väl över transfetter och vad de kan ha bidragit med.

Då håller det ju inte att enbart skylla på föräldrarna...

Starke Adolf
2011-10-11, 21:04
Hej! Tror det är fler än dig som har växt upp under liknande förhållanden. Har du tränat eller rört på dig under dessa 15 år? Även om din kost varit taskig så behöver ju inte det betyda att du är speciellt överviktig. Hur ser du på dig själv TS?

(Första posten på forumet!)

Hemi
2011-10-12, 03:04
Låt mat-backlashen komma naturligt i och med din frågeställning. Somliga säger sig ha fått gröt varje morgon i 15 år och kan således aldrig äta det igen. Om du förstår vad jag menar.

Ronn
2011-10-12, 05:33
Det är bra att du kommit till insikt med det tidigit och det är bara vända på den dåliga trenden och göra något åt det, det är definitivt inte förstört du har bara dåliga vanor du får jobba med.

sumialic
2011-10-12, 13:51
Hej! Tror det är fler än dig som har växt upp under liknande förhållanden. Har du tränat eller rört på dig under dessa 15 år? Även om din kost varit taskig så behöver ju inte det betyda att du är speciellt överviktig. Hur ser du på dig själv TS?

(Första posten på forumet!)

från 12-16 rörde jag mig extremt lite. Dator 24/7. I tidigare åldrar var jag nog ute en hel del. Var aldrig tjock. Är idag 23 så har ju levt sunt i 7 år i alla fall:)

Som sagt mest nojjig över vad alla transfetter kan ha ställt till med.

Sverker
2011-10-12, 17:12
Hmm...du menar att dina föräldrar skulle ha skickat ut dig på gården när du fastnat bakom datorn ?

Tjaa...varför inte. Men hur som helst har du fått mer kunskap än dina föräldrar och strävar mot ett hälsosammare liv.

Men jag ser inte varför du skulle vara nojjig över transfett. Det finns inte mycket transfett i maten vi äter. Vi har en trend där tillverkarna stolt visar att använt fett är transfritt. Inte ens i billigt margarin eller billiga kakor och godis är det överdrivet mycket transfett.

Det finns få undersökningar om transfett i vår tids mat. Här är en från 2008 om kakor och kex:
http://www.slv.se/upload/dokument/rapporter/mat_naring/2009_18_riksprojekt_2008_transfettsyror_i_kakorkex _och_chips.pdf

snarlik
2011-10-12, 17:29
De gånger jag varit på vfu och vikarierat så är det snarare en kopp kaffe och en fralla.

Mina VFU erfarenheter säger mig att kaffe/fralle är ungefär lika vanligt som Cola/chokladboll. Dock är det rätt stora skillnader mellan program och kön vad jag har sett. Det största problemet verkar dock vara den kroniska sömnbrist som ungdomar, främst killar, har.

Att ha en teknikklass med 90% killar samma vecka som nya WoW kom ut är minst sagt helt menlöst.

paatrik
2011-10-12, 17:40
Om du blev fet som liten har du sämre förutsättningar hela ditt liv förmodligen.

Sämre förutsättningar för vad? Ber inte om någon kvantifiering utan snarare information om vad som påverkas. Förmågan att öka i muskelmassa med låg fettinlagring som följd? Eller syftar du på de studier (nej kan inte direkt hänvisa till någon :smash:) som visar hur människor med övervikt överlag har en lägre levnadsstandard och att de som väger för mycket som små oftast behåller övervikten?
Ämnet intresserar, då jag undrar om övervikt en viss period (säg ett par år) kan påverka 10-15 år framöver. Kanske inte finns så mycket material som behandlar just den frågeställningen men men :)

Eddie Vedder
2011-10-12, 19:36
Vi har en trend där tillverkarna stolt visar att använt fett är transfritt.

Trender idag påverkar ju knappast vad han fick i sig som liten. Och ja, det har funnits transfettsyror i väldigt mycket fram tills relativt nyligen. Alla vi som är födda på 80-talet är säkerligen fått i oss en del tack vare margainråden och att snabbmatshaken och kexfabrikanter inte slutat med transfetterna.

Sverker
2011-10-12, 19:49
Smör har ett par procent transfettsyror. Det var ett bra riktmärke och margarinindustrin följde efter med sina margarin.

Hur som helst. Varför skulle intag av transfettsyror för >10 år sedan påverka någon tjugoåring idag:confused:
Transfettsyror antas påverka blodfetterna och ge hjärt- kärlsjukdomar. tjugoåringar som inte är kraftigt överviktiga har inga problem med blodfetterna vad jag vet. Det är något man samlar på sig under ett halvt liv.

Hmmm...vad jag sett så har snabbmatshaken gått över till transfria fetter för stekning och frittering.

Fru_Flisa
2011-10-12, 19:51
Var aldrig tjock. .

Med det sagt tror jag risken är liten att kosthållningen ställt till det för framtiden!
Tror det är värre med höga intag av socker än fett för framtida "men".