handdator

Visa fullständig version : Vilket av dessa 2 alternativ tror ni bygger bäst?


lurre86
2011-10-10, 19:03
Har en liten fundering.

Hinner enbart köra gym 2 dagar i veckan pga thaiboxning 3 ggr.

I dagsläget ser det ut såhär

Dag 1: knäböj 8*8, bänkpress 8*8, stångrodd 6*8, tricepsövning 4*12
Dag 2: marklyft 7*6, chins 5*max, axelpress 6*8, hammercurl 5*10

sådär ser det ut idag, först ser det okej ut med antalet set?
varför de blir så mkt är för att a som sagt tränar ju enabrt 2 ggr veckan.

Alt 2.

Dag 1, knäböj 4*8, bänkpress, 4*8, stångrodd, 3*8, triceps, 3*12
marklyft 4*6, chins 3*max, axelpress, 3*8, hammercurl 3*10

dag 2, likadan som dag 1.

Så vad tror ni?

Antinge dela upp å köra många set eller att köra alla övningar på samma pass fast färre set för att då få mer träning.

StarkaUlf
2011-10-10, 19:31
Jag skulle nog satsa på 2 stycken helkroppspass, som alternativ 2.
Knäböj, marklyft, stångrodd, chins, militärpress, bänkpress. Dom 6 skulle jag köra på.

Pintan
2011-10-10, 19:33
hur många dagar vila kör du mellan styrkepassen?

intensiteten kan också vara bra att veta...

Morrris
2011-10-10, 19:37
Beroende på hur hård thaiboxningen är så kan det vara mer gynnsamt att köra halvkroppspass.

aijou
2011-10-10, 19:48
Jag hade nog kört på Alt. 2 om jag skulle träna 2 ggr/vecka. Jag tror på frekvens. :)

lurre86
2011-10-10, 20:38
Måndag vila
Tisdag thai
Onsdag gym
Torsdag thai
Fredag gym
Lördag thai
Söndag vila

Så ser det ut idag. Har 2 vilodagar irad som de ser ut nu. Borde jag göra annorlunda?

lurre86
2011-10-10, 20:42
Måndag vila
Tisdag thai
Onsdag gym
Torsdag thai
Fredag gym
Lördag thai
Söndag vila

Så ser det ut idag. Har 2 vilodagar irad som de ser ut nu. Borde jag göra annorlunda?

lurre86
2011-10-12, 12:25
?:)

Bjern
2011-10-12, 12:27
Lägg en vilodag mitt i veckan istället? Typ Ons? Gymma måndag

lurre86
2011-10-12, 14:12
Lägg en vilodag mitt i veckan istället? Typ Ons? Gymma måndag



Vilka fördelar med det kontra 2 irad?:)

Sen vilket upplägg tror du är bäst? Av dom alternativen ovan?

Bjern
2011-10-12, 14:18
Vilka fördelar med det kontra 2 irad?:)

Sen vilket upplägg tror du är bäst? Av dom alternativen ovan?

Jag skulle tycka att 2 vilodagar utspridda, är bekvämare än 2 irad, men det är jag. Tror inte du är någon väsentlig skillnad på resultat på de 2 uppläggen.

Carlton
2011-10-12, 17:44
Tycker att det första upplägget verkar bättre om du inte bryter ner dig för mycket på boxningen. Däremot skulle jag stycka upp delarna och inte köra t.ex. 8 set bänk, utan istället kanske köra 3 set bänk, 3 set hantelpress och kanske 2-3 set crossover. Samma med benen.

Tycker precis som tidigare talare att du skulle lägga en vilodag mitt i veckan istället!

lurre86
2011-10-13, 12:01
Tycker att det första upplägget verkar bättre om du inte bryter ner dig för mycket på boxningen. Däremot skulle jag stycka upp delarna och inte köra t.ex. 8 set bänk, utan istället kanske köra 3 set bänk, 3 set hantelpress och kanske 2-3 set crossover. Samma med benen.

Tycker precis som tidigare talare att du skulle lägga en vilodag mitt i veckan istället!


varför tror du på det första upplägget?

Vilka fördelar blir det om jag byter ut å lägger till fler övningar istället för att bara köra bänk för bröst?

