handdator

Visa fullständig version : Samma skit


DTH
2003-12-30, 17:26
Är det skadligt att träna tex biceps plus lite annat tre gånger i veckan om man vilar resten av tiden?

Jorgen
2003-12-30, 17:42
Skadligt nej. Bra om du vill öka i volym/styrka nej.

//jörgen

DTH
2003-12-30, 17:49
Så jag får bättre resultat om jag tränar tex biceps bara två gånger i veckan? Är det helt säkert att det är så för alla?

JAM
2003-12-30, 17:55
Originally posted by DTH
Så jag får bättre resultat om jag tränar tex biceps bara två gånger i veckan? Är det helt säkert att det är så för alla? Ja, det är helt säkert. Ännu bättre kommer det att gå om du bara tränar biceps en gång i veckan. Tänk på att biceps tar stryk i många ryggövningar på samma sätt som triceps får jobba i många pressövningar, t ex för brösten.

Jorgen
2003-12-30, 17:57
Mer är inte alltid bättre. Musklerna byggs upp under vilan. Hur mycket har du tränat innan?

//jörgen

DTH
2003-12-30, 18:10
Hmm... :-( Tråkigt att höra att man gjort fel. Jag har fått muskler men man kunde kanske ha lyckats mycket bättre? :-(

Jag brukar träna tre ggr i veckan hemma. Då kör jag biceps med hantlar stående, bänkpress och axlar med hantlar. Annars så vilar jag resten av veckan.

Matti
2003-12-30, 18:10
Musklerna byggs upp under vilan.
Under hur lång tid efter ett träningspass byggs musklerna upp?

Hmm... :-( Tråkigt att höra att man gjort fel.
Att någon säger att du har gjort fel betyder inte att du har gjort det. Det är ingenting fel med att träna samma muskelgrupper flera gånger i veckan, tvärtom, för muskeltillväxt är det väldigt vettigt.

DTH
2003-12-30, 18:14
Jag har tränat i ca 5 år. Är 18. Jag fick feta armar men blev för fet också. Gick ner ca 25kg under sommarn nu och förlorade en del muskelmassa också pga mycket dålig bantning. Men jag tränar hårt igen och vill bli skitstark. :-) Jag har märkt att det går framåt iaf.

Sparrisen
2003-12-30, 18:16
Se alltid till att ha minst 7 dagars vila mellan samma muskelgrupp! Tänk på att muskeln först ska ges tid att reparera sig och sedan, efter detta, förhoppningsvis bygga på sig lite! Tränar du innan - eller precis när - muskeln återhämtat sig till det stadie den befann sig i innan passet, så kommer du givetvis inte att öka i massa - kanske rentav bryta ner kroppen. När jag har tränat ett riktigt hårt pass så kan träningsvärken sitta i mycket länge, med stelhet etc som föld. Då gäller det att stretcha, äta och sova så mycket som möjligt. Är tex fortfarande öm i pecsen sedan i fredags. (gör ont när man går nedför en trappa i rask takt... ;) )

DTH
2003-12-30, 18:17
Terve Matti! Kiva kun on muitakin suomalaisia täällä.
:-) Pitää yrittää treenata että tulee isoksi kuin Jouko Ahola! hehe

DTH
2003-12-30, 18:20
Originally posted by SwedeForce
Se alltid till att ha minst 7 dagars vila mellan samma muskelgrupp! Tänk på att muskeln först ska ges tid att reparera sig och sedan, efter detta, förhoppningsvis bygga på sig lite! Tränar du innan - eller precis när - muskeln återhämtat sig till det stadie den befann sig i innan passet, så kommer du givetvis inte att öka i massa - kanske rentav bryta ner kroppen. När jag har tränat ett riktigt hårt pass så kan träningsvärken sitta i mycket länge, med stelhet etc som föld. Då gäller det att stretcha, äta och sova så mycket som möjligt. Är tex fortfarande öm i pecsen sedan i fredags. (gör ont när man går nedför en trappa i rask takt... ;) )

Hehe :-) Men jag får träninsvärk bara kanske ca 3 gånger om året känns det som. Brukar aldrig få det i armarna.

