handdator

Visa fullständig version : När ska man variera övningarna?


myggan84
2011-10-10, 04:51
Hej jag har en undring om variation i träningen. Jag tycker om att träna helkropp, its the shit enligt mig, men jag undrar om man skulle ha samma övningar i kanske, säg en månads tid?

Typ så här:

*Böj av ngt slag
*sup chins
*Bänk
*ngn axelövning
*ev. ng vad, mag, eller arm övningar om ork finnes...

Man kanske börjar på två set på varje övning och progressivt ökar allt eftersom tiden går, kanske slutar på fyra-fem set på varje övning. Det jag menar är alltså att ha samma övningar konstant 2-3ggr i veckan i ungefär en månads tid, för att sedan byta ut alla övningar mot liknande, dvs ngn annan böjvariant eller ngn annan chinsvariant. Är det döligt som tusan, måste man byta övningar mellan varje träningstillfälle? Tycker det vore ett enklare sätt att hålla reda på progressionen på detta vis?

Rahf
2011-10-10, 04:55
Någon form av konstant bör du ha, det blir lättare att mäta ökningar då. Byte av övningar kan du göra om det börjar kännas enformigt, tradigt, eller om du känner ett behov av att träna olika delar av specifika muskler (t.ex. byte av bänk mot någon lutande pressövning, knäböj mot frontböj, osv).

myggan84
2011-10-10, 12:15
men det blir inte för lång tid med samma övningar i en månads tid? Bartoll förespråkar ju helkropp då och då men då har han olika övningar varje pass i veckan...

vicarious
2011-10-10, 12:20
men det blir inte för lång tid med samma övningar i en månads tid?

Verkligen inte. Har man hittat bra övningar så håll dig till dom. Finns ingen anledning att variera bara för sakens skull.

Rusk
2011-10-10, 13:45
2 set varje övning, menar du då endast 2 set för varje muskel per pass då du bara har 1 övning för varje muskel? Tveksamt om det ens kan stimulera tillväxt.
Vill ha för mig att jag läste på träningslära att det är vid 3+ set det börjar hända saker.

myggan84
2011-10-10, 14:23
nja, alltså man kan ju börja med det, tanken är väl att man någonstans landar runt fem set per pass/muskel. Blir ju totalt runt 15set på en vecka/muskel...

Kaiks
2011-10-10, 18:32
Det jag har läst, är att när man efter ett tag känner att övningarna it "tar" lika mycket så kan man variera. Det behöver naturligtvis inte betyda att man byter ut övningarna; utan bara byter plats på dem. Exempelvis börjar du jämt med bänk när du tränar bröst, kan du börja med pec-deck.