handdator

Visa fullständig version : LCHF - mjölkprotein och insulin


napoleon123
2011-10-10, 21:11
De som förespråkar LCHF brukar ondgöra sig över det insulinpåslag man får när man äter kolhydrat. Insulinet lagrar in fett i fettcellerna och gör dig hungrig.

Vad säger LCHF-förespråkare om mjölkprotein? Det höjer ju insulinet väldigt mycket.
Är det ens nödvändigt att undvika insulintoppar om man tränar? Insulin får ju både fett- och muskellcellerna att växa.
Är meningen med LCHF att man ska undvika insulinpåslag överhuvudtaget, eller bara det som kommer ifrån kolhydrat?

kalajset
2011-10-10, 21:58
Det där är en salig röra halvsanningar och överdrifter. Vad insulin gör och inte gör är inget att ägna någon nämnvärd tanke åt överhuvudtaget som en frisk, tränande person enligt egen åsikt. Man kan börja nysta i varje enskilt påstående men jag ser det som poänglöst.

Eddie Vedder
2011-10-11, 08:33
För det första överdriver de insulinets betydelse. För det andra tror jag ytterst ytterst få LCHF:are (som kör strikt) ens skulle röra en vassleproteindrink. Och mjölk, fil och yoghurt är ju ändå 5 gram laktos så antagligen undviker de att dricka det i en mängd som ger så höga insulinpåslag.

Men som sagt, den väldiga fokuseringen på enbart insulin är en förenkling.

napoleon123
2011-10-11, 12:25
För det första överdriver de insulinets betydelse. För det andra tror jag ytterst ytterst få LCHF:are (som kör strikt) ens skulle röra en vassleproteindrink.

Jag trodde att jag körde strikt LCHF (0-50 g kolhydrat per dag). Men jag tar EAA före och efter träningen och en dag i veckan dricker jag ett vassle- och kaseinprotein en timme efter konditionsträningen, eftersom jag inte kan få riktig mat på ett tag. Kör jag inte strikt LCHF då?

z_bumbi
2011-10-11, 12:39
Varför skulle de inte använda vassleprotein?

Eddie Vedder
2011-10-11, 14:52
Varför skulle de inte använda vassleprotein?

För att de mest strikta är lika negativa till sötningsmedel och allt "onaturligt" som de är mot kolhydrater. Och för att de inte vill få ett för högt proteinintag.

Jag pratar inte om random person som skär ner på kolhydrater och äter mer ost för att sedan säga "jag äter enligt LCHF", utan de som verkligen går all-in enligt rekommendationer från AD och Skaldeman etc.

napoleon123
2011-10-11, 17:46
För att de mest strikta är lika negativa till sötningsmedel och allt "onaturligt" som de är mot kolhydrater. Och för att de inte vill få ett för högt proteinintag.

Jag pratar inte om random person som skär ner på kolhydrater och äter mer ost för att sedan säga "jag äter enligt LCHF", utan de som verkligen går all-in enligt rekommendationer från AD och Skaldeman etc.

Ok, men om vi nu utgår ifrån att jag inte är en av de där naturlighetsivrarna; kan du då svara på min fråga? Jag är varken rädd för protein eller sötningsmedel.

Scratch89
2011-10-11, 17:58
Det finns säkert tusen definitioner på LCHF. Den ursprungliga baserar sig på att man ska äta naturligt, och då finns det ingen plats för EAA och vassleprotein. Däremot så kan man ju faktiskt äta lite kolhydrat och mycket fett oavsett proteinintag.

Eddie Vedder
2011-10-11, 19:21
Ok, men om vi nu utgår ifrån att jag inte är en av de där naturlighetsivrarna; kan du då svara på min fråga? Jag är varken rädd för protein eller sötningsmedel.

Jag har ju redan svarat på den.

napoleon123
2011-10-11, 21:22
Jag har ju redan svarat på den.

Okej, då är jag dum i huvet då, för jag har läst dina poster om och om igen, men förstår ändå inte var eller hur du svarar på min fråga. Om du har tålamodet att svara en gång till här, tydligt, så att även jag som är korkad förstår, så vore jag hemskt tacksam. Jag vet att du inte är någon LCHF:are, men du har ju läst på universitet.

Eddie Vedder
2011-10-11, 21:25
Okej, då är jag dum i huvet då, för jag har läst dina poster om och om igen, men förstår ändå inte var eller hur du svarar på min fråga. Om du har tålamodet att svara en gång till här, tydligt, så att även jag som är korkad förstår, så vore jag hemskt tacksam. Jag vet att du inte är någon LCHF:are, men du har ju läst på universitet.

Insulinhypotesen är som sagt kraftigt överdriven och en extrem förenkling. Du behöver inte tänka på vassleproteinets insulinpåslag alltså.

napoleon123
2011-10-11, 21:32
Insulinhypotesen är som sagt kraftigt överdriven och en extrem förenkling. Du behöver inte tänka på vassleproteinets insulinpåslag alltså.

Okej, det är ett svar som till och med jag förstår. Bara att blåsa på med mjölkproteinet, alltså. Tack för ditt tålamod.

stafh
2011-10-11, 21:44
Det finns säkert tusen definitioner på LCHF. Den ursprungliga baserar sig på att man ska äta naturligt, och då finns det ingen plats för EAA och vassleprotein. Däremot så kan man ju faktiskt äta lite kolhydrat och mycket fett oavsett proteinintag.

Äh, smör är väl inte mycket mer naturligt än vasslepulver?
Däremot så är det väl inte så många som inte tränar som kör med vasslepulver, och enligt LCHF ā la AD är väl träning inte rekommenderat.

TheIsh
2011-10-11, 22:02
Jag vet inte om du menar mjölkprotein som i "dricka mjölk" eller pulver, men i mjölken är det förmodligen inte det som ger störst påslag.

Konditionsträning, även om det bara är gå snabbt några timmar fördelat över veckan gör stor skillnad på mig i insulinbehov (diabetes). Jag testade köra superstrikt LCHF i en månad förra våren, med 3x1h rask (så jag blev svett) prommenad varje dag. Vilket i stort sett halverade insulinkravet. Men jag avskyr all typ konditionsträning och LCHF i den utsträckningen var verkligen inget man mådde psykiskt bra på. Inte jag åtminstone.

Sverker
2011-10-12, 06:00
Äh, smör är väl inte mycket mer naturligt än vasslepulver?


Vem som helst kan göra smör hemma. Det är bara till att röra i grädden tills kärnmjölken rinner ut. Häll på rejält med salt för att förhindra vildjäsning och vips har man sitt egna smör.



Att separera vassle och torka proteinet till pulver ligger långt bortom horisonten.