handdator

Visa fullständig version : Träna MMA-fys varje dag, ingen återhämtning för muskler?


JoockeG1
2011-10-10, 07:09
tjena. jag har träning på mma-klubben tisdag+torsdag. hyfsad fys, man är ju slut efteråt. brukar köra ett fyspass hemma på söndagar. Dock brukar jag köra lite gym och säck på onsdagar mellan träningen, funkar det? pratade med en träningscoach som jag träffade och han nämnde att man måste låta musklerna vila dagen efter då det är då dem byggs upp igen, så man inte bryter ned dem gång på gång. Frågan är om detta mest är menat ur ett kroppsbyggar-perspektiv? Jag tränar ju inte på samma sätt direkt. Vad tror ni?

Spridis
2011-10-10, 07:13
Lyssna på din träningscoach.

JoockeG1
2011-10-10, 07:24
alltså inte min coach bara någon snubbe jag träffade på ett gym. men visst han har nog rätt

HulkH
2011-10-10, 08:20
Helt individuellt hur fort dina muskler hinner återhämta sig.

flooparn
2011-10-10, 08:35
Helt individuellt hur fort dina muskler hinner återhämta sig.

Efter ett ordentligt styrke/fyspass bör är väl återhämtningstiden vara 48-96 timmar beroende på hur stor muskelgruppen i fråga är, ben kräver mer än armar etc. och även individuellt.

z_bumbi
2011-10-10, 08:38
alltså inte min coach bara någon snubbe jag träffade på ett gym. men visst han har nog rätt

Du kan ju alltid fråga din riktiga tränare för svaret beror mer på hur länge du tränat och hur dina vanliga träningar är upplagda än något annat.

HulkH
2011-10-10, 08:41
Efter ett ordentligt styrke/fyspass bör är väl återhämtningstiden vara 48-96 timmar beroende på hur stor muskelgruppen i fråga är, ben kräver mer än armar etc. och även individuellt.

48 timmar är en bra riktlinje, ja.
Självklart är det så att olika muskelgrupper behöver olika mycket vila.
Sedan spelar det stor roll hur hårt man tränar musklerna.

TIMPA
2011-10-10, 09:57
Du känner ju själv, lyssna på kroppen. Blir du starkare och bättre i det du gör? Blir du det så fungerar det ju tydligen bra. Annars så ska du nog tänka om ja.

ceejay
2011-10-10, 11:04
så fort du inte är och tränar så vilar du. Tycker gott du kan köra på onsdagen. Du har ju fredag och lördag där du inte tränar heller.