Silveta
2011-10-13, 12:03
varför tror du på det första upplägget?

Vilka fördelar blir det om jag byter ut å lägger till fler övningar istället för att bara köra bänk för bröst?

flera olika övningar skapar fler rörelsemönster så du tränar bröstet mer allsidigt.. Låter logiskt tycker jag :)

lurre86
2011-10-13, 12:05
flera olika övningar skapar fler rörelsemönster så du tränar bröstet mer allsidigt.. Låter logiskt tycker jag :)

jo sant..

men samtidigt så har jag valt få övningar och just dom här eftersom jag enbart hinner gymma 2 pass i veckan,

Carlton
2011-10-13, 14:12
varför tror du på det första upplägget?

Vilka fördelar blir det om jag byter ut å lägger till fler övningar istället för att bara köra bänk för bröst?


Precis som talaren efter sa så tränar du en större del av muskeln om du varierar övningarna. Kör typ vanlig bänk, lutande bänk och liknande....

Sen sa jag fel angående upplägget. Jag tycker att alternativ 2 låter bättre, då jag själv föredrar färre reps med mer vikt, men det är nog ingen dum idé att blanda med både låg och högreppar.

Om du kör mycket bänk skulle jag även slänga in en hel del stångrodd så att du även tränar baksidan, allt för att undvika att få ont längre fram då framsida axel är mycket starkare än baksidan

lurre86
2011-10-13, 15:30
Okej. Men inte risk för för mkt träning?

Såg du skillnaden på alt 1 och 2?

Alt 1. Delar upp övningarna på 2 dagar å kör mååånga set.

Alt 2 kör jag allt på samma pass fast hälften så många set.


Alltså blir det lika många set på båda alternativen.

lurre86
2011-10-13, 19:46
Precis som talaren efter sa så tränar du en större del av muskeln om du varierar övningarna. Kör typ vanlig bänk, lutande bänk och liknande....

Sen sa jag fel angående upplägget. Jag tycker att alternativ 2 låter bättre, då jag själv föredrar färre reps med mer vikt, men det är nog ingen dum idé att blanda med både låg och högreppar.

Om du kör mycket bänk skulle jag även slänga in en hel del stångrodd så att du även tränar baksidan, allt för att undvika att få ont längre fram då framsida axel är mycket starkare än baksidan


Stångrodden står ju med?


Men inte risk för för mkt träning?

Såg du skillnaden på alt 1 och 2?

Alt 1. Delar upp övningarna på 2 dagar å kör mååånga set.

Alt 2 kör jag allt på samma pass fast hälften så många set.


Alltså blir det lika många set på båda alternativen.

lurre86
2011-10-16, 18:29
Blir tveksam på hur jag ska göra.

Inte någon som vill komma med bra idéer?

mpersson
2011-10-16, 18:46
Alt 2.

lurre86
2011-10-16, 18:59
Alt 2.


Vilks fördelar får det?

Blir totalt samma mängd set.

mikaelj
2011-10-16, 19:11
Vilks fördelar får det?

Blir totalt samma mängd set.

Du kommer inte hålla samma kvalitet på alla set.

mpersson
2011-10-16, 19:49
Vilks fördelar får det?

Blir totalt samma mängd set.

Totalvolym är bara en variabel. Frekvens, intensitet mm är andra.

Och genom att öka frekvensen på träningen kmr hjälpa dig med tekniska detaljer och minska den dö tiden mellan att ha blivit totalt återhämtad tills nästa pass.

lurre86
2011-10-17, 21:34
Ska testa å se hur det känns för kroppen. Blir ett rejält pass med alla dessa övningar.

Tycker ni det finns nån några öv ungar jag bör lägga till?

Tänkte sikta på 6 rep på marklyft, 8 på Bänkpress, 8, knäböj, sedan chins försöker jag alltid med Max. Sen resten 10 reps. Tror ni ok det?

Ska jag sikta på 3 set per övning?

lurre86
2011-10-18, 21:15
vill gärna ha hjälp ska testa imorgon=)

imorgon ska jag testa nya upplägget. Innan var det övningarna nedan uppdelat på 2 ggr. Alltså tränade jag dessa övningar 1 gång i veckan men med många set.

