handdator

Visa fullständig version : variera övningar?


nykille23
2011-10-10, 13:56
Har hållt på tränat ca en månad nu och tycker jag hittat bra övningar och ett schema som funkar fint.

tog och prövade en ny övning förra veckan vilket gjorde att jag fick rejäl träningsvärk.

min fråga är då om man ska variera tränadet me olika övningar å rörelser för att få ett bättre resultat.

Sparven från Minsk
2011-10-10, 13:58
Övningar tycker jag man kan variera 4-6 veckors mellanrum.
Set och reps kan du nästan variera från pass till pass, alt vecka till vecka.
Lika så med setvilan, eller köra någon superset eller droppset :)

Och ja! Variation är nyckel till framgång.

z_bumbi
2011-10-10, 14:04
Att variera övningar ofta gör för det stora flertalet att de inte blir bra på någon övning då de helt enkelt inte får tillräckligt lång tid med övningen för att komma vidare.
Däremot kan de flesta antagligen tjäna på att variera hur tungt de går i samma övning och också hur man förändrar antalet reps och set under olika perioder.

Sparven från Minsk
2011-10-10, 14:07
Att variera övningar ofta gör för det stora flertalet att de inte blir bra på någon övning då de helt enkelt inte får tillräckligt lång tid med övningen för att komma vidare.
Däremot kan de flesta antagligen tjäna på att variera hur tungt de går i samma övning och också hur man förändrar antalet reps och set under olika perioder.

4-6 veckor på en övning kan ju inte anses vara ofta?
Samt att man kan ju faktiskt gå tillbaka till samma övning efter ett tag, inte så att den bli bannlyst på 1 år eller så :)

rolf
2011-10-10, 14:10
Variation är nyckel till framgång.

Ska man välja en bra slogan hade jag hellre valt "Progression är nyckeln till framgång".

Men jag är inte så trångsynt som jag kanske verkar nu, jag förstår din poäng och ditt resonemang. Jag är bara lite inne på Bumbis spår att vissa kan glömma bort progressionen om de hoppar mellan olika övningar för ofta.

z_bumbi
2011-10-10, 14:13
4-6 veckor på en övning kan ju inte anses vara ofta?
Samt att man kan ju faktiskt gå tillbaka till samma övning efter ett tag, inte så att den bli bannlyst på 1 år eller så :)

Om du tänker bli bra på den är det en väldigt kort tidsperiod så varför byta när det inte behövs?

ceejay
2011-10-10, 14:16
Ska man välja en bra slogan hade jag hellre valt "Progression är nyckeln till framgång".

Men jag är inte så trångsynt som jag kanske verkar nu, jag förstår din poäng och ditt resonemang. Jag är bara lite inne på Bumbis spår att vissa kan glömma bort progressionen om de hoppar mellan olika övningar för ofta.

+1

vill man bli bra på något, ska man göra detta något väldigt ofta.

Att byta omkring stjälper nog mer än hjälper.

Sparven från Minsk
2011-10-10, 14:34
Om du tänker bli bra på den är det en väldigt kort tidsperiod så varför byta när det inte behövs?

Bli bra? Jag kör på med en övning och ett givet repintervall till jag börjar stagnera alt backa, och för mig tar det oftast 4-6 veckor.
I regel så håller folk på med sina program på tok för länge. Sett och hört de som kört samma program 6 månader och ända upp till 2 år!
Nej variation är bra för psyket med, finns ju så många gympraliner, varför envisas med att bara äta en sort? :)

aijou
2011-10-10, 14:37
Övningar tycker jag man kan variera 4-6 veckors mellanrum.
Set och reps kan du nästan variera från pass till pass, alt vecka till vecka.
Lika så med setvilan, eller köra någon superset eller droppset :)

Och ja! Variation är nyckel till framgång.

