handdator

Visa fullständig version : Ryggträning


Kotten
2011-10-10, 15:59
Har ett litet problem,vill inte köra marklyft ihop med resten av ryggen för jag känner att efter marklyftet så orkar jag inte köra tex roddar som jag vill,avslutar jag med marklyft så orkar jag inte maxa på där.Så jag funderar på hur man ska lägga upp det.Funderar på att köra marklyft och övriga ryggen separat,men då är problemet att Knäböj och ben ska in oxå.Någon som har något bra förslag på hur man kan lägga upp det

CalleP
2011-10-10, 16:00
Kör marklyften på benpassen?

Kotten
2011-10-10, 16:05
Har funderat på det men Knäböj och marklyft på samma pass känns lite så där

robbob
2011-10-10, 16:08
Då marklyft är en krävande övning kan du ju kanske köra den varannat ryggpass, eller var tredje, en gång i månaden beroende på vad som krävs för att orka de andra ryggövningarna. Detta förutsätter ju att de pass du inte kör marklyft är den utbytt mot något vettigt alternativ.

CalleP
2011-10-10, 16:25
Har funderat på det men Knäböj och marklyft på samma pass känns lite så där

Får ju dock ett komplett benpass med dom två övningarna.

Scratch89
2011-10-10, 16:46
Två ryggpass? Eller börja med marklyft varannat pass?

Flonkz
2011-10-10, 16:50
Marklyft är inte ett måste, du bygger minst lika bra ländrygg av t.ex goodmornings. Men ack vad bra helkroppsövning det är!

Kotten
2011-10-10, 20:05
Två ryggpass? Eller börja med marklyft varannat pass?

Japp har funderat på 2 ryggpass,men vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det då

Fartman
2011-10-10, 22:10
Ett annat upplägg kan ju vara att splitta upp benen på två olika pass och börja med mark i ett och böj i det andra.
Antingen kör du så att du kör ett pass för baksida och ett för framsida dvs marklyft + övningar för baksida/hamstrings och böj + framsida/quads. Eller så kör du både fram och baksida i samma pass dvs mark + övning liknande böj (tex frontböj) och böj + övning liknande mark (raka mark, good mornings).
Utöver detta tillkommer eventuella isoleringsövningar (benspark, bencurl mm) om man så vill. Vader kan köras på vilket pass man vill, på båda eller inget. Övriga övningar för korsryggen kan också köras på dessa pass.

Andra alternativet kan vara en idé om man vill köra bara ett benpass i veckan.

Kotten
2011-10-10, 23:49
Ett annat upplägg kan ju vara att splitta upp benen på två olika pass och börja med mark i ett och böj i det andra.
Antingen kör du så att du kör ett pass för baksida och ett för framsida dvs marklyft + övningar för baksida/hamstrings och böj + framsida/quads. Eller så kör du både fram och baksida i samma pass dvs mark + övning liknande böj (tex frontböj) och böj + övning liknande mark (raka mark, good mornings).
Utöver detta tillkommer eventuella isoleringsövningar (benspark, bencurl mm) om man så vill. Vader kan köras på vilket pass man vill, på båda eller inget. Övriga övningar för korsryggen kan också köras på dessa pass.

Andra alternativet kan vara en idé om man vill köra bara ett benpass i veckan.

Satt faktiskt och tänkte nu på kvällen att jag lägger in baksida lår och vader med marklyft och mage med Framsida lår


Bröst,axlar,
marklyft,baksida lår,vader
armar,mage
vila
Rygg,baksida axlar
framsida lår,vader,mage
vila
börja om


Funderar jag på

Fartman
2011-10-11, 00:10
Satt faktiskt och tänkte nu på kvällen att jag lägger in baksida lår och vader med marklyft och mage med Framsida lår


Bröst,axlar,
marklyft,baksida lår,vader
armar,mage
vila
Rygg,baksida axlar
framsida lår,vader,mage
vila
börja om


Funderar jag på

Ser inga problem i den splitten, kör på! :)