handdator

Visa fullständig version : Hur äter ni vältränade tjejer??


smurfan
2011-10-10, 07:41
Hejsan! Är en tjej på 22 som gymmat seriöst i ca 2 år nu och jag bara älskar set. Mitt problem är kosten som inte alltid varit så bra. Jag har kört diet och så men jag går ofta ner och sen upp igen lika fort. Kan tillägga att jag haft problem med ätstörningar sen jag var 13 så min ämnesomsättning mår nog inte jättebra. är dessutom en riktig "jojo-deffare", kan få för mig att nu jävlar ska jag bli fit, och så kör jag stenhårt och går ner men efter några veckor börjar jag äta sämre än innan dieten till och med och går upp allt igen, plus lite till:/
Just nu väger jag ca 60 kg (på 171cm) och jag tänkte försöka hålla den vikten ett tag och sen kanske skala av lite senare när jag känner att min kropp är i balans och mår bra. Folk säger att jag ser vältränad ut, men jag har lite extra fett på mage och armar. Skulle ändå säga att jag är "lagom" fast jag egentligen själv tycker att jag är asfet. Men är medveten om att set är hjärnspöken som talar :P

Så, hur äter ni tjejer?? Känner inte att jag vill försöka bli deffad just nu. Bara hålla en lagom fett% som man kanske kan bygga lite långsamt på (inge bulk/bygg-diet)
Jag gymmar igenom kroppen på ca 4pass i veckan och så kör jag en del powerwalks. Efter varje styrkepass (60min) kör jag lågintenstiv i ca 30 min, cyklar/småjoggar.

Så hur mycket av protein, fett och kolisar, hur många kcal, tips på lagoma portioner? Min syn på kost är rätt störd. Jag vet inte vad som anses vara lagom i mängd osv även om jag vet vilka livsmedel som är hälsosamma för vi som sysslar med fitness och så.
Skulle verkligen uppskatta lite hjälp från andra fitnesstokiga tjejer:)

smurfan
2011-10-10, 07:50
Äter ni mindre/annorlunda de dagar ni inte tränar förresten? Jag brukar tex undvika snabba kolhydrater och kör bara det efter träning, och typ en gång i veckan bär jag tillåter mig att äta godis, glass, fet mat eller sånt. Dock blir det ofta för mycket den dagen :/ alkohol undviker jag då jag har adhd och det försämrar mina symptom i några dagar..

Beelz
2011-10-10, 08:07
Som alla andra människor? Högt protein och sen fyller man ut med kolhydrat och fett, en del undviker fruktos också :)

vicarious
2011-10-10, 11:11
Som alla andra människor? Högt protein och sen fyller man ut med kolhydrat och fett, en del undviker fruktos också :)

Så äter väl knappast "alla andra människor" men jag antar att du syftar mer på "alla andra tränande koloiter" :D

Beelz
2011-10-10, 11:28
Så äter väl knappast "alla andra människor" men jag antar att du syftar mer på "alla andra tränande koloiter" :D

hahaha.. såg det nu, jävlar vad skadad man blivit

smurfan
2011-10-10, 12:28
Ja fast frågan var ju inte VAD man bör äta utan hur mycket av varje osv..

lurre86
2011-10-10, 12:31
går inte att svara på hur mycket du ska äta. Det kan du bäst själv räkna ut.
Det skiljer väldigt mkt beroende på hur dina dagar ser ut.

Som riktlinje kan du räkna på ca 2g protein per kilo kroppsvikt och 1 g fett per kilo och resten kolhydrater.

1 g fett är ca 9 kcal
1 g protein ca 4 kcal
1 g kolhydrater ca 4 kcal

så nu är det bara att räkna å testa dig fram.

Åsberg
2011-10-10, 12:34
hahaha.. såg det nu, jävlar vad skadad man blivit

:laugh:

Min brorsa tittade jävligt konstigt på mig när jag vägde ost häromdagen. Inga konstigheter enligt mig.