No offence men jag håller verkligen inte med. :) Jag anser (som redan nämnts) att progression är betydligt viktigare än variation. Har du ett bra program där du får med alla muskelgrupper och klarar av att öka i dem ofta så ser jag ingen som helst anledning att byta. Blir bara svårt att hålla koll på om man ökar eller inte om man ska hålla på att byta övningar och set/rep-antal.

Sen behöver det ju inte vara dåligt att byta ut några övningar nån gång ibland.

Rikard Jansson
2011-10-10, 14:42
Mina senaste tankegångar (nu tränar jag för att lyfta mycket) är att primärt köra en övning man blir stark i (t.ex. bänkpress) 50% av setten på ett bänkpass. Då har vi 50% kvar till komplementövningar. Tränar just bänk 2 ggr i veckan, så kör två olika komplement övningar, en på dag 1 (måndag) och en annan på dag 2 (fredag). Vilka dessa två komplementövningar är beror på svagheter, och hur de matchas beror på hur slitsamma de är. Men jag väljer 2 och sen kör jag så i 4-5-6 veckor, sen har man kanske utvecklat nya svagheter, och då får man välja nya övningar

Supermicke
2011-10-10, 14:46
variation är nyckeln till progression som är nyckeln till framgång som är nyckeln till pöka? :cool:

ceejay
2011-10-10, 14:52
Bli bra? Jag kör på med en övning och ett givet repintervall till jag börjar stagnera alt backa, och för mig tar det oftast 4-6 veckor.
I regel så håller folk på med sina program på tok för länge. Sett och hört de som kört samma program 6 månader och ända upp till 2 år!
Nej variation är bra för psyket med, finns ju så många gympraliner, varför envisas med att bara äta en sort? :)

Vem är egentligen du att säga att folk håller på med sina program för länge? Du är ju inte direkt stark själv.

Inget personligt utan en genuint ställd fråga.

Pansartax
2011-10-10, 14:57
Variation är inte nödvändigt; Nej.

aijou
2011-10-10, 15:07
Vem är egentligen du att säga att folk håller på med sina program för länge? Du är ju inte direkt stark själv.

Inget personligt utan en genuint ställd fråga.

Sen ska man kanske inte mäta en persons kunskap och trovärdighet i hans/hennes fysiska styrka. Det hör ju inte till saken hur stark sparven är.

Det betyder dock inte att jag anser att Sparven har rätt i det här fallet. ;)

Sparven från Minsk
2011-10-10, 15:15
Vem är egentligen du att säga att folk håller på med sina program för länge? Du är ju inte direkt stark själv.

Inget personligt utan en genuint ställd fråga.

Tja har jobbat som PT på 2 center och haft en hel del kunder och pratat med många tränande och min uppfattning via erfarenhet är att de tränar med sina program för länge.

Är jag inte stark? I förhållande till? Inte personligt men är då bra mycket grövre än dig! Har jag mer rätt än dig nu per automatik? Bara frågar.

Sparven från Minsk
2011-10-10, 15:19
No offence men jag håller verkligen inte med. :) Jag anser (som redan nämnts) att progression är betydligt viktigare än variation. Har du ett bra program där du får med alla muskelgrupper och klarar av att öka i dem ofta så ser jag ingen som helst anledning att byta. Blir bara svårt att hålla koll på om man ökar eller inte om man ska hålla på att byta övningar och set/rep-antal.

Sen behöver det ju inte vara dåligt att byta ut några övningar nån gång ibland.

Lugnt, jag håller inte med dig vi är överens där :)
Jag rycker man bör byta med den frekvensen, funkat fint för mig, samt alltid roligt med nya övningar.
Skulle jag bara köra hantelcurl för biceps i 4 månader hade jag blivit så less att jag inte ens velat gå och träna. Och då blir jag ju Inge grov ;)

lurre86
2011-10-10, 15:20
jag fattar inte varför folk vill byta ut övningar bara för att variera. Okej om man byter övning för att man tycker att den inte ger resultat eller att man inte får kontakt om de nu är det man söker.

När människor pratar om variation så är variation för mig tex 2 kg mer i bänkpress än förra veckan.

