handdator

Visa fullständig version : Proteinglass!

prOtotype
2011-10-10, 10:43
Jag vet inte om fler har provat det här redan, men jag och tjejen gjorde ett experiment i helgen som kan vara värt att dela med sig av. Högproteinglass!

Receptet är väldigt simpelt. 3 äggvitor, 6dl röd mjölk, 2.5dl av koloz ypperliga protein. Jag använde chokladsmaken, men kommer prova de andra också.
Vispa äggvitor med elvisp tills de är så fluffiga att du kan vända upp och ner på bunken.
Detta blandades ner i en sk glassmaskin. Detta är bara en lite tjockare, iskall bunke som håller kylan med en grej att röra om med. Så med lite fantasi borde detta enkelt kunna ersättas.

Resultatet blev klart godkänd chokladglass med grymma makros.

Näringsinnehåll per 100g:
100kcal
13.5g protein
4.8g kolhydrater
3.1g fett

Dagen efter var den lite isig och mer hoppsjunken. Det gick fort att lösa med 20 sek i mikron och röra runt med en sked så var det gott igen.

Så nu är mitt problem med att lyckas få i mig tillräckligt med protein under sommarmånaderna löst.

Någon annan som gjort proteinglass och har bra förslag? Jag funderar på att ha i lite kvarg eller yoghurt eller nåt i nästa batch.

Vunnis
2011-10-10, 10:54
Jag har gjort glass på vispad grädde, blandade mixade bär och whey FX blåbär och hallon
och nån snickersversion med vispad grädde, krossad mörk choklad, olja, jordnötssmör och mintchoklad/choklad-pulver. Proportionerna är bortglömda.

prOtotype
2011-10-10, 10:57
Jag har gjort glass på vispad grädde, blandade mixade bär och whey FX blåbär och hallon
och nån snickersversion med vispad grädde, krossad mörk choklad, olja, jordnötssmör och mintchoklad/choklad-pulver. Proportionerna är bortglömda.

Låter väldigt fettrikt, men kanske högprotein också? Vad skulle du höfta på att makrona blev?

Vunnis
2011-10-10, 11:02
Låter väldigt fettrikt, men kanske högprotein också? Vad skulle du höfta på att makrona blev?

Det har jag inte koll på. Men jag är ytterst usel på att äta sommartid så jag gör den mer som (högproteins-)måltidsersättning än bara för att få i mig protein, därav den fullfeta grädden, olja och nötter... och kanske en hög strösocker i bärglassen. För bara protein går det bra att dricka shakes tycker jag.

prOtotype
2011-10-10, 11:50
Det har jag inte koll på. Men jag är ytterst usel på att äta sommartid så jag gör den mer som (högproteins-)måltidsersättning än bara för att få i mig protein, därav den fullfeta grädden, olja och nötter... och kanske en hög strösocker i bärglassen. För bara protein går det bra att dricka shakes tycker jag.

Jo om man bara vill ha i sig proteinet. Jag ville ju göra något gott också, samt få lite variation.
Men jag delar din svårighet att få i mig tillräckligt med kalorier sommartid (eller, året runt egentligen)

Beelz
2011-10-10, 12:18
Detta blandades ner i en sk glassmaskin. Detta är bara en lite tjockare, iskall bunke som håller kylan med en grej att röra om med. Så med lite fantasi borde detta enkelt kunna ersättas.

Så typ en bunke med en slev i bara? :smash:

Edit; använde mig av fina google så nu vet jag ;)

tho123
2011-10-10, 14:13
Har för mig att jag såg Andreaz Engström la upp någon proteinrik samt kolhydratsnål glass på hans blogg för länge sedan, försökte hitta det men lyckas inte.

Någon som vet receptet/Har något recept som e kolhydratsnålt men ändå inte överdrivet mycket kcal? :))

Halice
2011-10-10, 14:37
oooh!

Perfekt när man är sjuk också! Då är ju glass ett måste!

Måste verkligen testa detta!

prOtotype
2011-10-10, 14:52
oooh!

Perfekt när man är sjuk också! Då är ju glass ett måste!

Måste verkligen testa detta!