Mitt tips är att du planerar hur du ska äta, lägger dig på ett visst intag och utvärderar om det går upp eller ner. Jag själv tycker det blev lättare att "kontrollera" kosten efter det.

Är ganska lat dock så det blir ju ganska enformig mat för min del. :)

century
2011-10-10, 12:41
Skulle också kunna deffa bort några mjuka kilon men det är inget jag bryr mig om nu, vill lägga på mer massa först...
Så för tillfället; ca 2300 kcal varav minst 130g protein (brukar bli närmare 150g) och resten som jag vill. Det betyder ju inte att resten av kalorierna kommer från godis, försöker alltid få i mig välbalaserad kost som jag trivs med. 172cm lång/57-58 kg.

Annaconda
2011-10-10, 12:52
Jag försöker gå ner lite och äter ca 1400 på vilodagar och 17-2000 träningsdagar. Kör ofta pass över en timme som du också verkar göra så då behövs extra energi. Äter mer kolhydrater träningsdagar och mer fett vilodagar. Alltid mycket protein.

smurfan
2011-10-10, 18:26
Jag har hållt på och räknat och vägt och kontrollerat i två pr nu men känner ändå att det blivit fel. Tänkte om jag kollat på fel ställen:/ hur som hels är det fett och kolhydrater jag är mest förvirrad över mängderna. Protein äter jag 2-2,5g per kilo varje dag. Har hört det på så många ställen nu att jag litar på de siffrona:)
Verkar som nu brudar äter mycket mer än jag gjort, det var även det jag gissade. I några månader har jag försökt lära mig äta mer kolhydrater som jag tidigare varit livrädd för. Gick upp 2 kg och sen har det stått stilla. Men jag äter dock bara 1500kcal per dag även träningsdagar då jag kör en timme morgonkardio, en timme gym och en halvtimme cykel. Det är på tok för lite alltså?
Som jag nämnde har jag kämpat med ätstörningar länge så även när jag åt ca 1000-1200 och tränade varje dag gick jag inte ner utan la bara på mig vätska. Fick råd av min gymägare att höja successivt men jag vågade inte mer än 1500:/ tror ni jag kan köra på 2000 utan problem? Kan tillägga att fettet endast blivit ca 0,5xkg och det är alltså för lite? Tack för alla svar :)

smurfan
2011-10-10, 18:34
En till liten fråga. Min läkare har avrått mig från kosttillskott närmaste månaden pga en kommande operation. Det kan öka blödningsrisken och den är redan lite större på mig än vad son är normalt.
Brukar numera ta kesella efter gymmet istället för proteinpulver men är inte det kasein? Vet inte om det är någon märkbar skillnad men det borde ju vara mindre bra med långsamt protein?
Kan inte komma på något annat som är lätt att ta med till gymmet:/

vicarious
2011-10-10, 18:41
En till liten fråga. Min läkare har avrått mig från kosttillskott närmaste månaden pga en kommande operation. Det kan öka blödningsrisken och den är redan lite större på mig än vad son är normalt.
Brukar numera ta kesella efter gymmet istället för proteinpulver men är inte det kasein? Vet inte om det är någon märkbar skillnad men det borde ju vara mindre bra med långsamt protein?
Kan inte komma på något annat som är lätt att ta med till gymmet:/

Vanligt proteinpulver borde inte öka blödningsrisken. Det är samma sorts protein som finns i vanlig komjölk. Det du kanske bör se upp med är väl isåfall omega-3.

Men jo, kesella efter träningen är nog minst lika bra som proteinpulver. Dyrare och krångligare dock.

pialia
2011-10-10, 18:44
Om du minns idrottskillen i klassen på högstadiet/gymnasiet som alltid hade ett berg med ris på tallriken och tillräckligt med kött för att mata en afrikansk familj i två veckor så får du en rätt bra bild av mina portionstorlekar :D Jag tränar i snitt ca 15 timmar i veckan och märker rätt snabbt under passet om jag har ätit dåligt under dagen. Jag har aldrig räknat kalorierna men jag brukar nog ligga på ~2800-3200 kcal om dagen. Utöver husmanskost så brukar det bli en vassle/mjölk shake om dagen.