Pansartax
2011-10-10, 15:22
Och då blir jag ju Inge grov ;)

Det är ju mellan dig och din hjärna det felar då, och inte att du byter ut övningar.

Silveta
2011-10-10, 15:25
Basövningar ser jag som nybörjare ingen mening att byta ut nånsin. Då tänker jag bänk, böj, mark, militär, shins. Sen om du kör flyes ena veckan och cable cross nästa spelar ingen roll. Du kan ju fortfarande mäta progression på de stora.

Skickat från inre rymden

ceejay
2011-10-10, 15:26
Tja har jobbat som PT på 2 center och haft en hel del kunder och pratat med många tränande och min uppfattning via erfarenhet är att de tränar med sina program för länge.

Är jag inte stark? I förhållande till? Inte personligt men är då bra mycket grövre än dig! Har jag mer rätt än dig nu per automatik? Bara frågar.

Min erfarenhet utan att ha behövt jobbat som PT är att folk inte tränar övningar tillräckligt mycket. Vill man bli bra i böj ska man böja och inte byta omkring på reps och övningar hela tiden. Det gäller alla övningar.

Du är inte tillräckligt stark för att kunna hävda det du säger som sanningar, då det uppenbarligen inte gett dig tillräckliga resultat.
Jag är inte grov, men du är ju mindre än mig :]

z_bumbi
2011-10-10, 15:28
Bli bra?

Ja det är väl målet med att köra övningen?

I regel så håller folk på med sina program på tok för länge. Sett och hört de som kört samma program 6 månader och ända upp till 2 år!

Gör de framsteg under tiden och är det ett vettigt program så ser jag inte problemet men det finns ju också helt andra variabler att ändra på än själva övningen. Vill man ta tillvara de två årens nötande med övningarna känns det ju ganska meningslöst att byta ut dem bara för att man "ska byta ut dem".

ceejay
2011-10-10, 15:30
Var ifrån kommer det här med att "byta ut övningar" egentligen? Baseras det på den gamla myten att kroppen måste chockas för att inte vänja sig vid övningar?

Sparven från Minsk
2011-10-10, 15:30
Min erfarenhet utan att ha behövt jobbat som PT är att folk inte tränar övningar tillräckligt mycket. Vill man bli bra i böj ska man böja och inte byta omkring på reps och övningar hela tiden. Det gäller alla övningar.

Du är inte tillräckligt stark för att kunna hävda det du säger som sanningar, då det uppenbarligen inte gett dig tillräckliga resultat.
Jag är inte grov, men du är ju mindre än mig :]

Din erfarenhet är inte vatten värt. Jag har jobbat och försörjt mig inom detta. Om man vill bli bra på böj ska man köra böj, men jag vill inte bli bra på böj, eller ens stark. Ändå lovar jag dig att jag spöar dig any day i böjteknik, kolla upplagda träningsfilmer.
Tränar inte för styrka, tränar för att bli grov. Och jag är mer grov än dig pojk. Oavsett längd. Styrka är inte lika med sanning lika så som att utseende inte är lika med intelligens....

entropy
2011-10-10, 15:31
Utifrån min ringa erfarenhet skulle jag säga att Rikard Jansson gör så mycket rätt det går.

Sparven från Minsk
2011-10-10, 15:32
Ja det är väl målet med att köra övningen?



Gör de framsteg under tiden och är det ett vettigt program så ser jag inte problemet men det finns ju också helt andra variabler att ändra på än själva övningen. Vill man ta tillvara de två årens nötande med övningarna känns det ju ganska meningslöst att byta ut dem bara för att man "ska byta ut dem".

