Visa fullständig version : Hur mycket vassle kan jag tillgodogöra mig i en portion?
Hur mycket vassle kan jag tillgodogöra mig vid en portion? Hur mycket under en dag innan jag börjar kissa aminosyror?
Trodde 30 g vassle var max vid ett tillfälle (läste att mer var slöseri) men ser att många t.ex. Aldrigvila kör 60 g som morgonshake.
Frågan bottnar i att jag har problem att äta tillräckligt med protein pga aptitsbrist.
Sheogorath
2011-10-10, 13:28
Hur mycket vassle kan jag tillgodogöra mig vid en portion? Hur mycket under en dag innan jag börjar kissa aminosyror?
Trodde 30 g vassle var max vid ett tillfälle (läste att mer var slöseri) men ser att många t.ex. Aldrigvila kör 60 g som morgonshake.
Frågan bottnar i att jag har problem att äta tillräckligt med protein pga aptitsbrist.
Inte klarlagt, men 30 g har angetts som ett värde som KAN gälla för TOM MAGE. I en morgonshake kanske man har i annat som t.ex. havregryn, rapsolja, kakao eller annat som förlångsammar upptaget. Eller att man tar en shake efter frukost när magen är full med fil, gröt eller vad det nu kan vara. Då kan den nog vara hur stor som helst nära på.
AtomicPuffin
2011-10-10, 13:33
Pissar man ut 30g aminosyror har man icke triviala njurproblem. Det är nog snarare så att det protein kroppen inte kan använda till nåt vettigt används som energi.
Sen vet jag att en hel del hävdar att det där med 30g är rent trams och att det bara tar längre tid att ta upp mer protein, har dock inte läst studier etc själv så ta det som ett sk rykte tills någon skriver någonting mer auktoritärt om just det.
Sheogorath
2011-10-10, 13:37
Pissar man ut 30g aminosyror har man icke triviala njurproblem. Det är nog snarare så att det protein kroppen inte kan använda till nåt vettigt används som energi.
Sen vet jag att en hel del hävdar att det där med 30g är rent trams och att det bara tar längre tid att ta upp mer protein, har dock inte läst studier etc själv så ta det som ett sk rykte tills någon skriver någonting mer auktoritärt om just det.
Nu drar du lite förhastade slutsatser om vad andra antar.
Det handlar inte om att man skulle pissa ut protein utan i så fall om att det passerar tarmarna snabbare än att det hinner tas upp. Det gäller i så fall bara vassle och bara på tom mage.
AtomicPuffin
2011-10-10, 14:03
Nu drar du lite förhastade slutsatser om vad andra antar.
Det handlar inte om att man skulle pissa ut protein utan i så fall om att det passerar tarmarna snabbare än att det hinner tas upp. Det gäller i så fall bara vassle och bara på tom mage.
Jag försökte mest påpeka att det där med kissande är en myt, har hört det ett par gånger nu, kunde nog uttryckt mig betydligt tydligare :)
Sen undrar jag varför det snabbast upptagna av alla Protein skulle hinna igenom mag-tarmkanalen utan att tas upp, kroppen brukar inte låta godis passera sådär utan att ta vara på det. Den har trots allt en bunt timmar i magsäcken plus en hel radda timmar i tarmen på sig. Det skulle implicera att en 100g proteindrink bara borde kaloriräknas som 30g (i vart fall på tom mage)? Fin mättnad som bara rinner rakt igenom?
Så jag (bro?)tror nog fortfarande på att överskottet tas upp och förbränns snarare än passerar obemärkt via vare sig 1an eller 2an.
JSen undrar jag varför det snabbast upptagna av alla Protein skulle hinna igenom mag-tarmkanalen utan att tas upp, kroppen brukar inte låta godis passera sådär utan att ta vara på det. Den har trots allt en bunt timmar i magsäcken plus en hel radda timmar i tarmen på sig. Det skulle implicera att en 100g proteindrink bara borde kaloriräknas som 30g (i vart fall på tom mage)? Fin mättnad som bara rinner rakt igenom?