Senaste tiden har jag vägt kring 95kg på ~187cm, men har under ett par veckor nu börjat skära ner lite på småätandet och rör mig sakta men säkert ner mot 90kg där jag hade tänkt ligga ett tag.

Om det är så att du vill ligga still på en stabil vikt så tycker jag du borde hitta rätt mängd mat där du får det du behöver och märker att vågen står still och helt enkelt bara låta bli att småäta. Har du koll på vad du verkligen behöver så är det lättare att övertyga dig själv om att låta bli vad det nu än är som får munnen att vattnas om du redan har ätit din balans för dagen.

Jag kan tänka mig att vissa behöver ha koll på varenda siffra, men jag känner att jag bara skulle bli mer nojjig och stressad över att ha sån koll på allting. Jag tycker det är lättare att prova mig fram och utvärdera efter några veckor/månader. Så länge man har någorlunda hum över hur mycket protein/vitaminer/mineraler man får i sig så är det rätt lugnt. Känner du att du är helt energilös så kan det vara ett tecken på att du behöver öka lite kollisar innan passet.

Hoppas det hjälpte.

PS. Jag inser att mina portioner är lite förvrängda för jag är så pass lång/tung, men det borde inte vara så svårt att anpassa det utefter din egna längd/desired vikt!

smurfan
2011-10-10, 18:52
Jo läkaren sa ifrån eftersom de flesta proteinpulver innehåller tillsatta vitaminer och det fick jag inte äta just nu. Det är bara månaden ut så jag kan överleva. Men trodde kesella skulle vara sämre men alltså inte:-) brukar mixa med en banan och vatten till en smoothiekupong eller funligt och vatten till det blir drickyogjurt-konsistens:-P

smurfan
2011-10-10, 18:56
Hehe jag har nog inte i närheten av don muskelmassa isf:-P har rejäla ben och bred rygg men resten är det värre med;) har en Väldigt envis skada/överansträngning i handlederna som inte läkarna kommer på någon förklaring tull eller bot mot.. Så jag kan bara köra armar och tex bänk väldigt lätt:-(

Jagvetdet
2012-04-28, 20:34
Så som jag har fattat hur, Jag skall förbränna och inte gå upp massa kg. Är att man käkar 4-5 gånger per dag, tränar 3-5 gånger per vecka. gärna mera stärkelse än protoin och så klart inte glöma salladen!:)

Kischen
2012-04-28, 21:18
Jo läkaren sa ifrån eftersom de flesta proteinpulver innehåller tillsatta vitaminerP

Ehm nej?

Vattukvinnan
2012-04-29, 07:37
158 cm; 55kg

Frukost: tex 2 ägg o ett lass grönsaker. 1 frukt, Kaffe, multivitamin, fibertabletter, 5 g omega 3
Mellanmål 1: 150 g keso/kesella o ett lass grönsaker. Kaffe
Lunch: kött, fisk el kyckling m varma o kalla grönsaker, multivitamin.
Mellanmål 2: skinka o mager ost o grönsaker.
Middag: som lunch + lite kolhydrater typ fortlöpa, sötpotatis el ris. 5 g omega 3
Innan läggdags: kesella o grönsaker 5 g omega 3, multivitamin.
Innan o efter träning proteinshake o frukt.

Styrketränar

Sniggel
2012-04-29, 08:47
Så som jag har fattat hur, Jag skall förbränna och inte gå upp massa kg. Är att man käkar 4-5 gånger per dag, tränar 3-5 gånger per vecka. gärna mera stärkelse än protoin och så klart inte glöma salladen!:)

Mjee. Så kan man säkert göra om man vill, men det var väldigt specifika (men samtidigt luddiga) rekommendationer och inte nödvändigt att följa ett sånt upplägg.