Är ju just det de inte ha gjort. Samma övningar 3x10 vecka ut och vecka in. De flesta blir less och slutar träna. Där har vi huvudanledningen till att normalsvensson slutar sin träning.

lurre86
2011-10-10, 15:34
Din erfarenhet är inte vatten värt. Jag har jobbat och försörjt mig inom detta. Om man vill bli bra på böj ska man köra böj, men jag vill inte bli bra på böj, eller ens stark. Ändå lovar jag dig att jag spöar dig any day i böjteknik, kolla upplagda träningsfilmer.
Tränar inte för styrka, tränar för att bli grov. Och jag är mer grov än dig pojk. Oavsett längd. Styrka är inte lika med sanning lika så som att utseende inte är lika med intelligens....

men säg att jag kör med samma övningar i 1 år men under den tiden ändrar jag självklart vikt för att jag blir starkare och även ändrar antalet reps och set.

Om jag gör som ovan vad för direkta fördelar finns det med att byta ut övningarna helt?

ceejay
2011-10-10, 15:36
Din erfarenhet är inte vatten värt. Jag har jobbat och försörjt mig inom detta. Om man vill bli bra på böj ska man köra böj, men jag vill inte bli bra på böj, eller ens stark. Ändå lovar jag dig att jag spöar dig any day i böjteknik, kolla upplagda träningsfilmer.
Tränar inte för styrka, tränar för att bli grov. Och jag är mer grov än dig pojk. Oavsett längd. Styrka är inte lika med sanning lika så som att utseende inte är lika med intelligens....

Jag vet många som jobbar på gym som "personlig tränare" som är helt värdelösa, så det du säger är inte värt vatten heller.

Här trampades det på ömma tår iaf :)

hurril
2011-10-10, 15:36
Vem är egentligen du att säga att folk håller på med sina program för länge? Du är ju inte direkt stark själv.

Inget personligt utan en genuint ställd fråga.

Du inser att du och ditt inlägg kan ifrågasättas på exakt samma meriter hoppas jag.

mikaelj
2011-10-10, 15:37
Prästen (T9 i telefonen är allvetande): Du kan inte utifrån det säga att man skall byta ut övningar stup i kvarten.
Postat via en mobil enhet

ceejay
2011-10-10, 15:37
Du inser att du och ditt inlägg kan ifrågasättas på exakt samma meriter hoppas jag.

Jupp

Sparven från Minsk
2011-10-10, 15:38
Jag vet många som jobbar på gym som "personlig tränare" som är helt värdelösa, så det du säger är inte värt vatten heller.

Här trampades det på ömma tår iaf :)

Klart man tänder till när någon kallar en svag och okunnig, eller?
Tror min erfarenhet och utbildning smäller lite högre än din hobbyverksamhet. Pluggade 3 år så kan lite mer än random PT.

Se hurrils inlägg nedan by the way...

Pansartax
2011-10-10, 15:45
Är det testo-boosters eller att hösten står för dörren som gör att det varit lite kukmätartävlings-stämning på forumet på sistone?

MikaelJ på RobbanColeman och nu ceejay och sparven, vad hände med kärleken?

Sparven från Minsk
2011-10-10, 15:47
Är det testo-boosters eller att hösten står för dörren som gör att det varit lite kukmätartävlings-stämning på forumet på sistone?

MikaelJ på RobbanColeman och nu ceejay och sparven, vad hände med kärleken?

Ja du haha det får du nog fråga mikaelj och ceejay om :)

aijou
2011-10-10, 15:52
Asså. kan inte Sparven och ceejay starta en egen tråd där ni kan jämföra vem som är störst, starkast och bäst så kan den här tråden få fortsätta med inlägg som faktiskt är relevanta för ämnet.

Min personliga erfarenhet är att jag har ökat mer genom att fokusera på progression i första hand. Jag har vissa "Grundövningar", som jag valt ut efterhand under min tid på gymmet, som jag sällan eller aldrig byter ut. Däremot så har jag även ett gäng kompletteringsövningar som jag varierar lite oftare efter behov och smak.

Det här upplägget har funkat MYCKET bättre för mig jämfört med när jag tvingade mig själv att byta ut mitt program helt varannan månad (som jag gjorde första året jag tränade).