Så jag (bro?)tror nog fortfarande på att överskottet tas upp och förbränns snarare än passerar obemärkt via vare sig 1an eller 2an.
Det är snabbt för att det lämnar magsäcken snabbt och klarar tarmen då inte av att ta upp hur mycket som helst per tidsenhet så passerar en del förbi.
Din uppfattning om storleken på förlusten är jag inte riktigt med på var du har fått ifrån?
Snälla vad är det definitiva svaret i denna eviga fråga? Jag käkar 60g protein på morgonen iom kvargen, sen nu käkar jag säkert 100g protein till lunch, jag försöker komma över 200g protein varje dag, når jag aldrig den gränsen egentligen eller?
AtomicPuffin
2011-10-10, 14:25
30g nämns ofta som maximalt upptag, tex i den här tråden. Allt utöver detta max blir då implicit en förlust. 100g var bara nånting jag drog till med. Om 30g verkligen är ett max så borde alla proteindrinkar med vasslepulver på över 30g kaloriredovisas som 30g oavsett storlek, eftersom resten rinner rakt igenom om hypotesen att 30g är max stämmer. Rinner det igenom påverkar det inte kaloribalansen, eftersom 4kcal in automatiskt ger 4 kcal ut i andra ändan.
Det är därför min magkänsla säger att det verkar konstigt. Vad gäller vasslets "snabbhet" har jag förstått det som att det handlar om upptag i gram per timma, tror jag sett 10g för vassle mot äggvita på 1-2g nånstans. Men det kan ha varit i samband med måltid eller nåt, eller bara patenterat dåligt minne.
kalajset
2011-10-10, 14:33
Snälla vad är det definitiva svaret i denna eviga fråga? Jag käkar 60g protein på morgonen iom kvargen, sen nu käkar jag säkert 100g protein till lunch, jag försöker komma över 200g protein varje dag, når jag aldrig den gränsen egentligen eller?
Begreppsförvirring råden i frågan. Vassleprotein är inte samma sak som något annat protein. Alla proteinsorter har en oändlig mängd unika egenskaper varav upptagningshastigheten är just en sådan. Äter du t ex nämnda 60g protein från kvarg, som jag har förstått att du gjorde, så är det kaseinprotein du bör räkna på i ditt fall om något. Ett protein med helt andra egenskaper, inklusive upptagningshastighet än vassleprotein. (Ja, du kommer praktiskt sett tillgodogöra dig allt kaseinprotein du äter, ovasett mängd på en och samma gång p ga ett väldigt långsamt upptag).
Som sagt, hela frågan gällande "maximalt upptag" av vassleprotein på TOM mage måste skiljas från allt annat proteinupptag.
Jag tolkar det som att 100 g protein tas upp men 30 g kan användas anabolt medan 70 g då mest troligt används som energi. Då kan man ju fylla med billigare energikällor och försöka använda sitt protein när merparten går till muskelbygge.
Fishtank
2011-10-10, 14:44
Jag tolkar det som att 100 g protein tas upp men 30 g kan användas anabolt medan 70 g då mest troligt används som energi. Då kan man ju fylla med billigare energikällor och försöka använda sitt protein när merparten går till muskelbygge.
Du kan inte välja vad kroppen använder proteinet till...
Du kan försöka styra det åt rätt håll genom styrketräning och nog mycket energi från andra former av mat
30g nämns ofta som maximalt upptag, tex i den här tråden. Allt utöver detta max blir då implicit en förlust. 100g var bara nånting jag drog till med. Om 30g verkligen är ett max så borde alla proteindrinkar med vasslepulver på över 30g kaloriredovisas som 30g oavsett storlek, eftersom resten rinner rakt igenom om hypotesen att 30g är max stämmer. Rinner det igenom påverkar det inte kaloribalansen, eftersom 4kcal in automatiskt ger 4 kcal ut i andra ändan.
Jag har inte sett något om att det ska vara ett binärt tillstånd utan snarare att upptaget blir sämre ju större mängd som tillförs. Magsäckstömningen blir ju t ex inte lika snabb om man dricker/äter mer på en gång och då bromsar det ner mängden protein som går ut i tarmen vid varje given tidsenhet.
