handdator

Visa fullständig version : Deff mat, är detta OK?

Adrian
2003-12-30, 11:07
Tjaa på er.. är just inne på min deff period (jobbigt) har en fråga.. det e så att jag äter typ SAMMA mål till lunch varje dag. vet inte varför men det är så J*vla gott.. undrar nu om detta är OK som lunch som sagt om jag nu käkar det varje dag så kanske det finns brister som jag inte vet så jag vore tacksam om någon kunde komentera, ge förslag vad som fattas hur man kan förbättra osv+ så får ni ett riktigt smaskigt recept :)

Adrians DEFF lunch

2-3 stora tomater(stora)=hackade
1 hel grön paprika(stor)=Hackad
en halv isbergsallad(stor)=Hackad
2-3 matskedar konserv majs
en halv färsk gurka=Hackad
1-2 skedar fsylliumfrön över det hela

Det låter lite men det fyller en hel j*vla Skål+ att man blir riktigt mätt

1 burk tonfisk i vatten (150g) som jag blandar med lite krossade tomater, lite ketchup tabasco, lite vatten och mycket vitlök. som jag sedan låter koka. Och till slut häller jag det över till grönsaksblandningen så att allt blir lite varmt. Blandar allt intensivt+ om jag känner mig på bra humör så häller jag över en matsked olivolja över det också,,, sen så självklart lite kryddor, provencale grillkrydda, peppar(massor)+ Citronpeppar

och oftast till detta så tar jag antingen 1 eller 2 mackor av grovt rågbröd gjort på surdeg av råg(skovmand, Schulstad) med kalkon och Ost på (västan 5%) och på detta tar jag antingen en stor klick senap, riven pepparrot eller FETTfri majo.
++ MASSA VATTEN TILL ALLT DETTA
MVH Adrian

King Grub
2003-12-30, 11:15
Det verkar inte vara något fel alls på det målet, näringsmässigt. Om det fyller ditt energibehov är det helt okej. Annars kan du enkelt öka andelen långsamma kolhydrater med ett par skivor bröd till.

Edit: dålig formulering ovan, kom jag på. "Om det täcker ditt tänkta energiintag" är bättre.

Adrian
2003-12-30, 22:59
oki TAck för kommentaren King Grub

har en till fråga hur är det när det gäller Kyckling.. har sån Lust å köpa imon färdig grillad kyckling men eftersom skinnet är på under grillningen hur blir det då.. även om man tar bort skinnet och äter utan hur blir det då? har allt fett trängt in i köttet?

MVH Adrian

MunsöHustla
2003-12-30, 23:54
Originally posted by Adrian
Tjaa på er.. är just inne på min deff period (jobbigt) har en fråga.. det e så att jag äter typ SAMMA mål till lunch varje dag. vet inte varför men det är så J*vla gott.. undrar nu om detta är OK som lunch som sagt om jag nu käkar det varje dag så kanske det finns brister som jag inte vet så jag vore tacksam om någon kunde komentera, ge förslag vad som fattas hur man kan förbättra osv+ så får ni ett riktigt smaskigt recept :)

Adrians DEFF lunch

2-3 stora tomater(stora)=hackade
1 hel grön paprika(stor)=Hackad
en halv isbergsallad(stor)=Hackad
2-3 matskedar konserv majs
en halv färsk gurka=Hackad
1-2 skedar fsylliumfrön över det hela

Det låter lite men det fyller en hel j*vla Skål+ att man blir riktigt mätt

1 burk tonfisk i vatten (150g) som jag blandar med lite krossade tomater, lite ketchup tabasco, lite vatten och mycket vitlök. som jag sedan låter koka. Och till slut häller jag det över till grönsaksblandningen så att allt blir lite varmt. Blandar allt intensivt+ om jag känner mig på bra humör så häller jag över en matsked olivolja över det också,,, sen så självklart lite kryddor, provencale grillkrydda, peppar(massor)+ Citronpeppar

och oftast till detta så tar jag antingen 1 eller 2 mackor av grovt rågbröd gjort på surdeg av råg(skovmand, Schulstad) med kalkon och Ost på (västan 5%) och på detta tar jag antingen en stor klick senap, riven pepparrot eller FETTfri majo.
++ MASSA VATTEN TILL ALLT DETTA
MVH Adrian

shit va mycket jobb, aldrig funderat på lite pasta och en bit kassler typ?