Påstår inte att jag är varken grov eller stark. Men framsteg har jag gjort, och ända sättet att se vad som funkar bäst är ju att titta på de perioder man har gjort mest betydelsefulla framsteg.

Tycker dessutom att alla dessa "grundövningar" jag kör är riktigt roliga och tror knappast att jag kommer tröttna på dem.

Sparven från Minsk
2011-10-10, 15:56
Jag gjorde ett relevant inlägg där jag sa min åsikt och vad jag tycker :)
Enligt mig var ceejays svar på det onödigt och barnsligt men som alltid bara min åsikt.

Jag kör progression varje vecka, dvs ska öka antingen vikten allt antalet rep i varje given övning. Men efter 4-6 veckor byter jag schema mer radikalt. Olika övningar alt helt nytt upplägg beroende på var fokus ligger.

Rikard Jansson
2011-10-10, 15:57
Hur har progressionen funkat då Sparven? :)

Sparven från Minsk
2011-10-10, 16:00
Hur har progressionen funkat då Sparven? :)

Sedan jag började träna lagt på mig ca 10 kg per år. Ligger nu efter def på 82 kg i ganska fin form.
Böjer ca 155 kg, mark 180 bänk 130. Helt ok då jag inte tränar för att bli stark ;)
Så nog har jag vuxit och blivit starkare allt.
Men man ska inte glömma att kunskap inte alltid syns på kroppen. Tror inte Phil heat är världens bästa på träningsprogram och kostvetenskap. Tror han har bra gener och fint medecinförråd ;)

ceejay
2011-10-10, 16:03
Sedan jag började träna lagt på mig ca 10 kg per år. Ligger nu efter def på 82 kg i ganska fin form.
Böjer ca 155 kg, mark 180 bänk 130. Helt ok då jag inte tränar för att bli stark ;)
Så nog har jag vuxit och blivit starkare allt.
Men man ska inte glömma att kunskap inte alltid syns på kroppen. Tror inte Phil heat är världens bästa på träningsprogram och kostvetenskap. Tror han har bra gener och fint medecinförråd ;)

cmon brah, du böjde 105kgx4 med passning senaste passet i din journal. Eller är det grov mörkning det handlar om?

jaja nog offtopic från mig nu...

Wormzie
2011-10-10, 16:13
Nu har jag läst igenom kommentarerna och kanske kan knyta ihop vad som är sagt lite till TS.

Progression (en ökning av repsantal eller belastning) verkar det som att alla är överens om att det krävs för att få resultat.

Variation av övningar är en bra komplement om man vill krydda till sitt träningspass för att det inte ska bli slentrian och kanske om man inte känner att utvecklingen av någon specifik muskel behöver förbättras.. (då menar jag inte dom 2 nedersta magrutorna som inte vill fram;) )

"Variation är nyckeln till framgång".. låter som något man snappat upp på axons blogg.. i hans försvar så förklarar han om man orkar läsa mer än rubriken att det inte behöver handla om att variera övningar utan frekvens, duration, intensitet o hela den fadderuddan..

Fortsätt gärna med lite mer ***mätning.. alltid lika underhållande :)

ceejay
2011-10-10, 16:16
Jag glider ofta iväg i diskussioner så dom hamnar ot :( man kanske bara ska vara tyst ibland

men det låter väl som en bra sammanfattning

Pansartax
2011-10-10, 16:18
http://content.mycutegraphics.com/graphics/love/bear-holding-love-sign.png

hurril
2011-10-10, 16:29
cmon brah, du böjde 105kgx4 med passning senaste passet i din journal. Eller är det grov mörkning det handlar om?

jaja nog offtopic från mig nu...