Nu blir det istället alla övningar nedan på samma pass.

Alla dessa övningar på samma pass för att sedan köra det 2 ggr i veckan.

I vilken ordning hade ni gjort dom?

Jag hade en ide. Jag kommer gymma 2 ggr i veckan och sedan köra thai 3.

Å de jag tänkt är att rotera dom 3 stora övningarna, att ena passet börja med mark, sen nästa börja med bänk å nästa böj.

Vad tror ni?

Å hur många set tror ni blir lagom? 3 på alla?

knäböj
bänkpress
marklyft
stångrodd
tricepsövning
axelpress
hammercurl

apfel
2011-10-18, 21:30
jag hade personligen valt alternativ 2 med övningarna
knäböj
chins
bänkpress
marklyft
OHP/axelpress/militärpress
stångrodd
stångcurl

tycker inte du behöver någon triceps övning då du använder triceps väldigt aktivt i bänkpress och axelpress.

reps och set tycker jag såhär:

knäböj 5-10 x5
chins max x5
bänkpress 5-10 x4
marklyft 3-8 x3
stångrodd 5-10 x4
OHP/axelpress/militärpress 5-10 x3
stångcurl 5-10 x3

lurre86
2011-10-18, 21:47
jag hade personligen valt alternativ 2 med övningarna
knäböj
chins
bänkpress
marklyft
OHP/axelpress/militärpress
stångrodd
stångcurl

tycker inte du behöver någon triceps övning då du använder triceps väldigt aktivt i bänkpress och axelpress.

reps och set tycker jag såhär:

knäböj 5-10 x5
chins max x5
bänkpress 5-10 x4
marklyft 3-8 x3
stångrodd 5-10 x4
OHP/axelpress/militärpress 5-10 x3
stångcurl 5-10 x3


stångcurl kan jag inte köra för tillfället pga smärta i underarmen av den övningen. Håller på å strecha å försöka få bukt på det.
Nån annan övning istället för stångcurl?

säker på att jag inte ska ha nån triceps
okej, säker på att det är tillräckligt för triceps?

eftersom det enbart kommer vara dessa övningar, pass 2 kommer se indentiskt ut.

sen så skriver du reps tex 3 - 8. de är ganska stort span där emellan. hur många ska jag satsa på?

lurre86
2011-10-19, 09:59
Ska iväg om 30 min:) nå andra tips på antal set?

apfel
2011-10-19, 10:06
Ska iväg om 30 min:) nå andra tips på antal set?

det räcker gott och för triceps.
det beror lite på vad du trivs med, några gillar att satsa på att bli mycket om starkare och då är ett lägre repsantal att föredra, jag personligen skulle kört låga reps på de flesta övningarna då de bygger en bra grundstyrka och samtidigt riktigt bra muskler för de flesta.
men som sagt om du trivs bättre med högre reps så kör på det, inget är skrivet i sten.

Carlton
2011-12-11, 19:06
Stångrodden står ju med?


Men inte risk för för mkt träning?

Såg du skillnaden på alt 1 och 2?

Alt 1. Delar upp övningarna på 2 dagar å kör mååånga set.

Alt 2 kör jag allt på samma pass fast hälften så många set.


Alltså blir det lika många set på båda alternativen.


Stämmer, missade stångrodden, my fault!

Att du skulle träna för mycket/ bli övertränad tror jag inte är någon större risk, så länge du inte går från helt otränad till max direkt, tror dock att skador är en större risk då en överträning, tränar själv 12 pass/vecka (två om dagen, en dag vila) varav hälften gym, och jag har aldrig blivit övertränad, så jag tror att kroppen pallar mer än vad man tror, käka mycket bara så du får i dig energi så det bygger i stället för bryter ner.

Nu verkar det som att du redan dragit i gång sen en tid tillbaka så jag antar att du har hittat vilket alternativ på träning som passade bäst! Varför jag anser att alt. 2 var bättre, är i stort sett av samma anledning som dom som skrev efter. Jag skulle köra färre set, sikta på 5-8 reps och i stället öka vikten, om du gör det så kommer du inte orka speciellt många set, plus att du återhämtar dig snabbare,

Hoppas träningen funkar!!*flex*