handdator

Visa fullständig version : Plattare mage - träna den eller dieta den?


IAmTheOne
2011-10-10, 11:48
Tjenare all pro's!

Är rookie på det här och har en enkel fråga!

Bakgrund:
Jag vill ha plattare mage. Har väl några kg fett för mycket (en liten "bulle" under naveln) men det största problemet är att jag ser ut som jag är lite gravid - magen är hård och lite rund typ.
Ungefär såhär (ej jag, google images, bilden till vänster syftar jag på):
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQZTL_uvasT2t9h0ngRFAw39rVZZjHT_ AcYiJ00qR6_H8xVv7eobQAjmcvU

Frågan:
Är det DÅLIGT att göra situps/träna magen? Eller är det BRA att göra magövningar och isf vilket upplägg?
Jag inbillar mig att det finns en risk att muskler som bildas på magen "fastnar" i det utåtstående läget magen har nu. Och det vill jag ju inte :)

Tack på förhand!
Mvh

Vunnis
2011-10-10, 11:51
Det är inte dåligt att bli muskulärt större, men oftast är det helt enkelt så att man har mer fett än man vill - och då är ju lösningen att bli av med det. Så gör du både och. Träna mage och dieta. Det går att göra samtidigt. ;)

century
2011-10-10, 11:58
Jag har upplevt att statiska och instabila övningar för magen hjälper mot putande mage. Antar att de biter bra på m. transversus som ju håller alla bukorgan på plats, är den muskeln svag borde ju magen rimligtvis puta mer. Jag ska inte svära på att det är så, men jag tycker det fungerat för mig.
Menar alltså övningar i stil med plankan (gärna med extra moment som att lyfta ben och armar i olika kombinationer, eller stå med fötter eller armbågar på en boll), crunches på boll, övningar i funcgym-band som hänger från taket...

Men visst, på den där bilden finns det ju helt klart ett extra lager fett som skulle kunna förbrännas för en plattare mage. Då hjälper ju inte övningarna, men det kan helt klart vara ett komplement :)

IAmTheOne
2011-10-10, 12:08
Grymt! Tack vunnis och century (snygga axlar!!)! Din mage är sjukt platt så du har trovärdighet - kör man varje dag då eller som "vanlig" träning typ 1gg/vecka/muskelgrupp? =)

Om någon söker och hittar denna tråden så hittade jag ganska mycket info här, om "anabola-mage" (stor vältränad mage som gjort mig rädd att träna mage hehe):
http://www.wannabebig.com/forums/showthread.php?34447-What-exactly-is-a-distended-stomach-%28Steroid-stomach-%29
I princip säger dom att den magen inte kommer från att ha övertränat magen utan snarare att de inre organen är förstorade pga. steroider, och trycker ut magen. Ser för jävligt ut.

century
2011-10-10, 12:14
Grymt! Tack vunnis och century (snygga axlar!!)! Din mage är sjukt platt så du har trovärdighet - kör man varje dag då eller som "vanlig" träning typ 1gg/vecka/muskelgrupp? =)


Tack! Jag vet inte vad som är bäst egentligen, men jag tränar mage ca 2 ggr vecka och då mest instabila/statiska övningar, med vikter nån gång ibland bara.

vicarious
2011-10-10, 12:16
Du behöver gå ner i vikt för att få en platt mage. Sen skadar det väl knappast att träna magen men lägg inte ner för mycket möda på det.

prOtotype
2011-10-10, 12:19
Träna övningar som pressar in magen. Antingen börjar du med knäböj (lol, klassiskt kolo svar) för att tvingas till det, eller så börjar du köra cat vomit exercise och magvakuum.
Dels tränar du upp muskler som pressar in magen, dels vänjer du den vid att vara mer indragen.

Magvakuum gör du genom att andas ut det mesta av luften, lyfta bröstet och sen dra in magen stenhårt. Resultatet ska bli ungefär som på frank zane's bilder
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS5fzzObaUyn7V61KeWCsLdxsZn__mhp K1QWumrI1H7y5LCjxazy_d3r4T6wA

Cat-vomit gör du enligt följande (tog första jag hittade, har inte tittat på det själv)
wejm0cGqv3Y

Sniggel
2011-10-12, 13:29
Du behöver gå ner i vikt för att få en platt mage. Sen skadar det väl knappast att träna magen men lägg inte ner för mycket möda på det.

+1

Jag personligen uppskattar (halvgissar) att ca 10 kilos viktnedgång skulle göra avsevärd skillnad. Men 5 kg lär också synas.

Pansartax
2011-10-12, 13:40
Det är ju sådär det ska se ut!!

Scratch89
2011-10-12, 16:25
Note: Det finns inga platta magar. Däremot om den är lite dallrig så är det fett som behöver plockas bort.