Adrian
2003-12-31, 01:17
hahaha nej nej allt går att fixa på ca 5-10min.. går ännu snabbare å göra det OM man tar å fixar hälften innan träningen (dvs grönsakerna)och så resten efter träningen (tonfisken)

pasta och kassler kan inte vara så roligt å käka. låter lite mer som Mat man endast fixar vid NÖDFALL.+ ´JAg älsar å fixa å trixa i köket ÄLSKAR Å LAGA MAT. så det beror nog på från person till person

MVH Adrian

King Grub
2003-12-31, 11:10
Originally posted by Adrian
oki TAck för kommentaren King Grub

har en till fråga hur är det när det gäller Kyckling.. har sån Lust å köpa imon färdig grillad kyckling men eftersom skinnet är på under grillningen hur blir det då.. även om man tar bort skinnet och äter utan hur blir det då? har allt fett trängt in i köttet?

MVH Adrian

Tar du bort skinnet är det magert kött.

Adrian
2003-12-31, 11:44
Oki tack King grub Igen.

MVH Adrian

gott nytt år på er alla :)

King Grub
2003-12-31, 11:45
Kom ihåg att det bara är bröstet på kycklingen som är speciellt magert överhuvudtaget.

Och gott nytt år!

Adrian
2003-12-31, 12:27
hehe jepps det vet jag men tack för tipset IAF... Behövs nu när man är under en jobbig deff period... du kanske eller någon annan kan en bra sida angående Buk Fetma.. har endast hittat nått med netdoktor men det står inte så mycket om bukfetma därborta. eller så kanske du har förslag vad jag ska göra åt det.... Oki jag vet att man ska äta rätt (långsamma kolhydrater) motionera osv osv men finna det något annan jag ska tänka på

MVH Adrian

King Grub
2003-12-31, 12:29
Det brukar vara insulinkänsligheten som är boven bakom manlig bukfetma, om det inte finns några andra medicinska orsaker. Det är som sagt bra mat och, framför allt, korta, intensiva konditionspass som gör susen för att förbättra den.

Adrian
2003-12-31, 12:33
Ok men mat delen den har jag nog fixat men angående konditons passen så har jag som sagt tidigare berättat att jag simmar varje dag ca 1 h och rör på mig rätt så mycket vad tycker du räcker det eller ska jag börja med tex HIIT m.m

iaf en sak till angående Kycklingen men fast det finns fett så är det mesta omättat och fler mättat har jag hört någonstans är det sant eller hur ligger det till ?

MVH Adrian

King Grub
2003-12-31, 12:49
När det gäller att förbättra insulinkänsligheten med konditionsträning är det klart mördande intensiva pass till blodsmak som är bäst, och då blir passen automatiskt rätt korta.

Fettet i kyckling innehåller i genomsnitt 33 % mättat fett, 52 % enkelomättat fett och 14 % fleromättat fett.

Adrian
2003-12-31, 12:58
oki TUSEN TACK för snabbt svar ännu en gång gott nytt år

MVH Adrian

Korgull
2004-01-01, 19:10
Varför äter du så lite fett? Dela upp propotionerna (fett, protein, kolh.) enl. 25-25-50%- principen. Ät det mesta av kolhydraterna på morgon/förmiddagen och fettet på eftermiddag/kvällstid, ska du se att det gör susen. Funkade iaf för mej.

EDIT: Bra att du äter grönsaker och psylliumfrön, lite mandel/solrosfrön skulle heller inte skada. Glöm inta att sänka dett kcal-intag succesivt allteftersom du förlorar vikt. Kör hårt, grabben.

MyungChul
2005-02-14, 20:30
en fettfri majo..? det går ju inte ens... äggvita och vinäger isf? som inte ens blir.... äsch förklara dig *screwy*

Hoffa
2005-02-14, 21:29
Annars kan du enkelt öka andelen långsamma kolhydrater med ett par skivor bröd till.

När det ändå nämndes, bröd. En del som har fått nys om insulin indexet och märkt att bröd har högt insulin index har lagt av med det helt under deff. Jag har alltid letat efter ett lågt GI bröd och äter det som har lägst GI för tillfället (det skiftar!) just nu är det Polarkraft Extrem verkar det som. Men kan två skivor Polarkraft Extrem tillsammans med lite becel nyttigt smör och västan 5% eller rökt skinka varje dag eller varannan sabba en deff? Eller inte sabba, men ge sämre resultat än om man skulle byta ut det mot något med lågt insulin index så att säga?

King Grub
2005-02-14, 21:50
Sådant bröd har inte direkt smällhögt II som det är. Även om insulinindextesterna på grovt rågbröd har varit lite motsägelsefulla.