Återkom gärna med förbättringsförslag om du provar att göra något annorlunda! Eller recensera andra smaker

Halice
2011-10-10, 17:30
Jag har en mix mellan vaniljprotein o lite blåbär i frysen just nu. Får se hur den smakar sen.

Det blev mycket mer glass än vad jag förväntat mig.
Har bara ett frysfack = matlådan som var där fick bli lunch imorgon.
Kommer få äta glass en bra stund framöver. Frukost imorgon kanske ?

Får väll bjuda över nån på lite proteinglass, vem skulle inte vilja det ;)

fiskarn
2011-10-10, 17:56
Jag vet inte om fler har provat det här redan, men jag och tjejen gjorde ett experiment i helgen som kan vara värt att dela med sig av. Högproteinglass!

Receptet är väldigt simpelt. 3 äggvitor, 6dl röd mjölk, 2.5dl av koloz ypperliga protein. Jag använde chokladsmaken, men kommer prova de andra också.
Vispa äggvitor med elvisp tills de är så fluffiga att du kan vända upp och ner på bunken.

Resultatet blev klart godkänd chokladglass med grymma makros.

Näringsinnehåll per 100g:
100kcal
13.5g protein
4.8g kolhydrater
3.1g fett

Dagen efter var den lite isig och mer hoppsjunken. Det gick fort att lösa med 20 sek i mikron och röra runt med en sked så var det gott igen.

Så nu är mitt problem med att lyckas få i mig tillräckligt med protein under sommarmånaderna löst.

Någon annan som gjort proteinglass och har bra förslag? Jag funderar på att ha i lite kvarg eller yoghurt eller nåt i nästa batch.

Låter ju super men kan du precisera hur du gör. Blandar du alla ingredienser och sen ner i glassmaskin?*screwy*

prOtotype
2011-10-11, 08:29
Låter ju super men kan du precisera hur du gör. Blandar du alla ingredienser och sen ner i glassmaskin?*screwy*

Vispade äggvitorna tills dom var superfluffiga (du ska kunna vända upp och ner på bunken utan att fluffet lossnar), hällde mjölk och protein i en shaker och skakade det tills klumpfritt. Hällde allt i glassmaskinen och lät det blandas där

daloatf
2011-10-11, 09:44
Brukar köra

Kvarg
Sötningsmedel
Proteinpulver

ibland blandar jag i rapsolja för att få den lite lenare :)

Halice
2011-10-11, 15:28
Måste säga att mitt recept med vanilj o blåbär funkade. Jag har dock ingen glassmaskin så jag antar att det bara skulle bli bättre med en sån. Tror även det skulle bli bättre med en vaniljstång för att få fram en starkare vaniljsmak. Detta ska utvecklas vidare.

AtomicPuffin
2011-10-11, 15:38
Jag måste testa detta, låter som en lysande idé :)

Kör ni vassle eller blandprotein? Jag tänker på blandproteins förmåga att bli mousse redan med kylskåpskall mjölk.

knivis
2011-10-11, 18:08
Testat nu, kan bara säga en sak, whey 80 hallon, INTE GOTT!

Halice
2011-10-11, 20:35
Jag måste testa detta, låter som en lysande idé :)

Kör ni vassle eller blandprotein? Jag tänker på blandproteins förmåga att bli mousse redan med kylskåpskall mjölk.

Jag har kört på vanligt vassle. Visst, blandprotein borde ju fungera det med.

Starke Adolf
2011-10-11, 21:15
Åh, vilken smart idé! Måste verkligen testas. Hur är det egentligen med råa ägg, är det grönt att ha i de i typ glass eller smoothies?

vicarious
2011-10-11, 21:24
Åh, vilken smart idé! Måste verkligen testas. Hur är det egentligen med råa ägg, är det grönt att ha i de i typ glass eller smoothies?

Så länge det är svenska ägg hade jag varit lugn. Risken för salmonella finns väl alltid men är nog rätt liten.

Halice
2011-10-12, 07:32
Hur fungerar det med proteinfluff + ägg ?

proteinfluff går ju att frysa in så det blir nått glass/sorbe liknande massa. Med några vispade ägg borde det ju knappats bli sämre ?

(måste nog införskaffa mig en glassmaskin asap)