JAM
2003-12-30, 18:33
Originally posted by DTH
Jag brukar träna tre ggr i veckan hemma. Då kör jag biceps med hantlar stående, bänkpress och axlar med hantlar. Annars så vilar jag resten av veckan. Biceps, bröst och axlar. Det är många muskelgrupper du utelämnar i din träning.... Visst, det är inte så lätt om du endast tränar hemma, men några ryggövningar och mage borde du kunna få till.

Har du bara hantlar där hemma? Hur mycket vikter har du? Om du kan skruva på >30 kilo på varje hantel kan du köra benböj och "tåhävningar" för vaderna. Kolla exrx.net för inspiration.

Men eftersom du tränat i fem år så kanske det är dags att investera i ett gymkort...? Du kommer inte att ångra dig.

Får du ingen träningsvärk?? Vila mer så ska du se att den kommer som ett brev på posten...

Matti
2003-12-30, 18:36
Tänk på att muskeln först ska ges tid att reparera sig och sedan, efter detta, förhoppningsvis bygga på sig lite!
Um. Proteinsyntesen är förhöjd i ~ 2 dygn efter ett träningspass.

När jag har tränat ett riktigt hårt pass så kan träningsvärken sitta i mycket länge, med stelhet etc som föld.
Du är medveten om att träningsvärk inte har någonting att göra med muskeltillväxt?

Matti
2003-12-30, 18:56
Får du ingen träningsvärk?? Vila mer så ska du se att den kommer som ett brev på posten...
Vad är poängen med det? Varför hänga upp sig på något irrelevant som träningsvärk? Träningen bör vara upplagd på ett sätt som gör att man kommer närmare sina mål. De flesta här tränar väl för att bli starkare, större eller för att sänka sin fettprocent (eller en kombination av de tre nyss nämnda målen). Om ens mål är större muskler, då bör man utforma ett träningsschema som ger bra muskeltillväxt. För det är det man är ute efter. Syftet med träningsprogrammet är inte att "känna träningsvärk efter passet".

Sparrisen
2003-12-30, 19:20
Originally posted by Matti

Um. Proteinsyntesen är förhöjd i ~ 2 dygn efter ett träningspass.


Du är medveten om att träningsvärk inte har någonting att göra med muskeltillväxt?



jo det är jag medveten om, men man ska ju inte träna innan muskeln är ok igen....:smash:

DTH
2003-12-30, 19:24
Originally posted by JAM
Biceps, bröst och axlar. Det är många muskelgrupper du utelämnar i din träning.... Visst, det är inte så lätt om du endast tränar hemma, men några ryggövningar och mage borde du kunna få till.

Har du bara hantlar där hemma? Hur mycket vikter har du? Om du kan skruva på >30 kilo på varje hantel kan du köra benböj och "tåhävningar" för vaderna. Kolla exrx.net för inspiration.

Men eftersom du tränat i fem år så kanske det är dags att investera i ett gymkort...? Du kommer inte att ångra dig.

Får du ingen träningsvärk?? Vila mer så ska du se att den kommer som ett brev på posten...

Jag brukar också köra sit-ups o rygglyft på golvet 3-4dagar i veckan. Vet faktiskt inte varför jag inte skrev det. :-)

Matti
2003-12-30, 19:41
Originally posted by SwedeForce
men man ska ju inte träna innan muskeln är ok igen.
När är muskeln ok igen?

JAM
2003-12-30, 20:16
Originally posted by Matti
Vad är poängen med det? Varför hänga upp sig på något irrelevant som träningsvärk? Träningen bör vara upplagd på ett sätt som gör att man kommer närmare sina mål. De flesta här tränar väl för att bli starkare, större eller för att sänka sin fettprocent (eller en kombination av de tre nyss nämnda målen). Om ens mål är större muskler, då bör man utforma ett träningsschema som ger bra muskeltillväxt. För det är det man är ute efter. Syftet med träningsprogrammet är inte att "känna träningsvärk efter passet". Fan, dåligt formulerat av mig. Självklart är inte målet med träningen att få träningsvärk. Men håll med om att du efter att bra pass ofta får rejält med värk. Det är ju helt omöjligt att köra ett benpass utan att få träningsvärk i några dagar. Eller bröstpass. Eller... ;)

Min tanke var att han tränar så pass ofta att han inte orkar ge allt vid varje pass. Om han vilar i en vecka så tror jag att han kommer att kunna göra hårdare på nästa pass, och det är då jag tror att han kommer att få träningsvärk. Han säger ju själv att han får det ibland. Troligtvis är detta efter ofrivilliga uppehåll.