Alla andra näringsämnen fungerar på samma sätt, om det dyker upp för mycket av dem i tunntarmen som inte kroppen klarar av att ta upp så går de vidare till tjocktarmen.
Ett extremt exempel är laktosintolerans där laktosen inte tas upp och sedan ställer till det för bakteriekulturen i tjocktarmen.
Fast nu gäller det ju om upptaget är begränsat dvs tas allt protein upp eller inte? För vassle i större mängder och under de förhållanden som det har testats för så verkar det inte vara fallet.
Sheogorath
2011-10-10, 14:50
Nu blandar du ihop två saker. Det ena är hur mycket som kan tas upp vid ett och samma tillfälle (siffran 30 g har angetts och gäller i så fall BARA VASSLE OCH BARA PÅ TOM MAGE, andra proteinsorter tas upp oavsett mängd) och det andra är hur många gram aminosyror som behövs för att uppreglera muskelproteinsyntesen maximalt, och där ha siffran 10 g EAA angetts, vilket motsvarar 20 g vassle. Övrigt protein används till annat (också), t.ex. för att byggas in som muskelprotein, tillverka enzymer, förbrännas till energi etc etc.
Spelar ingen roll hur du gör. Du kan bygga in några få gram protein som ny muskelmassa. Resten, 97 - 98 gram blir till energi.
Vill du ha en anabol signal räcker 20 gram vassleprotein eller 6 - 10 gram EAA. Troligen på tom mage. Den mängden ger en kort men kraftig höjning av EAA i blodet vilket signalerar till kroppen att bygga mer protein.
Nu blev jag lite visare :) Tack så mycket allihopa att ni tog er tid att svara.
Inte klarlagt, men 30 g har angetts som ett värde som KAN gälla för TOM MAGE. I en morgonshake kanske man har i annat som t.ex. havregryn, rapsolja, kakao eller annat som förlångsammar upptaget. Eller att man tar en shake efter frukost när magen är full med fil, gröt eller vad det nu kan vara. Då kan den nog vara hur stor som helst nära på.
Passar på att låna denna tråd med en följdfråga som jag fick till detta inlägg:
Räcker det med att blanda ut vasslen med mjölk för att kroppen ska hinna ta upp mer, eller bör man istället använda sig av andra (fasta) medel? Tänker bl a på psylliumfrön
King Grub
2012-04-13, 16:35
Det är inte undersökt.
Okej. Då kan jag inte låta bli att ställa frågan: är exempelvis havregryn (som Sheo nämner) något som bevisat hjälpa till med upptagningen? Eller är det bara någon form av logisk slutsats?
Okej. Då kan jag inte låta bli att ställa frågan: är exempelvis havregryn (som Sheo nämner) något som bevisat hjälpa till med upptagningen? Eller är det bara någon form av logisk slutsats?
Vet inte om det är bevisat, men blandar du ner andra livsmedel kan jag tänka mig att det logiskt sätt skulle bli långsammare. Frågan är varför man vill det? Det är just snabbheten som gör att vassle är anabolt.
Vet inte om det är bevisat, men blandar du ner andra livsmedel kan jag tänka mig att det logiskt sätt skulle bli långsammare. Frågan är varför man vill det? Det är just snabbheten som gör att vassle är anabolt.
För att öka sig totala proteinintag.
Ja, visserligen. Men jag tänker samtidigt hur man kan göra vassle mer mättande, eventuellt mer proteinrik (genom mer vassle i detta fall), genom att öka upptagningen.
Exempelvis om man tränat på fastande mage och inte har möjligheten att äta förrän några timmar efteråt
Ja, visserligen. Men jag tänker samtidigt hur man kan göra vassle mer mättande, eventuellt mer proteinrik (genom mer vassle i detta fall), genom att öka upptagningen.
Exempelvis om man tränat på fastande mage och inte har möjligheten att äta förrän några timmar efteråt
Skippa sista setet och ät ett par mackor som du har med dig hemifrån så slipper du fundera på det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.