Ha, ja detta kräver en förklaring faktiskt. Jag brukar försöka förklara för andra att lögner nog inte är så vanliga som andra gärna tror. Men vad händer här? Ligger Sparven en tredjedel back i styrka plötsligt eller har det skett en grov frisering? Det senare, om något, påverkar trovärdigheten och det bra mycket mer än argument som ser bra ut eller anspelningar på utbildningskompetens.

von huff
2011-10-10, 16:34
Läs rolfs och bumbis första inlägg i tråden där finns allt

Upptaget
2011-10-10, 16:40
Angående sparven:

Maxar 130 i bänk, enligt journal: känner sig nöjd över en 3a på 105 kg?
Maxar 155 i böj, enligt journal: blir misstänksam mot passaren när du klarar en 4a på 105 kg?

Jo men så att de!

Scratch89
2011-10-10, 16:52
Visst kan man variera lite då och då, men att radikalt byta ut övningar mot helt andra bara för sakens skulle förstår jag inte. Då tror jag hellre på att man kanske varierar repetitionsantal, slänger om övningarna eller byter upplägg (t.ex att man tränar helkropp ett tag, sedan push/press, kanske en tresplit efter det och sedan börja om). Däremot skulle jag inte byta ut övningarna.

Bänk, böj, marklyft, press över huvudet, chins och dips har nog alltid varit med, dock i varierande omfattning. Ibland om jag har haft problem med skulderinstabiliteten har jag fått skippa chinsen och rehabat tills det gått att köra chins igen, nu när knäna strejkar får jag backa med knäböjen tills det har ordnat upp sig osv. Så jag väljer en mysig mellanväg; kör på det som funkar, men byt inte för sakens skull.

Sparven från Minsk
2011-10-10, 16:54
Angående sparven:

Maxar 130 i bänk, enligt journal: känner sig nöjd över en 3a på 105 kg?
Maxar 155 i böj, enligt journal: blir misstänksam mot passaren när du klarar en 4a på 105 kg?

Jo men så att de!

Då jag böjde 155 körde jag parallelt som alla andra mesar gjorde. Nu kör jag ass to grass, snyggt också! Det känns på. 3 sekunder ned, inget studs eller plyoeffekt här inte.
Sen kanske folk missat det, eller jag har ju inte skyltat direkt, men har en kronsik tarmsjukdom som spökar och går på kortison just nu, samt gallsten och bukspottörtelinflammation sedan mitten av sommaren.
Så nu är det utrett.

filmjölk
2011-10-10, 16:55
Jag tycker att du skall variera för variationens skull. Jag tror att bara nöta på med samma övning, samma tempo, samma reps-intervall gör att kroppen blir bra och van på just det, men att du begränsar din utveckling (både styrkemässigt och volymmässigt) kraftigt. dessutom tror jag att du lättare skadar dig om du alltid belastar musklerna i samma vinkel, med samma typ av belastning (även om belastningen stegrar, så på samma sätt) utan variation.

Visst, vill du bli duktig i bänkpress (tex) skall du träna mycket bänkpress. Men INTE enbart bänkpress. Se på "våra" egna bänkpressgiganter StefanJ och FinskrisBastu, tror ni de hade vart världsmästare om de hade kört enbart tunga submax 1:or i bänkpress (som ett exempel på träning utan variation) år ut och år in? Det tror inte jag. Dessa herrar varierar sin träning väldigt mycket över tid, och kör en hel uppsjö övningar förutom "Vanlig bänkpress".

Fördelen med att träna utan variation är att det blir väldigt enkelt att följa sin utveckling. Men det går faktiskt att lösa på annat sätt, tex genom en maxning med någotsånär regelbunden frekvens.

Personligen (jag är fet och svag, så ta det för vad det är- en åsikt från en motionär) gillar jag att variera från pass till pass. Man kreverar tex inte av att hantelpressa före man kör bänkpress emellanåt, eller bensparken före knäböjen istället för tvärtom. Det är nyttigt (allra minst för knoppen) att kunna släppa sina alternerande hantelcurlar som man snöat in på i perioder och träna preachercurls istället. Variera!

Sparven från Minsk
2011-10-10, 16:56
cmon brah, du böjde 105kgx4 med passning senaste passet i din journal. Eller är det grov mörkning det handlar om?

jaja nog offtopic från mig nu...

