handdator

Visa fullständig version : Min kost under dagen, åsikter tack.


geltraz
2011-10-10, 20:12
Tjena grabbar och tjejer. Hade tänkt att lägga upp hur min kost kommer förmodlingen se ut under dagen.

Är förövrigt 176 lång och väger 69kg. Tränar måndag-fredag. Tränat runt 2år och är fysiskt aktiv under dagen


Frukost, 7.30: Någon macka + en tesked kreatin
Mellanmål, 9.30~: 1dl (37g) Whey-80; 28 gram protein och ett par mackor
Lunch, ~ 11.30: Det som serveras i skolan
15:00, 1dl (37g) Whey-80; 28 gram protein
träning runt 4-6 tiden; Eaa före och efter. Gainer pro efter träning. 100g; 68 g Kolhydrater och 24g protein
Middag: Det som serveras hemma. Vilket alltid är mycket dålig mat ( snabb makaroner, mamma-skans osv) studerar så bor hemma och min mor är en dålig kock *gah!*

Kvällsmat: Night-Pro, 1dl: 36 gram protein + mackor åter igen=/.

Vet att det ser mycket dåligt ut därav kosttillskotten, för det är inte alltid det är middag (kanske 3-4 gånger i veckan).

Har sneglat lite på 100% whey gold standard vassle+kasein. men prisskillnaden är väldigt stor om man jämför med whey-80 och night-pro.


Alla åsikter är välkomna.

Tack för mig:)

begt
2011-10-10, 20:22
I och med att du bara väger 69 kg så lär du inte behöva något proteintillskott alls just. Bara du planerar någorlunda genom att dricka mycket mjölk, kanske ett kokt ägg till frukost, och hyfsad mängd kött/fisk till lunch eller middag kommer du lätt upp i tillräcklig mängd protein.

Snabbmakaroner och korv/köttbullar (gott med ketchup ;)) är inte alls dålig mat. Drick ett glas mjölk till eller stuva makaronerna så har du en mumsig och nyttig måltid. Låt inte tillskotten ersätta riktig mat i onödan.

Några andra enkla rätter:

# Fiskpinnar med ris och hollandaisesås, kanske med lite citron om du orkar.
# Blodpudding med stekt ägg och lingonsylt.
# Kött och potatis/pasta, typ Spaghetti och köttfärsås: du behöver lite grädde, krossade tomater och gul lök typ, inga konstigheter.

Du kan ju alltid ha någon macka till om du vill dryga ut måltiden, och glöm inte att dricka mjölk! Det innehåller vassleprotein och nästan alla andra näringsämnen du behöver utom C-vitamin (och inte så mkt järn direkt).

geltraz
2011-10-10, 20:56
Tackar så mycket för åsikten. Har dock tränat seriöst i 2år och är ganska väl byggd 10% bodyfat just nu på runt 70kg. Men jag känner att jag inte får i mig tillräckligt med protein bland annat. "Man" säger ju att man ska inta 2gr protein per kilo under dagen, vilket jag inte ligger på känner jag, därav mindre tillväxt. Mjo rätterna låter frestande, men nu är det min mor som lagar mat, och hon hatar att laga mat och slänger alltid ihop någon snabbmat. Hoppas du förstår vad jag menar.

Graafen
2011-10-10, 21:13
Erbjud dig att ta över matlagningen några gånger i veckan då :thumbup:

begt
2011-10-10, 21:21
Tackar så mycket för åsikten. Har dock tränat seriöst i 2år och är ganska väl byggd 10% bodyfat just nu på runt 70kg. Men jag känner att jag inte får i mig tillräckligt med protein bland annat. "Man" säger ju att man ska inta 2gr protein per kilo under dagen, vilket jag inte ligger på känner jag, därav mindre tillväxt. Mjo rätterna låter frestande, men nu är det min mor som lagar mat, och hon hatar att laga mat och slänger alltid ihop någon snabbmat. Hoppas du förstår vad jag menar.

Erbjud dig att laga mat då och då som Graafen föreslog, du behöver inte göra det ett dugg komplicerat om du inte vill.

Förresten så är 1 L mjölk 35 gram högvärdigt protein. 1 kokt ägg ger ca 7.5 g.

Kött kan du köpa billigt på stormarknader. T.ex. så köpte jag fläskkarré för 35 kr/kg på ICA maxi: 20 g prot/6 g gett/130 kcal. Finfina stats det och med det i kosten är det omöjligt att inte komma upp i ett högt proteinintag. Euroshoppers köttbullar för 30 kr/kg är inte så glamoröst i jämförelse men det fungerar :) bara att mikra dem.

Kyckling kan du koka i 25-30 minuter, det kräver ingen skicklighet precis :)