handdator

Visa fullständig version : Underarmen skadad


strikt
2011-10-09, 20:52
Har troligen sedan många år tillbaka skadat min högra underarm.

Det sjuka är att jag la av träningen under 8 års tid efter skadan uppkom, och nu när jag nu tagit upp träningen igen så börjar det värka i underarmen igen efter passen som påfrestar greppet/underarmen.

Under alla år som jag valt att inte träna (något år har jag ändå tränat, men det har inte varit seriöst satsat direkt och 3 dagar veckan under en period i typ 1 år samt lite ströträning här och där under nästkommande år utan att försöka slita allt för seriösa vikter)

Under min "viloperiod" så har jag i princip hela tiden känt av något i min högra underarm, men bara en sån där känsla att armen inte är helt hundre procent samt att "känner" man efter med genom att lyssna på sin kropp så är det inte helt 100.

Nu när jag kör marklyft och en del övningar som kräver mer av mina underarmar på en tyngre nivå så börjar det kännas mer och mer i underarmen.

Känslan är bara på ett visst ställe och det är ju inte hela underarmen, utan precis där skiten går över till handen mot tummen.

se bild http://piclair.com/data/gop4o.jpg

Sen byggs ju känsla upp precis när det är som mest ansträngning där, och upp mot större av underarmen på den sidan uppåt. Vilket jag märker väldigt tydligt i marklyft samt shrugs. Min vänstra arm har inga problem att hålla vikten men min högra underarm gör att jag får sluta några reps tidigare än vad jag önskat eller sänka vikterna och ignorera "skadan" som jag gjort i alla år.

Jag äter alc och cissus sedan en vecka tillbaka mest för att se om det kan hjälpa något. Men inser ju att jag måste röntga skiten för att få ett ordentligt svar. Skriver väl mest denna tråd av nyfikenhet/frustration för jag kommer fan skjuta på att ringa läkaren....

Enda anledningen till att jag inte röntgade från början var ju att man trodde det skulle gå över vilket det inte gjort, och så länge jag hållt mig borta från gymmet så har jag ju inte tyckt att det är ett sån jätteproblem. Dock störande att inte kännas hel i underarmen alla år.

Men så är man som man är, en FEGIS till kille som bara tänker på kontrastvätska och skit. Har typ varit på sjukhus två gånger i livet och käkat sammanlagt 6 hela alvedon under min barndom. Så jag är inte direkt glad över massa smärtstillande eller sjukhus, men det är väl så med det manliga släktet av Homo Idiotus.


Ska ta mig till läkaren, fundera mest över vad det kan vara som inte läkt sig själv på åtta år. Muskelfästen som håller på att slitas av men inte återbyggts (känns ju inte troligt)

Kanske skulle skrivit att smärtan uppstod på gymmet för åtta år sedan och troligen på grund av överbelastning för snabbt innan senor och ligament stärkts.

Jag avslutade passet direkt när smärtan uppstod och gick hem, på kvällen kändes det av som fan och jag ringde sjukvårdsupplysningen som tyckte jag skulle sova bort skiten och ta smärtstillande.

Jag bokstavligt talat hade gråten i halsen när jag till slut ringde den förbannade sjukvårdsupplysningen eftersom det kändes absolut inte bra. Men jag la mig och sov efter spolat underarmen i kallvatten i typ 15 minuter. Sen dess har jag inte brytt mig (Homo Idiotus, som sagt)



Det jag stör mig på är att man ser ju atleter osv skadar sig, sliter av både det ena och det andra i muskulaturer men ändå kan de börja träna hårt igen efter någon månad osv. Då stör jag mig lite på att mitt problem i underarmen inte läkt av sig själv under åtta år.

Ville mest skriva av mig, men ni som har erfarenheter av muskelskador eller muskelfästen som sen läkt får gärna skriva något lugnande.

HulkH
2011-10-09, 21:03
Kör med remmar på marklyften och se om det hjälper.

Mago
2011-10-09, 21:17
Hade även jag en underarmsskada som till slut fick mig att tröttna och sluta träna under några år. Kom sedan till insikt att skadan inte kunde väntas ut, utan behövde rehabiliteras. Jag trodde att jag nog skulle få dras med skadan i resten av livet, men efter mycket om och men så är den så gott som läkt nu. Skadan satt inte på samma ställe som för dig, så jag kan inte ge några tips där. Mitt råd är i alla fall att söka hjälp och sedan sköta rehabiliteringen riktigt. Det är ganska lätt att tröttna och försöka ta dumma genvägar tillbaka.

strikt
2011-10-09, 21:19
Kör med remmar på marklyften och se om det hjälper.

Ja, remmar är ju en tanke jag haft på. Men jag får även känningar av skadan av hantelpress osv. I princip alla övningar som min högerhand/underarm är med i när man börjar ta tag i lite tyngre vikter än motionsvikter osv gör ju att min skada känns av mer.

Nu är det ju inte såååå illa, det är ju inte som att jag nite kan använda underarmen efter smärtan gör sig påmind. Utan jag kan ju träna 2h överkroppspass med bröst/armar och känna av det men ändå träna vidare. Dock så är det ju det där med greppet och man känner att man vill avsluta några reps innan eller ha lite lägre vikt just för att jag inte vill att skadan ska bli värre.

Men det finns en enda lösning antar jag. Gå och få skiten röntgad eller vad man nu gör för undersökning.

Kan stänga RB160 som exempel (ok, det är ingen clean stängning, men jag kan stänga grippers osv som inte är stadiumvarianter) och det gör inte direkt att jag skriker av smärtan som man nästan tycker att jag borde göra med tanke på ansträngningen. Så är lite förundrad över vad skadan kan vara.

Mina grippers, http://piclair.com/data/dghjw.jpg så jag har ju försökt träna upp underarmen under åren, fortfarande sticka till underarm dock *grr*

Även nött sönder en av grippersna som jag har för mig var en rb100, sprack i handen under träning. Var väl inne på 4000+ reps (livslängd dvs, inte 4000 på det tillfället)


Bita i sura äpplet och ringa sjukhuset blir det nog ändå. Om ingen säger, ät koskit det gör mirakel för din underarm. Isf provar jag det före ringa sjukhus (Homo Idiotus ftw!)

strikt
2011-10-09, 21:23
Hade även jag en underarmsskada som till slut fick mig att tröttna och sluta träna under några år. Kom sedan till insikt att skadan inte kunde väntas ut, utan behövde rehabiliteras. Jag trodde att jag nog skulle få dras med skadan i resten av livet, men efter mycket om och men så är den så gott som läkt nu. Skadan satt inte på samma ställe som för dig, så jag kan inte ge några tips där. Mitt råd är i alla fall att söka hjälp och sedan sköta rehabiliteringen riktigt. Det är ganska lätt att tröttna och försöka ta dumma genvägar tillbaka.


Har försökt träna bort skadan (grippers) men är väl för idiotiska vikter där med tyvär. Lägsta jag har är RB70 men då sitter man ju och köra 30 snabba reps ändå tyvär och vilar 1 minut och går loss igen.

Har även en sån där powerball i plast som jag satt med jobbet ett bra tag, tröttna på det höga varvet dock man kom upp i och köpte deras metallvariant som är tyngre och kan gå på lägre varvtal och ändå vara rätt krävande för underarmen. Men tycker inte skadan blev något rehabiliterad av det direkt tyvär.

Tanken av rehab träning med 1 kgs hantlar lockar!!!!! inte... *gah!*

strikt
2011-10-09, 21:31
Tipps på hur jag gör är för övrigt välkommet.

Ska jag bara ringa min lokala vårdcentral och be valfri kvackare titta på min underarmen och sedan pusha på att jag inte kan träna seriös alls och vill få den röntgad.

Eller kan jag vända mig privat någonstans och få mer expertis inom området än en läkare som är allmänt kunnig om lite allt möjligt?

Mago
2011-10-09, 21:37
Tanken av rehab träning med 1 kgs hantlar lockar!!!!! inte... *gah!*

Well, om det är det som krävs så får du ju ta en funderare hur gärna du vill bli av med skadan. Själv fick jag jobba mig upp långsamt från just 1kg till lite mer vettiga vikter under många månaders tid.

strikt
2011-10-09, 21:45
Well, om det är det som krävs så får du ju ta en funderare hur gärna du vill bli av med skadan. Själv fick jag jobba mig upp långsamt från just 1kg till lite mer vettiga vikter under många månaders tid.

Ja, jag förstår ju att rehab tar lång tid. Och är väl det som måste göras. Men är ju inget man ser fram emot mest för att det dödar ens gymtid som man väl kommit in i igen.

Fast det jag inte förstår är ju att det inte blivit självläkt på 8 år utan gym. Inte direkt krävande jobb under åren.

Mago
2011-10-09, 21:54
Ja, jag förstår ju att rehab tar lång tid. Och är väl det som måste göras. Men är ju inget man ser fram emot mest för att det dödar ens gymtid som man väl kommit in i igen.

Fast det jag inte förstår är ju att det inte blivit självläkt på 8 år utan gym. Inte direkt krävande jobb under åren.

Många skador kräver rehabilitering och läker inte ihop bra om man endast vilar. Fibrer kan växa fel, det kan bli ärr, det kan växa in nerver och blodkärl på fel ställen osv osv. Långvarig smärta kan även få kroppen att flippa ur och känna saker som egentligen inte finns, vilket behöver omprogrammeras, genom t.ex. upprepade, smärtfria rörelser med långsamt ökande belastning med tiden. Nu vet jag ju dock inget om just din skada, men det får du förhoppningsvis hjälp med av den du söker hjälp hos.

strikt
2011-10-11, 17:59
Ska vila hela veckan ut och ringa vårdcentralen imorgon, fick inte tid att ringa idag.

Men ifall det känns bättre i underarmen (bultar lite nu) mot slutet av veckan så börjar jag nog köra rehab träning på låga vikter. och skippar tunga övningar och ser om det hjälper.

För misstänker att jag inte blir röntgad bara hux flux =(

strikt
2011-10-17, 14:08
Nu ringde läkaren upp iaf och sa att röntgen såg ok ut, utöver att jag har en brytning i handen sedan tidigare vid förlängningen mot lilfingret (slagsmål med dörr, den fick så jag kved!)

Nu har jag fått remiss till handkirurgi vid fruängen. Börjar fundera på om hon ens fattat vad jag var ute efter för hjälp. Men men, handkirurgi enheten kanske lallar med biceps och underarms muskelatur också, eller?

strikt
2012-01-18, 09:59
Efter vårdens långsamma kvarnar så har jag till slut fått checka handleden med magnetkamera och fått ett utlåtande.

Magnetkameran visade att min handled/hand var helt ok/normal. Inget syntes tyvär (eller ja, det är ju trevligt att det inte fanns något dumt) men man hade ju nästan velat höra, det här är felet, så här ska vi göra för att få det att bli bra igen.

Läkaren på idrottskliniken som kollade mina plåtar sa kort och gott att det finns inget man kan göra i operationsväg osv och att jag inte kan gå till sjukgymnastik direkt. Undvik övningarna som skapar problemet var hans råd och träna med sunt förnuft.

Han pratade lite om någon tunn hinna där vid handleden som antagligen fått sig en omgång för åtta år sedan (vad det nu betyder) eller att det är för tight. Och smärtan jag känner är ett resultat av det.

Jag frågade om jag kunde träna som vanligt, och ignorera smärtan som uppstår och han hänvisade till sunt förnuft, men att det är bara en smärta som uppstår, enligt plåtarna så är min handled helt normal, inga problem vid muskelfästen osv. Så indirekt kan jag kötta på och bara ignorera att det känns "stramt/spänningar/smärta" just vid handleden om jag tolkade honom rätt eftersom fysiskt sett så är min handled ok. Det som skapar smärtan är någon hinna.


Så nu vettefan vad jag ska göra, tänkte prova att kyla ner handleden med något fruset varje kväll i någon vecka och se om det gör det hela bättre. Samt kanske börja be tjejen om handmassage precis vid området, ifall det nu är tight vid hinnan osv.

Men annars köttar jag vidare på träningen med undantag att jag ska väl gå ner lite i vikter på vissa övningar som mark och biceps och kör dom mer strikt och fler reps. Och se om det hjälper.


Någon som vet om man kan köpa någon geleliknande remsa att ha i frysen som är lite böjlig även efter legat en dag i frysen? Lite jobbigt med prasslande broccoli påse i sängen tyckte tjejen :)