Matti
2003-12-30, 22:49
Om han vilar i en vecka så tror jag att han kommer att kunna göra hårdare på nästa pass, och det är då jag tror att han kommer att få träningsvärk.
Ja, om man sänker träningsfrekvensen så kan man höja intensiteten och tvärtom. Frågan är hur hög intensitet man kan köra med innan antalet träningspass per tidsperiod blir alltför litet. Jag tror inte att det är optimalt att vila en vecka innan man tränar samma muskelgrupp igen. Musklerna växer inte under så lång tid. Visst, man kan köra otroligt hårt när man vilar så länge, men att köra hårt är inget självändamål. Med väldigt hög intensitet blir träningsfrekvensen väldigt lidande (pga stor stress på CNS), vilket inte är bra om målet med träningen är muskeltillväxt.

Metal_boy_
2003-12-31, 01:17
om du inte får träningsverk av ett pass så tycker jag att du ska överväga att testa med att lägga på lite viktskivor på stången....du tränar inte tillräckligt hårt om du inte känner nån form av träningsvärk dagen efter ett pass...det låter som den typiska nybörjargrejen att man tränar hemma med lite småsaker och först o främst vill ha stora armar så dom tränar man vid varje pass, och man tror man ska bli gigantisk på en månad när man kombinerar det med en proteindrink som heter typ super multi mega mass whey eller nått ...:kinky: muskeln vid varje enskilt tillfälle istället och låt den för f*n vara i fred en vecka och ät som en bonde!!:eating:

JAM
2003-12-31, 02:00
Originally posted by Matti
Jag tror inte att det är optimalt att vila en vecka innan man tränar samma muskelgrupp igen. Musklerna växer inte under så lång tid.Vad tror du är optimalt då? Sex dagar? Fem dagar? Jag kan då lova dig att mina lår behöver 5-6 dagar på sig för att hämta sig helt. Och det är ju det man vill.

Hnke
2003-12-31, 08:13
Helt klart JAM, MEN det e ju olika, beror på hur man tränar oxå..

DTH: Jag tror att du kör för lätt.. gjorde samma sak innan jag började "på riktigt", blev ist. för så tungt som möjligt, bara halvtungt och massa fler reps, klart man fick pump och så, men värken var där inte, bara enstaka ggr

Matti
2003-12-31, 10:55
om du inte får träningsverk av ett pass så tycker jag att du ska överväga att testa med att lägga på lite viktskivor på stången....du tränar inte tillräckligt hårt om du inte känner nån form av träningsvärk dagen efter ett pass...
Är inte målet med träningen muskeltillväxt eller styrkeökningar? Borde man inte då, när man tittar på om man tränar tillräckligt "hårt", kolla på vilka ökningar i muskelmassa eller styrka man har gjort?

muskeln vid varje enskilt tillfälle istället och låt den för f*n vara i fred en vecka
Varför ska man vila i en vecka om nivåerna av mRNA bara är förhöjda i två dygn?

Vad tror du är optimalt då?
För muskeltillväxt? Träning av samma muskelgrupp två-tre gånger i veckan.

DTH
2003-12-31, 11:41
Det finns många olika åsikter... :-) Jag tror också att det bästa sättet att se om det funkar är att se om det funkar. Det har "funkat" för MIG men vet inte om det är det bästa möjliga för MIG. Undrar bara. Kanske får ta o testa köra lite annorlunda grejer nångång o se vad som händer... Men det här "funkar" för mig iaf. Men om det är optimalt eller ej vet jag ej.

