handdator

Visa fullständig version : Öka vid kaloribalans


lofito
2011-10-09, 18:35
Hej!

När jag började deffa vägde jag runt 87 kg och har tappat till drygt 71 kg nu.
Mitt mål var först 73 kg, men kände att jag behövde ett antal kg till. Nu är målet 65 kg. Jag har dock legat på kaloribalans i ett par veckor nu. Under min deff kände jag att jag hade ganska svårt att öka i vikter. Efter ett par veckor med kaloribalans har jag ökat ganska rejält i många av mina övningar. Vad beror detta på? Om jag fortsätter att öka under kaloribalans, innebär det att jag kan ligga på kaloribalans ett tag till och att jag bygger på mer muskler som ersätter fettet eller är det fortfarande en viktnedgång som krävs för att bli av med fettet på det viset?

MVH

Jokester
2011-10-09, 18:38
Om du står stilla i vikt och ökar i muskelvolym och minskar i fett ligger du förmodligen på ett väldigt svagt underskott och inte balans.

lofito
2011-10-09, 18:47
Om man ökar vikterna successivt på gymmet, innebär det per automatik att man blir större och att man får synligare muskler eller kan det enbart bara bli så att man bara blir starkare i kroppen utan att det syns nämnvärt?

daloatf
2011-10-09, 19:40
Mer mat ger mer energi och styrka på gymmet. Behöver inte betyda att du får mer muskler.

lurre86
2011-10-10, 12:11
inte kortsiktigt men långsiktigt ja.

Om du vill träna på kaloribalans så gör å gör så gott du kan med maten. Vissa dagar kommer du ha 1000 kcal plus och anda 1000 kcal mindre men de gör inget. Speciellt om du äter stor del av maten efter träning.

Så väg dig så ofta du känner för det och ligger du på samma vikt ungefär och ökar vikter på gymmet så kommer resultatet därefter.

Men om det är så att du inte ökar vikter på gymmet så kanske du måste se över kosten då kanske du är i behov av ett kcal plus eller kanske är så att du bara behöver äta något innan passet.

Det är väldigt individuellt hur kroppen reagerar och fungerar.

Sen vet jag inte hur länge du gymmat men i början så ökar man alltid vikter oavsett hur du äter.

men om du efter ett tag fortsätter öka på kcalbalans så är det bra.