Ja du har ju varit offtopic sen du skrev i denna tråden...

JAG tycker att variation är viktigt, precis som jag skrev från början. Håller du inte med så skriv bara det.
Ingen ide att gå till personangrepp och kalla mig svag med mera. Känns så jäkla barnsligt...

z_bumbi
2011-10-10, 17:04
Jag tycker att du skall variera för variationens skull. Jag tror att bara nöta på med samma övning, samma tempo, samma reps-intervall gör att kroppen blir bra och van på just det, men att du begränsar din utveckling (både styrkemässigt och volymmässigt) kraftigt.

Det är det väl iofs ingen som har sagt emot i tråden?

dessutom tror jag att du lättare skadar dig om du alltid belastar musklerna i samma vinkel, med samma typ av belastning (även om belastningen stegrar, så på samma sätt) utan variation.


Här håller jag med.

Visst, vill du bli duktig i bänkpress (tex) skall du träna mycket bänkpress. Men INTE enbart bänkpress. Se på "våra" egna bänkpressgiganter StefanJ och FinskrisBastu, tror ni de hade vart världsmästare om de hade kört enbart tunga submax 1:or i bänkpress (som ett exempel på träning utan variation) år ut och år in? Det tror inte jag. Dessa herrar varierar sin träning väldigt mycket över tid, och kör en hel uppsjö övningar förutom "Vanlig bänkpress".


Nej de har inte kört bara submax-ettor men de har i alla fall kört bänk stora delar för att inte säga hela tiden. I båda fallen har jag däremot för mig att de körde bänk 4-5 pass i veckan den första tiden dvs den tiden där så många varierar bort sig bara för att de "ska" göra det.

Personligen (jag är fet och svag, så ta det för vad det är- en åsikt från en motionär) gillar jag att variera från pass till pass. Man kreverar tex inte av att hantelpressa före man kör bänkpress emellanåt, eller bensparken före knäböjen istället för tvärtom.

Det säger jag inte emot och det funkar även utmärkt för en t ex en bänkare att inleda med hantelpressar något pass då och då.

Sniggel
2011-10-10, 17:08
Utan att lägga mig in i en diskussion med sparven så tycker jag nog också att progression är viktigare än variation (av övningar).
Jag har ju då aldrig vuxit speciellt mycket av att byta övningar utan det är när jag väl kommer över platåer i de övningar jag kör som det börjar hända grejer.

Silencer
2011-10-10, 17:08
Variera intensitet och snabbhet i lyften (men med vettig plan givetvis!!!), men hatta inte runt med olika övningar. Fokusera på att bli starkare i de stora. Vill du växla övning så gör det i början på ett nytt träningsblock. Det händer att jag växlar mellan lutbänk och militärpress från block till block. Dvs var 8:e vecka.

Sparven från Minsk
2011-10-10, 17:12
Tur att det finns många vägar till Rom haha ;)

filmjölk
2011-10-10, 17:13
TS har iofs bara tränat en månad (kan vara en idé att läsa ts inlägg innan man svarar).

Så mitt svar var ganska långrandigt. du behöver inte tänka på hur du skall variera din träning, lär dig hur man skall utföra diverse övningar med fria vikter och gymmets maskiner, och försök (med god teknik) att bara ta i med rätt muskler och få ut ett bra träningspass som du blir trött av. Det räcker än så länge. Lycka till i träningskarriären!

z_bumbi
2011-10-12, 09:58
TS har iofs bara tränat en månad (kan vara en idé att läsa ts inlägg innan man svarar).

Så mitt svar var ganska långrandigt. du behöver inte tänka på hur du skall variera din träning, lär dig hur man skall utföra diverse övningar med fria vikter och gymmets maskiner, och försök (med god teknik) att bara ta i med rätt muskler och få ut ett bra träningspass som du blir trött av. Det räcker än så länge. Lycka till i träningskarriären!

Det där är en bra sammanfattning.