handdator

Visa fullständig version : Hur fan ska man få en platt mage då?!?!?!?!


hibbe
2011-10-10, 13:31
Nu är det såhär att jag vill ha en platt mage och en större rumpa. För tillfället har jag ingen aning om hur mycket jag väger men kanske 53 kg (vägde det senast, men har blivit smalare sen dess men skriver det nu) och är ca 168 cm lång. Jag tränar 5-6 gånger i veckan.

Jag har hört att man ska förbränna mer än vad man ätit för att man ska få en platt mage, men hur fan ska man förbränna 1000-1500 kalorier?! Då måste man ju fan springa i flera timmar. Sen så kommer man ju fan gå hungrig hela tiden...

Kan man inte träna magen 5-6 gånger i veckan i ca 15-20 min?? Jag brukar oftast köra med en crosstrainer i 20-30 min. Ska jag gå upp mot en 1h istället?? Och vad är volymträning??

Jag vill ha en sån här mage http://tinypic.com/view.php?pic=2ns73v8&s=7 som inte får veck när man sätter sig eller blir lite tjock för att man äter!! Jag har lite synliga magmuskler just nu och det syns extra mycket om jag drar in magen, men vill att det ska synas när jag inte drar in den och den ska vara så hela tiden hur mycket jag än ätit!!

Hur mycket i kalorieunderskott ska jag ligga?!

Såhär ser nästan varje träningspass ut för mig:

Crosstrainer 20-30 min
Ben/rumpa - 15-30 min
Mage - 15-20 min

Jag äter nyttigt (oftast kyckling) och lagom med kolhydrater (ris) till maten. Fast har ingen aning om hur många kalorier jag äter. Äter inte så jättemycket mat, men äter väl 2 mackor varje dag med smör och ost. Kanske ska försöka skippa mackorna eller??

Vad ska jag ändra? Ska jag vila mer? Ska man äta nåt speciellt efter träningen?! Ska jag ändra min kost eller?!?!? Sen undrar jag om mina bröst kommer försvinna mycket?!?! Hur lång tid kommer det ta innan jag kommer få se resultat?!

Tränar oftast på kvällen , gör det något?? Sen så äter jag "frukost" runt 12 tiden.

Åsberg
2011-10-10, 13:33
Mycket nyttig information här.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

aijou
2011-10-10, 14:10
För det första! Läs Deff-guiden som Åsberg länkade till.

Några andra saker du bör tänka på som har mer att göra med hur kroppen är uppbyggd.

1) De flesta får inte helt platt mage i avslappnat läge. Oberoende på hur mycket muskler eller lite fett man har. Inälvorna måste ju få plats också. :)Tjejen på bilden har troligtvis inte heller avslappnad mage.

2)Du (liksom alla andra) kommer alltid ha veck på magen när man sitter ner.

3) Jämför dig inte för mycket med andra då vi alla har olika förutsättningar och olika kroppar. mycket har med muskelfästenas position att göra och det är inget man kan påverka.

Jag skulle rekommendera att du tränar hela kroppen istället för bara mage och ben/rumpa. Ta en titt på z_bumbis nybörjarprogram eller SL 5x5. (Knäböj kommer ge dig en grym rumpa)

Om du trivs med att köra 5-6 ggr/vecka så tycker jag att du ska fortsätta med det men ett tips kan vara att inte köra samma muskelgrupper varje dag efter varandra. Det kan även vara positivt att inte köra cardio och styrka på samma dag (dock så är det helt upp till dig om du trivs med det). annars skulle man kunna tänka sig att du kan växla mellan styrka och cardio varannan dag och då kanske köra lite längre och utförligare pass istället.

Lycka till!

PepzAdept
2011-10-10, 14:10
Jag har hört att man ska förbränna mer än vad man ätit för att man ska få en platt mage, men hur fan ska man förbränna 1000-1500 kalorier?! Då måste man ju fan springa i flera timmar. Sen så kommer man ju fan gå hungrig hela tiden...


Du måste räkna med din förbränning av att bara leva också. Alltså din kropp använder ju en viss energi bara av att fungera, sen går du väl antagligen till jobb/skola på dagarna och rör på dig där också.