Matti
2003-12-31, 11:50
Det är inget tvekan om att det fungerar, för två år sedan sa jag också "träna varje muskelgrupp tungt en gång i veckan". Idag tycker jag att det rådet är mindre bra. Det fungerar.. men jag tror att det kan göras bättre. Musklerna växer inte under speciellt lång tid efter ett träningspass.

feldtarn
2003-12-31, 12:21
Om man tar ut sig stenhårt med många set o ev forced reps så behöver nog musklerna en vecka.

Kör man ett mindre antal set o inga uttröttningsmetoder tror jag muskeln är redo att tränas tidigare!

Sen är det ju olika ber på muskelns storlek, tex ben tar ju längre tid!


Det är ju iofs bara va jag tycker o tror!

Slartibartfast
2003-12-31, 13:12
Sen ska man ju tänka på att kroppen som helhet inte kanske återhämtat sig från träningen fast en viss muskel kanske har gjort det. Lite mera vila skadar sällan.

DTH: Lisää suomalaisia! Kohta valloitamme!

Sparrisen
2003-12-31, 14:15
Jag står fast vid att man bör ha minst en vecka mellan varje enskild muskelgrupp. För nybörjare kan det dock räcka med betydligt mindre. Minns själv att jag i början bara hade två dagar (!) mellan muskelgrupperna och växte som sjutton för det, men det beror ju inte på att uppdelningen var bra utan pga att kroppen växte av vad sjutton som helst.

Idag är det ju bara att lyssna på vilken erfaren bodybuilder som helst - alla alla hävdar detsamma; dvs vila en vecka för att undvika överträning. När man i tidningar som b&k ser gigantiska killar med fyradagars-splitt utan vila mellan cyklerna så ska man komma ihåg att dessa killar dels har mkt säregna gener och dessutom troligtvis proppar sig fulla av otillåtna preparat. Detta medför att de tål en helt annan träningsvolym. :smash:

Men visst, det kan hända att du ökar i muskelmassa trots din höga träningsfrekvens, med du skulle nog öka betydligt mycket mer om du höjde intensiteten på varje pass och utökade vilan.

:sleep:

Matti
2003-12-31, 16:39
Idag är det ju bara att lyssna på vilken erfaren bodybuilder som helst - alla alla hävdar detsamma; dvs vila en vecka för att undvika överträning.
Hur definierar du "erfaren bodybuilder"? Vilka informationskällor har du använt dig av för att komma fram till slutsatsen att "alla" hävdar det?

Folk gör bra styrkeökningar med program som Korte 3x3. Folk gör bra ökningar i muskelmassa med program som bygger på HST-principerna. De blir inte övertränade, trots att de tränar flera gånger i veckan. För överträning handlar om mer än träningsfrekvensen. Genom att kontrollera intensiteten och träningsvolymen kan man träna flera gånger i veckan. Gemensamt för många styrkelyftare och HST:are är att de har lagt upp träningspassen i förväg och att de använder uttröttningstekniker i betydligt mindre grad än många andra. Styrkelyftare bryr sig om styrka, HST:are om muskeltillväxt. Pseudovetenskap som handlar om hur man "måste köra till failure", eller måste "köra slut på musklerna", eller måste "känna träningsvärk dagen efter" är ointressant eftersom sådant snack knappast leder till optimala styrkeökningar eller optimala ökningar i muskelmassa.

Detta medför att de tål en helt annan träningsvolym.
Antalet set per kroppsdel behöver inte öka för att man kör flera gånger i veckan.

Men visst, det kan hända att du ökar i muskelmassa trots din höga träningsfrekvens, med du skulle nog öka betydligt mycket mer om du höjde intensiteten på varje pass och utökade vilan.
Vad grundar du det på? "Argument" som "alla säger att man ska göra det" känns inte så övertygande. Borde inte man, om man är ute efter muskeltillväxt, sträva efter att hålla nivåerna av mRNA och ribosomer förhöjda?

JAM
2003-12-31, 19:17
Originally posted by SwedeForce
Jag står fast vid att man bör ha minst en vecka mellan varje enskild muskelgrupp.:thumbup: :thumbup: :thumbup: