handdator

Visa fullständig version : Frivändning ryckfattning


oracas
2011-10-09, 19:04
Hittade en film på tyngdlyftning.net idag.

Th-DIj1c7vs

Riktigt elegant!


Testade själv efter dagens ryckpass att köra dessa vändningar.. var riktigt skönt, körde upp till 110kg. Teknikmässigt var det jävligt enkelt, men skulle man komma upp på maxvikter skulle jag inte orka hålla ryggen i startläget.


Men oerhört imponerad av denna lilla kines!

Rickard
2011-10-09, 19:36
Det där med att hålla ryggen och så är just det som gör mig konfunderad. Det är ju just den smalare fattningen i frivändningen som är fördelen. Att man får ett starkare drag på så vis.

Jag har också hört om lyftare som kört precis tvärt om. Stötfattning i draget i ryck för att sedan fånga brett. Det är aningens hårdare. :D
Dock aldrig sett något filmklipp med detta.

Sparven från Minsk
2011-10-09, 19:56
Får hålla med om att det var en annorlunda fattning, och det såg smått farligt ut att från brett under ryckets gång ändra till smalt. Måste smälla till lite i nyckelbenen ;)
Men sjukt imponerande! Lätt och ledigt såg det ut också, den jekeln! :D

Rickard
2011-10-09, 20:26
Får hålla med om att det var en annorlunda fattning, och det såg smått farligt ut att från brett under ryckets gång ändra till smalt. Måste smälla till lite i nyckelbenen ;)
Men sjukt imponerande! Lätt och ledigt såg det ut också, den jekeln! :D

Fångar på nyckelbenet och axlarna gör man ju alltid i en frivändning, om man gör rätt. Annars kanske man fångar enbart med händerna. Händerna är ju bara där som ett lite stöd så att stången inte rullar fram. Så smällen där blir som vanligt.

Det finns dessutom en lyfterska i USA som fångar vändningen med utsträckta armar, rakt ut alltså.

oracas
2011-10-10, 05:50
Iom att denna dam är uppe på 117kg i ryck senare i klippet så måste man anta att hon är stark nog att köra ryckdrag på mer kg'n än hon överstöter.

Men jag vart själv förvånad över hur bra det ändå kändes att fånga vändningen på detta vis!

Men vad vinner just denna tjej på detta, en "normal" vändning borde väl ta mycket mindre på krafterna inför en överstöt...

Oavsett så kan jag se klippet massor med gånger, riktigt elegant! :D

Turbo Rico
2011-10-10, 08:04
Oj...

pialia
2011-10-10, 08:28
Iom att denna dam är uppe på 117kg i ryck senare i klippet så måste man anta att hon är stark nog att köra ryckdrag på mer kg'n än hon överstöter.

Men jag vart själv förvånad över hur bra det ändå kändes att fånga vändningen på detta vis!

Men vad vinner just denna tjej på detta, en "normal" vändning borde väl ta mycket mindre på krafterna inför en överstöt...

Oavsett så kan jag se klippet massor med gånger, riktigt elegant! :D

Det hon "vinner" är att hon får upp stången högre i draget än om hon skulle köra stötfattning. Om hon tjänar på det är en annan fråga, det blir mer ansträngande för ryggen och oftast är inte höjd på stången i draget ett problem för elitlyftare.

oracas
2011-10-10, 08:44
på stången i draget ett problem för elitlyftare.

Det var lite det som var min poäng

EeJay
2011-10-10, 09:44
Man kanske skulle dra lite i stången.