Det är de tre variablerna du har att jobba med för att skapa ett underskott.
1. förbränningen i din vardag, cykla istället för att ta bussen osv.
2. Kosten.
3. Träningen

aijou
2011-10-10, 14:20
Jag vill ha en sån här mage http://tinypic.com/view.php?pic=2ns73v8&s=7 som inte får veck när man sätter sig eller blir lite tjock för att man äter!!


Magen du eftersträvar existerar inte! Alla magar blir tjockare när man precis har ätit. Och det syns bara mer ju smalare man är. Alla magar får veck p.g.a överflödig hud när man sätter sig för annars skulle huden spricka när man reser sig.

En sak till! Träna inte med för lätta vikter och för högt repsantal i hopp om att få slanka muskler. Det är en myt! :)

Nelli
2011-10-10, 20:55
53 kg på den längden är inte mycket... Skulle inte dieta utan satsa på att bygga muskler. Platt mage, tänk på hållninge :) så blir det oftast bättre.

Fartman
2011-10-10, 23:07
Håller med ovanstående skribent, det är en hållningsfråga. Att försök öva in en naturlig hållning där du lätt drar in magen (med målet att det ska sätta sig omedvetet) är nog bästa chansen. Se till att du stäcker på dig ordentligt också, bak med axlarna och rak i ryggen! (krummad rygg gör ju automatiskt att magen trycks ihop och ger ett knubbigare intryck)

Doctor Snuggles
2011-10-10, 23:25
En sak till! Träna inte med för lätta vikter och för högt repsantal i hopp om att få slanka muskler. Det är en myt! :)

Så mao kan man få olympiaben genom att springa maraton? Ok.
Du pratar om något annat, d.v.s. tron att man kan deffa runt en viss muskel genom att träna högreps. Men det är inte heller en myt, bara ineffektivt.

HulkH
2011-10-10, 23:43
När man sitter ner så vekar sig väl allas magar?
Annars spricker man väll om när man ställer sig upp? :(

Fartman
2011-10-11, 00:15
Så mao kan man få olympiaben genom att springa maraton? Ok.
Du pratar om något annat, d.v.s. tron att man kan deffa runt en viss muskel genom att träna högreps. Men det är inte heller en myt, bara ineffektivt.
Vilken post läser du egentiligen?

Doctor Snuggles
2011-10-11, 00:53
Vilken post läser du egentiligen?

Det inlägget jag svarade på, kanske?

Fartman
2011-10-11, 00:56
Det inlägget jag svarade på, kanske?

Då tycker jag att du ska läsa det en gång till.

aijou
2011-10-11, 06:13
Så mao kan man få olympiaben genom att springa maraton? Ok.
Du pratar om något annat, d.v.s. tron att man kan deffa runt en viss muskel genom att träna högreps. Men det är inte heller en myt, bara ineffektivt.

Tror att du har missförstått vad jag menade helt och hållet. Det jag ville få fram är att extrem högreps-träning (långt över 20 reps) på väldigt lätta vikter bygger dåligt. och att man inte kan forma sina muskler. bara få dem större eller mindre.

Förstår inte riktigt hur du kunde dra parallellen med olympiaben av maraton? :Virro

Och dessutom så skulle jag nog vilja påstå att "deffa runt en viss muskel" är mer eller mindre myt då du inte kan punktförbränna i någon större utsträckning.

mij82
2011-10-11, 09:39
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=162018 Kan vara en tråd av intresse också.

Doctor Snuggles
2011-10-11, 11:50
Tror att du har missförstått vad jag menade helt och hållet. Det jag ville få fram är att extrem högreps-träning (långt över 20 reps) på väldigt lätta vikter bygger dåligt. och att man inte kan forma sina muskler. bara få dem större eller mindre.

Förstår inte riktigt hur du kunde dra parallellen med olympiaben av maraton? :Virro

Och dessutom så skulle jag nog vilja påstå att "deffa runt en viss muskel" är mer eller mindre myt då du inte kan punktförbränna i någon större utsträckning.

Bra. Jag reagerade på att folk har en tendens att spotta ut sig "det är en myt!!!" om allt möjligt utan att egentligen förstå vad det handlar om.
Att ändra storlek på något är "att forma", iof. ;)